Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1510/11-4/AK
z 11 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1510/11-4/AK
Data
2012.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
działki
grunty
nieruchomości
sprzedaż gruntów
stawka
zamiar


Istota interpretacji
Czy zbycie ww. gruntu (sprzedaż) będącego majątkiem osobistym podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 528 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 3 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 29 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z żoną są właścicielami na zasadach małżeńskiej majątkowej wspólności ustawowej niezabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę oznaczoną w rejestrze gruntów numerem 487/45 o pow. 2.21.22 ha. Z wypisu z rejestru gruntów wynika, iż ww. działka to grunty orne, natomiast z zaświadczenia jakie otrzymali z Urzędu Miasta Gminy wynika, iż przedmiotowa działka o nr 487/45 nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego, a w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy powyższa działka znajduje się w symbolu G – tereny działalności gospodarczej (w tym przemysłu baz i składów).

Przedmiotową działkę Zainteresowany nabył wraz z żoną dnia 27 października 1999 r. (akt notarialny), którą następnie wprowadził do składników majątku firmy, której jest właścicielem (działalność prowadzona na jego nazwisko), z zamiarem wykorzystania jej w prowadzonej działalności gospodarczej. Dnia 28 grudnia 2000 r. podjął decyzję o wycofaniu z ewidencji środków trwałych firmy ww. gruntu jako nieprzydatnego do dalszej działalności przedsiębiorstwa i przekazaniu go do użytku prywatnego. Przedmiotowa działka od momentu jej zakupu do dnia jej wycofania z firmy nie została w ogóle wykorzystana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W dalszym ciągu prowadzi on działalność gospodarczą i jako osoba fizyczna jest podatnikiem VAT.

Przy nabyciu powyższej nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (jedynym dokumentem potwierdzającym zakup przedmiotowej działki był akt notarialny - nie było faktury VAT), dlatego też w momencie wycofania środka trwałego z działalności gospodarczej nie powstał obowiązek w podatku VAT z tytułu przekazania tego składnika majątku na cele osobiste.

Obecnie Zainteresowany chce wraz z małżonką wydzielić i sprzedać część przedmiotowej działki. Wydzielona część jako działka otrzyma oznaczenie 487/52.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. Na moment przekazania przedmiotowego gruntu z działalności gospodarczej na potrzeby osobiste Zainteresowany był zarejestrowanym czynnym podatnikiem.
  2. Przedmiotowy grunt nie był wykorzystywany od 2000 r. w działalności rolniczej.
  3. Zainteresowany nie posiadał i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ww. ustawy, czyli rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 3 cyt. ustawy.
  4. Przedmiotowy grunt nie był i nie jest udostępniany innym osobom, ani też nie był i nie jest wykorzystywany na potrzeby własne.
  5. Zainteresowany wcześniej nie dokonywał sprzedaży gruntów.
  6. Jedyną rzeczą było wystąpienie o podział działki, w celu wyodrębnienia z niej części, którą Wnioskodawca chce sprzedać.
  7. W przyszłości Zainteresowany nie planuje dalszej sprzedaży gruntów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zbycie ww. gruntu (sprzedaż), będącego majątkiem osobistym podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż nawet kilkakrotna przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie ma charakteru handlowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, sprzedaż wydzielonej części przedmiotowego gruntu nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż w przedmiotowej transakcji Zainteresowany nie będzie występować jako podatnik VAT. Ponadto w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego o charakterze nieruchomości rozstrzyga rejestr gruntów, a nie studium zagospodarowania przestrzennego. To powoduje, że nawet w razie uznania Zainteresowanego za podatnika z tytułu sprzedaży, czynność ta będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku od towarów i usług, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej ustawy.

W przedmiotowej sprawie, na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o VAT, jednoznacznie przesądza, że działalność wykonywana przez rolników zawiera się w pojęciu działalności gospodarczej.

Ponadto, według przepisu art. 2 pkt 15 ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów (w tym przypadku gruntów) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca wraz z żoną są właścicielami na zasadach małżeńskiej majątkowej wspólności ustawowej niezabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę oznaczoną w rejestrze gruntów numerem 487/45 o pow. 2.21.22 ha. Z wypisu z rejestru gruntów wynika, iż ww. działka to grunty orne, natomiast z zaświadczenia jakie otrzymali z Urzędu Miasta Gminy wynika, iż przedmiotowa działka o nr 487/45 nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego, a w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy powyższa działka znajduje się w symbolu G – tereny działalności gospodarczej (w tym przemysłu baz i składów).

Przedmiotową działkę Zainteresowany nabył wraz z żoną dnia 27 października 1999 r. (akt notarialny), którą następnie wprowadził do składników majątku firmy, której jest właścicielem (działalność prowadzona na jego nazwisko), z zamiarem wykorzystania jej w prowadzonej działalności gospodarczej. Dnia 28 grudnia 2000 r. podjął decyzję o wycofaniu z ewidencji środków trwałych firmy ww. gruntu jako nieprzydatnego do dalszej działalności przedsiębiorstwa i przekazaniu go do użytku prywatnego. Przedmiotowa działka od momentu jej zakupu do dnia jej wycofania z firmy nie została w ogóle wykorzystana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W dalszym ciągu prowadzi on działalność gospodarczą i jako osoba fizyczna jest podatnikiem VAT.

Przy nabyciu powyższej nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (jedynym dokumentem potwierdzającym zakup przedmiotowej działki był akt notarialny - nie było faktury VAT), dlatego też w momencie wycofania środka trwałego z działalności gospodarczej nie powstał obowiązek w podatku VAT z tytułu przekazania tego składnika majątku na cele osobiste.

Obecnie Zainteresowany chce wraz z małżonką wydzielić i sprzedać część przedmiotowej działki. Wydzielona część jako działka otrzyma oznaczenie 487/52.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż na moment przekazania przedmiotowego gruntu z działalności gospodarczej na potrzeby osobiste Zainteresowany był zarejestrowanym czynnym podatnikiem.

W przedmiotowej sprawie wskazać jednak należy, że jak zaznaczył Wnioskodawca, w chwili podjęcia decyzji o przekazaniu przedmiotowego gruntu z działalności gospodarczej na potrzeby osobiste był on zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Tym samym podlegał on przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Tymczasem jak wynika z wniosku Zainteresowany nabył przedmiotowy grunt w drodze umowy kupna–sprzedaży udokumentowany jedynie aktem notarialnym i w związku z tą czynnością nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem nie opodatkowując przekazania przedmiotowego gruntu na cele osobiste postąpił on prawidłowo.

W świetle przepisów ustawy o podatku VAT, w związku z przekazaniem przedmiotowych gruntów na potrzeby osobiste, majątek ten stał się majątkiem osobistym Zainteresowanego.

Przedmiotowy grunt nie był wykorzystywany w działalności rolniczej. Zainteresowany nie posiadał i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ww. ustawy, czyli rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy. Przedmiotowy grunt nie był i nie jest udostępniany innym osobom, ani też nie był i nie jest wykorzystywany na potrzeby własne. Zainteresowany wcześniej nie dokonywał sprzedaży gruntów. Jedyną rzeczą było wystąpienie o podział działki, w celu wyodrębnienia z niej części, którą Wnioskodawca chce sprzedać. W przyszłości Zainteresowany nie planuje dalszej sprzedaży gruntów.

Zatem dokonując transakcji sprzedaży składnika majątku osobistego, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, zatem czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że planowana sprzedaż działki wchodzącej w skład majątku osobistego Zainteresowanego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca dokonując jej sprzedaży będzie korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla jego małżonki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj