Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.11.2018.1.MK
z 19 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia deklaracji podatkowej od produkowanego płynu do papierosów elektronicznych oraz deklaracji uproszczonej od nabywanego wewnątrzwspólnotowo płynu do papierosów elektronicznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia deklaracji podatkowej od produkowanego płynu do papierosów elektronicznych oraz deklaracji uproszczonej od nabywanego wewnątrzwspólnotowo płynu do papierosów elektronicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

E. (dalej: E. lub Spółka) jest krajowym producentem, importerem a także nabywa wewnątrzwspólnotowo płyny do papierosów elektronicznych (tzw. liquidy). Spółka jest jednym z największych i najnowocześniejszych producentów tych wyrobów w Europie. Obecnie płyny do papierosów elektronicznych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednakże, uchwalona w dniu 12 grudnia 2017 r. ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej: ustawa nowelizująca) zakłada, że opodatkowanie akcyzą płynów do e-papierosów wejdzie w życie z dniem wejścia w życie tej ustawy.

Co jednak istotne, w okresie do 31 grudnia 2018 r. płyny do papierosów elektronicznych mają być opodatkowane zerową stawką akcyzy. Stanowi o tym art. 2 ustawy nowelizującej wskazujący, że: „Do dnia 31 grudnia 2018 r. zamiast stawek akcyzy, o których mowa w art. 99b ust. 4 i art. 99c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, do wyrobów akcyzowych określonych w tych przepisach stosuje się zerową stawkę akcyzy. Przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 78 ust. 1 pkt 3 i art. 116 ust. 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.”

Jak można zauważyć, powyższy przepis nakazuje odpowiednie stosowanie art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (dalej: ustawa akcyzowa). Przepisy te odnoszą się do obowiązku składania zwykłych deklaracji akcyzowych, które składa się w przypadku np. produkcji części wyrobów akcyzowych na terenie kraju (art. 21 ust. 1 pkt 1), bądź uproszczonych, które składa się w przypadku dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych części wyrobów akcyzowych (art. 78 ust. 1 pkt 3).

Spółka po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej zamierza dokonywać produkcji płynów do papierosów elektronicznych na terenie kraju oraz zakłada, że będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo znaczne ilości tych wyrobów.

Mając na uwadze powyższe, E. rozważa, czy dokonując produkcji płynów do e-papierosów na terenie kraju bądź ich nabycia wewnątrzwspólnotowego w okresie od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej do dnia 31 grudnia 2018 r. będzie zobowiązana do składania powyższych deklaracji akcyzowych. Należy bowiem zauważyć, że literalna treść innych przepisów ustawy akcyzowej może powodować pewne wątpliwości w tym zakresie.

Spółka pragnie więc jednoznacznie potwierdzić prawidłowość swojego stanowiska w tej sprawie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej ustawę o podatku akcyzowym, w przypadku produkcji na terenie kraju płynu do papierosów elektronicznych w okresie do 31 grudnia 2018 r. Spółka będzie zobowiązana do składania deklaracji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej?
  2. Czy po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej ustawę o podatku akcyzowym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego płynów do papierosów elektronicznych w okresie do 31 grudnia 2018 r., Spółka będzie zobowiązana do składania deklaracji, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem E., po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej ustawę o podatku akcyzowym, w przypadku produkcji na terenie kraju płynu do papierosów elektronicznych w okresie do 31 grudnia 2018 r., Spółka będzie zobowiązana do składania deklaracji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.

Ad. 2.

Zdaniem E., po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej ustawę o podatku akcyzowym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego płynu do papierosów elektronicznych w okresie do 31 grudnia 2018 r., Spółka będzie zobowiązana do składania deklaracji, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Uwagi ogólne

Objęcie w okresie przejściowym tj. do 31 grudnia 2018 r. płynów do e-papierosów zerową stawką akcyzy będzie skutkowało tym, że podmioty zajmujące się produkcją płynów do

e-papierosów czy też dokonujące ich nabyć wewnątrzwspólnotowych nie będą musiały spełniać większości obowiązków wynikających z ustawy akcyzowej (np. oznaczać wyprodukowanych wyrobów znakami akcyzy, produkować ich na terenie kraju w składach podatkowych itp.).

W uzasadnieniu dodanej na etapie prac parlamentarnych poprawki przewidującej nową treść art. 2 ustawy nowelizującej, która zakłada czasowe stosowanie stawki 0 zł dla tych wyrobów w okresie do 31 grudnia 2018 r. zostało wskazane, że zastosowanie stawki 0 zł w początkowym okresie obowiązywania ustawy miało na celu umożliwienie przedsiębiorcom dostosowanie swojej działalności do wypełniania nowych wymogów prawnych, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z założeniami tych regulacji prawnych, od dnia 1 stycznia 2019 r. wszystkie wyroby wprowadzane na rynek (w tym m.in. produkowane i nabywane wewnątrzwspólnotowo) będą podlegały opodatkowaniu stawką inną niż 0 zł i będą podlegały obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

Z treści uzasadnienia poprawki przewidującej nową treść art. 2 ustawy nowelizującej wynikało, że jedynym obowiązkiem nałożonym na przedsiębiorców produkujących bądź nabywających płyny do e-papierosów w okresie do 31 grudnia 2018 r. jest obowiązek składania deklaracji podatkowych w przypadku m.in. wykonywania produkcji czy też nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów. Rozwiązanie to miało na celu dostarczenie Ministerstwu Finansów danych odnośnie do rzeczywistego rozmiaru rynku tych wyrobów, gdyż różnego rodzaju szacunki jego rozmiaru różniły się znacznie.

Jak więc wynika z powyższego intencje ustawodawcy co do wprowadzenia obowiązku składania deklaracji akcyzowych w okresie są jasne - przewiduje on obowiązek składania deklaracji w okresie do 31 grudnia 2018 r.

Dla jednak jednoznacznego potwierdzenia tej kwestii Spółka dokona poniżej analizy prawnej rozwiązań wprowadzanych art. 2 ustawy nowelizującej w świetle ogólnych zapisów ustawy akcyzowej.

(i)

W tym miejscu Spółka chciałaby ponownie przytoczyć art. 2 ustawy nowelizującej: „Do dnia 31 grudnia 2018 r. zamiast stawek akcyzy, o których mowa w art. 99b ust. 4 i art. 99c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, do wyrobów akcyzowych określonych w tych przepisach stosuje się zerową stawkę akcyzy Przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 78 ust. 1 pkt 3 i art. 116 ust. 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio”.

Jak wynika z powyższego art. 2 ustawy nowelizującej nakłada na przedsiębiorców w okresie do 31 grudnia 2018 r. nakaz odpowiedniego stosowania art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej (jak również art. 78 ust. 1 pkt 3 tej ustawy).

Art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej wskazuje, że: „Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru”.

Dokonując po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej i w okresie do 31 grudnia 2018 r. produkcji płynów do e-papierosów, Spółka będzie podatnikiem akcyzy od tych wyrobów, jednakże ze względu na zastosowanie stawki 0 zł rzeczywiste zobowiązanie podatkowe w tym przypadku wyniesie 0 zł.

W tym miejscu należy zauważyć, że w art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej ustawodawca przewidział zastrzeżenie, że art. 21 ust. 1 pkt 1 dotyczącego obowiązku składania deklaracji akcyzowych nie stosuje się m.in. w przypadku podmiotów prowadzących działalność w zakresie stawki 0 zł. Art. 21 ust. 3 pkt 3 wskazuje bowiem, że: „Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3”.

W świetle powyższego, mając na uwadze iż działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę w odniesieniu do podatku akcyzowego będzie działalnością „w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy”, może powstać wątpliwość czy art. 21 ust. 1 pkt 1 może w przypadku Spółki znaleźć zastosowanie w zw. z brzmieniem art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy jeżeli Spółka będzie produkowała wyroby objęte stawką 0 zł. Jednakże, zdaniem E. wątpliwości w tym zakresie eliminują zasady wykładni prawa.

(ii)

Art. 2 ustawy nowelizującej, przewiduje wprost nakaz składania deklaracji akcyzowych w okresie przejściowym tj. do dnia 31 grudnia 2018 r. Przepis ten modyfikuje więc ogólne zasady dotyczącej składania deklaracji akcyzowych i tym samym automatycznie wyłącza zastosowanie w tym przypadku art. 21 ust. 3 pkt 3, gdyż nakazuje wykonać odpowiednio czynność określoną w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, tj. złożyć deklarację dla celów podatku akcyzowego w przypadku wykonania czynności opodatkowanej dotyczącej płynów do e-papierosów.

W świetle powyższego należy przyjąć, że regulacja zawarta w art. 2 ustawy nowelizującej jest przepisem szczególnym, który nakłada obowiązek składania deklaracji akcyzowych w przypadku płynu do e-papierosów w okresie do 31 grudnia 2018 r. Dlatego też zdaniem Spółki art. 21 ust. 3 pkt 3 nie może wyłączać określonego w art. 2 ustawy nowelizującej nakazu stosowania art. 21 ust. 1 pkt 1, a więc obowiązku składania deklaracji.

(iii)

Powyższą konkluzję potwierdzają również podstawowe zasady dokonywania wykładni przepisów prawa, w tym zakaz dokonywania wykładni „per non est”, a więc dokonywania takiej wykładni przepisów prawa, że przepis lub pewne jego fragmenty okazują się zbędne.

Na znaczenie zakazu wykładni "per non est" wskazał między innymi Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 grudnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1151/10, gdzie uznał, iż "Wykładnia taka pozostaje w sprzeczności ze standardem interpretacyjnym nakazującym wykładnię tekstów prawnych jako całości, tzn. uwzględnienie przy wykładni całości relewantnej treści aktu prawnego, w ten sposób by żaden fragment tekstu prawnego nie był zbędny - zakaz wykładni per non est (tak również NSA w wyroku z dnia 2 lipca 2015 r. sygn. akt. I FSK 561/15).

Jeżeli więc uznamy, że art. 21 ust. 3 pkt 3 ma zastosowanie i wyłącza w interpretowanym przypadku zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 1, to zastrzeżenie zawarte w art. 2 ustawy nowelizującej dotyczące nakazu stosowania art. 21 ust. 1 pkt 1 byłoby zbędne (podmiot mógłby nie składać deklaracji już na podstawie istniejącego w ustawie akcyzowej art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej).

W związku więc z zakazem wykładni „per non est”, a więc tym, że nie można dokonywać takiej wykładni prawa, że przepis lub jego część staje się zbędna, to skoro art. 2 ustawy nowelizującej nakazuje stosowanie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej przewidujący obowiązek składania deklaracji, to taką deklarację należy składać. Jest to więc przepis szczególny, wyłączający zastosowanie w tym przypadku art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej.

(iv)

Powyższą wykładnię potwierdza też wykładnia celowościowa. Tak jak Spółka wskazywała, celem Ministerstwa Finansów jest, aby pomimo zastosowania stawki zerowej akcyzy dla płynów do papierosów elektronicznych, podmioty zobowiązane były składać deklaracje akcyzowe. Z jednej strony Ministerstwo Finansów daje podmiotom produkującym płyny do e-papierosów pewien przywilej zastosowania stawki 0 zł w okresie do 31 grudnia 2018 r., a z drugiej strony nakłada obowiązek (składania deklaracji), który ma dostarczyć dane analityczne odnośnie ilości produkowanych płynów do e-papierosów w okresie przejściowym.

Mając na uwadze powyższe, Spółka uważa, że po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej ustawę akcyzową, w przypadku produkcji na terenie kraju płynu do papierosów elektronicznych, Spółka będzie zobowiązana do terminowego składania deklaracji akcyzowych.

Ad 2.

Podobna sytuacja występuje też w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia płynów do e-papierosów.


Przepis art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej wskazuje bowiem, że nie składa się deklaracji akcyzowej, gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką zerową akcyzy. Zgodnie bowiem art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej: „W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa”.

Mając na uwadze powyższe, przepis ten zobowiązuje podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej, lecz nie ma zastosowania do wyrobów opodatkowanych stawką 0 akcyzy.

Tym niemniej, art. 2 ustawy nowelizującej nakazuje stosować art. 78 ust. 1 pkt 3 „odpowiednio”. Oznacza to, że deklarację uproszczoną należy składać w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego płynów do e-papierosów w okresie do 31 grudnia 2018 r.

W związku z powyższym, Spółka uważa, że po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej ustawę o podatku akcyzowym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego płynu do papierosów elektronicznych, będzie zobowiązana do terminowego składania deklaracji, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy bez względu na kod CN został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych.

Stosownie z art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 9, 34 i 35 ustawy:

  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
  • papierosy elektroniczne - urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki;
  • płyn do papierosów elektronicznych - roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;
2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika – art. 10 ust. 5 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje w dniu ich przemieszczenia na terytorium kraju – art. 10 ust. 5a ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,
  • za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl art. 21 ust. 3 ustawy przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

  1. w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
  2. w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
  3. do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3;
  4. do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

Stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 3a stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa – art. 78 ust. 3 ustawy.

W myśl natomiast art. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2018 r., poz. 137) do dnia 31 grudnia 2018 r. zamiast stawek akcyzy, o których mowa w art. 99b ust. 4 i art. 99c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, do wyrobów akcyzowych określonych w tych przepisach stosuje się zerową stawkę akcyzy. Przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 78 ust. 1 pkt 3 i art. 116 ust. 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego wskazać w pierwszej kolejności należy, że od 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych stał się wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu. Równocześnie do 31 grudnia 2018 r. ustawodawca przewidział okres przejściowy, w trakcie którego płyn do papierosów elektronicznych opodatkowany jest zerową stawką akcyzy, dając tym samym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie płynu do papierosów elektronicznych czas na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych.

Niemniej zgodnie z art. 2 ustawy ww. nowelizacyjnej ustawodawca wprowadził m.in. dla podmiotów produkujących i nabywających wewnątrzwspólnotowo płyn do papierosów elektronicznych szereg obowiązków, których wypełnienie winno nastąpić od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej tj. od 1 lutego 2018 r. Obowiązkami tymi m.in. są: w przypadku produkcji płynu do papierosów elektronicznych - obowiązek o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru, a w przypadku nabywania wewnątrzwspólnotowego płynu do papierosów elektronicznych – obowiązek o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy tj. obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji uproszczonej według ustalonego wzoru.

Powyższe wynika łącznie z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w zw. z art. 2 ustawy nowelizującej oraz art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym i w zw. z art. 2 ustawy nowelizującej.

W analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania natomiast przepisy wyłączające te obowiązki w sytuacji gdy wyroby akcyzowe w postaci płynu do papierosów elektronicznych opodatkowane są zerową stawką akcyzy w uwagi na treść zdania drugiego art. 2 ustawy nowelizującej zgodnie z którym m.in. przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1 i 78 ust. 1 pkt 3 ustawy stosuje się odpowiednio. Co oznacza, że do 31 grudnia 2018 r. podatnicy dokonujący produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub nabywający te płyny wewnątrzwspólnotowo pomimo, że wyroby te w tym okresie są opodatkowane zerową stawką podatku akcyzowego, są zobowiązani do składania deklaracji podatkowych o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 1 i art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Odpowiadając zatem wprost na zadane przez Wnioskodawcę pytania oznaczone nr 1 i 2, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj