Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-92/13-5/KC
z 14 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29.01.2013 r. (data wpływu 04.02.2013 r.) uzupełnionym osobiście w dniu 04.04.2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 20.03.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 28.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla nabywanych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 04.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla nabywanych usług. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 02.04.2013 r., złożonym osobiście w dniu 04.04.2013 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20.03.2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca wykonuje na terenie RP prace związane z montażem izolacji przemysłowych, które są przez Wnioskodawcę produkowane. Ostatnie Zlecenie Wnioskodawcy dotyczyło montażu w/w na terenie Elektrowni.


W tym celu Wnioskodawca powierza wykonanie prac instalacyjnych polskim podwykonawcom, firmom zarejestrowanym na terytorium RP.


W momencie wykonania prac przez podwykonawcę Wnioskodawca otrzymuje fakturę z naliczoną stawką VAT 23%.


Usługi wykonywane przez podwykonawcę polegają na:

  • montażu rusztowań
  • demontażu rusztowań
  • dzierżawie rusztowań
  • montaż platform roboczych oraz dźwigarów kratowych.


Podwykonawca zapewnia Wnioskodawcy zaplecze logistyczne jak również usługi inżynieryjne przy montażu produktów Wnioskodawcy. Spółka fińska nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT w Polsce oraz nie posiada na terytorium Polski adresu siedziby prowadzenia działalności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Mając powyższe na uwadze czy polski podwykonawca jest zobowiązany do wystawienia faktury ze stawką VAT 23 %, czy może w wypadku tego typu usług zastosowanie ma art. 28b ustawa o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 11 marca 2004 Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.) - gdzie faktycznym miejscem opodatkowania usługi jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę?

Zdaniem Wnioskodawcy,


W opinii Wnioskodawcy w przypadku dostawy towarów i usług zgodnie z art. 28b ustawy od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 11 marca 2004 Nr 177 poz. 1054 z późń. zm.) miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako niezarejstrowany podatnik podatku od towarów i usług, wykonuje na terenie Polski prace związane z montażem izolacji przemysłowych, które są przez niego produkowane. Ostatnie zlecenie Wnioskodawcy dotyczyło montażu w/w na terenie Elektrowni. W tym celu Wnioskodawca powierza wykonanie prac instalacyjnych polskim podwykonawcom, firmom zarejestrowanym na terytorium Polski. Usługi wykonywane przez podwykonawcę polegają na montażu rusztowań, demontażu rusztowań, dzierżawie rusztowań, montaż platform roboczych oraz dźwigarów kratowych. Za wykonane usługi Wnioskodawca otrzymuje fakturę z naliczoną stawką VAT 23%.


W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy dla tego rodzaju nabywanych usług zastosowanie znajdzie art. 28b ustawy, gdzie faktycznym miejscem opodatkowania usługi jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę.


Reguła generalna wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy określa, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.


I tak zgodnie z art. 28e ustawy, który jest odzwierciedleniem zapisu art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten – jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące - determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy, powtórzona za treścią art. 47 Dyrektywy, dotyczy jedynie usług, które związane są z konkretną nieruchomością - jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Wnioskodawca wskazuje, że jako niezarejestrowany podatnik VAT w Polsce, wykonuje na terenie Polski prace związane z montażem izolacji przemysłowych na terenie Elektrowni. Dla potrzeb tych prac nabywa od polskiego podwykonawcy usługi, które obciążane są 23% podatkiem VAT.


Dla świadczonej usługi jako związanej z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób:

  • usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna, co do jej indywidualnego położenia na powierzchni ziemi;
  • ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością;
  • zmiana takiego miejsca, polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość, powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi;

Usługi wykonywane przez podwykonawcę na rzecz Wnioskodawcy, tj. montaż, demontaż i dzierżawa rusztowań, montaż platform roboczych oraz dźwigarów kratowych polegają na udostępnieniu tego sprzętu wykorzystywanego na terenie budowy czasowo i w sposób łatwy do usunięcia po zakończeniu usługi. Zatem montaż rusztowań nie ma charakteru stałego, pozwala je przenieść czy zdemontować bez wpływu na nieruchomość. Tym samym przedmiotowe usługi nie kwalifikują się jako usługi związane z nieruchomością lecz usługi, dla których miejsce opodatkowania należy określić na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy.


Podsumowując, w wypadku nabycia przez Wnioskodawcę usług montażu, demontażu, dzierżawie rusztowań, montażu platform roboczych oraz dźwigarów kratowych zastosowanie znajdzie art. 28b ust. 1 ustawy, tj. miejscem opodatkowania usługi jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj