Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1463/11/AZb
z 10 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1463/11/AZb
Data
2011.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie usług szkoleniowych dla służb księgowych



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011r. (data wpływu 26 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych dla służb księgowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych dla służb księgowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2011r. (data wpływu 26 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu usług promocji i reklamy świadczonych odpłatnie dla różnych firm zamieszczanych w wydawanym informatorze oraz promocji firm na szkoleniach. Decyzja nadania NIP z 18 listopada 2005r. W roku 2011 nalicza podatek VAT również od prowadzonych lustracji i szkoleń zarówno dla członków jak i pozostałych podmiotów.

Przedmiotem działalności Związku jest zapewnienie zrzeszonym w nim członkom pomocy w ich działalności statutowej, przeprowadzanie lustracji, prowadzenie działalności szkoleniowej, doradczej, wydawniczej, reprezentowanie interesów zrzeszonych członków wobec organów administracyjnych, inicjowanie i rozwijanie współpracy między członkami oraz współdziałanie z placówkami naukowo badawczymi.

Związek może na zlecenie organizacji spółdzielczych i spółdzielni nie zrzeszonych w Związku również przeprowadzać lustracje oraz prowadzić działalność szkoleniową, instruktażową, doradczą oraz wydawniczą.

Związek współpracuje z innymi organizacjami spółdzielczymi oraz stowarzyszeniami zajmującymi się problematyką mieszkaniową. Zasady współpracy określa regulamin Rady Nadzorczej Związku.

Wnioskodawca jest organizacją związkową spółdzielni mieszkaniowych, powstał w roku 2005, udziałowcami Związku są spółdzielnie mieszkaniowe.

Związek działa w oparciu o ustawę z 16 września 1982r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2003r. Nr 188 poz. 1848). Związek jest samorządną organizacją spółdzielczą.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Specyfika świadczonych usług przez Wnioskodawcę wynika ze statutu związku § 2 pkt 3 prowadzenie na rzecz członków i nie członków działalności instruktażowej, doradczej, szkoleniowej i wydawniczej.

Świadczone przez Związek usługi szkoleniowe stanowią usługę kształcenia zawodowego: szkolenia dla służb księgowych spółdzielni mieszkaniowych z zakresu sporządzania sprawozdań finansowych oraz zmian w podatkach.

Realizacja usług szkoleniowych odbywa się w formie kursów dwudniowych lub jednodniowych w ramach stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych również przez służby księgowe.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane ze środków publicznych w całości.

Usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane w 70% ze środków publicznych - szkolenia finansowane są przez spółdzielnie mieszkaniowe zrzeszone i niezrzeszone w Związku oraz podmioty prywatne.

Realizowane szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestnika lub zajmowanym stanowiskiem w spółdzielniach i mają na celu uaktualnienie wiedzy zawodowej.

Szkolenia realizowane przez Związek są świadczone zarówno dla członków zrzeszonych w związku jak i niezrzeszonych (ich odpłatność jest wyższa średnio o 10%).

Wymienione we wniosku szkolenia Związek wykonuje w ramach organizacji związkowej:

  • szczególnie w interesie zbiorowym swoich członków, którzy pokrywają około 90% kosztów szkolenia. Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie z podatku VAT szkoleń świadczonych na rzecz członków związku nie narusza warunków konkurencji ponieważ Związek obligatoryjnie zobowiązany jest wyjaśniania różnych kwestii prawnych poza okresem szkoleń.

Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków, osiągane niewielkie zyski w całości są przekazywane na cele statutowe związku.

Realizacja szkoleń wynika ze statutu związku § 2 pkt 3 oraz specyficznej działalności spółdzielni mieszkaniowej, większość organizowanych szkoleń dotyczy np. spółek prawa handlowego.

Działalność szkoleniowa przynosi niewielkie zyski, które w całości są przeznaczane na działalność statutową Związku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkolenia z zakresu podatków dla służb księgowych świadczone przez Związek na rzecz członków zrzeszonych i nie zrzeszonych, korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sprawie świadczonych usług szkoleń i kursów specjalistycznych dla członków i nie członków związku, winny być zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ szkolenia mają charakter doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe z zakresu kształcenia służb księgowych. Świadczone przez Związek usługi szkoleniowe stanowią usługę kształcenia zawodowego: szkolenia dla służb księgowych spółdzielni mieszkaniowych z zakresu sporządzania sprawozdań finansowych oraz zmian w podatkach. Realizowane szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestnika lub zajmowanym stanowiskiem w spółdzielniach i mają na celu uaktualnienie wiedzy zawodowej. Realizacja usług szkoleniowych odbywa się w formie kursów dwudniowych lub jednodniowych w ramach stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych również przez służby księgowe.

Jednakże Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane ze środków publicznych w całości. Usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane w 70% ze środków publicznych - szkolenia finansowane są przez spółdzielnie mieszkaniowe zrzeszone i niezrzeszone w Związku oraz podmioty prywatne.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że co prawda przedmiotowe szkolenia dla służb księgowych mają na celu uaktualnienie wiedzy zawodowej, stąd też przedmiotowe usługi należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jednak nie można przyjąć, aby były one prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, przynajmniej nie wynika to z opisu przedstawionego we wniosku.

Ponadto, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zaś szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, b i c ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach albo poprzez posiadanie akredytacji niezbędnej do przeprowadzania tego typu szkoleń lub ich sfinansowanie ze środków publicznych.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie szkolenia dla służb księgowych będące niewątpliwie usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie spełniają żadnego z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia, Wnioskodawca winien zatem świadczone usługi, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy opodatkować 23% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby istniały przepisy określające formy i zasady, w oparciu o które przedmiotowe szkolenia muszą być prowadzone, a Wnioskodawca nie ujawnił ich w opisie stanu faktycznego) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj