Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.148.2018.4.HS
z 23 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 sierpnia 2018 r. (data wpływu 23 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym 5 września 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji przez Fundusz za pośrednictwem Domu Maklerskiego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji przez Fundusz za pośrednictwem Domu Maklerskiego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 sierpnia 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (dalej: „Wnioskodawca”) jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym, o którym mowa w art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1355) (dalej: „UFI”), emitującym wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze Statutem Wnioskodawcy nie będą oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu.

Wyłącznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest „lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe” zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Wnioskodawca został wpisany do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy Wydział Cywilny Rejestrowy (dalej: „RFI”) w sierpniu 2018 r., tym samym posiada osobowość prawną. Na dzień złożenia niniejszego wniosku nie został jeszcze nadany numer NIP. Informacja o nadaniu numeru NIP została przez Wnioskodawcę uzupełniona.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza nabyć odpłatnie od innego funduszu inwestycyjnego zamkniętego aktywów niepublicznych mającego siedzibę na terenie Polski (dalej: „Sprzedający”) w ramach umowy sprzedaży, akcje imienne spółki komandytowo-akcyjnej mającej siedzibę w Polsce (dalej: „Akcje”).

Wnioskodawca oraz Sprzedający są podmiotami powiązanymi, mianowicie zarządzane są i reprezentowane przez X. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Spółka Akcyjna. Ponadto jedynym uczestnikiem obu funduszy, tj. posiadaczem certyfikatów inwestycyjnych, jest ten sam podmiot (spółka akcyjna).

Transakcja kupna Akcji odbędzie się za pośrednictwem Domu Maklerskiego lub banku prowadzącego działalność maklerską (dalej: „Dom Maklerski”) z siedzibą w Polsce.

Zakres czynności Domu Maklerskiego może obejmować:

  1. zawarcie umowy o prowadzenie depozytu ze stronami transakcji na czas jej realizacji;
  2. przyjęcie od Sprzedającego odcinków zbiorowych Akcji do depozytu na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego;
  3. otwarcie rejestrów depozytowych w celu przeprowadzenia transakcji;
  4. zawarcie umowy pośrednictwa przy zawarciu umowy sprzedaży Akcji ze Sprzedającym lub Wnioskodawcą i Sprzedającym (zależnie od woli i ustaleń stron);
  5. zawarcie w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy lub Wnioskodawcy i Sprzedającego (zależnie od woli i ustaleń stron) umowy sprzedaży Akcji na warunkach określonych w umowie pośrednictwa;
  6. rejestrację przejścia własności Akcji ze Sprzedającego na rzecz Wnioskodawcy w elektronicznej ewidencji przechowywanych akcji;
  7. zawarcie umowy oraz podpisanie innych oświadczeń i dyspozycji niezbędnych lub pożądanych do realizacji umowy pośrednictwa w sprzedaży Akcji, jeżeli Sprzedający udzieli Domowi Maklerskiemu stosownego pełnomocnictwa;
  8. wydanie odcinków zbiorowych Akcji Wnioskodawcy po dokonaniu przeniesienia własności Akcji na rzecz Wnioskodawcy.

Za powyższe czynności zostanie wypłacone wynagrodzenie dla Domu Maklerskiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabycie Akcji przez Wnioskodawcę, dokonane za pośrednictwem Domu Maklerskiego, uczestniczącego w transakcji nabycia Akcji w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1150)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez Wnioskodawcę Akcji dokonane przy udziale Domu Maklerskiego wykonującego wskazane w opisie zdarzenia przyszłego czynności będzie podlegało zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają także – na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych –obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

Mając na uwadze powyższe można stwierdzić, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego umowa sprzedaży Akcji powinna co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych – jako sprzedaż praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże, w myśl art. 9 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

  1. firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,
  2. dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,
  3. dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,
  4. dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego – w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: „ustawy o obrocie instrumentami finansowymi”).

Z treści przepisu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że aby można było mówić o zastosowaniu zwolnienia określonego w tym przepisie, sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi musi być dokonywana za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych.

Zatem zastosowanie przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od spełnienia następujących przesłanek:

  1. uznania Akcji za instrumenty finansowe w świetle przepisów Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
  2. uznania Domu Maklerskiego pośredniczącego w sprzedaży Akcji za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. dokonania sprzedaży Akcji za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W ocenie Wnioskodawcy planowana transakcja kupna Akcji spełniać będzie wskazane powyżej warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ze względu na wskazane poniżej okoliczności.

Ad. 1) Uznanie Akcji za instrumenty finansowe w świetle przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi, że papierami wartościowymi są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r., poz. 1030), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Akcje stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a tym samym spełniony jest pierwszy warunek umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 2) Uznanie Domu Maklerskiego za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną w rozumieniu Ustawy obrocie instrumentami.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o firmie inwestycyjnej – rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa innego niż państwo członkowskie, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

Ponadto, zgodnie z art. 3 pkt 32 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – przez zagraniczną firmę inwestycyjną rozumie się osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego, a w przypadku gdy przepisy danego państwa nie wymagają ustanowienia siedziby – z centralą na terytorium innego państwa członkowskiego, albo osobę fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzącą na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru działalność na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również zagraniczną instytucję kredytową.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że również druga przesłanka warunkująca skorzystanie ze zwolnienia zostanie spełniona w opisanym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym.

Ad. 3) Dokonanie sprzedaży Akcji za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zarówno ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych jak i ustawa o obrocie instrumentami finansowymi nie definiują pojęcia pośrednictwa. W konsekwencji, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu rozstrzygnięcia zakresu tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998), przez „pośrednictwo” należy rozumieć:

  • działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron,
  • występowanie w roli łącznika,
  • załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.

Ponadto, w świetle art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – działalność maklerska, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 3 i art. 70, obejmuje wykonywanie czynności polegających na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych czy też wykonywanie takich zleceń na rachunek dającego zlecenie. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że pośrednictwo w sprzedaży, o którym mowa w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, powinno polegać na uczestnictwie przy zawieraniu umowy tej sprzedaży, w szczególności na zawarciu umowy sprzedaży przez pośrednika w imieniu i na rachunek jednej ze stron umowy sprzedaży. Powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 maja 2015 r. sygn. II FSK 1006/13. Również organy podatkowe, w licznych interpretacjach indywidualnych, definiując pojęcie „pośrednictwa” na potrzeby wykładni art. 9 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazują, że ma ono miejsce w sytuacji, gdy firma inwestycyjna prowadzącą działalność maklerską uczestniczy przy dokonywaniu umowy sprzedaży akcji i obejmuje, przykładowo, zawarcie umowy przez firmę inwestycyjna w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 w zw. z pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie.

Na potwierdzenie swego stanowiska Wnioskodawca przywołuje interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

Tym samym uznać należy, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż Akcji będzie dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jak bowiem wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Dom Maklerski zawrze z Wnioskodawcą umowę pośrednictwa, na mocy której Dom Maklerski będzie za wynagrodzeniem świadczyć na rzecz Wnioskodawcy usługę polegającą na zawarciu umowy sprzedaży Akcji w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy (na podstawie udzielonego pełnomocnictwa), oraz dodatkowe usługi służące wykonaniu głównego zlecenia, tj. zawarcia umowy sprzedaży Akcji. Dodatkowe czynności Domu Maklerskiego związane z wykonaniem głównego zlecenia mogą polegać m.in. na:

  • przyjęciu od sprzedającego odcinków zbiorowych Akcji do depozytu na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego,
  • wydaniu odcinków zbiorowych Akcji Wnioskodawcy po dokonaniu przeniesienia własności Akcji na rzecz Wnioskodawcy,
  • zawarciu umowy o prowadzenie depozytu ze stronami transakcji na czas jej realizacji,
  • rejestracji przejścia własności Akcji ze Sprzedającego na rzecz Wnioskodawcy w elektronicznej ewidencji przechowywanych akcji,
  • świadczeniu innych czynności.

Innymi słowy, Dom Maklerski będzie zaangażowany we wszelkie czynności związane z zawarciem ostatecznej umowy sprzedaży i przeniesienia Akcji, w tym do podpisania w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy lub Wnioskodawcy i Sprzedającego umowy sprzedaży Akcji.

W związku z tym, Dom Maklerski będzie występować w roli łącznika między Wnioskodawcą a Sprzedawcą, czyli działającego za wynagrodzeniem podmiotu pośredniczącego pomiędzy Wnioskodawcą a Sprzedającym w celu zawarcia przez nich umowy sprzedaży Akcji.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, w ocenie Wnioskodawcy, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż Akcji, dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, spełnia wszystkie warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej – interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj