Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.654.2017.1.MJ
z 2 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto (…) zamierza przystąpić do realizacji dwóch projektów pn:

  1. „Budowa (…)” – współfinansowany w 85% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020, oś priorytetowa IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, poddziałanie 4.5.2 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, a w pozostałej części tj. 15% z budżetu Miasta.
  2. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” – współfinansowany w 85% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 oś priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna działanie 10.3 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – RIT, w 10 % z Budżetu Państwa a w pozostałej części, tj. 5% z budżetu Miasta.

Oba projekty realizowane będą na jednym budynku (byłego dworca kolejowego), którego właścicielem jest Miasto (…), będąc jednocześnie użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym położony jest budynek. W przypadku budynku, projekt pn.”Budowa (…)” obejmuje 21,96% powierzchni użytkowej budynku, a projekt pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” obejmuje pozostałą część budynku tj. 78,04% pow. użytkowej. Ponadto projekt pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” zakłada kompleksową przebudowę i rozbudowę budynku dworca kolejowego (78,04% pow. użytkowej budynku) w celu zagospodarowania i wyposażenia pomieszczeń obiektu celem dostosowania do pełnienia funkcji Centrum Aktywności Społecznej. Głównym celem projektu jest zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców.

W ramach Centrum Aktywności Społecznej zaplanowano zaplecze warsztatowe z salą warsztatową i kuchnią dydaktyczną, szatnie, węzeł sanitarny, cztery sale konferencyjne, pomieszczenia biurowe na potrzeby administracji obiektu. Całość obiektu zostanie przystosowana dla osób niepełnosprawnych poprzez podjazdy przed wejściem do holu głównego, klatek schodowych, dostosowanie toalet na parterze i piętrze itp. Ideą projektu jest realizacja przedsięwzięć związanych ze zwalczaniem problemów społecznych w dzielnicach (…).

Natomiast projekt pn. „Budowa (…)” obejmuje swoim zakresem 21,96% pow. budynku dworca kolejowego, grunty znajdujące się w otoczeniu tego budynku oraz inne grunty stanowiące odrębne nieruchomości. Będzie on realizowany w partnerstwie z sąsiednim Miastem (…), gdzie każde miasto w swoim zakresie będzie realizować poszczególne zadania.

Miasto (…) w ramach ww. projektu zakłada stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego łączącego w jednym punkcie miasta transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i samochodowy. Zakres projektu obejmuje:

  1. przebudowę, rozbudowę i remont budynku dworca kolejowego (we wspomnianej wyżej części 21,96% pow. budynku)
  2. zagospodarowanie terenów wokół dworca – budowa parkingów Park & Ride, Bike & Ride, postój dla pojazdów TAXI, jedna stacja dokująca, chodniki, przejścia dla pieszych.
  3. budowę tras rowerowych z dwoma stacjami dokującymi.
  4. budowę przez Gminę (…) infrastruktury liniowej prowadzącej do granic Miasta (…) w celu połączenia z Centrum Przesiadkowym wraz z jedną stacją dokującą na terenie tej gminy. Budynek Dworca kolejowego po generalnym remoncie zostanie zaadoptowany pod dwie formy użytkowe:
    część A – Stacja Centrum Przesiadkowe (…).
    część B – Stacja – Centrum Aktywności Społecznej.

Do powierzchni części A, stanowiącej przedmiot projektu – Centrum Przesiadkowego przynależy większość pomieszczeń parteru, wśród nich hol główny, kasy biletowe wraz z zapleczem, poczekalnia, ławki dla podróżnych, szafki bagażowe, sanitariaty ogólnodostępne, pomieszczenia pod wynajem, w tym sklep usługowy oraz moduł gastronomiczny w północnej części.

Parter – stacja – Centrum Przesiadkowe (…) – parter budynku spełniać będzie funkcje komunikacyjne w mieście poprzez obsługę pasażerów korzystających z kolei.

Miasto zamierza przeprowadzić i rozstrzygnąć w celu realizacji tych projektów następujące postępowania przetargowe:

  1. Rewitalizację dworca kolejowego obejmować będą prace na obiekcie całego budynku dworca, na które składają się oba projekty w opisanym wyżej podziale procentowym.
    Faktura będzie wystawiana przez jednego wykonawcę z tytułu wykonanych robót dotyczących dwóch projektów obejmujących budynek, bez wyodrębnienia zakresu robót na poszczególnych projektach. Miasto natomiast w swoim zakresie będzie dokonywało podziału procentowego z faktur zakupowych na dwa zadania powiązane z projektami w opisanym wyżej podziale procentowym (78,04%; 21,96%).
    Tylko w części dotyczącej projektu pn. „Budowa (…)” w podziale procentowym budynku w wielkości 21,96%, przewidywane jest osiąganie przychodów z wynajmu powierzchni budynku pod działalność usługową związaną z funkcjami obsługi pasażerów.
  2. Wykonanie infrastruktury wokół budynku oraz tras rowerowych łączących miasta, gdzie nie przewiduje się osiągania przychodów.
  3. Stacje dokujące, gdzie również nie jest przewidziany przychód. Przedmiotem zamówień może być zakup stacji dokujących wraz z operatorem lub jako dwa oddzielne zmówienia.
  4. Nadzór inwestorski obejmujący swym zakresem oba projekty, z podziałem na faktury tzn. część faktur dotyczyć będzie nadzoru inwestorskiego obejmującego tylko sam budynek dworca kolejowego, natomiast druga część faktur dotyczyć będzie nadzoru wykonania infrastruktury wokół budynku oraz tras rowerowych łączących miasta, finansowanego z projektu pn. „Budowa (…)”.

W ramach projektu pn: „Budowa (…)”, w części dotyczącej wynajmu powierzchni pod działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni pomieszczeń pod salonik prasowy, punkt gastronomiczny, powierzchnie reklamowe, automaty z napojami itp. Miasto otrzyma wsparcie finansowe jako pomoc de minimis.

Realizację projektów planuje się od października 2017 r. do czerwca 2019 r. Realizatorem projektu pn: „Budowa (…)” będzie Miasto (…), które również będzie zarządzać infrastrukturą.

Realizatorem projektu pn „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” będzie Miasto (…). Infrastrukturą zarządzać będzie Miasto (…). Inwestycja będzie wykonywana w ramach zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym art. 7 ust.1 pkt 1, 2 i 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2016.446 ze zm.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania własne w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020, oś priorytetowa IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, poddziałanie 4.5.2 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT Subregionu (…) i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 oś priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna działanie 10.3 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – RIT, będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na projekt pn. ”Budowa” oraz na projekt pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)”?

Czy Miasto (…) z uwagi na postępowania przetargowe i w związku z otrzymywaniem jednej faktury od wykonawcy, dotyczącej robót samego budynku dworca kolejowego bez wyodrębnienia którego projektu roboty dotyczą, będzie miało możliwość rozliczania faktur zakupowych z podziałem procentowym 21,96 % – 78,04 % w nawiązaniu do poszczególnego projektu?

Czy Miasto (…) w związku z projektem „Budowa (…)”, który stanowi 21,96% pow. budynku dworca kolejowego, będzie miało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wielkości stanowiącej 21,96 % kwoty, wynikającej z faktur dokumentujących poniesione nakłady na ww. projekt, przy zastosowaniu prewspółczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 86 ust. 2a z dnia 2016.05.25 ustawa o podatku od towarów i usług (Dz.U.2016.710 ze zm.), z uwagi na fakt planowanego osiągania przychodów z wynajmu powierzchni budynku pod działalność usługową, a braku możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Miasto (…) jako jednostka samorządu terytorialnego realizując jednocześnie oba projekty, tj. „Budowa (…)” i „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” będzie miało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady tylko na jeden projekt pn. „Budowa (…)” z wielkości 21,96% kwoty, wynikającej z otrzymywanych faktur zakupowych dotyczących przebudowy i rozbudowy budynku dworca kolejowego przy zastosowaniu prewspółczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 86 ust. 2a z dnia 2016.05.25 ustawa o podatku od towarów i usług (Dz.U.2016.710 ze zm.), gdyż wybrane działania wykonywane przez Miasto w ww. inwestycji przeprowadzone będą na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktowane jako podlegające regulacjom VAT, z tytułu których Miasto planuje osiągać przychody, są to m.in. dzierżawa pomieszczeń pod salonik prasowy, punkt gastronomiczny, powierzchnie reklamowe, automaty z napojami. W związku z tym nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do celów mieszanych tj. jednocześnie do wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, przy czym nie będzie możliwe przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej.

Z treści art. 86 ww. ustawy wynika prawo do obniżenia przez Miasto podatku należnego o podatek naliczony. Stanowi on, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w tym przypadku tylko w części związanych z projektem pn. „Budowa (…)” (21,96% kwoty, wynikającej z „otrzymywanych faktur zakupowych dotyczących przebudowy i rozbudowy budynku dworca kolejowego).

W sytuacji zaś otrzymywanych faktur zakupowych związanych z realizacją projektu pn. „Budowa (…)” dokumentujących poniesione nakłady związane z zagospodarowaniem terenów wokół dworca tj. budowa parkingów, tras rowerowych, chodników itp. Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, gdyż w tym przypadku Miasto nie wystąpi jako czynny podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług realizując zadania własne zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym art. 7 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2016.446 ze zm.)

W przypadku zaś projektu pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)”, Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady ww. projekt, gdyż Miasto nie wystąpi jako czynny podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług realizując zadania własne zgodnie z art. 7 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2017.1875 t.j. z dnia 2017.10.09) a więc, Miasto nie będzie miało możliwości jego odzyskania. W przypadku kiedy wykonawca nie będzie wyodrębniać na fakturze dla jakiego projektu wykonał usługę, Miasto może wyliczać podatek VAT z faktur zakupowych przy rozdzieleniu kwoty poprzez wielkość procentową wskazaną wcześniej i z wielkości 21,96% kwoty faktury, zastosuje prewspółczynnik sprzedaży, otrzymaną kwotę będzie miało prawo zastosować do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na projekt pn.”Budowa (…)”.

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 ww. ustawy oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2c ww. ustawy wyliczony jest na podstawie rocznego obrotu z działalności gospodarczej powiększonego o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłato podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez podatnika działalności innej niż gospodarcza aby najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez Miasto działalności i dokonywanych przez nią nabyć.

W oparciu o art. 91 ustawy o VAT, Miasto (…) będzie miało prawo do korekty wieloletniej. Przedstawiona inwestycja pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” w zakresie modernizacji części budynku zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 6 z dnia 8 marca 1990 r. ustawa o samorządzie gminnym (Dz.U.2016.446 ze zm.) należą do zadań własnych gminy do których została powołana i w związku z tym, nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na projekt pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)”. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji do których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy – w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy – sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy – przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy – w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 2f ustawy – przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Jak stanowi art. 86 ust. 2g ustawy – proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Z kolei, z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Wskazane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Z § 2 pkt 5 rozporządzenia wynika, że przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego rozumie się urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Przez jednostkę budżetową, zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, rozumie się utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządową jednostkę budżetową.

Z kolei zakładem budżetowym jest, stosownie do § 2 pkt 7 rozporządzenia, utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządowy zakład budżetowy.

W myśl § 2 pkt 8 rozporządzenia – przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego rozumie się:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia – w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Należy zauważyć, że powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT. Przykładowo: otrzymanie odszkodowań umownych, czy odsetek za nieterminowe dokonywanie płatności od kontrahentów lub też otrzymanie dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze niemających bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub usług przez niego świadczonych lecz wykorzystywanych w całości do wykonywania działalności gospodarczej objętej podatkiem VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem, gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Według art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy), pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Miasto (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto (…) zamierza przystąpić do realizacji dwóch projektów pn:

  1. „Budowa (…)”– współfinansowany w 85% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020, oś priorytetowa IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, poddziałanie 4.5.2 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, a w pozostałej części tj. 15% z budżetu Miasta.
  2. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)”– współfinansowany w 85% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 oś priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna działanie 10.3 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – RIT, w 10 % z Budżetu Państwa a w pozostałej części, tj. 5% z budżetu Miasta.

Oba projekty realizowane będą na jednym budynku (byłego dworca kolejowego), którego właścicielem jest Miasto (…), będąc jednocześnie użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym położony jest budynek. W przypadku budynku, projekt pn. „Budowa (…)” obejmuje 21,96% powierzchni użytkowej budynku, a projekt pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” obejmuje pozostałą część budynku tj. 78,04% pow. użytkowej. Ponadto projekt pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” zakłada kompleksową przebudowę i rozbudowę budynku dworca kolejowego (78,04% pow. użytkowej budynku) w celu zagospodarowania i wyposażenia pomieszczeń obiektu celem dostosowania do pełnienia funkcji Centrum Aktywności Społecznej. Głównym celem projektu jest zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców.

W ramach Centrum Aktywności Społecznej zaplanowano zaplecze warsztatowe z salą warsztatową i kuchnią dydaktyczną, szatnie, węzeł sanitarny, cztery sale konferencyjne, pomieszczenia biurowe na potrzeby administracji obiektu. Całość obiektu zostanie przystosowana dla osób niepełnosprawnych poprzez podjazdy przed wejściem do holu głównego, klatek schodowych, dostosowanie toalet na parterze i piętrze itp. Ideą projektu jest realizacja przedsięwzięć związanych ze zwalczaniem problemów społecznych w dzielnicach (…).

Natomiast projekt pn. „Budowa (…)” obejmuje swoim zakresem 21,96% pow. budynku dworca kolejowego, grunty znajdujące się w otoczeniu tego budynku oraz inne grunty stanowiące odrębne nieruchomości. Będzie on realizowany w partnerstwie z sąsiednim Miastem (...), gdzie każde miasto w swoim zakresie będzie realizować poszczególne zadania.

Miasto (…) w ramach ww. projektu zakłada stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego łączącego w jednym punkcie miasta transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i samochodowy. Zakres projektu obejmuje:

  1. przebudowę, rozbudowę i remont budynku dworca kolejowego (we wspomnianej wyżej części 21,96% pow. budynku)
  2. zagospodarowanie terenów wokół dworca – budowa parkingów Park & Ride, Bike & Ride, postój dla pojazdów TAXI, jedna stacja dokująca, chodniki, przejścia dla pieszych.
  3. budowę tras rowerowych z dwoma stacjami dokującymi.
  4. budowę przez Gminę (…) infrastruktury liniowej prowadzącej do granic Miasta (…), w celu połączenia z Centrum Przesiadkowym wraz z jedną stacją dokującą na terenie tej gminy. Budynek Dworca kolejowego po generalnym remoncie zostanie zaadoptowany pod dwie formy użytkowe:
    część A – Stacja Centrum Przesiadkowe (…).
    część B – Stacja – Centrum Aktywności Społecznej.

Do powierzchni części A, stanowiącej przedmiot projektu – Centrum Przesiadkowego przynależy większość pomieszczeń parteru, wśród nich hol główny, kasy biletowe wraz z zapleczem, poczekalnia, ławki dla podróżnych, szafki bagażowe, sanitariaty ogólnodostępne, pomieszczenia pod wynajem, w tym sklep usługowy oraz moduł gastronomiczny w północnej części.

Parter – stacja – Centrum Przesiadkowe (…) – parter budynku spełniać będzie funkcje komunikacyjne w mieście poprzez obsługę pasażerów korzystających z kolei.

Miasto zamierza przeprowadzić i rozstrzygnąć w celu realizacji tych projektów następujące postępowania przetargowe:

  1. Rewitalizację dworca kolejowego obejmować będą prace na obiekcie całego budynku dworca, na które składają się oba projekty w opisanym wyżej podziale procentowym.
    Faktura będzie wystawiana przez jednego wykonawcę z tytułu wykonanych robót dotyczących dwóch projektów obejmujących budynek, bez wyodrębnienia zakresu robót na poszczególnych projektach. Miasto natomiast w swoim zakresie będzie dokonywało podziału procentowego z faktur zakupowych na dwa zadania powiązane z projektami w opisanym wyżej podziale procentowym (78,04%; 21,96%).
    Tylko w części dotyczącej projektu pn. „Budowa (…)” w podziale procentowym budynku w wielkości 21,96%, przewidywane jest osiąganie przychodów z wynajmu powierzchni budynku pod działalność usługową związaną z funkcjami obsługi pasażerów.
  2. Wykonanie infrastruktury wokół budynku oraz tras rowerowych łączących miasta, gdzie nie przewiduje się osiągania przychodów.
  3. Stacje dokujące, gdzie również nie jest przewidziany przychód. Przedmiotem zamówień może być zakup stacji dokujących wraz z operatorem lub jako dwa oddzielne zmówienia.
  4. Nadzór inwestorski obejmujący swym zakresem oba projekty, z podziałem na faktury tzn. część faktur dotyczyć będzie nadzoru inwestorskiego obejmującego tylko sam budynek dworca kolejowego, natomiast druga część faktur dotyczyć będzie nadzoru wykonania infrastruktury wokół budynku oraz tras rowerowych łączących miasta, finansowanego z projektu pn. „Budowa (…)”.

W ramach projektu pn: „Budowa (…)”., w części dotyczącej wynajmu powierzchni pod działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni pomieszczeń pod salonik prasowy, punkt gastronomiczny, powierzchnie reklamowe, automaty z napojami itp. Miasto otrzyma wsparcie finansowe jako pomoc de minimis.

Realizację projektów planuje się od października 2017 r. do czerwca 2019 r. Realizatorem projektu pn: „Budowa (…)” będzie Miasto (…), które również będzie zarządzać infrastrukturą.

Realizatorem projektu pn „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” będzie Miasto (…). Infrastrukturą zarządzać będzie Miasto (…). Inwestycja będzie wykonywana w ramach zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym art. 7 ust.1 pkt 1, 2 i 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2016.446 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, że dokonując zakupów w ramach projektu „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” oraz ponosząc nakłady związane z zagospodarowaniem terenów wokół dworca tj. budowa parkingów, tras rowerowych, chodników w ramach projektu „Budowa (…)” Wnioskodawca nie będzie występował jako czynny podatnik podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, lecz będzie działał w celu realizacji zadań własnych, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Z kolei przebudowa, rozbudowa i remont dworca kolejowego w ramach projektu „Budowa (…)” będzie służyła Wnioskodawcy zarówno do realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu), jak i do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na projekt pn. „Budowa (… )” oraz na projekt pn. „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” oraz w jakim zakresie będzie przysługiwało mu ww. prawo.

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Miasta. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy brak jest możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, należy w odniesieniu do tych wydatków zastosować proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Wnioskodawca uważa, że powinien ustalić oddzielnie dla każdego projektu, czy w związku z zakupami odnoszącymi się do budynku dworca przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz przypisać wydatki dotyczące dworca do poszczególnych projektów według klucza powierzchniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy od ustalonych w powyższy sposób (wg klucza powierzchniowego) wydatków dotyczących projektu „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przeznaczeniem części dworca objętej tym projektem wyłącznie do realizacji zadań własnych Miasta, natomiast od wydatków dotyczących projektu „Budowa (…)” będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku za pomocą proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w związku z przeznaczeniem części dworca objętej ww. projektem zarówno do czynności opodatkowanych jak i realizacji zadań własnych Miasta.

Z kolei zdaniem Wnioskodawcy ponosząc nakłady związane z zagospodarowaniem terenów wokół dworca tj. budowa parkingów, tras rowerowych, chodników w ramach projektu „Budowa (…)” będzie on działał w celu realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy i nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W tym miejscu należy wskazać, że w sytuacji gdy budynek jest objęty pracami realizowanymi w ramach dwóch projektów i nie można bezpośrednio przyporządkować wydatków oddzielnie do każdego z tych projektów, to nie ma podstaw do dzielenia tych wydatków za pomocą klucza powierzchniowego na poszczególne projekty i odrębnego ustalania dla wydatków przypisanych do danego projektu prawa do odliczenia podatku. Wskazany przez Wnioskodawcę podział nie stanowi bezpośredniej alokacji, lecz jest metodą szacunkową.

Przy braku możliwości bezpośredniego przypisania wydatków poniesionych na budynek do poszczególnych projektów rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego należy uwzględnić sposób wykorzystania całego budynku po realizacji inwestycji. Jak wynika z opisu sprawy będzie on wykorzystywany do realizacji zadań własnych w ramach projektu „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)” oraz do realizacji zadań własnych oraz czynności opodatkowanych w ramach projektu „Przebudowa i rozbudowa budynku (…)”.

Budynek jako całość po zakończeniu prac budowlanych będzie zatem wykorzystywany zarówno do celów działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza niepodlegających opodatkowaniu, a Wnioskodawca jak wynika z treści wniosku nie jest w stanie przypisać ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności.

Zatem, skoro Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na przebudowę, rozbudowę i remont budynku dworca związane zarówno z działalnością inną niż gospodarcza – z racji realizowanych zadań publicznych (tj. niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz działalnością gospodarczą i jednocześnie nie będzie w stanie w sposób bezpośredni wyodrębnić tę część nabywanych towarów i usług, która jest związana z czynnościami opodatkowanymi oraz ustalić kwotę podatku naliczonego z nimi związaną, to w tym zakresie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku za pomocą proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Ww. proporcję należy zastosować do wszystkich wydatków ponoszonych w ramach obu projektów dotyczących budynku dworca, które nie będzie można bezpośrednio przypisać do poszczególnych rodzajów działalności, bez uprzedniego ich podziału na poszczególne projekty według klucza powierzchniowego.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z zagospodarowaniem terenów wokół dworca w ramach projektu „Budowa (…)” należy stwierdzić, że w skoro jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca będzie w stanie bezpośrednio wyodrębnić te wydatki oraz będą one służyły realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w związku z ich poniesieniem.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie, tut. organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj