Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.475.2018.1.MD
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2018 r. (data wpływu 6 września 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działający pod firmą: „X” ………. (zwany dalej: Wnioskodawcą lub Firmą) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i rozlicza się wg stawki liniowej. Podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie mycia środków transportu, takich jak: samochody ciężarowe typu: autocysterny, autosilosy oraz busy, autobusy, naczepy (cysterny - naczepy), przyczepy (cysterny - przyczepy), samochody osobowe, samochody specjalne, itp.

Zakres czynności obejmuje podstawowe mycie zimną lub gorącą wodą pojazdu wewnątrz i na zewnątrz oraz dodatkowe usługi polegające na:

  • dezynfekcji termicznej i chemicznej wnętrza środków transportu przewożących artykuły spożywcze lub inne towary wymagające dezynfekcji pojazdów, jak również wnętrza pojazdów specjalistycznych, np. karetek pogotowia,
  • suszeniu powietrzem,
  • parowaniu,
  • konserwacji akcesoriów samochodowych,
  • wykonywaniu testów pH i ATP, dotyczących jakości wykonanej usługi mycia i dezynfekcji.

Obecnie na przedmiot działalności składają się również świadczenia, z których Wnioskodawca zamierza zrezygnować z końcem 2018 r. Należą do nich:

  • drobne naprawy akcesoriów pojazdów,
  • sprzedaż detaliczna akcesoriów do środków transportu,
  • czyszczenie i mycie kontenerów, paletopojemników, itp.

Działalność Wnioskodawcy wg wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (CEiDG) zakwalifikowana będzie od początku 2019 r. do PKD 45.20.Z (PKD 2007, stat.gov.pl/Klasyfikacje) „Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli”. Klasyfikacja ta wg precedensu nr 4 z dnia 9 marca 2009 r. obejmuje cyt.: „DZIAŁALNOŚĆ MYJNI SAMOCHODOWEJ”. Pozostałe PKD, widniejące obecnie w tej ewidencji - jako niezwiązane z planowanym w 2019 r. zakresem przedmiotowym działalności -zostanie z końcem roku usunięte. W ten sposób zakres działalności jaki Wnioskodawca zamierza prowadzić w 2019 r. będzie pokrywał się z wpisem wykonywanej działalności gospodarczej.

Miejsce prowadzenia działalności (terytorium RP - ....) jest dostosowane do zakresu świadczonych usług, tj. posiada odpowiednią halę do mycia wewnętrznego pojazdów oraz stanowisko do mycia zewnętrznego - myjnia płytowa. Firma zatrudnia łącznie 6 osób na umowę o pracę i zlecenie, przy czym zatrudnienie od 1 stycznia 2019 r. będzie obejmowało 5 osób wyłącznie na umowę o pracę. Przy świadczeniu usług Wnioskodawca korzysta z usług specjalistycznych (innych niż zgłoszony zakres działalności), niezbędnych do całkowitego wykonywania świadczonych przez siebie usług, polegających m.in. na czyszczeniu kanałów, wywozie odpadów oraz wykonywaniu okresowych przeglądów instalacji elektrycznej. Wnioskodawca poza ww. usługami myjni nie prowadzi innej pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również małżonka Wnioskodawcy nie prowadzi działalności w tym samym zakresie. Odbiorcami usług są podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy prowadzeniu działalności w 2019 r. Wnioskodawca nie będzie korzystał z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, z wyjątkiem usług specjalistycznych, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.) - zwana dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podsumowując należy stwierdzić, że od 1 stycznia 2019 r. Wnioskodawca:

  • zamierza prowadzić wyłącznie działalność usługową, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • nie będzie korzystał z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz usług innych przedsiębiorstw i zakładów, z wyjątkiem usług specjalistycznych, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • w styczniu 2019 r. (do dnia 20 stycznia 2019 r.) zamierza wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej działalności usługowej określonej w części I tabeli w poz. 19 na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiony wyżej zakres działalności, który w 2019 r. zamierza prowadzić Wnioskodawca, może w 2019 r. zostać opodatkowany w formie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługowa działalność gospodarcza przedstawiona w zdarzeniu przyszłym może w 2019 r. zostać opodatkowana w formie karty podatkowej, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 25 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.) oraz złożenia wniosku o zastosowanie tej formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 stycznia 2019 r.

Zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy mogą płacić zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej przy prowadzeniu działalności usługowej lub wytwórczo - usługowej, określonej w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli, tj. 5 pracowników.

W poz. 19 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) wymieniono jako działalność usługową oraz wytwórczo – usługową „usługi w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz inne usługi niezwiązane z ich naprawą”.

Przedmiot działalności w tym zakresie obejmuje poz. 19 załącznika nr 4 do ww. ustawy - Mycie i czyszczenie środków transportu, smarowanie i wymianę oleju w środkach transportu, konserwację podwozi oraz inne usługi niezwiązane z naprawą środków transportu. Jako środki transportu Klasyfikacja Środków Trwałych (źródło: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) opublikowane w Dz. U. z 2016 r., poz. 1864) wymienia w grupie „7” m.in.: samochody, autobusy, mikrobusy, trolejbusy, motocykle, ciągniki, naczepy, przyczepy, samochody specjalne i inne pojazdy mechaniczne.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obecnie Firma zatrudnia łącznie 6 osób na umowę o pracę i zlecenie, przy czym zatrudnienie w 2019 r. będzie obejmowało wyłącznie 5 osób na umowę o pracę, czyli stan ten nie będzie przekraczał górnej granicy określonej w tabeli (poz. 19 część I tabeli z załącznika nr 3 do ustawy). Również od 1 stycznia 2019 r. Wnioskodawca nie będzie.

  • świadczył drobnych napraw akcesoriów pojazdów,
  • zajmował się sprzedażą detaliczną akcesoriów do środków transportu,
  • czyścił i mył kontenerów i paletopojemników, itp.

Od 1 stycznia 2019 r. Wnioskodawca będzie świadczył wyłącznie usługi mycia w wewnątrz i na zewnątrz środków transportu takich jak: samochody ciężarowe typu: autocysterny, autosilosy oraz busy, autobusy, naczepy (cysterny - naczepy), przyczepy (cysterny - przyczepy), samochody osobowe, samochody specjalne. Zakres czynności będzie obejmował podstawowe mycie zewnętrzne i wewnętrzne zimną lub gorącą wodą oraz dodatkowe usługi polegające na:

  • dezynfekcji termicznej i chemicznej wnętrza środków transportu, np. busów dla krwiodawstwa, pojazdów przewożących artykuły spożywcze i inne towary
  • suszeniu gorącym powietrzem,
  • parowaniu,
  • konserwacji akcesoriów samochodowych,
  • wykonywaniu testów pH i ATP, dotyczących jakości wykonanej usługi mycia i dezynfekcji.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana w zdarzeniu przyszłym działalność usługowa, jaką od 1 stycznia 2019 r. zamierza prowadzić w ramach firmy: „X”......., mieści się w pojęciu usług, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określonych w części I tabeli stanowiącej zał. nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie wymienionym w zał. nr 4. Będzie to działalność usługowa w zakresie mycia i wykonywania dodatkowych usług czyszczenia (niebędących usługami naprawy) środków transportu.

W przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym i prawnym, należy stwierdzić, że skoro:

  • usługi, jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć w 2019 r. będą objęte dyspozycją art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • zostaną spełnione warunki opodatkowania w formie karty podatkowej określone w art. 25 ww. ustawy,
  • zostanie złożony w terminie do 20 stycznia 2019 r. do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej,

to Wnioskodawca będzie mógł korzystać w 2019 r. z opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej w wysokości ustalonej w decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różnić od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj