Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.672.2018.1.BS
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 13 września 2018 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku związanego ze świadczeniem usług opodatkowanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku związanego ze świadczeniem usług opodatkowanych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Miasto (dalej: „Miasto”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Działalność Miasta obejmuje m.in. realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.).

Na terenie Miasta funkcjonuje kryta pływalnia (dalej: „Pływalnia”). Pływalnia stanowi majątek Miasta i jest zarządzana przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej: „MOSiR”), stanowiący jednostkę budżetową Miasta.

Przedmiotem działalności MOSiRu jest m.in. prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym udostępnianiu Pływalni, organizacji zajęć, zawodów i imprez o charakterze sportowym, rekreacyjnym oraz rehabilitacyjnym czy też koordynowanie i prowadzenie zawodów sportowych. W ramach wykonywania powyższych zadań, MOSiR w imieniu Miasta podejmuje działania polegające na udostępnianiu Pływalni odpłatnie zainteresowanym podmiotom (działalność komercyjna). Do przedmiotowej działalności komercyjnej jest wykorzystywana cała infrastruktura znajdująca się na terenie Pływalni.

Korzystanie z Pływalni jest możliwe wyłącznie na podstawie regulaminu ustanowionego przez Dyrektora MOSiR (dalej: „Regulamin”). Na podstawie Regulaminu, korzystanie z Pływalni jest możliwe wyłącznie po zawarciu umowy (odpłatne udostępnianie umowne ) lub na podstawie ważnego biletu / karnetu (dalej: „podmioty zainteresowane”). W każdym przypadku korzystanie z Pływalni na charakter odpłatny.

Pływalnia nie będzie udostępniana na rzecz jednostek organizacyjnych Miasta, w szczególności Miasto ani żadna jednostka organizacyjna Miasta nie będzie jej wykorzystywać nieodpłatnie na cele publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach lekcji wychowania fizycznego. Pływalnia nie będzie też udostępniana nieodpłatnie na rzecz innych podmiotów.

Przychody/obroty z tytułu odpłatnego udostępniania Pływalni, Miasto ujmuje w rejestrach sprzedaży, wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny.

Miasto (niekiedy za pośrednictwem MOSiR) ponosi liczne wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Pływalni (dalej: „wydatki bieżące”). Realizacją projektów inwestycyjnych dotyczących Pływalni (dalej: „wydatki inwestycyjne”) zajmuje się Miasto, które obecnie realizuje inwestycję pn. „...” (dalej: „Inwestycja”). W celu realizacji Inwestycji Miasto uzyskało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Miasto nie wyklucza, iż w przyszłości będzie realizować kolejne inwestycje związane z Pływalnią (dalej: „przyszłe wydatki inwestycyjne”).

Zarówno wydatki inwestycyjne (obecne i planowane), jak i wydatki bieżące związane z Pływalnią, będą związane wyłącznie z działalnością odpłatną Miasta (odpłatne udostępnianie Pływalni) i Miasto będzie w stanie przyporządkować je do tej działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy odpłatne udostępnianie Pływalni na rzecz podmiotów zainteresowanych podlegać będzie opodatkowaniu VAT i powinno być dokumentowane paragonami (jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub fakturami VAT (w przypadku sprzedaży na rzecz innych podatników VAT lub na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które zażądają faktury w odpowiednim terminie), wystawianymi z zastosowaniem numeru NIP Miasta, które powinny być wykazywane w deklaracjach VAT Miasta?
  2. Czy Miasto, ma/będzie mieć prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących wydatków bieżących, wydatków inwestycyjnych oraz przyszłych wydatków inwestycyjnych poniesionych na Pływalnię?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Odpłatne udostępnianie Pływalni na rzecz podmiotów zainteresowanych (udostępnianie komercyjne) podlegać będzie opodatkowaniu VAT i powinno być dokumentowane paragonami (jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub fakturami VAT (w przypadku sprzedaży na rzecz innych podatników VAT lub na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które zażądają faktury w odpowiednim terminie), wystawianymi z zastosowaniem numeru NIP Miasta, które powinny być wykazywane w deklaracjach VAT Miasta.
  2. Miasto ma/będzie mieć prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących wydatków bieżących i wydatków inwestycyjnych oraz przyszłych wydatków inwestycyjnych poniesionych na Pływalnię.


Uzasadnienie stanowiska Miasta


Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Miasto realizuje należące do niego zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinno być ono traktowane jak podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ono w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Pogląd taki, w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych, wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: „NSA”), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych ”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. 1 FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust.6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust.l ustawy) - gmina”. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż udostępnianie komercyjne Pływalni (tj. sprzedaż biletów/karnetów wstępu na rzecz podmiotów zainteresowanych, a także odpłatne udostępnianie umowne,):


  • będzie się odbywać na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Miasto z podmiotami zewnętrznymi,
  • nie stanowi dostawy towarów,


należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT czynności te powinny być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy podlegające opodatkowaniu VAT. W konsekwencji przedmiotowe usługi powinny być dokumentowane paragonami (jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub fakturami VAT (w przypadku sprzedaży na rzecz innego podatnika VAT lub na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, która zażąda faktury w odpowiednim terminie), wystawianymi z zastosowaniem NIP Miasta, które powinny być wykazywane w deklaracjach VAT Miasta.


Do analogicznego stanu faktycznego, odniósł się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lutego 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.688.2017.1 .MJ w której uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Miasta, opisane czynności odpłatnego udostępniania Pływalni na rzecz podmiotów zainteresowanych podlegać będą opodatkowaniu VAT, nie korzystając ze zwolnienia i powinny być dokumentowane paragonami (jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub fakturami VAT (w przypadku sprzedaży na rzecz innych podatników VAT lub na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które zażądają faktury w odpowiednim terminie), wystawianymi z zastosowaniem numeru NIP Miasta, które powinny być wykazywane w deklaracjach VAT Miasta.


Ad 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.


Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wskazano powyżej, odpłatne udostępnianie Pływalni stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle argumentów przedstawionych w uzasadnieniu do Pytania 1 bezsporne jest, że towary i usługi nabywane i wykorzystywane przez Miasto na potrzeby Pływalni, są / będą związane w 100% z czynnościami opodatkowanymi VAT (odpłatne udostępnienie Pływalni na rzecz osób zainteresowanych).

W konsekwencji, w opinii Miasta spełnione są obie przesłanki statuowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dla posiadania pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, tj. zarówno występowanie przez Miasto w charakterze podatnika VAT (czynności będą wykonywane przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych - argumentację w tym zakresie Miasto przedstawiło w uzasadnieniu do Pytania nr 1), jak i wykorzystywanie (w pełni) nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym należy uznać, że Miasto ma pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące, wydatki inwestycyjne oraz przyszłe wydatki inwestycyjne związane z Pływalnią.

Należy przyjąć, że działalnością gospodarczą jest aktywność wykonywana zawodowo, w sposób profesjonalny. Miasto prowadząc działalność w zakresie udostępniania Pływalni dokonuje szeregu czynności faktycznych i prawnych, posiada odpowiednie środki do wykonywania tej działalności, zatrudnia pracowników i świadczy usługi na rzecz ostatecznych odbiorców. Powyższe wskazuje, że Miasto niewątpliwie działa w sposób profesjonalny i zorganizowany.

Miasto pragnie również zaznaczyć, iż prowadzi działalność będącą przedmiotem wniosku w celach zarobkowych. Działalność wykonywana przez Miasto prowadzi do powstania przychodów.

Podsumowując, Miasto w ramach wykonywania czynności będących przedmiotem wniosku działa w sposób profesjonalny, zorganizowany oraz w celach zarobkowych. Wszystkie działania Miasta stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym, z uwagi na powyższe, Miasto ma/będzie mieć prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących wydatków bieżących, wydatków inwestycyjnych oraz przyszłych wydatków inwestycyjnych poniesionych na Pływalnię.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo nadmienia się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że wydatki inwestycyjne i bieżące będą służyły wyłącznie do czynności opodatkowanych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M. Curie –Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postepowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj