Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1573/11-2/JL
z 25 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1573/11-2/JL
Data
2012.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
akcja
emisja akcji
emisja papierów wartościowych


Istota interpretacji
Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług doradztwa gospodarczego, w tym prawnego, inwestycyjnego, audytora i agencji ratingowej - związanych z wprowadzeniem akcji Spółki na giełdę.



Wniosek ORD-IN 377 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2011r. (data wpływu 31.10.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z zamiarem wprowadzenia akcji Spółki na giełdę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.10.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z zamiarem wprowadzenia akcji Spółki na giełdę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka P. (P, Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej jako operator sieci X. Akcjonariusze rozważali wprowadzenie akcji Spółki na Giełdę Papierów Wartościowych, bez emisji nowych akcji i podwyższenia dotychczasowego kapitału zakładowego. Wprowadzenie akcji Spółki na giełdę pozwoliłoby na dokonanie rynkowej wyceny wartości akcji, jak również otworzyłoby możliwość sprzedaży akcji przez niektórych akcjonariuszy i zwiększyłoby płynność akcji dla pozostałych akcjonariuszy, którzy po debiucie utrzymaliby akcje Spółki w swoich portfelach. Oczywistym efektem takiej sytuacji byłoby rozpowszechnienie wiedzy o Spółce i jej działalności gospodarczej, zwiększenie jej wiarygodności poprzez poddanie wycenie rynkowej wartości posiadanego majątku i potencjału gospodarczego, oraz poddanie się sformalizowanym giełdowym procedurom przekazywania informacji o sytuacji finansowej. Prace nad realizacją tego projektu rozpoczęto na wniosek akcjonariuszy przekazany Zarządowi Spółki w drugiej połowie 2009 roku. Po rozpoczęciu prac, oraz ustaleniu harmonogramu projektu zostały podjęte stosowne uchwały Zarządu oraz Rady Nadzorczej Spółki w sprawie dalszej realizacji projektu. Ze względu na fakt, że wprowadzenie akcji na giełdę jest niezwykle złożonym od strony formalno prawnej i organizacyjnej procesem, Spółka zaangażowała doradców, którzy posiadali w tym zakresie stosowne doświadczenie i dawali gwarancję sprawnego i efektywnego poprowadzenia projektu. W celu realizacji projektu Spółka zatrudniła m.in. doradców prawnych (dla zapewnienia zgodności dokumentów z wymogami w zakresie formalnoprawnym), doradców inwestycyjnych (sporządzenie stosownych dokumentów dla organów giełdy), audytora (dla przeprowadzenia wymaganego przez przepisy prawa badania ksiąg rachunkowych), oraz agencję ratingową (w celu dokonania oceny standingu finansowego według standardów rynkowych). Ponadto Spółka utworzyła tzw. „data room”, czyli kompleksowy zbiór dokumentów niezbędnych do przygotowania prospektu emisyjnego. W data room przechowywane były dokumenty tajne i poufne, mające istotne znaczenie dla funkcjonowania Spółki zarówno w okresie prowadzenia prac nad projektem, jak i w kolejnych latach. Realizacji projektu w Spółce nadano wysoki priorytet poufności, osoby delegowane do projektu, przed przystąpieniem do prac składały stosowne oświadczenie o zachowaniu w poufności wszystkich informacji pozyskanych w ramach tej pracy. Zachowanie poufności wrażliwych danych wynikało z konieczności zapewnienia transparentnego przebiegu procesu a w przyszłości równego dostępu do informacji wszystkich potencjalnych inwestorów. Potencjalny wyciek informacji mógłby stawiać niektórych z zainteresowanych w uprzywilejowanej pozycji. Co więcej takie informacje mogłyby być również wykorzystane na rynku przeciwko Spółce. Mimo znacznego zaangażowania prac, proces nie został zakończony wprowadzeniem akcji Spółki na giełdę. Ostatecznie Walne Zgromadzenie nie podjęło decyzji o przeprowadzeniu oferty publicznej, w wyniku czego Spółka odstąpiła od realizacji dalszych działań w ramach projektu. W związku z powyższym wydatki Spółki ograniczyły się jedynie do ogólnych kosztów doradztwa gospodarczego, w tym prawnego, inwestycyjnego, audytora i agencji ratingowej. Spółka nie poniosła wydatków związanych z samym wprowadzeniem akcji na giełdę: opłaty za wpis do ewidencji papierów wartościowych, opłaty należne Komisji Nadzoru Finansowego, opłaty roczne na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku VAT.

Czy Spółka posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu powyższych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z rozpoczęciem procesu wprowadzenia akcji na giełdę. Spółka wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT, a wydatki przez nią poniesione w związku z prowadzonym procesem były pośrednio związane z prowadzoną działalnością - powinny przyczynić się do pozyskania nowych klientów i kontrahentów, a tym samym zwiększenia obrotów Spółki. Zdaniem Spółki bez znaczenia pozostaje fakt, że samo wprowadzenia akcji na giełdę jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Istotą ponoszonych wydatków nie była bowiem sama czynność wprowadzenia akcji na giełdę, ale pozyskanie wymiernych korzyści, skutkujących zwiększeniem sprzedaży usług telekomunikacyjnych - działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Występuje tu klasyczny pośredni związek między ponoszonym wydatkiem, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Powyżej przedstawione stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach. Za przykład może tu posłużyć interpretacja z dn. 10 marca 2009r. (sygn. IBPP2/443-1180/08/WN) wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w której wskazał, iż „mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Spółka wprowadzając do obrotu giełdowego w systemie NewConnect akcje Spółki co nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, ma, co do zasady, w świetle art. 86 ust. 1 ww. ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tym przedsięwzięciem, pod warunkiem jednak, że wydatki te dotyczą działalności opodatkowanej Spółki, z uwzględnieniem przepisu art. 90 wyżej powołanej ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wymienionych we wniosku zakupów, w proporcji, w jakiej ma to związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi”. Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego z dn. 8 listopada 2007r. (sygn. lP-PP2-443-195/07-2/IK) — w przedmiotowej sprawie podatnik pytał o prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z emisją nowych akcji na giełdzie. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził: „w rozpatrywanym przypadku zachodzi bezpośredni związek między poniesionymi przez Podatnika wydatkami a działalnością niepodlegającą ustawie o podatku od towarów i usług jaką jest emisja akcji. W przedmiotowej sprawie emisja akcji (podwyższenie kapitału) niewątpliwie jest realizowana w celu pozyskania przez Spółkę środków finansowych potrzebnych do zachowania, czy też rozwijania własnej działalności (zwiększania obrotu handlowego, działalności usługowej, podniesienia jakości świadczonych usług, obniżenia kosztów działalności, zakupu, inwestycji w środki trwałe). W tej sytuacji należy stwierdzić, iż emisja akcji ma związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Tak więc i wydatki związane z emisją - choć pośrednio - mają wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody, które mogą być związane ze sprzedażą — inną wykonywaną przez Podatnika, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (spełniając przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie podatku VAT, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), przy czym – zgodnie z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również :

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej ;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji ;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż emisja/wprowadzenie akcji na giełdzie papierów wartościowych nie znajduje się w zakresie przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani też świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy. Emisja akcji jest więc zdarzeniem gospodarczym, które nie jest objęte zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego, wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych.

Istotny jest więc związek między zakupami a działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany w sposób bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne) z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, które zmierza do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Uznać zatem należy, że w sytuacji, gdy konkretny zakup ma związek z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (emisja, wprowadzenie na giełdę akcji) najważniejsze znaczenie ma związek z podstawową działalnością podatnika, która jest opodatkowana. Choć emisja akcji bądź wprowadzenie ich na giełdę nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT, czyli nie jest ani dostawą towarów ani świadczeniem usług, co oznacza, że jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, to podatnik ma prawo do odliczenia całości VAT od wydatków poniesionych na zakup usług związanych z taką emisją bądź wprowadzeniem akcji na giełdę, o ile wszystkie transakcje dokonane przez tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia całkowitej kwoty VAT naliczonego od zakupu usług niezbędnych do zrealizowania emisji akcji bądź wprowadzenia ich na giełdę, o ile dokonuje on, w ramach swojej działalności, wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT.

Podobnie w omawianej kwestii wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-465/03.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że akcjonariusze Spółki rozważali wprowadzenie akcji Spółki na Giełdę Papierów Wartościowych, bez emisji nowych akcji i podwyższenia dotychczasowego kapitału zakładowego. Prace nad realizacją tego projektu rozpoczęto na wniosek akcjonariuszy przekazany Zarządowi Spółki w drugiej połowie 2009 roku. Ze względu na fakt, że wprowadzenie akcji na giełdę jest niezwykle złożonym od strony formalno prawnej i organizacyjnej procesem, Spółka zaangażowała doradców, którzy posiadali w tym zakresie stosowne doświadczenie i dawali gwarancję sprawnego i efektywnego poprowadzenia projektu. W celu realizacji projektu Spółka zatrudniła m.in. doradców prawnych (dla zapewnienia zgodności dokumentów z wymogami w zakresie formalnoprawnym), doradców inwestycyjnych (sporządzenie stosownych dokumentów dla organów giełdy), audytora (dla przeprowadzenia wymaganego przez przepisy prawa badania ksiąg rachunkowych), oraz agencję ratingową (w celu dokonania oceny standingu finansowego według standardów rynkowych). Ponadto Spółka utworzyła tzw. „data room”, czyli kompleksowy zbiór dokumentów niezbędnych do przygotowania prospektu emisyjnego. Mimo znacznego zaangażowania prac, proces nie został zakończony wprowadzeniem akcji Spółki na giełdę. Ostatecznie Walne Zgromadzenie nie podjęło decyzji o przeprowadzeniu oferty publicznej, w wyniku czego Spółka odstąpiła od realizacji dalszych działań w ramach projektu. W związku z powyższym wydatki Spółki ograniczyły się jedynie do ogólnych kosztów doradztwa gospodarczego, w tym prawnego, inwestycyjnego, audytora i agencji ratingowej. Spółka wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z zamiarem emisji akcji.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż zamierzone przez Spółkę wprowadzenie jej akcji na giełdę papierów wartościowych miało związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, zatem i wydatki poniesione w tym celu – chociaż pośrednio – mają wpływ na realizowaną przez Spółkę sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (spełniając przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy). Spółka słusznie podnosi, iż nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia fakt, iż ostatecznie akcji Spółki nie wprowadzono na giełdę. Opisane we wniosku wydatki zostały bowiem poniesione z zamiarem wprowadzenia w przyszłości akcji Spółki na giełdę. Zatem przedmiotowe wydatki w chwili ich poniesienia miały związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Reasumując, Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług doradztwa gospodarczego, w tym prawnego, inwestycyjnego, audytora i agencji ratingowej - związanych z wprowadzeniem akcji Spółki na giełdę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj