Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.600.2018.1.AM
z 11 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2018 r. (data wpływu 1 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych przez Gminę na inwestycję dotyczącą budowy dróg gminnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych przez Gminę na inwestycję dotyczącą budowy dróg gminnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jako Jednostka Samorządu Terytorialnego będzie składać wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych”. Wniosek będzie dotyczył projektu budowy dróg gminnych w trzech miejscowościach. Załącznikiem wymagalnym do dokumentacji dotyczącej pozyskania środków finansowych jest interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT. Gmina jako Wnioskodawca zaliczy koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym będzie ubiegała się o ich dofinansowanie, musi jednak wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.


Przedmiotem projektu jest budowa dróg gminnych:

  1. W pierwszej miejscowości na działce nr 197 projekt obejmuje następujący zakres robót: roboty przygotowawcze - wyznaczenie głównych punktów trasy; roboty ziemne - koryto pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni; odwodnienie - oczyszczenie istniejących rowów z namułu, oczyszczenie istniejących przepustów z namułu, oczyszczenie wlotów do przepustów; podbudowa - profilowanie i zagęszczenie podłoża, wykonanie dolnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stab. mech. 0/31.5 mm gr. 15 cm, wykonanie górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stab. mech. 0/31,5 mm gr 8 cm, pobocza z kruszywa łamanego 0/31,5 mm gr. 10 cm; nawierzchnie - skropienie podbudowy i warstwy wiążącej emulsją asfaltową, warstwa wiążąca z mieszanki mineralno-asfaltowej AC16W gr. 4 cm, nawierzchnia z mieszanki mineralno-asfaltowej warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej AC11S gr. 4 cm; urządzenia bezpieczeństwa ruchu - słupki do znaków, przymocowanie tablic znaków drogowych, montaż barier ochronnych. Droga zlokalizowana jest na działce w Gminie.
  2. W pierwszej miejscowości na działce nr 383 projekt będzie obejmował następujący zakres robót: roboty przygotowawcze - wyznaczenie głównych punktów trasy; roboty ziemne - koryto pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni; odwodnienie - oczyszczenie istniejących rowów z namułu, oczyszczenie istniejących przepustów z namułu, oczyszczenie wlotów i wylotów do przepustów; podbudowa - profilowanie i zagęszczenie podłoża, wykonanie dolnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stab. mech. 0/31,5 mm gr. 15 cm, wykonanie górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stab. mech. 0/31,5 mm gr. 8 cm, pobocza z kruszywa łamanego 0/31,5 mm gr. 10 cm; nawierzchnie - skropienie podbudowy i warstwy wiążącej emulsją asfaltową, warstwa wiążąca z mieszanki mineralno-asfaltowej AC 16W gr. 4 cm, nawierzchnia z mieszanki mineralno-asfaltowej warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej AC11S gr. 4 cm; urządzenia bezpieczeństwa ruchu - słupki do znaków, przymocowanie tablic znaków drogowych, montaż barier ochronnych. Droga zlokalizowana jest na działce w Gminie.
  3. W drugiej miejscowości na działce nr 1921 projekt będzie obejmował następujący zakres robót: roboty przygotowawcze - wyznaczenie głównych punktów trasy, karczowanie pni, wycinka drzew; roboty rozbiórkowe - rozebranie istniejącej nawierzchni z płyt betonowych; roboty ziemne - wykopy pod przepust, zasypanie wykopów; odwodnienie - remont istniejącego przepustu z rur PEHD śr. 50 cm, montaż cieku betonowego 50x50x15 cm; podbudowy - profilowanie i zagęszczenie podłoża, wykonanie dolnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stab. mech. 0/31,5 mm gr. 15 cm, wykonanie górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stab. mech. 0/31,5 mm gr. 8 cm, pobocze z kruszywa łamanego 0/31,5 mm gr. 10 cm; nawierzchnie - skropienie podbudowy i warstwy wiążącej emulsją asfaltową, warstwa wiążąca z mieszanki mineralno-asfaltowej AC16W gr. 4 cm, nawierzchnia z mieszanki mineralno-asfaltowej warstwa ścieralna z mieszanki mineralno asfaltowej AC11S gr 4cm; urządzenia bezpieczeństwa ruchu - słupki znaków, przymocowanie tablic znaków drogowych; inne - regulacja zaworów wodociągowych. Droga zlokalizowana na działce w Gminie.
  4. W trzeciej miejscowości na działce nr 1628/4 projekt będzie obejmował następujący zakres robót: roboty przygotowawcze - wyznaczenie głównych punktów trasy; roboty ziemne - roboty ziemne koparkami, profilowanie i zagęszczenie podłoża, plantowanie gruntu z grubsza; podbudowy - warstwa odsączająca z piasku gr. 15 cm, podbudowa z betonu C8/10 gr. 20 cm, stabilizacja gruntu cementem 2,5 MPa gr. 10 cm, pobocza z kruszywa łamanego stab. Mech. 0/31,5 mm gr. 10 cm: nawierzchnie - nawierzchnia jezdni z kostki betonowej gr. 8 cm, nawierzchnia opaski z kostki betonowej gr. 6 cm; urządzenia bezpieczeństwa ruchu - słupki do znaków, przymocowanie tarcz znaków drogowych, oznakowanie poziome; inne - regulacja zaworów wodociągowych, zabezpieczenie infrastruktury telekomunikacyjnej rurą dwudzielną. Droga zlokalizowana jest na działce w Gminie.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowaną inwestycją będą wystawione na Gminę. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina realizując projekt będzie realizowała zadania własne nałożone na JST przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz. U. 2018, poz. 994 z późn. zm.), a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Gmina nie będzie mogła więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na inwestycję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz. U. 2018. poz. 395 z późn. zm.) art. 86 ust. 1.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w wyżej opisanym zdarzeniu przyszłym dotyczącym budowy dróg gminnych w trzech miejscowościach Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycją dotyczącą budowy dróg gminnych w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 395 z późn. zm.), Gmina w związku z ww. inwestycją nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia wydatków na inwestycję jak i po jej zakończeniu, ponieważ inwestycja jest z zakresu zadań własnych gminy ustalonych przepisami krajowymi oraz Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy, m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), gdyż tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczą możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją inwestycji dotyczącej budowy dróg gminnych w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Gmina realizując projekt budowy dróg gminnych będzie realizowała zadania własne nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży towarów i usług opodatkowanej podatkiem VAT związanych z realizowaną inwestycją.


W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków zarówno w trakcie realizacji, ani po zakończeniu inwestycji budowy dróg gminnych. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Zatem, Gmina nie będzie miała również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj