Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.633.2017.2.AR
z 26 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy sprzedaży nieruchomości zabudowanych:

  • w części dotyczącej sali przeznaczonej na usługi stołówkowe usytuowanej na działce nr 167 oraz garażu podwójnego wolnostojącego usytuowanego na działce nr 165/4 – jest nieprawidłowe;
  • w części dotyczącej pomieszczeń budynku dwukondygnacyjnego, tj. sal dydaktycznych, pracowni komputerowo-poligraficznej, pracowni gospodarstwa domowego, sali rehabilitacyjnej, pokoju nauczycielskiego, gabinetu psychologa, biblioteki szkolnej, świetlicy szkolnej, gabinetu logopedycznego, gabinetu dyrektora, gabinetu wicedyrektora, kadry/płace, księgowości, kierownika gospodarczego, sekretariatu szkolnego, pomieszczenia gospodarczego, piwnic, strychu – archiwum oraz lokalu mieszkalnego, usytuowanych na działce nr 167 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy sprzedaży nieruchomości zabudowanych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 stycznia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz jednoznaczne wskazanie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat posiada NIP nadany jako podatnikowi i jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług. Powiat wykonuje swoje zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego, będącego w myśl art. 33 i art. 33b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, urzędem obsługującym (traktowanym jako jednostka budżetowa) oraz przy pomocy pozostałych jednostek budżetowych. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r,. poz. 1454, ze zm.). Powiat ma zamiar dokonać sprzedaży nieruchomości z Powiatowego zasobu nieruchomości w trybie bezprzetargowym o łącznej powierzchni 0,4693 ha, położonej w obrębie miasta (…) oznaczonej jako zabudowana działka nr 167 i zabudowana działka nr 165/4. Nieruchomość stanowi własność Powiatu na podstawie decyzji Wojewody z dnia 10 maja 2001 r. Powiat w związku z decyzją Wojewody nie poniósł ciężaru podatku, ponieważ podatek nie był naliczony. Następnie decyzją Zarządu Powiatu z dnia 8 listopada 2001 r. nieruchomość została oddana w trwały zarząd jednostce budżetowej, tj. Powiatowemu Zespołowi Szkół i Placówek Specjalnych (dalej PZSiPS) realizującego zadania Powiatu o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej na podstawie Ustawy o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 1 (t.j. Dz. U. z 2017 r,. poz. 1868, ze zm.) oraz ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, ze zm.).

Na działce nr 167 o pow. 0,2803 ha posadowiony jest budynek o pow. 2.318,2 m2. Obiekt jest dwukondygnacyjny, z poddaszem użytkowym i podpiwniczeniem. Konstrukcja jest murowana. Stropy i schody masywne, ognioodporne. Stropodach kryty blachą. Na działce nr 165/4 o pow. 0,1890 ha posadowiony jest garaż podwójny wolnostojący o pow. 48 m2 (ściany murowane z cegły, dach drewniany kryty papą, rok budowy 1931, brak instalacji elektrycznej i wodnej). Cała nieruchomość objęta jest ochroną konserwatorską i została wpisana do gminnej ewidencji zabytków jako dawny pałac, zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 3 marca 2016 r w sprawie założenia Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta. Nieruchomość położona jest przy utwardzonej drodze o nawierzchni asfaltowej i posiada pełne uzbrojenie. W sąsiedztwie znajduje się zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna. Od strony zachodniej usytuowany jest park miejski, natomiast od północy znajduje się baza Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta obie działki nr 165/4 i nr 167 przeznaczone są pod tereny zabudowy śródmiejskiej, oznaczone symbolem B-MS. Teren położony jest w granicach strefy ochrony konserwatorskiej – podstawowej, której przedmiotem ochrony są zabytki nieruchome ujęte w ewidencji, a także zachowanie historycznego układu zabudowy, takie jak ogrodzenie, nasadzona zieleń czy nawierzchnia terenu. Obszar ten położony jest również w granicach strefy ochrony konserwatorskiej – zabytków archeologicznych, przedmiotem ochrony są zabytki archeologiczne. Na wszystkie prace inwestycyjne związane z pracami ziemnymi wymagane jest prowadzenie badań archeologicznych.

Obie działki posiadają urządzoną księgę wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy. Cena nieruchomości wg operatu szacunkowego wynosi: 2.423.000,00 zł, w tym działka nr 165/4 206.600,00 zł. W przypadku zbycia nieruchomości zostanie naliczona przez Prezydenta Miasta opłata z tytułu zmiany wartości nieruchomości w wysokości 10.500,00 zł.

Jednostka budżetowa – PZSiPS na podstawie Decyzji Zarządu Powiatu z dnia 8 listopada 2001 r. otrzymał nieruchomość w trwały zarząd. W latach:

  1. od dnia 1 stycznia 2001 r. jednostka była czynnym podatnikiem podatku VAT;
  2. od dnia 1 listopada 2006 r. jednostka korzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy VAT (z uwagi na powyższe nie odliczała VAT naliczonego).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych został objęty centralizacją rozliczeń VAT Powiatu na podstawie Uchwały Zarządu Powiatu Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych dokonał wstępnego ustalenia na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT prewskaźnika, którego wartość określono na poziomie 0,29%. Wskaźnik struktury sprzedaży nie został ustalony, ponieważ jednostka nie ponosi wydatków, które można powiązać jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi (najemcy lokalu mieszkalnego posiadają odrębne opomiarowanie mediów w lokalu). Zgodnie więc z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, jednostka nie posiada więc prawa do odliczenia VAT naliczonego.

W budynku PZSiPS znajduje się lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 45,67 m2 obciążony umową najmu zawartą z osobami fizycznymi od dnia 1 maja 2017 r. Osoby te korzystały ze wskazanego lokalu od roku 2001 bezumownie, poniosły koszty związane z eksploatacją mieszkania, które wpłacały na rachunek bankowy jednostki budżetowej (PZSiPS), która przekazywała je do organu nadrzędnego, tj. Powiatu jako zrealizowane dochody budżetowe. Zbycie przedmiotowej nieruchomości nastąpi wraz z umową najmu na ww. lokal. Lokal mieszkalny nie jest lokalem samodzielnym i nie jest ujawniony w księdze wieczystej. Operat szacunkowy nie zawiera również informacji na temat wartości lokalu.

Ponadto PZSiPS wykonuje na wskazanej nieruchomości następujące czynności:

  • najem sali na usługi stołówkowe na podstawie umowy najmu od roku 2002,
  • najem garażu na podstawie umowy od roku 2007.

Wartość inwentarzowa na dzień 10 listopada 2017 r.:

  1. budynku – 253 475,12 zł (działka nr 167);
  2. dźwigu osobowego – 73 368,27 zł (działka nr 167); zakup zrealizowany był w roku 2006 i współfinansowany ze środków PFRON;
  3. garażu – 3 489,00 zł (działka nr 165/4).

W roku 2014 dokonywano nakładów związanych z ulepszeniem budynku położonego na działce nr 167 w wysokości 14.800,00 zł. W latach 2014-2016 jednostka wydatkowała środki w ramach remontów związanych z realizacją zajęć dydaktycznych w następującym podziale :

  • rok 2014 – 4.142,71 zł;
  • rok 2015 – 145 115,41 zł;
  • rok 2016 – 10 643,00 zł.

PZSiPS nie dokonywał żadnych nakładów związanych z ulepszeniem garażu usytuowanego na działce nr 164/5.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług. Zasadą jest, że dostawa wszelkich budynków, budowli lub ich części, a więc nawet tych, które są dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia od podatku, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia lub w terminie do dwóch lat od tego zdarzenia (art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT). Ponadto, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, a zatem sprzedaż gruntów zabudowanych podlega w chwili sprzedaży opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub budowli posadowionych na nich. Powyższa zasada nie ma zastosowania dla czynności oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o czym stanowi art. 29a ust. 9 ustawy. Przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, przepisy ustawy o VAT przewidują także zwolnienie uzupełniające, tj. stosowane wyłącznie w sytuacji, w której konkretna dostawa obiektu nie mieści się w granicach zwolnienia wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 10. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwolniona jest bowiem także dostawa budynku, budowli lub ich części, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warto zarazem podkreślić, że w przypadku ulepszenia zbywanego budynku, budowli lub ich części, które wyłącza stosowanie zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, dostawa takiego obiektu będzie korzystała ze zwolnienia, jeżeli ulepszone budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej pięć lat (art. 43 ust. 7a).

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 stycznia 2018 r. o poniższe informacje będące doprecyzowaniem opisu sprawy:

  1. Powiat zamierza zbyć przedmiotowe działki nr 167 i 165/4, o których mowa we wniosku, do dnia 31 grudnia 2018 r., w związku z tym, w dniu 29 grudnia 2017 r. umowy przedwstępnej pomiędzy Powiatem a Gminą Miejską dotyczącej sprzedaży przedmiotowych działek, w której został określony wskazany powyżej termin.
  2. Wartość nakładów związanych z ulepszeniem budynku położonego na działce nr 167, dokonana w latach 2014-2016 nie przekroczyła 30% wartości początkowej danego obiektu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Nakłady te niezwiązane były z prawem do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż wydatki te związane były z zapewnieniem prawidłowej realizacji zadań statutowych jednostki wynikających z Ustawy o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 1 (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, ze zm.) oraz ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t.j. Dz. U. 2016 r., poz. 1943, ze zm.), które na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie podlegają przepisom ustawy o VAT, gdyż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
  3. Garaż podwójny wolnostojący, znajdujący się na działce nr 165/4, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290, z późn. zm.), jest budynkiem, ponieważ jest trwale związany z gruntem, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundament i dach.
  4. PZSiPS udostępniała w imieniu Powiatu (tj. Wnioskodawcy) garaż, znajdujący się na działce nr 165/4 na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. umowy najmu, odpłatnie od roku 2007 (nadal). Umowa zawarta jest z osobą fizyczną.
  5. W budynku dwukondygnacyjnym, który znajduje się na działce nr 167, znajdują się oprócz lokalu mieszkalnego oraz sali przeznaczonej na usługi stołówkowe sale dydaktyczne (ilość pomieszczeń 19), pracownia komputerowo-poligraficzna (ilość pomieszczeń 1), pracownia gospodarstwa domowego (ilość pomieszczeń 1), sala rehabilitacyjna (ilość pomieszczeń 1), pokój nauczycielski (ilość pomieszczeń 1), gabinet psychologa (ilość pomieszczeń 1), biblioteka szkolna (ilość pomieszczeń 1), świetlica szkolna (ilość pomieszczeń 1), gabinet logopedyczny (ilość pomieszczeń 2), gabinet dyrektora (ilość pomieszczeń 1), gabinet wicedyrektora (ilość pomieszczeń 1), kadry/płace (ilość pomieszczeń 1), księgowość (ilość pomieszczeń 1), kierownik gospodarczy (ilość pomieszczeń 1), sekretariat szkolny (ilość pomieszczeń 1), pomieszczenia gospodarcze (ilość pomieszczeń 2), piwnice (ilość pomieszczeń 4), strych – archiwum (ilość pomieszczeń 1).
  6. Sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia wskazane w pkt 5 (za wyjątkiem lokalu mieszkalnego, sali przeznaczonej na usługi stołówkowe) nie są udostępniane na rzecz osób trzecich na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. umowy dzierżawy, umowy najmu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Powiat postąpi prawidłowo sprzedając wskazane nieruchomości zabudowane działki o nr 167 i nr 165/4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a?

Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanych położonych na działkach nr 167 i nr 165/4 stanowiących własność Powiatu będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości jest najbardziej właściwe z uwagi na zaistniały stan faktyczny, tj. braku prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości oraz, że w okresie od nabycia nieruchomości, do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie poczynił nakładów na ulepszenie budynku i budowli, przekraczających 30% ich wartości początkowej, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które należałoby powiązać z prawem do odliczenia podatku VAT naliczonego z uwagi na art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, która wyklucza z grona podatników podatku VAT organy władzy publicznej realizujące zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

Proces centralizacji rozliczeń podatku VAT w jednostkach sektora finansów publicznych, który został wprowadzony na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, ze zm.) utrudnia ocenę stanu faktycznego sprzedaży nieruchomości z punktu widzenia art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT z uwagi na fakt, że jednostka organizacyjna Powiatu przed dniem objęcia jej procesem centralizacji korzystała ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy sprzedaży nieruchomości zabudowanych:

  • w części dotyczącej sali przeznaczonej na usługi stołówkowe usytuowanej na działce nr 167 oraz garażu podwójnego wolnostojącego usytuowanego na działce nr 165/4 – jest nieprawidłowe;
  • w części dotyczącej pomieszczeń budynku dwukondygnacyjnego, tj. sal dydaktycznych, pracowni komputerowo-poligraficznej, pracowni gospodarstwa domowego, sali rehabilitacyjnej, pokoju nauczycielskiego, gabinetu psychologa, biblioteki szkolnej, świetlicy szkolnej, gabinetu logopedycznego, gabinetu dyrektora, gabinetu wicedyrektora, kadry/płace, księgowości, kierownika gospodarczego, sekretariatu szkolnego, pomieszczenia gospodarczego, piwnic, strychu – archiwum oraz lokalu mieszkalnego, usytuowanych na działce nr 167 – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższych przepisów, nieruchomość gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”.

W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywą 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Ponadto w przypadku towarów (do których zaliczają się również nieruchomości) może znaleźć zastosowanie inne zwolnienie przewidziane w art. 43 ustawy, o ile zostaną spełnione warunki wskazane w tym przepisie.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Należy również wskazać, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ma zamiar dokonać sprzedaży nieruchomości z Powiatowego zasobu nieruchomości w trybie bezprzetargowym oznaczonej jako zabudowana działka nr 167 i zabudowana działka nr 165/4. Nieruchomość stanowi własność Powiatu na podstawie decyzji Wojewody. Powiat w związku z decyzją Wojewody nie poniósł ciężaru podatku, ponieważ podatek nie był naliczony. Następnie decyzją Zarządu Powiatu z dnia 8 listopada 2001 r. nieruchomość została oddana w trwały zarząd jednostce budżetowej, tj. Powiatowemu Zespołowi Szkół i Placówek Specjalnych.

Na działce nr 167 o pow. 0,2803 ha posadowiony jest budynek o pow. 2.318,2 m2. Obiekt jest dwukondygnacyjny, z poddaszem użytkowym i podpiwniczeniem. Konstrukcja jest murowana. Stropy i schody masywne, ognioodporne. Stropodach kryty blachą.

Na działce nr 165/4 o pow. 0,1890 ha posadowiony jest garaż podwójny wolnostojący o pow. 48 m2 (ściany murowane z cegły, dach drewniany kryty papą, rok budowy 1931, brak instalacji elektrycznej i wodnej).

Cała nieruchomość objęta jest ochroną konserwatorską i została wpisana do gminnej ewidencji zabytków jako dawny pałac. Nieruchomość położona jest przy utwardzonej drodze o nawierzchni asfaltowej i posiada pełne uzbrojenie. W sąsiedztwie znajduje się zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna. Od strony zachodniej usytuowany jest park miejski, natomiast od północy znajduje się baza Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej.

W przypadku zbycia nieruchomości zostanie naliczona przez Prezydenta Miasta opłata z tytułu zmiany wartości nieruchomości.

Jednostka budżetowa – PZSiPS na podstawie Decyzji Zarządu Powiatu otrzymał nieruchomość w trwały zarząd. Od dnia 1 stycznia 2001 r. jednostka była czynnym podatnikiem podatku VAT; natomiast od dnia 1 listopada 2006 r. jednostka korzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy VAT (z uwagi na powyższe nie odliczała VAT naliczonego).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych został objęty centralizacją rozliczeń VAT Powiatu. Jednostka nie ponosi wydatków, które można powiązać jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, nie posiada więc prawa do odliczenia VAT naliczonego.

W budynku PZSiPS znajduje się lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 45,67 m2 obciążony umową najmu zawartą z osobami fizycznymi od dnia 1 maja 2017 r. Osoby te korzystały ze wskazanego lokalu od roku 2001 bezumownie, poniosły koszty związane z eksploatacją mieszkania, które wpłacały na rachunek bankowy jednostki budżetowej (PZSiPS), która przekazywała je do organu nadrzędnego, tj. Powiatu jako zrealizowane dochody budżetowe. Zbycie przedmiotowej nieruchomości nastąpi wraz z umową najmu na ww. lokal. Lokal mieszkalny nie jest lokalem samodzielnym i nie jest ujawniony w księdze wieczystej.

Ponadto PZSiPS wykonuje na wskazanej nieruchomości następujące czynności: najem sali na usługi stołówkowe na podstawie umowy najmu od roku 2002 oraz najem garażu na podstawie umowy od roku 2007.

Wartość nakładów związanych z ulepszeniem budynku położonego na działce nr 167, dokonana w latach 2014-2016, nie przekroczyła 30% wartości początkowej danego obiektu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Nakłady te niezwiązane były z prawem do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż wydatki te związane były z zapewnieniem prawidłowej realizacji zadań statutowych jednostki.

PZSiPS nie dokonywał żadnych nakładów związanych z ulepszeniem garażu usytuowanego na działce nr 164/5.

Powiat zamierza zbyć przedmiotowe działki nr 167 i 165/4 do dnia 31 grudnia 2018 r.

Garaż podwójny wolnostojący, znajdujący się na działce nr 165/4 jest budynkiem, ponieważ jest trwale związany z gruntem, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundament i dach.

PZSiPS udostępniała w imieniu Wnioskodawcy garaż, znajdujący się na działce nr 165/4 na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. umowy najmu, odpłatnie od roku 2007 (nadal). Umowa zawarta jest z osobą fizyczną.

W budynku dwukondygnacyjnym, który znajduje się na działce nr 167, znajdują się oprócz lokalu mieszkalnego oraz sali przeznaczonej na usługi stołówkowe sale dydaktyczne (ilość pomieszczeń 19), pracownia komputerowo-poligraficzna (ilość pomieszczeń 1), pracownia gospodarstwa domowego (ilość pomieszczeń 1), sala rehabilitacyjna (ilość pomieszczeń 1), pokój nauczycielski (ilość pomieszczeń 1), gabinet psychologa (ilość pomieszczeń 1), biblioteka szkolna (ilość pomieszczeń 1), świetlica szkolna (ilość pomieszczeń 1), gabinet logopedyczny (ilość pomieszczeń 2), gabinet dyrektora (ilość pomieszczeń 1), gabinet wicedyrektora (ilość pomieszczeń 1), kadry/płace (ilość pomieszczeń 1), księgowość (ilość pomieszczeń 1), kierownik gospodarczy (ilość pomieszczeń 1), sekretariat szkolny (ilość pomieszczeń 1), pomieszczenia gospodarcze (ilość pomieszczeń 2), piwnice (ilość pomieszczeń 4), strych – archiwum (ilość pomieszczeń 1).

Sale dydaktyczne oraz inne ww. pomieszczenia (za wyjątkiem lokalu mieszkalnego, sali przeznaczonej na usługi stołówkowe) nie są udostępniane na rzecz osób trzecich na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. umowy dzierżawy, umowy najmu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy sprzedaż nieruchomości zabudowanej położonej na działkach nr 167 i 165/4 będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy.

Odnosząc się do kwestii objętej sformułowanym we wniosku pytaniem dotyczącym zwolnienia od podatku VAT nieruchomości zabudowanej położonej na działkach nr 167 i 165/4 należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem budynków (garażu podwójnego wolnostojącego oraz budynku dwukondygnacyjnego) znajdujących się na działkach, będących przedmiotem wniosku, nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak, to w którym momencie.

Należy wskazać, że planowana sprzedaż garażu podwójnego wolnostojącego – znajdującego się na działce nr 165/4 – oraz sprzedaż części budynku dwukondygnacyjnego – znajdującego się na działce nr 167 – obejmującej salę przeznaczoną na usługi stołówkowe – nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – zarówno garaż podwójny wolnostojący znajdujący się na działce nr 165/4 jest udostępniany odpłatnie osobie fizycznej od roku 2007 na podstawie umowy najmu, jak również sala przeznaczona na usługi stołówkowe, znajdująca się w budynku dwukondygnacyjnym na działce nr 167 jest udostępniana od roku 2002 na podstawie umowy najmu, a zajęcie (używanie) ww. garażu oraz sali przeznaczonej na usługi stołówkowe trwa dłużej niż 2 lata. Ponadto, jak wskazano w opisie sprawy, Powiat nie dokonał żadnych nakładów na ulepszenie ww. garażu oraz budynku dwukondygnacyjnego, przewyższających 30% wartości początkowej tych budynków. W związku z powyższym zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem dostawa ww. obiektów nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata, jak również Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przewyższających 30% wartości początkowej ww. obiektów.

Ponadto dostawa gruntu, na którym usytuowane są ww. budynki, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy.

Natomiast w przypadku sprzedaży części budynku dwukondygnacyjnego usytuowanego na działce nr 167, obejmującej następujące pomieszczenia: lokal mieszkalny, sale dydaktyczne (ilość pomieszczeń 19), pracownia komputerowo-poligraficzna (ilość pomieszczeń 1), pracownia gospodarstwa domowego (ilość pomieszczeń 1), sala rehabilitacyjna (ilość pomieszczeń 1), pokój nauczycielski (ilość pomieszczeń 1), gabinet psychologa (ilość pomieszczeń 1), biblioteka szkolna (ilość pomieszczeń 1), świetlica szkolna (ilość pomieszczeń 1), gabinet logopedyczny (ilość pomieszczeń 2), gabinet dyrektora (ilość pomieszczeń 1), gabinet wicedyrektora (ilość pomieszczeń 1), kadry/płace (ilość pomieszczeń 1), księgowość (ilość pomieszczeń 1), kierownik gospodarczy (ilość pomieszczeń 1), sekretariat szkolny (ilość pomieszczeń 1), pomieszczenia gospodarcze (ilość pomieszczeń 2), piwnice (ilość pomieszczeń 4), strych – archiwum (ilość pomieszczeń 1), do pierwszego zasiedlenia – w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy – dojdzie dopiero w momencie sprzedaży przez Wnioskodawcę ww. pomieszczeń. Zatem sprzedaż tej części budynku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ust. 10 ustawy.

Dostawa lokalu mieszkalnego również nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy do pierwszego zasiedlenia ww. lokalu – w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy – doszło w momencie oddania go w najem w dniu 1 maja 2017 r. Ponadto sprzedaż ww. lokalu nastąpi przed upływem 2 lat od jego pierwszego zasiedlenia, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – sprzedaż nieruchomości ma nastąpić do dnia 31 grudnia 2018 r. Zatem nie zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji dla dostawy części nieruchomości, która nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy przeanalizować możliwość zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Należy wskazać, że skoro przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości zabudowanej nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT oraz Zainteresowany nie poniósł wydatków na ulepszenie ww. pomieszczeń oraz lokalu mieszkalnego w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej, możliwe będzie zastosowanie dla tej części nieruchomości, zwolnienia od podatku, w myśl powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Jak wynika z art. 29 ust. 8 ustawy, również dostawa gruntu, na którym usytuowane są ww. obiekty, będzie korzystała ze zwolnienia.

Podsumowując, sprzedaż nieruchomości zabudowanej w części dotyczącej sali przeznaczonej na usługi stołówkowe usytuowanej na działce nr 167 oraz garażu usytuowanego na działce nr 165/4 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast dostawa części budynku dwukondygnacyjnego obejmującej pomieszczenia: sale dydaktyczne, pracownię komputerowo-poligraficzną, pracownię gospodarstwa domowego, salę rehabilitacyjną, pokój nauczycielski, gabinet psychologa, bibliotekę szkolną, świetlicę szkolną, gabinet logopedyczny, gabinet dyrektora, gabinet wicedyrektora, kadry/płace, księgowość, kierownika gospodarczego, sekretariat szkolny, pomieszczenie gospodarcze, piwnice, strych – archiwum oraz lokal mieszkalny, usytuowane na działce nr 167 – będzie korzystała ze zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Dostawa gruntu, na którym usytuowane są ww. obiekty również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla sprzedaży części nieruchomości obejmującej salę przeznaczoną na usługi stołówkowe – usytuowanej na działce nr 167 oraz sprzedaży garażu usytuowanego na działce nr 165/4 – należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast stanowisko Powiatu w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla sprzedaży nieruchomości w części dotyczącej pomieszczeń budynku dwukondygnacyjnego, tj. sal dydaktycznych, pracowni komputerowo-poligraficznej, pracowni gospodarstwa domowego, sali rehabilitacyjnej, pokoju nauczycielskiego, gabinetu psychologa, biblioteki szkolnej, świetlicy szkolnej, gabinetu logopedycznego, gabinetu dyrektora, gabinetu wicedyrektora, kadry/płace, księgowości, kierownika gospodarczego, sekretariatu szkolnego, pomieszczenia gospodarczego, piwnic, strychu – archiwum oraz lokalu mieszkalnego, usytuowanych na działce nr 167 – należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania bezumownego korzystania z lokalu mieszkalnego. Tut. organ wydając niniejsze rozstrzygnięcie nie analizował kwestii opodatkowania bezumownego korzystania z lokalu mieszkalnego i oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, że ww. lokal został oddany w najem dopiero w dniu 1 maja 2017 r.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania bezumownego korzystania z lokalu mieszkalnego.

Na mocy przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj