Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.479.2018.1.EZ
z 16 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań pn.: „A.” oraz „B.” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2018 r. r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań pn.: „A.” oraz „B.”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

PIERWSZE ZDARZENIE PRZYSZŁE: Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT. Gmina działa również jako podmiot władzy publicznej, realizując nałożone na nią przepisami prawa zadania publiczne, realizując tym samym potrzeby społeczności lokalnej. Gmina jest między innymi właścicielem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, którą stanowią boiska sportowe i place zabaw. Gmina ponosi wydatki z tytułu zakupów inwestycyjnych i bieżących związanych odpowiednio z budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. „A.” – zwane dalej „zadaniem”. OPIS ZADANIA: przebudowa boiska sportowego polegała na ulepszeniu nawierzchni asfaltowej boiska na nawierzchnię z trawy syntetycznej umożliwiającą granie w piłkę ręczną, nożną, siatkówkę i koszykówkę. Boisko sportowe wielofunkcyjne zostało wyposażenie w urządzenia do gry w koszykówkę, siatkówkę, tenis. Boisko zostało uzupełnione o piłkochwyty z dwóch stron o wysokości 6 m z siatki polipropylenowej. Boisko zostało oddzielone od terenów zielonych obrzeżami betonowymi. Został wymieniony fragment ogrodzenia na odcinku 63 m o wysokości 1,5 m przy drodze dojazdowej do boiska i zostało wyposażone w niezbędną bramę rozsuwną i furtkę, w celu poprawy sprawności komunikacji przyjeżdżających uczestników. Utwardzenie powierzchni gruntu polegało na usunięciu warstwy ziemi wraz z wywiezieniem jej z terenu budowy, ułożeniem obrzeży, wykonaniem podbudowy z warstwy dolnej i górnej oraz ułożeniem kostki brukowej, betonowej. Gmina złożyła w tym celu wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina, realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne dotyczące poprawy infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, nie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania, wystawiane są na Gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności objętych podatkiem VAT.

DRUGIE ZDARZENIE PRZYSZŁE: Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT. Gmina działa również jako podmiot władzy publicznej, realizując nałożone na nią przepisami prawa zadania publiczne, realizując tym samym potrzeby społeczności lokalnej. Gmina jest między innymi właścicielem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, którą stanowią boiska sportowe i place zabaw. Gmina ponosi wydatki z tytułu zakupów inwestycyjnych i bieżących związanych odpowiednio z budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. „B.” – zwane dalej „zadaniem”. OPIS ZADANIA: przebudowa boiska sportowego polegała na ulepszeniu nawierzchni asfaltowej boiska na nawierzchnię z trawy syntetycznej umożliwiające granie w piłkę ręczną, nożną, siatkówkę i koszykówkę, wokół boiska zostały zamontowane piłkochwyty. Utwardzenie powierzchni gruntu polegało na wykonaniu robót ziemnych, podbudowy z kruszyw tłuczniowych oraz ułożeniu kostki betonowej; utwardzenie ma służyć społeczeństwu do parkowania i korzystania z placu zabaw oraz świetlicy. Remont placu zabaw polegał na wymianie nawierzchni na bezpieczną, zabezpieczającej dzieci przed upadkiem z urządzeń zabawowych, dokonano renowacji urządzeń zabawowych poprzez odmalowanie urządzeń, zamknięcie ogrodzenia, zabezpieczono krawężniki materiałem gumowym. Budowa altany – na fundamentach betonowych, konstrukcja drewniana, obłożenie desek od spodu dachu oraz dwóch ścian, malowanie drewnochronem, środkiem w kolorze naturalnym, rury spustowe, podłoga z kostki brukowej wyposażona w stół i ławy drewniane. Monitoring założono w celu monitorowania przebywających i korzystających z obiektu, by zapobiegać dewastacji. Zagospodarowanie terenu polegało na uformowaniu skarp i obsianiu ich trawą. Gmina złożyła w tym celu wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina, realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne dotyczące poprawy warunków funkcjonowania kompleksu rekreacyjnego, nie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania, wystawiane są na Gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności objętych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  • PYTANIE DO PIERWSZEGO ZDARZENIA PRZYSZŁEGO:
    Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: „A.”?
  • PYTANIE DO DRUGIEGO ZDARZENIA PRZYSZŁEGO:
    Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania „B.”?

Zdaniem Wnioskodawcy:

STANOWISKO DO PIERWSZEGO ZDARZENIA PRZYSZŁEGO:

Zdaniem Gminy, nie ma ona prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn.: „A.”. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż ani infrastruktura sportowo-rekreacyjna, ani efekty realizacji „zadania” nie będą wykorzystywane do czynności objętych opodatkowaniem podatkiem VAT.

STANOWISKO DO DRUGIEGO ZDARZENIA PRZYSZŁEGO:

Zdaniem Gminy, nie ma ona prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn.: „B.”. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż ani kompleks rekreacyjny, ani efekty realizacji „zadania” nie będą wykorzystywane do czynności objętych opodatkowaniem podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT. Gmina działa również jako podmiot władzy publicznej, realizując nałożone na nią przepisami prawa zadania publiczne, realizując tym samym potrzeby społeczności lokalnej. Gmina jest między innymi właścicielem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, którą stanowią boiska sportowe i place zabaw. Gmina ponosi wydatki z tytułu zakupów inwestycyjnych i bieżących związanych odpowiednio z budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. „A.”. Przebudowa boiska sportowego polegała na ulepszeniu nawierzchni asfaltowej boiska na nawierzchnię z trawy syntetycznej umożliwiającą granie w piłkę ręczną, nożną, siatkówkę i koszykówkę. Boisko sportowe wielofunkcyjne zostało wyposażenie w urządzenia do gry w koszykówkę, siatkówkę, tenis. Boisko zostało uzupełnione o piłkochwyty. Boisko zostało oddzielone od terenów zielonych obrzeżami betonowymi. Został wymieniony fragment ogrodzenia przy drodze dojazdowej do boiska i zostało wyposażone w niezbędną bramę rozsuwną i furtkę, w celu poprawy sprawności komunikacji przyjeżdżających uczestników. Gmina złożyła w tym celu wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina, realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne, nie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania, wystawiane są na Gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności objętych podatkiem VAT. Ponadto, Gmina zrealizowała również zadanie inwestycyjne pn. „B.”. Przebudowa boiska sportowego polegała na ulepszeniu nawierzchni asfaltowej boiska na nawierzchnię z trawy syntetycznej umożliwiające granie w piłkę ręczną, nożną, siatkówkę i koszykówkę, wokół boiska zostały zamontowane piłkochwyty. Utwardzenie powierzchni gruntu polegało na wykonaniu robót ziemnych, podbudowy z kruszyw tłuczniowych oraz ułożeniu kostki betonowej; utwardzenie ma służyć społeczeństwu do parkowania i korzystania z placu zabaw oraz świetlicy. Remont placu zabaw polegał na wymianie nawierzchni na bezpieczną, zabezpieczającej dzieci przed upadkiem z urządzeń zabawowych, dokonano renowacji urządzeń zabawowych poprzez odmalowanie urządzeń, zamknięcie ogrodzenia, zabezpieczono krawężniki materiałem gumowym. Budowa altany – na fundamentach betonowych, konstrukcja drewniana, obłożenie desek od spodu dachu oraz dwóch ścian, malowanie drewnochronem, środkiem w kolorze naturalnym, rury spustowe, podłoga z kostki brukowej wyposażona w stół i ławy drewniane. Monitoring założono w celu monitorowania przebywających i korzystających z obiektu, by zapobiegać dewastacji. Zagospodarowanie terenu polegało na uformowaniu skarp i obsianiu ich trawą. Gmina złożyła w tym celu wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina, realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne, nie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania, wystawiane są na Gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności objętych podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących realizacje ww. zadań.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała opisane projekty w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. W analizowanym przypadku efekty realizacji tych inwestycji – jak wskazał Wnioskodawca – nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż Gmina, realizując ww. projekty, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizowanych przedsięwzięć nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowych projektów.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją ww. projektów, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektów nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj