Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.20.2018.2.IM
z 7 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 10 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania usług w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania usług w formie karty podatkowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 17 stycznia 2018 r. znak 0112-KDIL3-1.4011.20.2018.1.IM na podstawie art. 155 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 stycznia 2018 r. Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 25 stycznia 2018 r., wskazał, adres poczty elektronicznej x, zauważa się jednak, że adres e-mail nie stanowi adresu elektronicznego wykorzystywanego przez organ podatkowy w systemie teleinformatycznym ePUAP.

Zatem tut. Organ wyjaśnia, że zgodnie z pouczeniem zawartym w ww. wezwaniu zastosowanie znajdzie art. 144 § 3 Ordynacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od kwietnia 2003 roku, zdefiniowaną w poz. 69 tabeli „konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych”, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca jest z wykształcenia konserwatorem zabytków (…) zajmuje się m.in. konserwacją ołtarzy (drewno, stiuk) czy dekoracją ścienną (np. sztukateria, dekoracja malarska). W zakres powyższych prac zachodzi często konieczność wykonania rekonstrukcji malarskich, rzeźbiarskich, sztukatorskich, elementów stolarskich czy dekoracji pozłotniczej. Konserwator zabytków nie posiada takich kwalifikacji i umiejętności specjalistycznych, do których wykonania przygotowują inne uczelnie (artyści malarze, rzeźbiarze), czy szkolnictwo zawodowe, rzemieślnicze (sztukatorzy, pozłotnicy, stolarze). W związku z powyższym Wnioskodawca chciałby w przyszłości, w celu profesjonalnego wykonania zadania konserwatorskiego zatrudnić na podstawie umowy cywilnoprawnej w formie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, wyżej wspomnianych specjalistów, w zależności od potrzeb, np. artystę malarza lub rzeźbiarza, sztukatora, pozłotnika czy stolarza.

Ich praca będzie zawarta w ramach rekonstrukcji ubytków o skomplikowanej formie artystycznej malarskiej czy rzeźbiarskiej (rekonstrukcje wykonuje się często na podstawie np. fotografii archiwalnych), sztukatorskiej, dużych płaszczyzn skomplikowanych form dekorowanych w technikach pozłotniczych, czy elementów i łączeń stolarskich np. występujących w konstrukcjach ołtarzy czy ambon. Powyższe prace nie pokrywają się z pracami konserwatorskimi wykonywanymi przez Wnioskodawcę w ramach swojej działalności gospodarczej, są jednak w określonych przypadkach niezbędne dla prawidłowego, pełnego zakończenia zleconej usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy odnosząc się do przedstawionego zakresu prac specjalistycznych koniecznych do wykonania pełnej usługi konserwatorskiej przy obiekcie zabytkowym Wnioskodawcy przysługuje prawo zatrudnienia, w zależności od potrzeb, z grupy wymienionych profesjonalistów (artysta malarz, rzeźbiarz, sztukator, pozłotnik, stolarz), na podstawie umowy cywilnoprawnej typu umowy zlecenie lub umowy o dzieło, przy zachowaniu dla Wnioskodawcy, nadal prawa do opodatkowania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zatrudnienie na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło artystę malarza, czy rzeźbiarza, sztukatora, pozłotnika, stolarza nie przyczyni się do utraty prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Taka możliwość zawiera się w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w art. 25 ust. 1 pkt 3 i art. 25 ust. 3 w którym stwierdza się:

„Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4”, a do takich należą opisane powyżej, przedmiotowe usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. , poz. 2157, z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 – o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, zdefiniowaną w poz. 69 tabeli „konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych”, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Wnioskodawca zajmuje się m.in. konserwacją ołtarzy (drewno, stiuk) czy dekoracją ścienną (np. sztukateria, dekoracja malarska ). W zakres powyższych prac zachodzi często konieczność wykonania rekonstrukcji malarskich, rzeźbiarskich, sztukatorskich, elementów stolarskich czy dekoracji pozłotniczej. Wnioskodawca chciałby w przyszłości, w celu profesjonalnego wykonania zadania konserwatorskiego zatrudnić na podstawie umowy cywilnoprawnej w formie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, specjalistów, w zależności od potrzeb, np. artystę malarza lub rzeźbiarza, sztukatora, pozłotnika czy stolarza. Praca specjalistów będzie zawarta w ramach rekonstrukcji ubytków o skomplikowanej formie artystycznej malarskiej czy rzeźbiarskiej, sztukatorskiej, dużych płaszczyzn skomplikowanych form dekorowanych w technikach pozłotniczych, czy elementów i łączeń stolarskich np. występujących w konstrukcjach ołtarzy czy ambon, nie będzie pokrywać się z pracami konserwatorskimi wykonywanymi przez Wnioskodawcę w ramach swojej działalności gospodarczej, jest jednak w określonych przypadkach niezbędna dla prawidłowego, pełnego zakończenia zleconej usługi.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że korzystanie przy prowadzeniu działalności gospodarczej z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych zakładów, za wyjątkiem usług specjalistycznych, jest okolicznością wykluczającą możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej. Za usługi specjalistyczne ustawodawca uznał czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Ponadto ustawodawca zaznacza, iż aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

Z wniosku wynika, że praca specjalistów będzie zawarta w ramach rekonstrukcji ubytków o skomplikowanej formie artystycznej malarskiej czy rzeźbiarskiej, sztukatorskiej, dużych płaszczyzn skomplikowanych form dekorowanych w technikach pozłotniczych, czy elementów i łączeń stolarskich np. występujących w konstrukcjach ołtarzy czy ambon, nie będzie pokrywać się z pracami konserwatorskimi wykonywanymi przez Wnioskodawcę w ramach swojej działalności gospodarczej, jest jednak w określonych przypadkach niezbędna dla prawidłowego, pełnego zakończenia zleconej usługi.

Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do przedstawionego zakresu prac specjalistycznych koniecznych do wykonania pełnej usługi konserwatorskiej przy obiekcie zabytkowym Wnioskodawcy przysługuje prawo zatrudnienia, w zależności od potrzeb, z grupy wymienionych profesjonalistów (artysta malarz, rzeźbiarz, sztukator, pozłotnik, stolarz), na podstawie umowy cywilnoprawnej typu umowy zlecenie lub umowy o dzieło, przy zachowaniu dla Wnioskodawcy prawa do opodatkowania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj