Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.288.2017.1.WR
z 26 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki 0 zł dla wyrobów energetycznych o kodach CN 2901 i 2902 oraz obowiązku dołączenia dokumentu dostawy przy sprzedaży tych wyrobów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki 0 zł dla wyrobów energetycznych o kodach CN 2901 i 2902 oraz obowiązku dołączenia dokumentu dostawy przy sprzedaży tych wyrobów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, prowadzącym działalność jako zarejestrowany odbiorca w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43), zwanej dalej: „ustawą”. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo od holenderskiego dostawcy, prowadzącego skład podatkowy, wyroby akcyzowe oznaczone następującymi kodami (podpozycjami) Nomenklatury Scalonej:

  • CN 2901 10 00 - węglowodory alifatyczne nasycone: n-hexadecan, n-pentan, hexan,
    n-dodecan,
  • CN 2902 30 00 - toluen,
  • CN 2902 42 00 - m-xylen,
  • CN 2902 43 00 - p-xylen,
  • CN 2902 41 00 - o-xylen,

dalej zwane łącznie „Wyrobami akcyzowymi”.

Wyroby Akcyzowe nabywane są przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy wykorzystaniu systemu EMCS, następnie są odsprzedawane w takim samym stanie, w jakim zostały zakupione (tj. bez konfekcjonowania, rozlewania) już poza procedurą zawieszenia poboru. Odbiorcami sprzedawanych Wyrobów akcyzowych są: uczelnie wyższe, hurtownie chemiczne oraz przedsiębiorstwa produkcyjne z różnych branż. Odbiorcy zużywają zakupione od Wnioskodawcy wyroby akcyzowe do celów innych niż opałowe, (m.in. naukowych, do analiz laboratoryjnych) jako dodatki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki do paliw spalinowych. Hurtownie chemiczne nabywają wyroby akcyzowe w celu dalszej odsprzedaży, zaś uczelnie wyższe i przedsiębiorstwa produkcyjne zużywają je na własne potrzeby. Część odbiorców jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, a jeden z nich prowadzi skład podatkowy. Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie o posiadaniu numerów akcyzowych zarówno od hurtowni, uczelni wyższych i przedsiębiorstw produkcyjnych. Wyroby akcyzowe sprzedawane są przez Wnioskodawcę w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 l lub wadze do 5 kg.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może zastosować stawkę 0 zł wynikającą z art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym dla wszystkich odbiorców, niezależnie od tego, czy odbiorcy ci zużywają towar na własne potrzeby czy przeznaczają go do dalszej odsprzedaży (np. hurtownie), jeżeli Wyroby akcyzowe, sprzedawane są przez Wnioskodawcę w opakowaniach o pojemności poniżej 5 l lub wadze poniżej 5 kg oraz przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych ?
  2. Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym dla zastosowania stawki 0 zł wymagany jest dokument dostawy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18a) ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy może on zastosować stawkę 0 zł wynikającą z art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym dla wszystkich odbiorców, niezależnie od tego, czy odbiorcy ci zużywają towar na własne potrzeby czy przeznaczają go do dalszej odsprzedaży (np. hurtownie), jeżeli wyroby akcyzowe sprzedawane są w opakowaniach o pojemności poniżej 5 l lub wadze poniżej 5 kg oraz przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych pod pozycją 34 z kodem CN 2901, znajdują się węglowodory alifatyczne, a pod pozycją 35, z kodem CN 2902, zostały ujęte węglowodory cykliczne.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się wyroby energetyczne objęte m.in. pozycjami CN 2901 i CN 2902. Zatem wyroby o kodach CN 2901 oraz 2902 sprzedawane przez Wnioskodawcę są wyrobami akcyzowymi i zaliczają się do wyrobów energetycznych.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne określone zostały w przepisach art. 89 ust. 1 ustawy. W przypadku konkretnych wyrobów energetycznych stawki akcyzy zostały zawarte w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 a) ustawy stawka akcyzy dla wyrobów energetycznych- gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych, objętych pozycjami CN 2901 (gazowe węglowodory alifatyczne) wynosi:

  • 695,00 zł/1000 kilogramów- dla wyrobów skroplonych,
  • 11,04 zł/1 gigadżul (GJ) - dla wyrobów w stanie gazowym.

Ustawodawca wyłączył zatem wskazane w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy konkretne wyroby energetyczne z zastosowania stawki akcyzy 0 zł.

Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Ustawodawca wprowadził zatem zamknięty katalog przypadków stosowania zerowej stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jeżeli wyroby te są przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

Jak wynika zatem z przytoczonej wyżej treści przepisu poza podstawowym warunkiem przeznaczenia wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, opodatkowanie sprzedaży wyrobów akcyzowych zerową stawką akcyzy jest uzależnione od spełnienia łącznie poniższych przesłanek:

  1. wyroby akcyzowe powinny być wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
  2. wyroby akcyzowe muszą być inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy,
  3. powinny być "przeznaczone do sprzedaży detalicznej".
  4. ich sprzedaż detaliczna powinna odbywać się "w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów".

Ad. 1-2

W załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG pod pozycją 22, kod CN ex 2901 10 00 ujęto węglowodory alifatyczne nasycone, a pod pozycją 23, kod CN 2902- węglowodory cykliczne (CN 2902 30 00 -toluen, CN 2902 41 00 o-ksylen, CN 2902 42 00 -m-ksylen, CN 2902 43 00- p-ksylen).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa wymienione w załączniku nr 2 do ustawy:

  • węglowodory alifatyczne nasycone, klasyfikowane do kodu CN 2901 10 00, znajdujące się pod pozycją 22,
  • węglowodory cykliczne klasyfikowane do kodów: CN 2902 30 00- toluen, CN 2902 41 00 o - ksylen, CN 2902 42 00- m-ksylen, CN 2902 43 00- p-ksylen), znajdujące się pod pozycją 23.

Wymienione w treści przedmiotowego wniosku węglowodory klasyfikowane do kodów CN: 2901 10 00. 2902 30 00, 2902 41 00, 2902 42 00, 2902 43 00 nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym, zgodnie z brzmieniem i wykładnią językową tego przepisu, nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tym przepisie.

Ad. 3-4

Odnosząc się do kolejnej przesłanki, od której ustawodawca uzależnia opodatkowanie sprzedaży wyrobów akcyzowych zerową stawką akcyzy jest „przeznaczenie tych wyrobów do sprzedaży detalicznej”.

Główny Urząd Statystyczny w wyjaśnieniach do pojęć stosowanych w statystyce publicznej wskazuje, że „sprzedażą detaliczną” jest sprzedaż towarów własnych i komisowych (nowych i używanych) w punktach sprzedaży detalicznej, placówkach gastronomicznych oraz innych punktach sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakup dla potrzeb indywidualnych nabywców - ostatecznych odbiorców. (Pojęcia stosowane w statystyce publicznej- sprzedaż detaliczna towarów (łącznie z podatkiem VAT), strona internetowa Głównego Urzędu Statystycznego, dostępne on-line: http://stat.gov.pl).

Z kolei poprzez: „przeznaczenie”, stosownie do internetowego słownika języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) rozumie się: praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy. Należy podkreślić, że "przeznaczenie" oznacza zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, w tym przypadku - zamiar sprzedaży detalicznej, co nie jest tożsame z czynnością sprzedaży detalicznej. Pojęcia "przeznaczenia do sprzedaży detalicznej" nie należy ograniczać wyłącznie do sprzedaży od producenta bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Przyjęte brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy nie wyklucza zatem obrotu ww. wyrobami akcyzowymi, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, dokonywanego przez pośredników.

Z powyższego wynika, że w rozumieniu literalnym art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, sprzedaż detaliczna, do jakiej powinny być przeznaczone wyroby akcyzowe, może zachodzić również na kolejnym lub jednym z kolejnych etapów obrotu (uwzględniając pośredników) - u nabywcy wyrobów. Ważna jest bowiem ocena przeznaczenia wyrobu w momencie jego zużycia. W związku z tym skoro wyroby akcyzowe ostatecznie będą zużywane przez klientów detalicznych należy uznać, iż ich sprzedaż jest sprzedażą na cele detaliczne.

Tym samym prawidłowym, zdaniem Wnioskodawcy jest twierdzenie, iż stawka zero będzie mogła mieć zastosowania nie tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie sprzedawał Wyroby akcyzowe w pojemnikach o pojemności do 5 l lub wadze do 5 kg do kontrahentów detalicznych (takich jak uczelnie wyższe czy przedsiębiorstwa produkcyjne), ale również do pośredników (hurtownie chemiczne), którzy następnie będą sprzedawać ww. wyrób klientom detalicznym lub kolejnym pośrednikom, którzy w dalszym etapie obrotu będą odsprzedawać Wyroby akcyzowe klientom detalicznym.

Stanowisko zbieżne z zaprezentowanym wyżej rozumieniem art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy przedstawił m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5.07.2016 r. (sygn. IBPP4/4513-122/16/LG), w której wskazał, że: „za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości nabycia opisanych wyrobów w opakowaniach o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów i ich sprzedaży w tych samych opakowaniach, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy. Nie ma przy tym znaczenia czy nabywane w opakowaniach o pojemności 5 litrów lub wadze 5 kg będą sprzedawane bezpośrednio do sprzedaży detalicznej czy też do hurtowni, sklepów lub innych punktów sprzedaży, gdzie następuje ich sprzedaż odbiorcom indywidualnym. W takiej sytuacji ma zastosowanie zerowa stawka akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy".

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy sprzedaż przez Wnioskodawcę wymienionych w przedmiotowym wniosku Wyrobów akcyzowych nie przeznaczonych do celów opałowych lub napędowych w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów - nabywcom przeznaczającym te Wyroby na własne potrzeby, jak i hurtowniom chemicznych, należy uznać za sprzedaż detaliczną opodatkowaną według zerowej stawki akcyzy.

Spełnione zostały bowiem wszystkie przesłanki wymienione w art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, a mianowicie Wyroby akcyzowe sprzedawane przez Wnioskodawcę klasyfikowane do kodów CN: 2901 10 00, 2902 30 00, 2902 41 00, 2902 42 00, 2902 43 00:

  1. wymienione zostały w załączniku nr 2 do ustawy, pod pozycją 22 i 23,
  2. są inne, niż wyroby energetyczne, określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy,
  3. przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,
  4. przeznaczone są do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym może on zastosować stawkę 0 zł wynikającą z art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy dla wszystkich odbiorców, bez konieczności wystawiania dokumentu dostawy.

Definicja dokumentu dostawy znajduje się w art. 2 ust. 1 pkt 18a) ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z powołanym przepisem dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy celem stosowania tego dokumentu jest uwzględnienie konieczności zapewnienia skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, właściwej kontroli oraz przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy i wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym dla zastosowania stawki 0 zł nie jest wymagane wystawienie dokumentu dostawy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy, ponieważ gdyby istniał taki obowiązek, to analogicznie jak do treści art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy, zostałby on zawarty przez ustawodawcę w treści przepisu.

Sprzedaż przez Wnioskodawcę wymienionych w przedmiotowym wniosku wyrobów akcyzowych podlega bowiem opodatkowaniu według zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Wskazana podstawa prawna jest zatem wystarczająca dla zastosowania stawki 0 zł i wobec tego Wnioskodawca nie musi już spełniać dodatkowych obowiązków wymienionych w innych przepisach, w tym w szczególności nie musi wystawiać dokumentu dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43 t.j., zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy

Nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym).

Natomiast przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy należy rozumieć procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy)

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy zarejestrowanym odbiorcą jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 18a dokumentem dostawy jest dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Z kolei sprzedażą jest czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot. (art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy)

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;
2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN. ( art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

W załączniku 2 do ustawy pod poz. 22 wskazano węglowodory alifatyczne nasycone (CN 2901 10 00). Natomiast pod pozycją 23 wskazano węglowodory cykliczne (CN ex 2902), wyłącznie:

  1. benzen (CN 2902 20 00),
  2. toluen (CN 2902 30 00),
  3. o-Ksylen (CN 2902 41 00),
  4. m-Ksylen (CN 2902 42 00),
  5. p-Ksylen (CN 2902 43 00),
  6. Mieszaniny izomerów ksylenu (CN 2902 44 00).

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony);
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony);
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,22 zł/1 GJ ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Na podstawie art. 89 ust. 1a ustawy w latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ).

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 89. ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność jako zarejestrowany odbiorca. W ramach swojej działalności Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo od holenderskiego dostawcy, prowadzącego skład podatkowy następujące wyroby akcyzowe:

  • węglowodory alifatyczne nasycone (CN 2901 10 00): n-hexadecan, n-pentan, hexan,
    n- dodecan,
  • toluen (CN 2902 30 00)
  • m-xylen (CN 2902 42 00)
  • p-xylen (CN 2902 43 00)
  • o-xylen (CN 2902 41 00)

Powyższe wyroby nabywane są przez Wnioskodawcę w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wykorzystaniu systemu EMCS. W dalszej kolejności Spółka sprzedaje je w stanie niezmienionym już poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Sprzedaż tych wyrobów dokonywana jest w opakowaniach o pojemności do 5 l lub wadze do 5 kg.

Przedmiotem wątpliwości w przedmiotowej sprawie jest:

  • możliwość zastosowania stawki akcyzy 0 zł dla wyrobów będących przedmiotem wniosku, dla wszystkich odbiorców Wnioskodawcy bez względu na okoliczność, czy przeznaczają wskazane wyroby na własne potrzeby, czy też odsprzedają je dalej, jeżeli sprzedaż następuje w opakowaniach jednostkowych o pojemności poniżej 5 l i wadze poniżej 5 kg, a wyroby używane będą do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,
  • czy dla zastosowania stawki 0 zł jest wymagany dokument dostawy.

W pierwszej kolejności należy zatem ustalić czy Wnioskodawca w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ma możliwość zastosowania stawki 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że określony przez ustawodawcę katalog przypadków stosowania zerowej stawki akcyzy w przypadku wyrobów energetycznych nie obejmuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych przez zarejestrowanego odbiorcę w celu ich dalszej odsprzedaży, z wyjątkiem sytuacji, gdy zarejestrowany odbiorca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu dostarczenia wyrobów do podmiotu, który zużywa wyroby akcyzowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Zgodnie z brzmieniem art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy zerowa stawka podatku akcyzowego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym ma zastosowanie tylko w trzech przypadkach wymienionych w pkt 4, 5 i 8. Przy czym zastosowanie stawki 0 zł wymaga spełnienia określonych w tym przepisie warunków.

I tak w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zastosowanie stawki zerowej jest uzależniona od nabycia ich na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego oraz ich zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy, bądź gdy wyrób ten jest nabywany przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia go do podmiotu, który zużywa go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane jest do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy w myśl art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy lub gdy wyrób ten jest nabywany wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 8 ustawy.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nie znajdzie również zastosowania bezpośrednio przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, co oznacza, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Wynika to bezpośrednio z powyższego uzasadnienia. Skoro bowiem w sprawie zobowiązanie podatkowe powstanie w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów, dla którego nie jest spełniony warunek zastosowania zerowej stawki akcyzy (katalog przypadków stosowania zerowej stawki akcyzy nie obejmuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dalszej ich odsprzedaży do podmiotów nie będących podmiotami je zużywającymi w prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy) to zastosowania do nabycia wewnątrzwspólnotowego nie ma przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy względem wszystkich odbiorców, bowiem nie jest możliwe stosowanie tej stawki względem tych spośród odbiorców, którzy przeznaczają wyroby akcyzowe do dalszej odsprzedaży. Zgodnie z powyższym ustawa o podatku akcyzowym nie przewiduje, bowiem możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy dla nabycia wewnątrzwspólnotowego określonych wyrobów akcyzowych z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży. Tym samym w sprawie będzie miała zastosowanie zerowa stawka akcyzy jedynie w sytuacji, gdy nabywane przez Wnioskodawcę (zarejestrowanego odbiorcę wyroby akcyzowe będą nabywane wewnątrzwspólnotowo do celu dostarczenia ich do podmiotów je zużywających do celów uprawnionych do zastosowania zerowej stawki akcyzy czyli zużywających je do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem pierwszym należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z wyżej przytoczonym uzasadnieniem, w zakresie objętym drugim pytaniem, znaczenie ma jedynie rozstrzygnięcie wątpliwości co do obowiązku dołączenia dokumentu dostawy do sprzedaży na rzecz podmiotów, które nie przeznaczają nabywanych od Wnioskodawcy wyrobów akcyzowych, do dalszej odsprzedaży.

Stosownie do cytowanego już powyżej art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy, oprócz wypełnienia pozostałych wymogów, określone w art. 89 ust. 2 ustawy wyroby akcyzowe muszą być nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu zużywającego te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy.

Mając na uwadze brzmienie tego przepisu należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym w przypadkach, które zgodnie z powyższym wywodem uprawniają Wnioskodawcę do zastosowania zerowej stawki akcyzy, konieczne jest dołączenie dokumentu dostawy.

Natomiast odnośnie nabywanych wewnątrzwspólnotowo opisanych wyrobów energetycznych, co do których przy ich wewnątrzwspólnotowym nabyciu nie ma stosowania zerowa stawka akcyzy (nie są objęte katalogiem przypadków wymienionych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy) ich dalsze przemieszczenie na terytorium kraju odbywa się bez dołączania do nich dokumentu dostawy, gdyż wyroby te przemieszczane będą jako wyroby, co do których zobowiązanie podatkowe w określonej wysokości (innej niż 0zł) powstało w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zatem zgodnie z zasadą jednofazowości opodatkowania akcyzą dalsza sprzedaż tych wyrobów po ich nabyciu wewnątrzwspólnotowym nie będzie, co do zasady (jeśli kwota akcyzy została określona w należytej wysokości) podlegała opodatkowaniu akcyzą. Jak wynika bowiem z art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Tym samym brak zastosowania dokumentu dostawy dla przemieszczanych wyrobów opodatkowanych inną zerowa stawką akcyzy wynika z innej podstawy prawnej niż wskazuje to Wnioskodawca.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem drugim również należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy, polski prawodawca nie przewidział możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia określonych tym przepisem wyrobów akcyzowych, dokonywanego w celu dalszej odsprzedaży do podmiotów innych niż zużywające te wyroby do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Dlatego, Wnioskodawca może zastosować zerową stawkę akcyzy jedynie w stosunku do odbiorców, którzy nie nabywają, wskazanych we wniosku, wyrobów akcyzowych od Spółki w celu dalszej odsprzedaży. W tym przypadku konieczne będzie jednak dołączenie do przemieszczanych na terenie kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów dokumentu dostawy.

Odnosząc się natomiast do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5.07.2016 r., znak: IBPP4/4513-122/16/LG wskazać należy, że dotyczyła ona innej sytuacji niż objęta niniejszym wnioskiem, bowiem interpretacji podlegało zdarzenie przyszłe, w którym Wnioskodawca nabywać będzie, na terytorium kraju, wyroby objęte zerową stawką akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj