Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-972/12/CzP
z 14 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 03 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 29 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży sieci internetowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży sieci internetowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 17 października 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-972/12/CzP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 29 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia ogłosiła „przetarg nieograniczony ofertowy na sprzedaż sieci internetowej”. Sieć wraz z infrastrukturą oraz urządzeniami została sprzedana. Środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczone będą na pokrycie wyniku ujemnego na działalności internetowej (za I półrocze 2012 r. wynik ten wynosił minus 30.738,04 zł), w dalszej kolejności na spłatę kredytu, który Spółdzielnia zaciągnęła na docieplenie bloków mieszkalnych. Wysokość kredytu na dzień 30 czerwca 2012 r. wyniosła 930.274,83 zł, na dzień 22 października 2012 r. - 2.052.813,85 zł. Kredyt jest cały czas transzowany ze względu na fakt, że prace związane z dociepleniem 15 budynków są jeszcze na etapie realizacji. Ponadto Spółdzielnia wskazuje, że 2/3 tj. około 400 Jej członków korzystało z internetu, natomiast 1/3, tj. około 200 osób to są zewnętrzni odbiorcy. Z uwagi na sprzedaż, Spółdzielnia odprowadziła całość naliczonego podatku w wysokości 41.819,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółdzielnia ma naliczyć od jednorazowej sprzedaży podatek dochodowy od osób prawnych, jeżeli tak, to od całości kwoty netto sprzedaży, czy proporcjonalnie w stosunku do ilości Jej mieszkańców korzystających z internetu?

Czy Spółdzielnia, w związku z przeznaczeniem kwoty uzyskanej ze sprzedaży na cele statutowe, tj. utrzymanie zasobów mieszkaniowych, jest zwolniona z naliczania pdop?

Zdaniem Spółdzielni, przeznaczając kwotę uzyskaną ze sprzedaży na cele mieszkaniowe, tj. docieplenie budynków mieszkalnych powinna być zwolniona z naliczenia pdop.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż rozpatrując niniejszy wniosek, tut. Organ wziął pod uwagę jego treść (tzn. opis stanu faktycznego, pytanie oraz stanowisko) ostatecznie przedstawioną w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 października 2012 r. (wpływ do tut. Organu 29 października 2012 r.), jak również to, iż Wnioskodawca w uzupełnieniu w części E.1. – „Przedmiot wniosku” oznaczając rodzaj, wskazał poz. 49 – zaistniały stan faktyczny.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm. – dalej określana skrótem „usm”), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 396 ze zm. – zwanej dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

  • dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
  • dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana updop nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Zakresu tych pojęć nie da się także wywieść z przepisów cyt. wyżej usm.

Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych” określa rzeczy związane z mieszkaniem.

W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia ogłosiła przetarg nieograniczony ofertowy na sprzedaż sieci internetowej. Sieć wraz z infrastrukturą oraz urządzeniami została sprzedana. Środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczone będą na pokrycie wyniku ujemnego na działalności internetowej (za I półrocze 2012 r. wynik ten wynosił minus 30.738,04 zł), w dalszej kolejności na spłatę kredytu, który Spółdzielnia zaciągnęła na docieplenie bloków mieszkalnych. Wysokość kredytu na dzień 30 czerwca 2012 r. wyniosła 930.274,83 zł, na dzień 22 października 2012 r. - 2.052.813,85 zł. Kredyt jest cały czas transzowany ze względu na fakt, że prace związane z dociepleniem 15 budynków są jeszcze na etapie realizacji. Ponadto Spółdzielnia wskazuje, że 2/3 tj. około 400 Jej członków korzystało z internetu, natomiast 1/3, tj. około 200 osób to są zewnętrzni odbiorcy. Z uwagi na sprzedaż, Spółdzielnia odprowadziła całość naliczonego podatku w wysokości 41.819,00 zł.

Z powyższego wynika zatem, iż sieć internetowa w części (około 400 użytkowników sieci) była związana z zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni, a pozostała część (około 200 odbiorców internetu) nie była związana z Jej zasobami mieszkaniowymi. Przychód pochodzący ze sprzedaży tej sieci, w części związanej z zasobami mieszkaniowymi, mieści się więc w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód Spółdzielni, związany z tym przychodem może, więc podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, o ile zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, tj. w szczególności na wskazaną w stanie faktycznym spłatę kredytu zaciągniętego na docieplenie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

Z kolei dochód w części odpowiadającej ilości odbiorców zewnętrznych, jako niepochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, nie może korzystać ze zwolnienia, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

W świetle powyższego, sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 października 2012 r. stanowisko Spółdzielni, iż „przeznaczając kwotę uzyskaną ze sprzedaży na cele mieszkaniowe, tj. docieplenie budynków mieszkalnych powinna być zwolniona z naliczenia pdop”, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się jednak, iż w niniejszej interpretacji tut. Organ nie odniósł się do wysokości wyliczonego podatku, z uwagi na fakt, iż przepis art. 14b Ordynacji podatkowej nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Zatem tut. Organ nie może potwierdzić prawidłowości jego wyliczenia, bowiem zasady jego arytmetycznego wyliczenia nie podlegają urzędowej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj