Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.397.2017.1.RR
z 12 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków do produkcji rolnej członkom grupy producentów rolnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu podatkowego ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków do produkcji rolnej członkom grupy producentów rolnych.

We wniosku wspólnym złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    • Spółdzielnię Producentów …
  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:
    • Panią …, NIP ….
    • Panią …., NIP …
    • Pana …, NIP …
    • Pana …, NIP ….
    • Pana …, NIP …
    • Pana …, NIP …
    • Pana …, NIP ….

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych zorganizowaną w formie spółdzielni na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze, utworzonej w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży żywych zwierząt, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, pozyskania środków finansowych z zewnątrz grupy, ochrony środowiska naturalnego oraz dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych. Grupa została wpisana z dniem 26 października 2016 r. do Rejestru Grup Producentów Rolnych decyzją … w … i prowadzi działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych. Spółdzielnia została zarejestrowana w KRS w dniu 9 czerwca 2016 r. Spółdzielnia została utworzona przez siedem podmiotów, które prowadzą działalność rolniczą. Czworo udziałowców jest czynnymi płatnikami podatku VAT, natomiast trzech udziałowców jest rolnikami ryczałtowymi.

Wnioskodawca, podatnik VAT, kupuje od członków wyhodowane przez nich zwierzęta, a następnie odsprzedaje je na rynku zewnętrznym. Wnioskodawca, na podstawie faktur VAT oraz faktur RR, potwierdzających zakup od członków grupy zwierząt wyhodowanych w ich gospodarstwach, dokonuje zapłaty na rzecz członków. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy (jej członkowie), wyhodowane przez siebie zwierzęta sprzedają do Spółdzielni, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom, na podstawie wystawionych faktur VAT. Po otrzymaniu przez grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanych zwierząt, grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu zwierząt u swoich członków. Rozliczenia pomiędzy grupą producentów rolnych a jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych).

Wnioskodawca korzysta ze wsparcia dla grup producentów określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1284).

W 2017 r. Wnioskodawca w ramach działania „Grupy producentów rolnych” otrzymał zaliczkę w wysokości 50 000 zł z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zaliczka jest częścią dotacji należnej Spółdzielni jako grupie producentów rolnych. Wnioskodawca zamierza z nadwyżki zysku osiągniętego ze sprzedaży trzody chlewnej zakupionej od członków grupy producentów rolnych i wyprodukowanych w ich gospodarstwach rolnych oraz otrzymanej dotacji z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania „Grupy producentów rolnych” po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, zakupić środki produkcji w postaci: nawozów mineralnych, środków ochrony roślin i przekazać je nieodpłatnie udziałowcom (prowadzącym gospodarstwa rolne). Przekazanie środków produkcji nastąpi na podstawie protokołu przekazania. Wnioskodawca od zakupionych środków produkcji (nawozów, środków ochrony roślin) odliczy VAT naliczony, natomiast przy przekazaniu nieodpłatnym wykaże VAT należny.

Wnioskodawca wskazał, że przekazanie nieodpłatne jako udziałowcowi środków do produkcji, o których mowa we wniosku, zakupionych z zysku osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR w ramach działania „Grupy producentów rolnych”, nie będzie dokonywane na podstawie uchwały o podziale zysku. Przekazanie środków do produkcji będzie odbywać się na podstawie uchwały podjętej przez zgromadzenie udziałowców w sprawie rozdysponowania i przekazania członkom grupy producentów rolnych (udziałowcom) środków do produkcji, uprzednio zakupionych przez Wnioskodawcę (nie będzie to uchwała o podziale zysku). Zaś sama czynność przekazania środków do produkcji będzie potwierdzona protokołem przekazania środków do produkcji, na podstawie którego grupa producentów rolnych przekaże swojemu udziałowcowi zakupione uprzednio środki do produkcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie marży (zysku) osiągniętej przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR w ramach działania „Grupy Producentów Rolnych”, członkom grupy w postaci zakupionych przez Spółdzielnię środków do produkcji rolnej stanowi podstawę do pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% z tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych po stronie płatnika, rozliczenia po stronie podatnika rocznego zeznania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w wysokości 19%?

Zdaniem Zainteresowanych, dopuszczalne jest przekazanie zysku w postaci zakupionych przez Spółdzielnię środków do produkcji rolnej, osiągniętego przez Spółdzielnię ze sprzedaży produktów, dla których została utworzona, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz nadwyżki zysku pozostałej z dotacji otrzymanej z ARiMR po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, na rzecz członków grupy bez pobierania z tego tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Definicja działalności rolniczej zawarta jest w art. 2 ust. 2 powołanej ustawy.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz 983, z późn zm.), utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji podstawowych celów w akcie założycielskim może również zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, w tekście umowy spółdzielni. Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem, związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach. Bez wątpienia w ocenie Wnioskodawcy pozostaje również fakt, że dochód pochodzący z wypłacanej grupom producentów rolnych przez ARiMR dotacji pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków. Wielkość wypłacanej dotacji jest uzależniona od łącznej wielkości produkcji rolnej członków grupy producentów sprzedanej za pośrednictwem grupy. Co za tym idzie nadwyżką bilansową Spółdzielni osiągniętą ze sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy i sprzedanych za jej pośrednictwem jest nie tylko różnica między ceną zakupu a ceną sprzedaży produktów rolnych, ale również zysk w postaci przyznanej grupie dotacji ustalanej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie grup producentów i organizacja producentów”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1284).

Członkowie grupy za dostarczane grupie producentów rolnych produkty rolne uzyskują nie tylko środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży tych produktów, ale także mogą otrzymać przekazane im nieodpłatnie przez grupę środki produkcji nabyte z dochodu pochodzącego ze sprzedaży produktów rolnych, dla których grupa producentów rolnych została utworzona, na który składają się suma: zysku wynikającego z różnicy między kwotą zakupu a kwotą sprzedaży produktów oraz zysku w postaci przyznanej grupie dotacji (po jej pomniejszeniu o koszty działalności administracyjne grupy). Oznacza to, że zarówno przychody członków grupy producentów rolnych pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych oraz z tytułu nieodpłatnie przekazanych im środków produkcji, służących do wytworzenia produktów rolnych, dla których ta grupa została utworzona, należałoby uznać za stanowiące przychody z działalności rolniczej prowadzonej w ich gospodarstwach rolnych.

Jak wskazano powyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i osób prawnych przewidują wyłączenie spod ich stosowania przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Oznacza to, że przepisy ustaw podatkowych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób prawnych i fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków produkcji, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.

Zatem, dla członków grupy prowadzących działalność rolniczą, otrzymane nieodpłatnie środki produkcji, należy kwalifikować jako przychody z działalności rolniczej, która normatywnie została wyłączona z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r., Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne, które w ramach działalności rolniczej prowadzą:

  1. gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub
  2. dział specjalny produkcji rolnej

– mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produktów rolnych i procesu produkcyjnego do wymogów rynkowych, wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych, ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności produktów rolnych, rozwijania umiejętności biznesowych, marketingowych oraz organizowania i ułatwiania procesów wprowadzania innowacji, a także ochrony środowiska naturalnego.

Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Przepis art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, tj. deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym – PIT-8AR. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych, zorganizowaną w formie spółdzielni na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze, utworzonej w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży żywych zwierząt, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, pozyskania środków finansowych z zewnątrz grupy, ochrony środowiska naturalnego oraz dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych. Spółdzielnia została utworzona przez siedem podmiotów, które prowadzą działalność rolniczą. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy, wyhodowane przez siebie zwierzęta sprzedają do Spółdzielni, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom, na podstawie wystawionych faktur VAT. W 2017 r. Wnioskodawca w ramach działania „Grupy producentów rolnych” otrzymał zaliczkę w wysokości 50 000 zł z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zaliczka jest częścią dotacji należnej Spółdzielni jako grupie producentów rolnych. Wnioskodawca zamierza z nadwyżki zysku osiągniętego ze sprzedaży trzody chlewnej zakupionej od członków grupy producentów rolnych i wyprodukowanych w ich gospodarstwach rolnych oraz otrzymanej dotacji z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania „Grupy producentów rolnych” po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, zakupić środki produkcji w postaci: nawozów mineralnych, środków ochrony roślin i przekazać je nieodpłatnie udziałowcom (prowadzącym gospodarstwa rolne). Przekazanie środków produkcji nastąpi na podstawie protokołu przekazania. Przekazanie nieodpłatne jako udziałowcowi środków do produkcji, zakupionych z zysku osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR w ramach działania „Grupy producentów rolnych”, nie będzie dokonywane na podstawie uchwały o podziale zysku.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że co do zasady, spółdzielnia występuje w roli płatnika w związku z przekazywaniem swoim członkom należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jednakże, aby mówić o obowiązkach płatnika musi wystąpić przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Aby przychód wystąpił walne zgromadzenie członków spółdzielni winno podjąć uchwałę o podziale zysku. Zysk ten może być wypłacony zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej.

Jak wskazano powyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 przewidują wyłączenie spod ich stosowania przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Oznacza to, że przepisy ustaw podatkowych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób prawnych i fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków do produkcji rolnej, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro nieodpłatne przekazanie zysku – osiągniętego ze sprzedaży produktów, dla których Grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach Jej członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR – w postaci środków do produkcji rolnej, nie będzie dokonane na mocy uprzednio podjętej uchwały walnego zgromadzenia członków Spółdzielni o podziale zysku, przekazanie to nie będzie stanowić przekazania udziału w zyskach osób prawnych.

Tym samym skoro nieodpłatne przekazanie środków do produkcji rolnej, nie będzie stanowić przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód z tytułu nieodpłatnego przekazania środków do produkcji rolnej należy zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie zakresu i stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego. Nie odnosi się natomiast do powołanego w stanowisku Wnioskodawcy przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie był on przedmiotem zapytania.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj