Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1383/11-2/AK
z 28 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1383/11-2/AK
Data
2012.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
kształcenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia dla dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników administracji szkolnej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 295 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011r. (data wpływu 15 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania szkoleń dla podmiotów publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania szkoleń dla podmiotów publicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma Wnioskodawcy prowadzi usługi szkoleniowe. Jako przedmiot działalności gospodarczej we wpisie do ewidencji gospodarczej oraz w ewidencji GUS - Regon określiła swoją działalność w sposób następujący: PKD 85.59.B - pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, a podklasa ta obejmuje m.in. Działalność placówek kształcenia praktycznego, ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) działalność wykazana jest pod nr 85.59.13 - Usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Firma nie ubiegała się o akredytację kuratora oświaty. Firma Wnioskodawcy będzie wykonywać usługi polegające na prowadzeniu szkoleń jednodniowych w wymiarze kilku godzin dziennie (przeważnie 5-7 godz.) dla dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników administracji szkolnej. Szkolenia te będą miały charakter doskonalenia zawodowego. Będą uzupełniały i rozszerzały wiedzę w/w osób w zakresie posiadanych przez te osoby kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Wydawane zaświadczenia po odbytym szkoleniu nie będą nadawały dodatkowych uprawnień zawodowych. Zdobyta wiedza przez uczestników szkolenia pomaga w lepszej realizacji obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy lub pełnionej funkcji. Szkolenia te w całości będą finansowane z budżetu szkoły lub finansowane przez gminę, jako organ prowadzący szkołę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy jako wykonujący usługi szkoleniowe opisane wyżej Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że zwolnione z VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy szkolenia, którymi będzie zajmować się jego firma są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, który brzmi: zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych.

Szkolenia te są sklasyfikowane w polskiej klasyfikacji działalności pod nr 85.59.B - pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, a podklasa ta między innymi obejmuje działalność placówek kształcenia praktycznego, ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego.

W polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) szkolenia te są sklasyfikowane pod nr 85.59.13 - usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Szkolenia będą prowadzone dla dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników administracji szkolnej i będą miały charakter doskonalenia zawodowego, uzupełniającego i rozszerzającego wiedzę w/w osób, w zakresie posiadanych przez te osoby kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych.

Szkolenia te w całości będą finansowane z budżetu szkoły lub gminy, jako organu prowadzącego szkołę. Są to więc szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych, które wypełniają warunki zwolnienia zacytowanego wcześniej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 cyt. ustawy. Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…), o czym stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (…)”.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z okoliczności przestawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Firma Wnioskodawcy prowadzi usługi szkoleniowe. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) działalność wykazana jest pod PKWiU 85.59.13 - Usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej nie sklasyfikowane.Firma nie ubiegała się o akredytację kuratora oświaty.

Wnioskodawca będzie wykonywać usługi polegające na prowadzeniu szkoleń jednodniowych w wymiarze kilku godzin dziennie (przeważnie 5-7 godz.) dla dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników administracji szkolnej. Szkolenia te będą miały charakter doskonalenia zawodowego. Będą uzupełniały i rozszerzały wiedzę w/w osób w zakresie posiadanych przez te osoby kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Wydawane zaświadczenia po odbytym szkoleniu nie będą nadawały dodatkowych uprawnień zawodowych. Zdobyta wiedza przez uczestników szkolenia pomaga w lepszej realizacji obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy lub pełnionej funkcji. Szkolenia te w całości będą finansowane z budżetu szkoły lub finansowane przez gminę, jako organ prowadzący szkołę.

W przedmiotowej sprawie należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str. 1). Przepis art. 44 tego rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć przy tym należy, iż ww. rozporządzenie Rady 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 288 str. 1), które w art. 14 stanowiło, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Odniesienie powyższych przepisów do przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi uznać można za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Organizowane szkolenia wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Zdobyta podczas szkoleń wiedza może przyczynić się do lepszej realizacji obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy lub pełnionej funkcji.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, spełniona jest pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Dokonując oceny zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawionych zdarzeń przyszłych należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. uznane zostały za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r., zbadać należy kwestię ich finansowania.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Sektor finansów publicznych, zgodnie z art. 9 ww. ustawy, tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzone przez niego szkolenia będą w całości finansowane z budżetu szkoły lub finansowane przez Gminę, jako organ prowadzący szkołę. Z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych wynika, iż ustawa ta wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych środki stanowiące przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł, zaliczając jednocześnie do sektora finansów publicznych jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe.

Skoro szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę opłacane są w całości z budżetu szkoły lub finansowane przez Gminę, to uznać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych. Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz przepisy prawa wskazujące, jaki sposób finansowania należy uznać za środki publiczne, stwierdzić należy, iż szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są w całości finansowane ze środków publicznych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia dla dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników administracji szkolnej - z uwagi na związek z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy przez te osoby w zakresie kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych, a także z uwagi na fakt, iż szkolenia powyższe w całości finansowane są ze środków publicznych, tj. z budżetu szkoły lub Gminy, jako organu prowadzącego szkołę - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć ponadto należy, iż we wniosku z dnia 12 grudnia 2011r. Wnioskodawca przedstawił jedno zdarzenie przyszłe, natomiast wniesiona w dniu 12 grudnia 2011r. opłata w wysokości 80,00 zł dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych. W związku z powyższym, ilość wniesionych opłat jest większa niż ilość zdarzeń przyszłych przedstawionych we wniosku, a zatem kwota w wysokości 40,00 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku (poz. 67).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj