Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.271.2017.1.JS
z 1 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie rozliczania ubytków alkoholu etylowego powstałych w produkcji wódek kolorowych w składzie podatkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie rozliczania ubytków alkoholu etylowego powstałych w produkcji wódek kolorowych w składzie podatkowym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Dotychczas prowadziła działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wytwarzania wódki bez dodatku gotowych premiksów („wódka czysta”), objętej kodem CN 2208. W tym zakresie złożyła wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wydanie decyzji na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, ustalającej normy ubytków alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji wódki czystej.

Z uwagi na otoczenie konkurencyjne oraz konieczność dostosowania oferty do oczekiwań konsumentów, Spółka prowadzi prace instalacyjne dodatkowej linii produkcji wódki kolorowej („wódka kolorowa”), również klasyfikowanej do kodu CN 2208. Na miesiąc listopad 2017 planowane jest rozpoczęcie testów produkcyjnych, a następnie produkcji wódek kolorowych. Linia produkcji wódek kolorowych jest integralną linią produkcyjną, rozdzieloną instalacyjnie od uruchomionej niedawno linii produkcji wódki czystej. Istniejący układ rozliczeniowy alkoholu użytego do produkcji wódek kolorowych oraz sama instalacja technologiczna linii umożliwia dokładne rozliczenie wytworzonych wódek kolorowych na każdym etapie ich powstawania, aż do butelkowania włącznie.

Rozdzielenie instalacyjne linii produkcji wódek kolorowych od linii produkcji wódek czystych polega na:

  1. Niezależnych od siebie dwóch układach pompowo-rurowych, podających alkohol etylowy ze zbiorników magazynowych alkoholu do instalacji produkcyjnej wódek czystych i wódek kolorowych.
  2. Wyposażeniu obu instalacji produkcyjnych dla wódek czystych i kolorowych w dwa niezależne przepływomierze akcyzowe, zliczające alkohol transferowany z magazynu spirytusu do linii produkcji wódek. Instalacja rurowa jest tak wykonana, że jeden układ pompowo-rurowy wraz z przepływomierzem akcyzowym rozlicza alkohol podawany tylko na instalację produkcji wódek czystych, a drugi układ pompowo-rurowy wraz z drugim przepływomierzem akcyzowym rozlicza alkohol podawany tylko na instalację produkcji wódek kolorowych. Nadmienić należy, że nie ma technicznych możliwości innego rozdziału przesyłanego alkoholu niż opisany powyżej.
  3. Dedykowanych instalacyjnie i technologicznie tylko dla linii wódek kolorowych trzech zbiornikach na półprodukty (premiksy), trzech zbiornikach magazynowych do wódek kolorowych oraz instalacji pompowo-rurowej obsługującej tylko wymienione wyżej zbiorniki i nie mającej połączenia z instalacja wódek czystych.
  4. Oddzielnego zestawialnika automatycznego do produkcji wódek kolorowych w przepływie.
  5. Wydzielonego układu filtracji wódek, będącego integralną częścią instalacji produkcji wódek kolorowych.
  6. Dedykowanych tylko do wódek kolorowych trzech układów pompowo-rurowych, podających wódkę kolorową z jednego z trzech zbiorników magazynowych, niezależnym rurociągiem do linii rozlewniczych.
  7. Dedykowanej do linii wódek kolorowych instalacji do zlewek wódek, powstałych w toku produkcji wyrobów tzw. kolorowych. Instalacja ta składa się ze zbiornika zlewek o pojemności 9 m3 oraz układu pompowo-rurowego, zbierającego zlewki powstałe w toku procesu produkcji wódek kolorowych i gromadzące je w tym zbiorniku.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka ma wątpliwości czy będzie uprawniona do rozliczania powstałych w nowo wprowadzanej produkcji wódek kolorowych ubytków alkoholu etylowego w wysokości równej rzeczywistym stratom, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków alkoholu etylowego przy produkcji wódek kolorowych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym produkcja zostanie rozpoczęta?

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku rozpoczęcia przez Spółkę działalności gospodarczej w zakresie produkcji wódki kolorowej, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji wódki kolorowej, Spółka będzie uprawniona do rozliczania powstałych w niej ubytków alkoholu etylowego w wysokości równej rzeczywistym stratom, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym produkcja wódki kolorowej zostanie rozpoczęta?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku rozpoczęcia przez nią działalności gospodarczej w zakresie produkcji wódki kolorowej, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji wódki kolorowej, Spółka będzie uprawniona do rozliczania powstałych w niej ubytków alkoholu etylowego w wysokości równej rzeczywistym stratom, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym produkcja wódki kolorowej zostanie rozpoczęta.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 8 ust. 3 zdanie pierwsze ustawy akcyzowej, przedmiotem opodatkowania akcyzą są ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Biorąc pod uwagę treść art. 2 pkt 20) lit. a), ubytki wyrobów akcyzowych oznaczają wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych. W tym miejscu należy podkreślić, że zarówno dotychczas produkowana wódka czysta jak i wprowadzana do produkcji wódka kolorowa są towarami tego samego rodzaju, stanowią towary objęte kodem CN 2208 i są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej w poz. 18.

Odstąpieniem od reguły ogólnej ustanowionej przez art. 8 ust 3 ustawy akcyzowej jest kategoria dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych, które mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy. W związku z tym, że procesy technologiczne związane z produkcją poszczególnych wyrobów nie są w stanie zapewnić pełnego i efektywnego wykorzystania surowców do produkcji wyrobów akcyzowych, jak również mając na uwadze właściwości fizykochemiczne różnych wyrobów, zaistnienie ubytków (strat) produkcyjnych i magazynowych jest w praktyce nieuniknione. Jest to uwzględnione w przepisach akcyzowych, gdzie określone zostało, że ubytki wyrobów akcyzowych powstające podczas dokonywania niektórych czynności są zwolnione z akcyzy. Regulacja ta jest zawarta w art. 30 ust. 4 pkt 1) ustawy akcyzowej, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a).

W świetle art. 85. ust. 1 pkt 1) ustawy akcyzowej, właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.

Ponadto, na podstawie upoważnienia zawartego w art. 85 ust. 5 wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2175 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie”). Normy te mają charakter norm maksymalnych. Oznacza to, że nie powodują z mocy prawa, iż każdy podmiot prowadzący działalność w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest zwolniony z akcyzy w tej części wyrobów. Normy dopuszczalnych ubytków poszczególnych wyrobów akcyzowych w stosunku do danego producenta ustala się indywidualnie, przede wszystkim na wniosek zainteresowanego.

Z treści § 10 Rozporządzenia wynika, że w przypadku rozpoczęcia przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych, powstałe ubytki wyrobów akcyzowych rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz. Ten swego rodzaju „okres rozruchowy” służy w szczególności do określenia wysokości faktycznych ubytków występujących w działalności gospodarczej podatnika. Ustalenia te mogą później posłużyć jako pomoc i podstawa przy wyliczeniu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego dopuszczalnych norm ubytków wyrobów akcyzowych. Innymi słowy, § 10 Rozporządzenia służy prawidłowemu stosowaniu art. 85. ust. 1 pkt 1) ustawy akcyzowej, w tym zakresie że pozwala na opracowanie metodyki wyliczenia normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.

W przypadku linii produkcyjnej wódki czystej Spółka skorzystała z uprawnienia o którym mowa powyżej. Niezależnie od tego, w ocenie Spółki wprowadzenie dodatkowej linii produkcji wódki kolorowej, stanowi oddzielne od produkcji wódki czystej „rozpoczęcie przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych” w rozumieniu § 10 Rozporządzenia.

Przede wszystkim, rozróżnienie maksymalnych norm ubytków wódek (1,7%) oraz wódek smakowych i ziołowych (2,3%), zgodnie z pkt. II ust. 1 pkt 1) i 2) załącznika nr 1 do Rozporządzenia, zostało wprowadzone w celu uwzględnienia indywidualnych cech fizykochemicznych produktów, które wpływają na różnicę w wysokości ubytków występujących przy ich produkcji. Nie należy zatem działalności w zakresie produkcji „wódki” i „wódek smakowych i ziołowych” utożsamiać to na gruncie powołanych przepisów.

W świetle powyższego, produkowaną w składzie podatkowym wódkę czystą należy zdaniem Spółki klasyfikować jako „wódkę” w rozumieniu Rozporządzenia, natomiast wódkę kolorową jako „wódkę smakową”. Wódka kolorowa jest bowiem produkowana z dodatkami gotowych premiksów, co odróżnia ją składowo od dotychczas produkowanej wódki czystej i obiektywnie nie można traktować ubytków występujących w produkcji wódek kolorowych za identyczne do ubytków występujących przy produkcji wódek czystych. W konsekwencji, limit ubytków wódki czystej będzie mógł zostać ustalony przez naczelnika urzędu skarbowego do wysokości 1,7%, natomiast limit ubytków wódki kolorowej będzie mógł zostać ustalony do poziomu 2,3%.

Jednakże, aby indywidualnie określić jakie ubytki faktycznie wystąpią przy produkcji wódki kolorowej, konieczne jest w pierwszej kolejności przejście linii produkcyjnej wódek kolorowych przez „okres rozruchowy” o którym mowa w § 10 Rozporządzenia, analogicznie jak miało to miejsce w przypadku wódki czystej. Jak wspomniano wcześniej, naczelnik urzędu skarbowego nie dysponuje bowiem z urzędu informacjami niezbędnymi do wydania decyzji o której mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej i w tym zakresie ciężar ustaleń spoczywa na Spółce.

Ponadto, do zastosowania § 10 Rozporządzenia w przypadku Spółki, spełniona jest przesłanka braku wydania przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków alkoholu etylowego przy produkcji wódek kolorowych, gdyż w tym zakresie Spółka dopiero będzie składała wniosek. Niemniej, do wniosku konieczne jest zebranie odpowiednich danych.

Konkludując, Spółka spełnia kumulatywnie wszystkie przesłanki wymienione w § 10 Rozporządzenia, co uprawnia ją, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji wódki kolorowej, do rozliczania powstałych w niej ubytków alkoholu etylowego w wysokości równej rzeczywistym stratom, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym produkcja wódki kolorowej zostanie rozpoczęta.

Mając wszystko powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U z 2017 r. poz. 43 ze zm.), dalej zwana „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy - art. 1 ust. 1 ustawy.

Wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.). Ewentualne zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy wymienione zostały: alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj., wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe, oznaczone kodem CN 2208. Wyroby te zostały również wskazane w załączniku nr 2 do tej ustawy, w poz. 18, co oznacza, że ich produkcja odbywa się w składzie podatkowym i stosuje się wobec nich procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. produkcja wyrobów akcyzowych.

Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20.

Natomiast w myśl definicji wynikającej z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy, ubytki wyrobów akcyzowych są to wszelkie straty:

  1. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
    • napojów alkoholowych,
    • wyrobów energetycznych przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,
  3. wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą,
  4. wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
  5. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, powstałe podczas:
    • stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
    • przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu dostawy.



Stosownie do art. 30 ust. 4 pkt 1 ustawy – zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.

Natomiast zgodnie z art. 85 ust. 4 ustawy, właściwy naczelnik urzędu skarbowego, ustalając normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych oraz dopuszczalne normy ich zużycia, uwzględni:

  1. rodzaj wyrobów akcyzowych;
  2. specyfikę poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych;
  3. warunki techniczne i technologiczne występujące w danym przypadku;
  4. maksymalne normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 5.

W myśl przepisów art. 85 ust. 5-6 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. wysokość maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych powstających w czasie wykonywania niektórych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych;
  2. szczegółowy zakres i sposób ustalania norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych lub dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych;
  3. sposób rozliczania ubytków wyrobów akcyzowych, w szczególności w przypadkach rozpoczęcia czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych, lub zmiany warunków technicznych i technologicznych przy dokonywaniu tych czynności, do czasu ustalenia w tych przypadkach przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, uwzględni:

  1. rodzaj wyrobów akcyzowych;
  2. specyfikę poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych;
  3. warunki techniczne i technologiczne występujące w danym przypadku.

Na podstawie ww. upoważnienia, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2015, poz. 2175 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, ustala się maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstających w czasie wykonywania niektórych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódek, likierów i pozostałych napojów spirytusowych, objętych pozycją CN 2208, zwanych dalej „napojami spirytusowymi” oraz ich półproduktów – w wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W przedmiotowym załączniku nr 1, określającym maksymalne normy dopuszczalnych ubytków alkoholu etylowego, w części II, ust. 1 pkt 1-12 wskazano, że przy produkcji napojów spirytusowych i spirytusu butelkowanego dopuszczalne ubytki alkoholu etylowego, określone w przeliczeniu na alkohol etylowy 100% vol. zawarty w przekazanych do magazynu gotowych wyrobach, wynoszą:

  1. 1,7% dla wódek, z wyłączeniem wymienionych w poz. 2;
  2. 2,3% dla wódek smakowych i ziołowych; (…).

Dopuszczalne ubytki alkoholu etylowego, o których mowa w ww. przepisie, obejmują straty powstałe w cyklu produkcyjnym, niezależnie od ilości oddziałów produkcyjnych i ich lokalizacji, z wyłączeniem ubytków powstałych w czasie magazynowania (leżakowania) i wydawania półproduktów oraz maderyzacji alkoholu etylowego surowego (załącznik nr 1 do rozporządzenia, część II, ust. 2).

W myśl § 8 ust. 1-2 ww. rozporządzenia w sprawie ubytków, podstawą ustalania przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego wysokości norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych jest:

  1. wysokość rzeczywistych ubytków lub rzeczywistego zużycia w ostatnim okresie obrachunkowym lub
  2. badanie rzeczywistych ubytków lub rzeczywistego zużycia, lub
  3. ocena zaawansowania technologicznego stosowanych urządzeń i technologii.

Badania wysokości ubytków należy dokonać w przypadkach przekazania do eksploatacji nowego (lub po remoncie) działu produkcyjnego, wprowadzenia zmian technicznych lub technologicznych, które mogą mieć wpływ na wysokość ubytków, lub rozpoczęcia produkcji nowego wyrobu.

Zgodnie z § 10 rozporządzenia, w przypadku rozpoczęcia przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego zauważyć należy, że Spółka w chwili obecnej jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W zakresie prowadzonej dotychczas działalności, polegającej na produkcji wódki bez dodatku gotowych premiksów, wystąpiła do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o decyzję ustalającą wysokość dopuszczalnych norm ubytków, jakie mogą powstawać przy produkcji wódki czystej.

W chwili obecnej, ze względu na otoczenie konkurencyjne oraz konieczność dostosowania oferty do oczekiwań konsumentów, Spółka planuje rozpoczęcie produkcji wódek kolorowych w odrębnej, nowo zainstalowanej linii produkcyjnej. Produkcja ta poprzedzona jest instalacją linii produkcyjnej, dedykowanej tylko dla wódek kolorowych, rozdzielonej od istniejącej już linii produkcyjnej wódek bez dodatku premiksów (półproduktów) i umożliwiającej dokładne rozliczenie produkowanego wyrobu.

Wprowadzenie dodatkowej linii produkcyjnej, niezależnej od linii produkcyjnej wódek czystych, stanowi zatem rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie nowych wyrobów akcyzowych, tj. wódek kolorowych, na nowej linii produkcyjnej.

W związku z powyższym, zgodnie z § 10 rozporządzenia, do czasu otrzymania przez Spółkę decyzji ustalającej wysokość dopuszczalnych norm ubytków alkoholu etylowego przy produkcji wódki kolorowej, jest ona uprawniona do rozliczania tych ubytków w wysokości równej rzeczywistym stratom, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym produkcja zostanie rozpoczęta.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj