Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1136/11-2/KB
z 16 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1136/11-2/KB
Data
2011.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
statek powietrzny
zwolnienia podatkowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Zwolnienie od akcyzy dostawy paliwa używanego do statków powietrznych



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.08.2011 r. (data wpływu 18.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy dostawy paliwa używanego do statków powietrznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy dostawy paliwa używanego do statków powietrznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka nie posiada na terytorium kraju siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza pośredniczyć w dostawie paliw do statków powietrznych. Dostarczanymi paliwami będą wyroby akcyzowe o kodach CN: 2710 11 31, 2710 11 70, 2710 19 21. Wskazane paliwa nie będą zużywane podczas prywatnych rejsów oraz prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym.

W planowanym schemacie zarówno sama transakcja sprzedaży (umowa cywilnoprawna), proces fakturowania jak i fizyczna dostawa będą przebiegać wyłącznie między Kontrahentem Spółki, a właścicielem/użytkownikiem statku powietrznego. Kontrahent Spółki będzie sprzedawał paliwo i dostarczał je właścicielowi/użytkownikowi statku powietrznego oraz wystawiał z tego tytułu fakturę VAT również na właściciela/użytkownika tego statku. Świadczenie Spółki będzie miało natomiast charakter stricte usługowy (pośrednictwo transakcyjne), a jej wynagrodzenie opierać się będzie na modelu prowizyjnym (Spółka wystawi fakturę za usługę pośrednictwa na rzecz jej Kontrahenta). Paliwo będzie dostarczane (przewożone) bezpośrednio od Kontrahenta Spółki do właściciela/użytkownika statku powietrznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym w stanie faktycznym planowanym schemacie, dostawa paliwa bezpośrednio ze składu podatkowego do statku powietrznego może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, a podmiotami odpowiedzialnymi za dochowanie warunków uprawniających do zwolnienia będą Kontrahent Spółki i właściciel/użytkownik statku powietrznego, natomiast na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z rozliczeniem akcyzy z tytułu przedmiotowej dostawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym planowanym schemacie, dostawa paliwa bezpośrednio ze składu podatkowego do statku powietrznego może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, przy czym podmiotami odpowiedzialnymi za dochowanie warunków uprawniających do zwolnienia będą Kontrahent Spółki i właściciel/użytkownik statku powietrznego. Natomiast na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z rozliczeniem akcyzy z tytułu przedmiotowej dostawy.

  1. Zakres zwolnienia od akcyzy paliw używanych do statków powietrznych

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN: 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN: 2710 11 70, oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych — w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13 ustawy.

Na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej, przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie w przypadku dostarczenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej podmiotem zużywającym jest podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stale zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Warunki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia zostały wskazane w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej. Zgodnie z powołanymi regulacjami, zwolnienie ma zastosowanie, pod warunkiem:

(i) objęcia wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy;

(ii) dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy;

(iii) prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy przez podmiot prowadzący skład oraz podmiot zużywający.

Niemniej, w przypadku podmiotów zużywających nie posiadających siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności w Polsce, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit b, został wyłączony obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem na mocy § 6 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Dodatkowo, w przypadku podmiotów zużywających posiadających na terytorium kraju siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, warunkiem zwolnienia ze względu na przeznaczenie jest również przedstawienie podmiotowi dostarczającemu wyroby pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie akcyzy. W tym miejscu należy wskazać, iż wszystkie powyżej wskazane warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej zostaną spełnione przez Kontrahenta Spółki oraz właściciela/użytkownika statku powietrznego.

  1. Możliwość zastosowania zwolnienia w planowanym schemacie

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki wyroby dostarczane do statków powietrznych w sposób opisany w planowanym schemacie będą mogły zostać objęte zwolnieniem od akcyzy przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej. W ocenie Spółki, podmiotami odpowiedzialnymi za dochowanie warunków do zastosowania zwolnienia będą: podmiot prowadzący skład podatkowy i właściciel/użytkownik statku powietrznego - jako podmiot zużywający, natomiast na Spółce nie będą ciążyły żadne formalności z tym związane. Należy bowiem zauważyć, iż w opisanym schemacie, zarówno sama transakcja sprzedaży (umowa cywilnoprawna), proces fakturowania jak i fizyczna dostawa będą przebiegać wyłącznie między Kontrahentem Spółki, a właścicielem/użytkownikiem statku powietrznego. Świadczenie Spółki będzie miało natomiast charakter stricte usługowy (pośrednictwo transakcyjne) — w związku z czym nie będzie ona stroną jakiejkolwiek transakcji ani uczestnikiem faktycznej dostawy mającej za przedmiot omawiane paliwa. To Kontrahent Spółki będzie sprzedawał paliwo i dostarczał je właścicielowi/użytkownikowi statku powietrznego - przez co Spółce nie sposób przypisać rolę dostawcy.

W konsekwencji, zdaniem Spółki należy uznać, iż możliwe będzie zastosowanie zwolnienia od akcyzy przy dostawie paliwa do statku powietrznego opisanej w planowanym schemacie pomiędzy Kontrahentem Spółki prowadzącym skład podatkowy, a właścicielem/użytkownikiem statku powietrznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

  • używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W myśl art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Analiza powyższej listy wskazuje, iż w łańcuchu dostaw wyrobów zwolnionych od akcyzy mogą wystąpić ściśle określone podmioty. Tylko one są uprawnione do dostarczania i odbierania wyrobów zwolnionych od akcyzy. Podmiotami uprawnionymi do dokonywania czynności zwolnionych od akcyzy są zatem:

  • podmioty prowadzące skład podatkowy,
  • podmioty zużywające,
  • podmioty pośredniczące,
  • zarejestrowani handlowcy (do celów własnych lub odsprzedaży),
  • importerzy (do celów własnych lub odsprzedaży).

Dodatkowo, cytowana ustawa o podatku akcyzowym uzależnia możliwość korzystania ze zwolnienia od akcyzy od spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13, tj. m.in.:

  • objęcia wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym,
  • dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy i potwierdzenia przez nabywcę na dokumencie dostawy odbioru tych wyrobów,
  • prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem,
  • przedstawienia przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych jest przewidziana m.in. w przypadku dostarczenia tych wyrobów od podmiotu prowadzącego skład podatkowy do podmiotu zużywającego. Literalne brzmienie regulacji ustawy akcyzowej wskazuje więc, iż jedynie dostarczenie, a więc fizyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych musi odbywać się m.in. pomiędzy podmiotem prowadzącym skład podatkowy a podmiotem zużywającym, przy zachowaniu dodatkowych warunków zwolnienia od akcyzy.

Jak już na wstępie wskazano dla prawidłowego rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem niniejszego zapytania kluczowe znaczenie ma więc rozróżnienie pojęcia dostarczenia od pojęcia sprzedaży, z którym nie zawsze wiąże się fizyczna dostawa towaru będącego przedmiotem transakcji sprzedaży.

Sama transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, której nie towarzyszy fizyczne dostarczenie wyrobów nie skutkuje żadnymi konsekwencjami na gruncie podatku akcyzowego. Fakt ten wynika wprost z zakresu czynności wskazanych w ustawie akcyzowej jako podlegające opodatkowaniu akcyzą. Wśród czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym nie została bowiem wymieniona sprzedaż wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Ustawodawca posłużył się terminem „dostarczenia" wyrobów akcyzowych, które to pojęcie oznacza dokonanie fizycznego przemieszczenia wyrobów od jednego podmiotu do drugiego. Jedynie bowiem fakt dostarczenia - fizycznego przekazania wyrobów podmiotowi, który nie jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (jak np. podmiotowi nie posiadającemu statusu podmiotu zużywającego), będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy).

Jednocześnie, sama sprzedaż wyrobów w postaci transakcji handlowej - przepływu faktur bez przepływu towarów - nie będzie rodziła takich skutków w akcyzie. W rezultacie, pośrednicy handlowi, którzy fizycznie nie magazynują ani nie dostarczają wyrobów zwolnionych od akcyzy nie są podmiotami pośredniczącymi w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy, zgodnie z którym podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

Odnosząc się zatem do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że Spółka w ramach prowadzonej działalności zamierza pośredniczyć w dostawie paliw do statków powietrznych. Dostarczanymi paliwami będą wyroby akcyzowe o kodach CN: 2710 11 31, 2710 11 70, 2710 19 21 (nie będą one zużywane podczas prywatnych rejsów oraz prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym). W planowanym schemacie zarówno sama transakcja sprzedaży (umowa cywilnoprawna), proces fakturowania jak i fizyczna dostawa będą przebiegać wyłącznie między Kontrahentem Spółki, a właścicielem/użytkownikiem statku powietrznego. Kontrahent Spółki będzie sprzedawał paliwo i dostarczał je właścicielowi/użytkownikowi statku powietrznego oraz wystawiał z tego tytułu fakturę VAT również na właściciela/użytkownika tego statku. Świadczenie Spółki będzie miało natomiast charakter stricte usługowy (pośrednictwo transakcyjne), a jej wynagrodzenie opierać się będzie na modelu prowizyjnym (Spółka wystawi fakturę za usługę pośrednictwa na rzecz jej Kontrahenta). Paliwo będzie dostarczane (przewożone) bezpośrednio od Kontrahenta Spółki do właściciela/użytkownika statku powietrznego.

Uwzględniając powyższe, w zaistniałej sytuacji dostawa paliwa bezpośrednio ze składu podatkowego do statku powietrznego (w której to dostawie – fizycznym przemieszczeniu nie będzie uczestniczyć Spółka) może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, przy zachowaniu odpowiednich warunków przez kontrahenta Spółki (podmiot prowadzący skład podatkowy) i właściciela/użytkownika statku powietrznego, a tym samym na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z rozliczeniem podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj