Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.619.2017.2.KB
z 2 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży usług,
  • prawidłowe – w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji w związku z brakiem posiadania świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji w związku z otrzymaniem świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży usług, w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji w związku z brakiem posiadania świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji w związku z otrzymaniem świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą (…) Wnioskodawca świadczy usługi: noclegowe, hotelowe, gastronomiczne, wynajem sal, przewóz osób z bagażem. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

W dniu 13 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zawarł kontrakt (umowę na świadczenie usług hotelowych) z firmą X z Wielkiej Brytanii na świadczenie: usług noclegowych, wynajem sali, pranie, przewóz osób z bagażem na rzecz wojsk amerykańskich przebywających w Polsce.

Wnioskodawca wystawił zgodnie z kontraktem na ww. usługi w okresach 30-dniowych faktury VAT w stawce 0% wraz z załącznikami świadczonych usług dla firmy X od miesiąca stycznia do września 2017 r.

Faktury zostały ujęte w deklaracji VAT-7 w stawce 0% VAT, ponieważ Wnioskodawca oparł się o zaufanie i bardzo dobrą współpracę z kontrahentem X, wierząc, że otrzyma niezbędne i prawidłowe świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego w terminie późniejszym.

Z powodu braku posiadania świadectw zwolnienia i braku uzyskania ich od nabywcy w przeciągającym się okresie czasu, Wnioskodawca postanowił wystawić faktury korygujące (w odpowiednich stawkach 8% i 23%, właściwych dla danych usług) i skorygować deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7.

Wnioskodawca wstępnie dokonał korekty deklaracji VAT-7 za 3 miesiące: maj, czerwiec, lipiec 2017 r. i dopłacił podatek należny po korekcie wraz z odsetkami.

Wówczas Wnioskodawca otrzymał 24 października 2017 r. do każdej faktury od firmy X odpowiednio wypełnione i podpisane przez firmę X oraz upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej (upoważnionego dowódcę bazy wojskowej sił zbrojnych RP) świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Firma X dokonała nabycia usług dla użytku sił zbrojnych USA, dla zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej.
    Wszystkie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego zostały potwierdzone i podpisane w punkcie 4 przez: „z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej (…)”.
  2. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Goście nocujący w hotelu wykonywali zadania – prace na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, podczas pobytu żołnierzy amerykańskich. Praca ich polegała na zabezpieczeniu logistycznym, technologicznym np. łączność, pozyskiwaniu zasobów ludzkich w celu organizacji obsługi gastronomicznej – wyżywienia (obsługa kuchenna stołówki) i obsługi pralniczej wyłącznie na użytek żołnierzy amerykańskich stacjonujących w Jednostce Wojskowej.
  3. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych biorą udział we wspólnych działaniach obronnych w formie ćwiczeń w Jednostce Wojskowej (…) w ramach operacji (…) tzw. wschodniej flanki NATO.
    Żołnierze amerykańscy (…) brali udział w licznych manewrach na polskich poligonach, oficerowie amerykańskiej armii uczestniczyli w ćwiczeniach dowódczo-sztabowych.
  4. W otrzymanych świadectwach zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego od firmy X są zawarte dane Wnioskodawcy, jest napisane:
    „w punkcie 3. OPIS TOWARÓW I/LUB USŁUG
    A. Informacje dotyczące dostawcy/uprawnionego właściciela składu podatkowego:
    1. Imię i nazwisko, adres (…)
    2. Numer identyfikacji podatkowej VAT/numer akcyzowy NIP: (…)”.
  5. Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca dokonywał świadczenia usług, posiadał on kontrakt (…) z firmą X, który jest w praktyce zamówieniem.
    W dniu 13 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zawarł kontrakt – umowę na nabycie usług przez firmę X na okres od 10 grudnia 2016 r. do 12 listopada 2017 r.
    Z treści zawartego kontraktu wynika, że zostało złożone zamówienie przez firmę X na zapotrzebowanie bazy noclegowej w hotelu Wnioskodawcy na: 8 apartamentów, 32 pokoje jednoosobowe komfort, 10 pokoi jednoosobowych wraz ze śniadaniem oraz zamówienie na wynajem 2 pomieszczeń biurowych.
    Jako Wykonawca w kontrakcie Wnioskodawca zobowiązał się do zapewnienia ww. ilości noclegów i pomieszczeń, jak również do możliwości zrealizowania dodatkowych zamówień miejsc noclegowych. Wnioskodawca oświadczył, że jego hotel dysponuje wystarczającą ilością miejsc noclegowych, aby zrealizować kontrakt.
    W kontrakcie jest zawarty paragraf, w którym będą świadczone przez Wnioskodawcę dodatkowe usługi takie jak: pranie i przewóz osób z bagażem.
    W świadectwach zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowym do każdej wystawionej faktury VAT jest w „punkcie 3 OPIS TOWARÓW I/LUB USŁUG – szczegółowy opis towarów i/lub usług”, to znaczy jest zawarty nr kontraktu, data kontraktu, nr faktury VAT, data faktury oraz każda przepisana pozycja z faktury – zamówienie np. usługa nocleg, ilość, cena jednostkowa, wartość całkowita lub pozycja pod nazwą pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych, ilość, wartość jednostkowa, wartość całkowita. Dane zawarte w świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego w poz. 3 zawierają dokładnie opis świadczonych usług, ilość i wartość taka jaka wykazana w danej fakturze VAT zgodnie z kontraktem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo opodatkował sprzedaż usług stawką 0% VAT świadcząc usługi dla firmy X, podmiotu dokonującego zakupu?
  2. Czy Wnioskodawca musi dokonać korekty deklaracji VAT-7 (wystawione faktury w stawce 0% VAT) za pozostałe miesiące to jest: styczeń, luty, marzec, kwiecień 2017 r., gdyż w momencie ich sporządzenia nie był on w posiadaniu świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury VAT?
    Świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego Wnioskodawca otrzymał dnia 24 października 2017 r.
  3. Wnioskodawca dokonał korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc maj, czerwiec, lipiec 2017 r. korygując sprzedaż w stawce 0% i wykazując odpowiednio podatek należny w stawce 8% i 23%.
    W miesiącu sierpniu 2017 r. Wnioskodawca nie wykazał sprzedaży w stawce 0% w deklaracji VAT-7 lecz odpowiednio według stawek 8% i 23%.
    Czy po otrzymaniu świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury dnia 24 października 2017 r. Wnioskodawca może ponownie skorygować okresy rozliczeniowe i deklarację VAT-7 za miesiąc maj, czerwiec, lipiec 2017 r. oraz skorygować deklarację VAT-7 za miesiąc sierpień 2017 r. i wykazać sprzedaż w stawce 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odnośnie pytania 1 Wnioskodawca uważa, że może zastosować stawkę 0% dla świadczonych usług dla firmy X, gdyż firma dokonywała zakupu usług dla użytku sił zbrojnych USA, dla zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej.

Odnośnie pytania 2 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powinien skorygować za kolejne miesiące I, II, III, IV/2017 sprzedaż w stawce 0% wykazaną w deklaracji, gdyż przed upływem terminu złożenia VAT-7 za ww. okresy Wnioskodawca nie posiadał świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej wystawionej w danym okresie rozliczeniowym faktury.

Odnośnie pytania 3 Wnioskodawca uważa, iż w momencie uzyskania, to jest dnia 24 października 2017 r. świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury od stycznia do września 2017 r. może dokonać korekt deklaracji VAT-7 za okresy rozliczeniowe od stycznia do sierpnia 2017, gdyż w tych okresach rozliczeniowych dokonał on sprzedaży usług, mimo iż dowody na zastosowanie stawki 0% VAT, czyli świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego uzyskał dnia 24 października 2017 r.

Wnioskodawca chciałby się odnieść w jego przypadku do sytuacji określonej w art. 42 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – w którym jest mowa, że uzyskanie dowodów, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej.

Biorąc pod uwagę wyżej wymieniony art. 42 Wnioskodawca uważa, że w jego przypadku ma prawo do skorygowania sprzedaży swoich usług i zastosowanie stawki 0% po uzyskaniu dokumentów – świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, sporządzenia korekt deklaracji VAT-7 za każdy okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży usług,
  • prawidłowe – w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji w związku z brakiem posiadania świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji w związku z otrzymaniem świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146a, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r., poz. 839, z późn. zm.) – zwanego rozporządzeniem – obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r., poz. 422), zwanej dalej „Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”, przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1a i 2 rozporządzenia – przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  • 1a) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 – wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
  1. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.


W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia – świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

Jak stanowi § 8 ust. 3a rozporządzenia – wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a, nie jest wymagane w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.

Zgodnie z § 8 ust. 3b rozporządzenia – w przypadku, o którym mowa w ust. 3a, kopię pojedynczego poświadczenia dołącza się do wypełnionego świadectwa i przekazuje dostawcy towarów lub usługodawcy wraz z dokumentami wskazanymi w ust. 2 pkt 2.

Artykuł 2 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 817) stanowi, że zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług (…).

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Z powyższego przepisu art. 99 ust. 1 ustawy wynika, że dla podatników, dla których okresem rozliczeniowym jest miesiąc, termin do złożenia deklaracji podatkowej przypada na 25. dzień miesiąca następującego po danym miesiącu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 13 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zawarł kontrakt (umowę na świadczenie usług hotelowych) z firmą X z Wielkiej Brytanii na świadczenie: usług noclegowych, wynajem sali, pranie, przewóz osób z bagażem na rzecz wojsk amerykańskich przebywających w Polsce. Wnioskodawca wystawił zgodnie z kontraktem na ww. usługi w okresach 30-dniowych faktury VAT w stawce 0% wraz z załącznikami świadczonych usług dla firmy X od miesiąca stycznia do września 2017 r. Faktury zostały ujęte w deklaracji VAT-7 w stawce 0% VAT, ponieważ Wnioskodawca oparł się o zaufanie i bardzo dobrą współpracę z kontrahentem X, wierząc, że otrzyma niezbędne i prawidłowe świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego w terminie późniejszym. Z powodu braku posiadania świadectw zwolnienia i braku uzyskania ich od nabywcy w przeciągającym się okresie czasu, Wnioskodawca postanowił wystawić faktury korygujące (w odpowiednich stawkach 8% i 23%, właściwych dla danych usług) i skorygować deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7. Wnioskodawca wstępnie dokonał korekty deklaracji VAT-7 za 3 miesiące: maj, czerwiec, lipiec 2017 r. i dopłacił podatek należny po korekcie wraz z odsetkami. Wówczas Wnioskodawca otrzymał 24 października 2017 r. do każdej faktury od firmy X odpowiednio wypełnione i podpisane przez firmę X oraz upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej (upoważnionego dowódcę bazy wojskowej sił zbrojnych RP) świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.

Firma X dokonała nabycia usług dla użytku sił zbrojnych USA, dla zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Wszystkie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego zostały potwierdzone i podpisane w punkcie 4 przez: „z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej (…)”.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Goście nocujący w hotelu wykonywali zadania – prace na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, podczas pobytu żołnierzy amerykańskich. Praca ich polegała na zabezpieczeniu logistycznym, technologicznym np. łączność, pozyskiwaniu zasobów ludzkich w celu organizacji obsługi gastronomicznej – wyżywienia (obsługa kuchenna stołówki) i obsługi pralniczej wyłącznie na użytek żołnierzy amerykańskich stacjonujących w Jednostce Wojskowej.

Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych biorą udział we wspólnych działaniach obronnych w formie ćwiczeń w Jednostce Wojskowej (…) w ramach operacji (…). Żołnierze amerykańscy (…) brali udział w licznych manewrach na polskich poligonach, oficerowie amerykańskiej armii uczestniczyli ćwiczeniach dowódczo-sztabowych.

W otrzymanych świadectwach zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego od firmy X są zawarte dane Wnioskodawcy.

Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca dokonywał świadczenia usług, posiadał on kontrakt (…) z firmą X, który jest w praktyce zamówieniem.

W świadectwach zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowym do każdej wystawionej faktury VAT jest w „punkcie 3 OPIS TOWARÓW I/LUB USŁUG – szczegółowy opis towarów i/lub usług”, to znaczy jest zawarty nr kontraktu, data kontraktu, nr faktury VAT, data faktury oraz każda przepisana pozycja z faktury – zamówienie np. usługa nocleg, ilość, cena jednostkowa, wartość całkowita lub pozycja pod nazwą pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych, ilość, wartość jednostkowa, wartość całkowita. Dane zawarte w świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego w poz. 3 zawierają dokładnie opis świadczonych usług, ilość i wartość taka jaka wykazana w danej fakturze VAT zgodnie z kontraktem.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą określenia, czy prawidłowo opodatkował on sprzedaż usług stawką 0% VAT świadcząc usługi dla firmy X, podmiotu dokonującego zakupu.

Z powołanych przepisów § 8 rozporządzenia wynika, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie wyłącznie po spełnieniu określonych warunków. Po pierwsze, dostawa towarów lub świadczenie usług musi być dokonywane na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych. Po drugie, dla zastosowania obniżonej stawki podatku 0% koniecznym jest posiadanie przez podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy wypełnionego odpowiednio świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług jak również zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ww. świadectwo.

Niespełnienia wszystkich warunków łącznie pozbawia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Z praktycznego punktu widzenia podatnik powinien otrzymać wskazane dokumenty przed lub w momencie dokonania sprzedaży. Zamówienie wraz ze specyfikacją, co do ilości i rodzaju towarów lub usług, umożliwia mu bowiem przygotowanie transakcji zgodnie z zamówieniem. Wypełnione świadectwo zwolnienia potwierdza natomiast uprawnienie do dokonania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz zakupów nieobciążonych podatkiem VAT. Na podstawie tych dokumentów podatnik wystawia fakturę na dostawę towarów/świadczenie usług ze stawką podatku VAT 0%.

Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Taka decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do decyzji podatnika i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.

Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca w dniu 13 grudnia 2016 r. zawarł kontrakt – umowę na nabycie usług przez firmę X na okres od 10 grudnia 2016 r. do 12 listopada 2017 r. Wnioskodawca wystawił zgodnie z kontraktem na ww. usługi w okresach 30-dniowych faktury VAT w stawce 0% wraz z załącznikami świadczonych usług dla firmy X od miesiąca stycznia do września 2017 r. Wnioskodawca otrzymał w dniu 24 października 2017 r. do każdej faktury od firmy X odpowiednio wypełnione i podpisane przez firmę X oraz upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej (upoważnionego dowódcę bazy wojskowej sił zbrojnych RP) świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione powyżej wyjaśnienia należy stwierdzić, że w związku z tym, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okresy rozliczeniowe dotyczące miesięcy od stycznia do sierpnia 2017 r. Wnioskodawca nie był w posiadaniu wypełnionego odpowiednio świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego dotyczącego świadczonych usług, nie miał on prawa do opodatkowania dokonywanej sprzedaży, którą był on zobowiązany rozliczyć w deklaracjach podatkowych w tych okresach rozliczeniowych, stawką podatku w wysokości 0%, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.

Natomiast w związku z tym, że Wnioskodawca otrzymał w dniu 24 października 2017 r. od firmy X odpowiednio wypełnione i podpisane świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za wrzesień 2017 r., miał on prawo od zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, dla świadczonych usług, które zobowiązany był on rozliczyć w deklaracji podatkowej składanej za wrzesień 2017 r.

Reasumując, Wnioskodawca nieprawidłowo opodatkował sprzedaż usług stawką podatku w wysokości 0% świadcząc usługi dla firmy X, podmiotu dokonującego zakupu, w stosunku do świadczonych usług, które był on zobowiązany rozliczyć w deklaracjach podatkowych składanych za okres od stycznia do sierpnia 2017 r. Natomiast Wnioskodawca prawidłowo opodatkował sprzedaż usług stawką podatku w wysokości 0% świadcząc usługi dla firmy X, podmiotu dokonującego zakupu, w stosunku do świadczonych usług, które był on zobowiązany rozliczyć w deklaracji podatkowej składanej za wrzesień 2017 r.

Jednak oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie, jest ono nieprawidłowe.

Ponadto Wnioskodawca ma wątpliwości, czy musi dokonać korekty deklaracji VAT-7 (wystawionych faktury w stawce 0%) za miesiące styczeń, luty, marzec, kwiecień 2017 r., gdyż w momencie ich sporządzenia nie był on w posiadaniu świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury VAT.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) – jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Stosownie do art. 81 § 2 ww. ustawy – skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np. określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej. Korekta deklaracji ma na celu skorygowanie błędu poprzez zastąpienie go właściwym zapisem.

W tym miejscu wskazać należy, że w świetle art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W art. 106e ustawy wskazano natomiast, co faktura powinna zawierać.

W myśl art. 106j ust. 1 ustawy – w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1;
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4;
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy – faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Z powołanych przepisów wynika, że kwoty, o które zmienia się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Ponadto należy wskazać, że w przypadku faktur korygujących zwiększających stawkę podatku sposób rozliczenia wystawionych faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia danej faktury. I tak, faktura korygująca podwyższająca stawkę podatku w stosunku do faktury pierwotnej wystawiona w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie wysokości tej stawki wykazanej w pierwotnej fakturze winna być rozliczona w terminie rozliczenia faktury pierwotnej.

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku, gdyby mimo braku stosownych dokumentów, podatnik zastosował do dostaw towarów lub świadczenia usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, stawkę podatku w wysokości 0% obowiązany jest do skorygowania wystawionej faktury i opodatkowania takiej sprzedaży stawką właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Ponadto, gdyby faktura taka została uwzględniona w złożonej deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, podatnik powinien dokonać również korekty takiej deklaracji.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za styczeń, luty, marzec oraz kwiecień 2017 r. nie był w posiadaniu wypełnionego odpowiednio świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego (otrzymał je w dniu 24 października 2017 r.), to wystawione przez niego za ten okres faktury z błędną stawką podatku w wysokości 0%, które zostały wykazane w deklaracjach VAT-7 również w stawce 0%, jest on zobowiązany skorygować, poprzez wystawienie faktur korygujących oraz złożenie korekt deklaracji za te miesiące.

Podsumowując należy stwierdzić, że Wnioskodawca musi dokonać korekty deklaracji VAT-7 (wystawione faktury w stawce 0% VAT) za miesiące styczeń, luty, marzec, kwiecień 2017 r., gdyż w momencie ich sporządzenia nie był on w posiadaniu świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy również określenia, czy po otrzymaniu świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury dnia 24 października 2017 r. może on ponownie skorygować okresy rozliczeniowe i deklaracje VAT-7 za miesiąc maj, czerwiec, lipiec 2017 r. oraz skorygować deklarację VAT-7 za miesiąc sierpień 2017 r. i wykazać sprzedaż w stawce 0%.

Jak zostało wskazane w niniejszej interpretacji, przepis § 8 ust. 2 rozporządzenia przewiduje możliwość dostarczenia do podatnika świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w terminie późniejszym niż moment sprzedaży towarów i usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Przy czym nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.

Należy podkreślić, że Minister Finansów w wydanym rozporządzeniu nie wskazał na możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 0% – poprzez korektę dokonanego wcześniej rozliczenia – w sytuacji, gdy podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, otrzyma świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie wraz ze specyfikacją po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przedmiotowej sprawie można zastosować art. 42 ust. 12a ustawy.

Jak stanowi art. 42 ust. 12a ustawy – w przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 12 ustawy – jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

  1. okres kwartalny – podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  2. okres miesięczny – podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Powołane powyżej regulacje art. 42 ustawy mają zastosowanie wyłącznie dla czynności stanowiącej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W przepisach rozporządzenia, regulujących zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% dla dostaw towarów oraz świadczenia usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, nie zostało zawarte bezpośrednie odwołanie do przepisów ustawy regulujących możliwość dokonania korekty w zakresie stawki podatku na podstawie przepisu art. 42 ust. 12a ustawy. Zatem nie można w przedmiotowej sprawie rozszerzać przepisów rozporządzenia, poprzez zastosowanie art. 42 ust. 12a ustawy, skoro rozporządzenie nie zawiera takiej delegacji. Gdyby intencją Ministra Finansów było odpowiednie stosowanie przepisów ustawy dla opisanego przypadku, to zawarłby takie odesłanie w wydanym rozporządzeniu.

Zatem wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, uzyskanie dnia 24 października 2017 r. świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury od stycznia do września 2017 r. nie upoważnia go do dokonania korekt deklaracji VAT-7 za okresy rozliczeniowe od stycznia do sierpnia 2017 r.

Reasumując, po otrzymaniu świadectw zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej faktury dnia 24 października 2017 r. Wnioskodawca nie może ponownie skorygować okresów rozliczeniowych i deklaracji VAT-7 za miesiąc maj, czerwiec, lipiec 2017 r. oraz nie może skorygować deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2017 r. i wykazać sprzedaży w stawce 0%

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanami faktycznymi podanymi przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj