Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-900/11/UH
z 15 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-900/11/UH
Data
2011.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
rolety, żaluzje
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
Montażu rolet zewnętrznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rolet okiennych montowanych na zewnątrz okien - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rolet okiennych montowanych na zewnątrz okien.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 października 2011 r. znak: IBPP2/443-900/11/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem stolarki budowlanej. Wykonuje również usługi montażowe stolarki wyprodukowanej przez jego firmę jak i stolarki zamówionej u innych producentów. Zdarzenie przyszłe będące przedmiotem niniejszego wniosku dotyczy aluminiowych rolet okiennych (żaluzji zwijanych), zamówionych przez Wnioskodawcę u producentów na podstawie indywidualnych zamówień klientów i następnie montowanych trwale przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z określeniami zawartymi w art. 41 ust. 12 do 12c ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.

Każdorazowa sprzedaż wynikać będzie z indywidualnej umowy z klientem, która precyzować będzie wymiary rolet, ich kolorystykę i wyposażenie. Rolety będą montowane na zewnątrz okien i będą w sposób trwały połączone z budynkiem.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż montaż aluminiowych rolet okiennych będzie się mieścił w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT i będzie wykonywany w ramach odpowiednio: budowy lub remontu lub modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. l2a).

Usługa montażu wykonywana będzie w obiektach budowlanych lub ich częściach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Usługa montażu rolet będzie wykonywana w obiektach budowlanych lub ich częściach o powierzchni użytkowej:

  • poniżej 300 m2 w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
  • poniżej 150 m2 w przypadku lokali mieszkalnych.

Przedmiotem umowy zawartej z klientem jest montaż rolet aluminiowych na zewnątrz okna, przy użyciu materiałów własnych, zakupionych przez wnioskodawcę u producenta. Umowa nie przewiduje odrębnie dostawy towarów i świadczenia usługi, a co za tym idzie również i odrębnego fakturowania robocizny i odrębnego fakturowania towarów. Fakturowana będzie usługa montażu jako całość.

Rolety zewnętrzne aluminiowe na indywidualne zamówienie klientów (z ustaleniem rodzaju pancerza, sposobu podnoszenia i opuszczania rolet tzn. ręcznie lub za pomocą elektrycznego silnika, koloru) montowane będą na stałe do budynku mieszkalnego w trakcie montażu okien jak i po zamontowaniu okna. Elementy skrzyni i prowadnic montowane będą kołkami rozporowymi i następnie obrabiane tynkiem. Po zamontowaniu roleta będzie pełniła funkcję zabezpieczającą przed włamaniem oraz zabezpieczającą przeciw czynnikom atmosferycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może stosować preferencyjną stawkę podatku VAT wynoszącą 8% w odniesieniu do całości usługi, na którą składa się cena montażu i wartość wyprodukowanych na indywidualne zamówienie aluminiowych rolet okiennych montowanych na zewnątrz okien i w sposób trwały połączonych z budynkiem w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla usług montażu rolet okiennych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym i w zakresie objętym pytaniem należy stosować preferencyjną stawkę podatku VAT wynoszącą 8%. Stanowisko Wnioskodawcy zdaje się podzielać Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach bowiem w podobnej sprawie została 20.05.2011 r. wydana interpretacja indywidualna, sygn. IBPP2/443-239/11/ICz zgodna z zapatrywaniem wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 12 października 2011r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego.

Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 12 października 2011 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 6 października 2011 r. znak: IBPP2/443-900/11/UH do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że zdarzenie przyszłe, przedstawione w ww. piśmie jest ostateczne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż umowa z klientem będzie precyzować wymiary rolet, ich kolorystykę i wyposażenie. Rolety montowane na zewnątrz okien i będą w sposób trwały połączone z budynkiem. Montaż aluminiowych rolet okiennych będzie się mieścił w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT i będzie wykonywany w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. l2a).

Usługa montażu wykonywana będzie w obiektach budowlanych lub ich częściach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Usługa montażu rolet będzie wykonywana w obiektach budowlanych lub ich częściach o powierzchni użytkowej:

  • poniżej 300 m2 w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
  • poniżej 150 m2 w przypadku lokali mieszkalnych.

Przedmiotem umowy zawartej z klientem jest montaż rolet aluminiowych na zewnątrz okna, przy użyciu materiałów własnych, zakupionych przez Wnioskodawcę u producenta. Umowa nie przewiduje odrębnie dostawy towarów i świadczenia usługi, a co za tym idzie również i odrębnego fakturowania robocizny i odrębnego fakturowania towarów. Fakturowana będzie usługa montażu jako całość.

Rolety zewnętrzne aluminiowe na indywidualne zamówienie klientów (z ustaleniem rodzaju pancerza, sposobu podnoszenia i opuszczania rolet tzn. ręcznie lub za pomocą elektrycznego silnika, koloru) montowane będą na stałe do budynku mieszkalnego w trakcie montażu okien jak i po zamontowaniu okna. Elementy skrzyni i prowadnic montowane będą kołkami rozporowymi i następnie obrabiane tynkiem. Po zamontowaniu roleta będzie pełniła funkcję zabezpieczającą przed włamaniem oraz zabezpieczającą przeciw czynnikom atmosferycznym.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie montażu rolet na zewnątrz okien i w sposób trwały połączonych z budynkiem w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, oraz w lokalach mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Montaż tych rolet będzie mieścił się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT tj. w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, oraz w lokalach mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 oraz, że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj