Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-858/12-4/JM
z 21 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 21 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Szpital świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 177 poz. 1054 z dnia 26 sierpnia 2011 r). Szpital ubiega się dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach działania 2.2 „Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych”. Wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z organu podatkowego określającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 06.01.1999 r. z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Celem realizowanego projektu jest realizacja idei społeczeństwa informacyjnego w regionie poprzez rozwój realizowanych w Szpitalu e-usług oraz utworzenie nowych funkcjonalności (modułów informatycznych, nowoczesnych platform e-usług), unifikacja systemu wymiany informacji wewnątrz Szpitala i pomiędzy partnerami oraz wdrożenie e-obiegu dokumentów, zwiększenie zakresu, dostępności oraz bezpieczeństwa usług informatycznych (e-usług) poprzez rozbudowę infrastruktury informatycznej, konsolidację usług serwerowych w środowisku wirtualnym. Przedmiotem projektu realizowanego w ramach działania 2.2 „Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych”, jest zakup sprzętu i systemu komputerowego pt. „”. Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU, zakupiony sprzęt i oprogramowanie będzie służyć wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia PKWiU 86, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku realizacją wskazanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Przedmiotem projektu jest zakup sprzętu i systemu komputerowego. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowiło środek trwały Szpitala. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W roku 2013 Szpital ubiega się o środki finansowe z Europejskiego Funduszu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „” w ramach Osi Priorytetowej 2 Społeczeństwo informacyjne, Działania 2.2 Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych.

Celem projektu będzie zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz wdrożenia technologii WiFi, które służyć będą lepszej komunikacji z pacjentem, przetwarzaniu danych medycznych oraz pozostałych, związanych ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie trzech szpitali: Zakład Opieki Zdrowotnej - im. - będzie liderem projektu, a partnerami będą: Szpital oraz Zespół Opieki Zdrowotnej.

Celem Partnerstwa jest utworzenie regionalnej infrastruktury informatycznej umożliwiającej wymianę danych medycznych pomiędzy podmiotami leczniczymi. Przedmiot działalności Partnerstwa obejmuje w szczególności podejmowanie wspólnych przedsięwzięć dotyczących projektowania, tworzenia, testowania oraz wdrażania technologii informatycznych.

ZOZ jako Lider upoważniony jest na etapie aplikowania o dotację do podpisania i złożenia zbiorczego wniosku o dofinansowanie projektu, reprezentowania Partnerów przed Instytucją Zarządzającą oraz do zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. Na etapie realizacji projektu do reprezentowania Partnerów przed Instytucją Zarządzającą, przygotowania i przeprowadzania postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w zakresie tej części projektu, która jest wspólna dla Partnerów i Lidera (np. promocja, ogłoszenia), składania zbiorczych wniosków o płatność.

Partnerzy projektu są zobowiązani do przygotowania cząstkowych studiów wykonalności projektu, przygotowania i przeprowadzania postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji przez Partnera, przekazywania Liderowi dokumentów finansowych umożliwiających przygotowanie zbiorczych wniosków o płatność. Partnerzy będą również zobowiązani do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania, ponoszenia nakładów odtworzeniowych związanych z zainstalowaną w swojej siedzibie infrastrukturą informatyczną powstałą w wyniku realizacji Projektu.

Partnerzy projektu nie będą przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera.

W przypadku otrzymania dofinansowania na realizację projektu Lider na podstawie otrzymanych dokumentów od Partnerów będzie sporządzał wspólny wniosek o płatność i występował o dotację do IZ RPO. Środki przekazywane będą na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera a ten niezwłocznie będzie przekazywał środki na wyodrębniony rachunek bankowy Partnerom (zgodnie z poniesionymi kosztami kwalifikowalnymi przez każdego z Partnerów i zawartą umową o dofinansowanie).

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych Partnerów projektu.

Powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek trwały każdego z Partnerów.

Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (art. 43 ust. 1 pkt 18) które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. l pkt 18 usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT. Stoimy na stanowisku iż nie przysługuje nam prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szpital (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej), ubiegający się o fundusze unijne do projektu w ramach działania 2.2 „Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych” ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital świadczy usługi w zakresie opieki medycznej służące ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT nie mamy możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków. Wytworzone w wyniku projektu mienie będzie służyło do wykonywania usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86), tym samym uważamy, ze nie mamy możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach projektu pn. „”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w roku 2013 ubiega się o środki finansowe z Europejskiego Funduszu w Ramach Regionalnego Programu na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „”. Celem projektu będzie zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz wdrożenia technologii WiFi, które służyć będą lepszej komunikacji z pacjentem, przetwarzaniu danych medycznych oraz pozostałych, związanych ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Projekt będzie realizowany w partnerstwie trzech szpitali: Zakład Opieki Zdrowotnej im. - będzie liderem projektu, a partnerami będą: Szpital oraz Zespół Opieki Zdrowotnej. Lider upoważniony jest na etapie aplikowania o dotację do podpisania i złożenia zbiorczego wniosku o dofinansowanie projektu, reprezentowania Partnerów przed Instytucją Zarządzającą oraz do zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. Partnerzy projektu są zobowiązani do przygotowania cząstkowych studiów wykonalności projektu, przygotowania i przeprowadzania postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji przez Partnera, przekazywania Liderowi dokumentów finansowych umożliwiających przygotowanie zbiorczych wniosków o płatność. Partnerzy będą również zobowiązani do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania, ponoszenia nakładów odtworzeniowych związanych z zainstalowaną w swojej siedzibie infrastrukturą informatyczną powstałą w wyniku realizacji Projektu. Partnerzy projektu nie będą przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera. W przypadku otrzymania dofinansowania na realizację projektu Lider na podstawie otrzymanych dokumentów od Partnerów będzie sporządzał wspólny wniosek o płatność i występował o dotację do IZ RPO. Środki przekazywane będą na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera a ten niezwłocznie będzie przekazywał środki na wyodrębniony rachunek bankowy Partnerom (zgodnie z poniesionymi kosztami kwalifikowalnymi przez każdego z Partnerów i zawartą umową o dofinansowanie). Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych Partnerów projektu. Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej, które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „”, ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w zakresie opieki zdrowotnej przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj