Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.692.2018.1.NK
z 19 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2018 r. (data wpływu 21 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. … – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu inwestycyjnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 20 grudnia 2017 r. podpisał z Województwem … umowę o przyznaniu pomocy nr … na zadanie pn. …, realizowane w ramach PROW na lata 2014-2020.

Odbiór końcowy zadania nastąpił w dniu 20 lipca 2018 r. Przedmiotem realizowanej inwestycji była budowa placu zabaw obejmująca montaż bezpiecznych urządzeń zabawowych dla dzieci o wysokiej jakości, takich jak: zestaw zabawowy, huśtawka wagowa i wahadłowa, karuzela, sprężynowiec, zestaw street workout oraz montaż urządzeń siłowni zewnętrznej, w tym rower i wioślarz na pylonie, prasa nożna i surfer na pylonie. Dodatkowo zostały zamontowane elementy małej architektury, tj. ławki, kosze na śmieci i tablica na regulamin. Ponadto, zostały wykonane alejki z kostki brukowej betonowej, nawierzchnie piaskowe pod plac zabaw, a część terenu została obsiana trawą. Cały teren został ogrodzony i jest zamykany na noc, w celu zabezpieczenia urządzeń przed dewastacją. W ciągu dnia infrastruktura jest ogólnodostępna, a korzystanie z niej jest nieodpłatne.

Celem przedsięwzięcia była poprawa jakości życia mieszkańców w gminie, rozwój infrastruktury rekreacyjno-sportowej oraz zaspokojenie zbiorowych potrzeb społecznych poprzez stworzenie atrakcyjnego i bezpiecznego miejsca zabaw dla dzieci oraz umożliwienie wszystkim mieszkańcom – niezależnie od wieku – dostępu do atrakcyjnej formy aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Inwestycja ta stanowi także formę promocji zdrowego i aktywnego stylu życia, gdyż regularny ruch jest naturalnym sposobem zapobiegania wielu schorzeniom. Budowa placu zabaw oraz siłowni zewnętrznej ma przysłużyć się nie tylko kształtowaniu postaw prozdrowotnych i spędzaniu wolnego czasu w sposób aktywny, ale także integracji mieszkańców w każdym wieku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nakłady poniesione na realizację ww. zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nakłady poniesione na realizację ww. zadania. Realizując powyższą inwestycję, Wnioskodawca wykonywał zadanie własne, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obejmujące sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gmina, wykonując swoje zadania statutowe, co do zasady nie działa w charakterze podatnika VAT. Powstała w ramach realizacji zadania infrastruktura jest ogólnodostępna, związana z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb mieszkańców i nie wiąże się z żadną odpłatnością jej użytkowników. Wnioskodawca nie wykorzystuje powstałej infrastruktury rekreacyjnej do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych i tym samym infrastruktura ta nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych, co uniemożliwia Wnioskodawcy obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj