Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.471.2017.1.IF
z 30 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną. Od 1 listopada 2017 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał kartę podatkową, bowiem świadczy usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12 pokoi. Ponadto Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. Ponadto od 2016 r. Wnioskodawca uzyskiwał przychody z tytułu najmu prywatnego. Do chwili obecnej nie powstał obowiązek stosowania kasy fiskalnej.


Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie mieszkań w systemie dobowym. Obecnie Wnioskodawca wynajmuje swoje mieszkanie oraz mieszkanie koleżanki, z którą ma podpisaną umowę najmu na jej mieszkanie z prawem do dalszego podnajmu. Oba mieszkania znajdują się w tym samym budynku, jednak są to mieszkania odrębne.


Mieszkanie Wnioskodawcy składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki, zaś mieszkanie koleżanki składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości możliwości najmowania kolejnych mieszkań w celu podnajmowania pokoi w systemie dobowym.


Goście korzystający z wynajmowanych pokoi, mają prawo do korzystania z miejsc parkingowych. Te miejsca parkingowe stanowią odrębne od mieszkań przedmioty własności. Za udostępnienie tych miejsc parkingowych nie są pobierane dodatkowe opłaty.


Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu.


W przypadku portalu X. schemat transakcji wygląda następująco: klienci rezerwują pokój, za pomocą portalu opłacają do X., w ciągu 3 dni od przyjazdu gościa do pokoju Wnioskodawca otrzymuje przelew od X. na swoje konto bankowe. Prowizję dla X. płacą goście.


W przypadku portalu Y. schemat transakcji wygląda następująco: Wnioskodawca ma ustawioną płatność przez Y. co oznacza, że goście rezerwują pokój przez portal, opłacają do Y. i przyjeżdżają do pokoju. Płatność od Y. Wnioskodawca otrzymuje jednym przelewem zbiorczym za poprzedni miesiąc za każdą rezerwację, która się zakończyła w poprzednim miesiącu. Wtedy do 14 dnia kolejnego miesiąca Wnioskodawca otrzymuje zbiorczy przelew za cały poprzedni miesiąc (wszystkie rezerwacje zsumowane), zaś do 8 dnia miesiąca otrzymuję dokładne zestawienia gości, którzy rezerwowali pokój oraz kwot, które zapłacili. Kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje na konto, stanowi sumę wszystkich kwot wpłaconych przez gości, pomniejszoną o prowizję Y.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania karty podatkowej, pomimo różnych adresów zamieszkania, w których wynajmowane są pokoje, o ile łączna liczba pokoi nie przekracza 12?
  2. Jak dla celów opodatkowania kartą podatkową należy rozumieć pojęcie „pokoju”?
  3. Czy rozliczając podatek dochodowy kartą podatkową Wnioskodawca może korzystać z usług firm sprzątających?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


W ocenie Wnioskodawcy fakt wynajmowania pokoi w różnych lokalizacjach nie wpływa na możliwość stosowania karty podatkowej, o ile łączna liczba pokoi nie przekroczy 12. Przepisy, w szczególności pkt 4 cz. XII załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2157, dalej ustawa o podatku zryczałtowanym), odnoszą się bowiem ogólnie do liczby pokoi, a nie określają liczby nieruchomości, w których pokoje te są zlokalizowane.


Ad 2.


W ocenie Wnioskodawcy, pokojem, w rozumieniu przepisów dot. karty podatkowej, jest tylko to konkretne pomieszczenie w lokalu mieszkalnym, które jest wynajmowane.


Ustawa o podatku zryczałtowanym nie przewiduje definicji pokoju. Takiej definicji nie przewidują też inne ustawy.


Tym samym posłużyć należy się wykładnią językową.


Przez określenie pokój rozumie się „pomieszczenie z oknami i drzwiami oddzielone ścianami od innych” - Mały Słownik Języka Polskiego pod redakcją Stanisława Skorupka, Haliny Anderskiej, Zofii Łempickiej (Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o., Warszawa 1968, Wydanie IX 1993).


Do ilości pokoi nie są wliczane części mieszkania do użytku wspólnego, takie jak przedpokój, łazienka czy odrębna kuchnia. W przypadku obecnie wynajmowanych pomieszczeń, tj. dwóch pokoi z aneksami kuchennymi zlokalizowanych w dwóch mieszkaniach, w których w każdym jest również łazienka, ilość wynajmowanych pokoi wynosi 2. W szczególności nie stanowi przeszkody dla opodatkowania kartą podatkową fakt, iż w każdym z mieszkań znajduje się tylko jeden pokój. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo zastosowania karty podatkowej. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 09.01.2017 r. sygn. 1462-IPPB1.4511.1072.2016.1 MM.


Ad 3.


Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie z usług firm sprzątających również stanowi dozwolone w ramach opodatkowania kartą podatkową korzystanie z zewnętrznych usług specjalistycznych. Usługi sprzątające bowiem wchodzą w inny zakres działalności, niż usługi hotelowe, świadczone przez Wnioskodawcę.


Podatnik rozliczający podatek dochodowy w formie karty podatkowej może korzystać z zewnętrznych podmiotów świadczących usługi specjalistyczne (art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku zryczałtowanym).


Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o podatku zryczałtowanym, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.


Zgodnie z treścią punktu 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być - usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12. Tymczasem usługi sprzątania wymienione zostały w poz. 92 załącznika nr 3 do ustawy o podatku zryczałtowanym.


Biorąc powyższe pod uwagę, nie ma przeszkód, by Wnioskodawca korzystał z usług zewnętrznych firm sprzątających, rozliczając podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Takie rozumienie przepisów potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 08.07.2016 r. sygn. ITPB1/4511-331/16-6/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Pojęcie działalności gospodarczej do którego odsyła wskazany powyżej przepis, zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 200). Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w cytowanym wyżej przepisie art. 5a pkt 6 ustawy wymaga, aby był to jeden z wymienionych w lit. a)-c) rodzajów działalności i opierał się na następujących przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od 1 listopada 2017 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał kartę podatkową. Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie mieszkań w systemie dobowym. Obecnie Wnioskodawca wynajmuje swoje mieszkanie i koleżanki, z którą ma podpisaną umowę najmu z prawem do dalszego podnajmu. Obydwa mieszkania znajdują się w tym samym budynku. Każde z mieszkań składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki. Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości najmowania kolejnych mieszkań na terenie w celu podnajmowania pokoi w systemie dobowym. Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych X. i Y. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu.


Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.


Zgodnie z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Stosownie do treści pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być – usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.


Określenie przez ustawodawcę „usługi hotelarskie”, a nie „wynajem pokoi” oraz zapis art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy jednoznacznie wskazuje, że możliwość opodatkowania tą formą opodatkowania dotyczy działalności gospodarczej – usług hotelarskich, a nie wynajmu, jako odrębnego od działalności gospodarczej źródła przychodu wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z objaśnieniami do części XII Tabeli - usługi te można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiuje terminu „pokój” („pokoi”), który został użyty przez ustawodawcę w załączniku Nr 3 do ustawy, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez określenie pokój rozumie się „pomieszczenie z oknami i drzwiami oddzielone ścianami od innych” – Mały Słownik Języka Polskiego pod redakcją Stanisława Skorupka, Haliny Anderskiej, Zofii Łempickiej (Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o., Warszawa 1968, Wydanie IX 1993).


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odsyła również do odrębnych przepisów w zakresie warunków, jakim powinny odpowiadać pokoje przeznaczone do wynajmu. Określa tylko maksymalną liczbę pokoi – 12 dla możliwości zastosowania do opodatkowania przepisu art. 23 ust. 1 tej ustawy.

Jak to zostało wykazane powyżej, ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla celów podatkowych nie definiuje pojęcia ,,pokój”. Nie czyni tego również żadna inna ustawa podatkowa a tym bardziej przepisy wykonawcze w postaci rozporządzeń. W związku z tym należy sięgnąć do definicji słownikowej pojęcia ,,pokój”, aby ustalić, jakie znaczenie ma ono w języku powszechnym.


Zgodnie z przyjętą w judykaturze i doktrynie zasadą pierwszeństwa wykładni językowej w procesie wykładni prawa, należy w pierwszej kolejności opierać się na rezultatach wykładni językowej, a dopiero w przypadku dalszych wątpliwości lub w celu wzmocnienia wyniku wykładni językowej sięgać kolejno po wykładnię systemową lub funkcjonalną.


Za językowym rozumieniem pojęcia „pokój” opowiadają się także przedstawiciele piśmiennictwa (por. uwagi do art. 23 w A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz., wyd. ABC, 2011). Prymat wykładni językowej nad innymi rodzajami wykładni ma szczególne znaczenie w przypadku wykładni przepisów prawa podatkowego wprowadzających ulgi i zwolnienia podatkowe, oraz uproszczone formy opodatkowania. Nie można bowiem zaakceptować takiego stanu, iż wbrew woli ustawodawcy w wyniku wykładni przepisu ustawy dochodziłoby do rozszerzenia bądź zawężenia zakresu zastosowania tych przepisów. W procesie wykładni prawa za odstąpieniem od wykładni językowej przemawia sytuacja, w której sens przepisu, który wydaje się językowo jasny, okaże się wątpliwy, gdy go skonfrontujemy z innymi przepisami lub weźmiemy pod uwagę cel regulacji prawnej (por.: wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 kwietnia 2007 r., sygn. akt I KZP 6/07, publ. OSNKW 2007/5/37 oraz M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2002, s. 275 oraz L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2006, s. 74).

W ocenie tutejszego organu omawiany przepis art. 23 ust. 1a ww. ustawy brzmi jednoznacznie, a z jego treści nie wynika aby termin „pokój” został użyty w jakimś specjalnym znaczeniu. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 sierpnia 2012 r. sygn. akt II FSK 47/11 wskazuje, że: Jeżeli znaczenie językowe przepisu jest jasne, wówczas – zgodnie z zasadą clara non sunt interpretanda – nie ma potrzeby sięgania po inne, pozajęzykowe metody wykładni.

Wobec powyższego, dokonując - dla celów opodatkowania przychodów kartą podatkową - wyjaśnienia pojęcia „pokój”, należy zastosować wykładnię językową a nie funkcjonalną. Dlatego też tylko pomieszczenia, które spełniają wskazaną powyżej definicję „pokoju” tj. w każdym z tych pomieszczeń znajduje się okno, drzwi i które są oddzielone ścianami od innych pomieszczeń można uznać za jeden pokój.


Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.


W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 – o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W przypadku działalności Wnioskodawcy za usługi specjalistyczne należy uznać czynności i prace spoza zakresu świadczenia usług hotelarskich polegających na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (…), określonych w części XII tabeli (pkt 4) stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które są niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.

Z wniosku wynika, że w ramach prowadzenia ww. działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza korzystać z usług firm sprzątających. Usługi sprzątania są to czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony przez Wnioskodawcę zakres działalności. Usługi polegające na sprzątaniu wnętrz wymienione zostały w poz. 92 załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że skoro czynności polegające na sprzątaniu nie wchodzą w zgłoszony przez Wnioskodawcę zakres działalności oraz są niezbędne do całkowitego świadczenia usług, to korzystanie z usług firm sprzątających nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do opodatkowania działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług hotelarskich polegających na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.


Ponadto, wskazać należy, że z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z przepisów tych nie wynika, by zawierały ograniczenia ze względu na wynajmowanie mieszkań, które są zlokalizowane pod różnymi adresami, w których wynajmowane są pokoje.


Wobec tego opisany we wniosku sposób prowadzenia działalności i wynajmowanie pokoi (o ile ich łączna liczba nie przekracza 12), które są zlokalizowane w różnych mieszkaniach, pod różnym adresem – nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało, uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj