Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.582.2018.1.IG
z 16 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


SPZZOZ działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2018 roku poz. 160 z późn. zm.) i na podstawie statutu. Szpital jest czynnym podatnikiem VAT. W szpitalu świadczone są usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. z 2017 poz. 1221 z późn. zm.) - art. 43 ust. 1 pkt 18 zwalnia od podatku usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. SPZZOZ dokonuje również sprzedaży opodatkowanej. Wysokość sprzedaży opodatkowanej w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego wyniosła za 2017 rok 3%. W związku z powyższym SPZZOZ dokonuje odliczenia podatku naliczonego w wysokości 3%, ale tylko za usługi, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej. SPZZOZ nie dokonuje odliczenia podatku VAT od towarów i usług, które służą tylko i wyłącznie działalności zwolnionej (zgodnie z art. 86 ustawy o VAT).

Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu pt. „wdrożenie systemu e-zdrowia” działania 2.1 Cyfrowe - projekty z zakresu e-zdrowia realizowanego w ramach konkursu zamkniętego programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.


Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup zintegrowanego systemu informatycznego i sprzętu oraz urządzeń komputerowych, a także instalację sieci komputerowej w pomieszczeniach szpitala.


Cel główny projektu: zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w służbie zdrowia w Powiecie. Cel szczegółowy projektu: - rozwój informatyzacji i wdrożenie w SPZZOZ elektronicznych usług publicznych o wysokim stopniu dojrzałości w zakresie zdrowia, tj. e-rejestracja, e-dokumentacja, e-powiadomienia, e-formularze, e-kontrahent, e-rozliczenia; - zautomatyzawanie wewnętrznych procesów biznesowych SPZZOZ związanych z: rejestracją i obsługą pacjentów, rozliczaniem i raportowaniem na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne z działalności operacyjnej/medycznej SPZZOZ oraz obiegiem dokumentacji medycznej i administracyjnej.

Zakupione w ramach realizacji towary i usługi będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku VAT. Odliczenie i zwrot podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 istnieje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, wówczas przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca występując z wnioskiem o wsparcie z ww. Programu uwzględnił w budżecie tegoż projektu koszty podatku VAT jako koszty kwalifikowalne.


Wnioskodawca musi przedstawić interpretację indywidualną, która potwierdzi, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego wraz z pierwszym wnioskiem o płatność.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy SPZZOZ ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu „wdrożenie systemu e-zdrowia”?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. W SPZZOZ świadczone są usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) w art. 43 ust. 1 zwalnia od podatku: pkt 18 a) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a) ustawy o podatku od towarów i usług i nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego od tych towarów i usług, natomiast odliczenie i zwrot podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 istnieje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wówczas przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji ww. Projektu całość zakupionych towarów i usług służyć będzie wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku VAT, a więc w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, szpital nie ma możliwości odliczenia VAT przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu, gdyż towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług medycznych, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – Szpital działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i na podstawie statutu. Jest czynnym podatnikiem VAT. W szpitalu świadczone są usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży opodatkowanej. Wysokość sprzedaży opodatkowanej w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego wyniosła za 2017 rok 3%. W związku z powyższym Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego w wysokości 3%, ale tylko za usługi, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej. Wnioskodawca nie dokonuje odliczenia podatku VAT od towarów i usług, które służą tylko i wyłącznie działalności zwolnionej - zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu pt. „wdrożenie systemu e-zdrowia” - działania 2.1 Cyfrowe - projekty z zakresu e-zdrowia realizowanego w ramach konkursu zamkniętego programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.


Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup zintegrowanego systemu informatycznego i sprzętu oraz urządzeń komputerowych, a także instalację sieci komputerowej w pomieszczeniach szpitala.


Cel główny projektu: zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w służbie zdrowia w Powiecie. Cel szczegółowy projektu: - rozwój informatyzacji i wdrożenie elektronicznych usług publicznych o wysokim stopniu dojrzałości w zakresie zdrowia tj. e-rejestracja, e-dokumentacja, e-powiadomienia, e-formularze, e-kontrahent, e-rozliczenia; - zautomatyzawanie wewnętrznych procesów biznesowych związanych z: rejestracją i obsługą pacjentów, rozliczaniem i raportowaniem na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne z działalności operacyjnej/medycznej oraz obiegiem dokumentacji medycznej i administracyjnej.


Wnioskodawca wskazał, że zakupione w ramach realizacji towary i usługi będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy ma możliwość odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu „wdrożenie systemu e-zdrowia”.


Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Natomiast zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Zatem najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ zakupy dokonywane w ramach przedmiotowego projektu będą służyły tylko i wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego od dokonanych zakupów w związku z realizacją projektu „wdrożenie systemu e-zdrowia”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (będą wykorzystywane jedynie do czynności zwolnionych od tego podatku). Zatem nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym zapytaniem należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj