Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.237.2018.1.MPU
z 18 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu – 21 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…).”

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Powiat (…) – (dalej jako: ,,Wnioskodawca” lub ,,Powiat”) przy pomocy Starostwa Powiatowego w (…) jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym – tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.) planuje realizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 projekt: „(…)” Poddziałanie 4.3.2. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – RIT.

Projekt ten wpisuje się w zadania własne powiatu w zakresie edukacji publicznej. Przedmiotem projektu są działania inwestycyjne w zakresie termomodernizacji w 4 placówkach (łącznie 7 budynków) użyteczności publicznej tj. (…) (3 budynki), (…),(…) (2 budynki) oraz (…). Inwestycja ma na celu poprawę efektywności energetycznej tych budynków oraz poprawę jakości powietrza w regionie.

Zakres planowanej inwestycji obejmuje: docieplenie ścian, stropodachów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej na wyroby o lepszej izolacyjności, wymianę oświetlenia na energooszczędne oraz przebudowę systemów wentylacji z odzyskiem, wymianę źródła ciepła (węglowego), modernizację wewnętrznej instalacji c.o. wraz z zastosowaniem gruntowych pomp ciepła. W wyniku realizacji projektu zakłada się zmniejszenie rocznego użycia energii końcowej o (…)GJ/rok, tj. o (…)%, spadek emisji gazów cieplarnianych o (…) ton ekwiwalentu C02/rok oraz redukcję emisji C02 dla budynków (…) o (…)%. Celem przedmiotowego projektu jest poprawa efektywności poprzez działania termomodernizacyjne, wymianę źródła ciepła, przebudowę systemów wentylacji i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii (system pomp ciepła).

Zakres prac obejmuje:

  1. (…):
    • ocieplenie stropu ostatniej kondygnacji;
    • wymiana stolarki okiennej;
    • wymiana parapetów wewnętrznych i zewnętrznych oraz prace odtworzeniowe tynków.
  2. (…):
    • wymiana okien wraz z pracami odtworzeniowymi tynków i profili pierwotnych;
    • wymiana parapetów wewnętrznych i zewnętrznych;
    • ocieplenie ściany od podwórza;
    • ocieplenie stropu auli;
    • modernizacja systemu wentylacji z odzyskiem i budową powietrznych pomp ciepła w sali gimnastycznej.
  3. (…):
    • ocieplenie ścian styropianem lub tynkiem ciepłochronnym;
    • wymiana okien;
    • wymiana drzwi zewnętrznych;
    • wymiana instalacji c.o. (wymiana rur izolacji i wymiana kaloryferów z montażem zaworów termostatycznych);
    • prace odtworzeniowe (wymiana rynien i rur spustowych, wymiana parapetów zewnętrznych i wewnętrznych, obróbki malarskie, nałożenie nowej kolorystyki, instalacja odgromowa).
  4. (…) (trzy budynki).
    • wymiana starych okien wraz z pracami odtworzeniowymi ( naprawa i montaż parapetów wewnętrznych i zewnętrznych, wymiana zewnętrznych obróbek blacharskich),
    • wymiana drzwi i bram wraz z pracami odtworzeniowymi ( naprawa i montaż tynków wewnętrznych i zewnętrznych),
    • wymiana instalacji c.o.,
    • ocieplenie ścian zewnętrznych i wewnętrznych styropianem,
    • ocieplenie ścian fundamentowych,
    • ocieplenie stropodachów,
    • budowa wewnętrznej instalacji gazowej,
    • wymiana źródła ciepła (z kotła węglowego na piec gazowy kondensacyjny), - wykonanie komina odprowadzającego spaliny z układem czerpania powietrza i wykonanie wentylacji kotłowni,
    • budowa wentylatorów dachowych,
    • budowa głębinowych pomp ciepła wraz z automatyką,
    • budowa pomp ciepła i chłodu z pionowymi gruntowymi wymiennikami ciepła o mocy grzewczej 161,7 kw (16 odwiertów obsługujących pompy ciepła, wykonanie studni zbiorowej i rurociągów poziomych, prace ziemne, prace drogowe jako prace odtworzeniowe),
    • wykonanie wentylacji grawitacyjnej,
    • remont kotłowni: wykonanie wentylacji pomieszczenia i przystosowanie do zamontowania nowego kotła oraz armatury dla pomp ciepła),
    • prace odtworzeniowe,
    • instalacja odgromowa, wymiana rynien i rur spustowych, odtworzenie opasek wokół budynków, odtworzenie drenażu opaskowego, wykonanie nowej kolorystyki ścian.


Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do projektu unijnego pn.: „(…)” Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, zadania w zakresie edukacji publicznej należą do podstawowych zadań Powiatu co wynika z art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.). Starostwo Powiatowe w (…) jest jednostką prowadzącą obsługę Powiatu (…) na podstawie art. 33 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych powiatu w zakresie edukacji publicznej nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych. W związku z powyższymi faktami, w ramach realizacji projektu unijnego pn. „(…)” Powiat (…) jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Starostwo Powiatowe realizujące zadania własne Powiatu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości, ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 995), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje realizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 projekt: „(…)” Poddziałanie 4.3.2. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – RIT. Projekt ten wpisuje się w zadania własne powiatu w zakresie edukacji publicznej. Przedmiotem projektu są działania inwestycyjne w zakresie termomodernizacji w 4 placówkach (łącznie 7 budynków) użyteczności publicznej tj. (…) (3 budynki), (…),(…) (2 budynki) oraz (…). Inwestycja ma na celu poprawę efektywności energetycznej tych budynków oraz poprawę jakości powietrza w regionie. Zakres planowanej inwestycji obejmuje: docieplenie ścian, stropodachów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej na wyroby o lepszej izolacyjności, wymianę oświetlenia na energooszczędne oraz przebudowę systemów wentylacji z odzyskiem, wymianę źródła ciepła (węglowego), modernizację wewnętrznej instalacji c.o. wraz z zastosowaniem gruntowych pomp ciepła. W wyniku realizacji projektu zakłada się zmniejszenie rocznego użycia energii końcowej o (…)GJ/rok, tj. o (…)%, spadek emisji gazów cieplarnianych o (…) ton ekwiwalentu C02/rok oraz redukcję emisji C02 dla budynków (…) o (…)%. Celem przedmiotowego projektu jest poprawa efektywności poprzez działania termomodernizacyjne, wymianę źródła ciepła, przebudowę systemów wentylacji i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii (system pomp ciepła). Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z treści wniosku, realizowany przez Wnioskodawcę projekt: pn. „(…)” należy do zakresu działania Wnioskodawcy (Powiatu). Wnioskodawca wykonując przedmiotowe zadanie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W takim ujęciu Wnioskodawca (Powiat) nie może być uznany za podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wykonanie przedmiotowego zadania inwestycyjnego następuje w ramach realizacji zadań nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami prawa (ustawy o samorządzie powiatowym).

Ponadto jak już wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej nie będą wykorzystywane przez niego w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających VAT.

W konsekwencji w związku z tym, iż Wnioskodawca realizując wskazany we wniosku projekt nie działa jak podatnik VAT oraz zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj