Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.404.2017.1.KS
z 30 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2017 r. (data wpływu 10 listopada 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 stycznia 2018 r. (data nadania: 5 stycznia 2018 r. data wpływu 11 stycznia 2018 r.) na wezwanie z dnia 18 grudnia 2017 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.329.2017.1.KS (data nadania: 18 grudnia 2017 r. data doręczenia 4 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności oświatowej (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności leczniczej, prowadzenia domu pomocy społecznej oraz działalności oświatowej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja wpisana jest do KRS do rejestru przedsiębiorców oraz także do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Fundacja zamierza prowadzić działalność gospodarczą. Całość zysków z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Fundacja będzie przeznaczać na działalność statutową.


Dochód uzyskany przez Fundację z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej będzie w całości przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele statutowe, którymi są:

  1. ochrona i promocja zdrowia;
  2. opieka i pomoc społeczna, w szczególności prowadzenie wszelkich działań na rzecz lepszej i bardziej efektywnej opieki i pomocy społecznej w tym zwłaszcza na rzecz osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób w podeszłym wieku;
  3. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  4. upowszechnianie wolontariatu, w szczególności w zakresie osób w podeszłym wieku;
  5. prowadzenie działalności humanitarnej i prorozwojowej oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu;
  6. wspieranie rozwoju gospodarki i nauki, w tym wspieranie programów i inicjatyw prorozwojowych z zakresu dziedzin ekonomii, rozwoju przedsiębiorczości, medycyny nauk humanistycznych, oraz nauk społecznych;
  7. wspieranie rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem segmentu średnich i małych przedsiębiorstw;
  8. prowadzenie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  9. krzewienie nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

które są tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.


Fundacja nie będzie uzyskiwała dochodów z:

  1. działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
  2. działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k Ustawy CIT.

Zgodnie ze statutem, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, jednakże prowadzenie tej działalności nie jest celem Fundacji, a jedynie sposobem zdobywania środków na działalność statutową. Wszystkie dochody uzyskane przez Fundację z prowadzonej działalności gospodarczej zostaną przeznaczone w całości na cele statutowe.

Chcąc zrealizować cel polegający na ochronie i promocji zdrowia oraz opiece i pomocy społecznej Fundacja zamierza wybudować budynek, który będzie wykorzystywany do celów działalności leczniczej oraz w którym będzie prowadzony dom pomocy społecznej. Ponadto, Fundacja zamierza nabyć niezbędne środki trwałe oraz wyposażenie nie stanowiące środków trwałych potrzebne do wykonywania działalności leczniczej oraz prowadzenia domu pomocy społecznej. Budynek oraz środki trwałe i wyposażenie nie będące środkami trwałymi będą także wykorzystywane do celów oświatowych.

W piśmie z dnia 5 stycznia 2018 r., Wnioskodawca doprecyzował, że dochód, który jest przedmiotem zapytania, zarówno w pytaniu 1, jak i w pytaniu 2 dotyczy dochodów z działalności gospodarczej oraz innych dochodów. Ponadto, budynek, który ma być wybudowany, oraz środki trwałe jakie mają być zakupione, wykorzystywane będą tylko do działalności statutowej Fundacji związanej z ochroną i promocją zdrowia, opieką i pomocą społeczną oraz z działalnością oświatową.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dochód Fundacji przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych oraz wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności leczniczej oraz które będą wykorzystywane do prowadzenia domu pomocy społecznej będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego?
  2. Czy dochód Fundacji przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych oraz wyposażenia nie stanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności oświatowej będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego?

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności oświatowej (pytanie nr 2).


W zakresie pytania oznaczonego numerem 1 wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. la Ustawy CIT.


Zgodnie z art. 17 ust. la Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Stosownie do art. 17 ust. 1c Ustawy CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy, w ocenie Wnioskodawcy, dochód Fundacji przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych oraz wyposażenia nie stanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności leczniczej oraz które będą wykorzystywane do prowadzenia domu pomocy społecznej będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, zwolnieniu z podatku dochodowego będzie także podlegał dochód Fundacji przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych oraz wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności oświatowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności oświatowej (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r., poz. 40, ze. zm.) fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.


Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.


Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.


Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

  • działalność pomocowa,
  • działalność naukowa,
  • działalność szkoleniowa, wydawnicza,
  • organizowanie i finansowanie,
  • realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.


Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.


Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.


Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.


Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów; w przypadkach, o których mowa w art. 21, 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT). Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.


Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin – wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest fundacją, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, która osiągnięty z działalności gospodarczej oraz innych źródeł dochód zamierza przeznaczyć i wydatkować na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia. Zakupione składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności oświatowej, który to cel będzie realizowany w ramach działalności statutowej Fundacji i nie będą związany z działalnością gospodarczą.

Fundacja, oprócz działalności statutowej, zamierza prowadzić również działalność gospodarczą. Wszystkie dochody uzyskane z działalności gospodarczej Fundacja przeznaczy na realizację celów statutowych. Dochód, który Wnioskodawca ma zamiar przeznaczyć i wydatkować na pokrycie kosztów wybudowania budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia dotyczy dochodów zarówno z działalności gospodarczej, jak i innych dochodów. Ponadto, przedmiotowy budynek, jak i środki trwałe jakie mają być zakupione, wykorzystywane będą tylko do celów działalności statutowej Fundacji związanej z ochroną i promocja zdrowia, opieką i pomocą społeczną oraz z działalnością oświatową, które to cele są celami statutowymi Fundacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów oświatowych.

Mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że wydatki na wybudowanie budynku oraz zakup środków trwałych i wyposażenia, które Wnioskodawca zamierza ponieść w celu prowadzenia działalności leczniczej i domu pomocy społecznej, a także działalności oświatowej, przez które to działania Fundacja realizuje swoje cele statutowe, należy uznać, za poniesione na cele zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W związku z powyższym, dochód przeznaczony na ich pokrycie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności oświatowej (pytanie nr 2) należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj