Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.12.2018.1.JN
z 5 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 10 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej stawki podatku w wysokości 5% dla dostawy produktów … napój owsiany z kakao, … napój owsiany naturalny i … napój owsiany z wapniem, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 11.07.19.0jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej stawki podatku w wysokości 5% dla dostawy produktów … napój owsiany z kakao, … napój owsiany naturalny i … napój owsiany z wapniem sklasyfikowanych, pod symbolem PKWiU 11.07.19.0.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie handlu i dystrybucji towarami FMCG wiodących europejskich marek i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi dystrybucję m.in. niżej wymienionych produktów wytwarzanych z owsa o następującym składzie:

  • … napój owsiany z kakao (…):
    • Woda – 79,21%;
    • Owies – 16,00%;
    • Kakao w proszku – 1,5%;
    • Syrop z agawy – 1,5%;
    • Olej słonecznikowy – 1,0%;
    • Algi morskie – Lithothamnium calcareum – 0,5%;
    • Stabilizatory – 0,2%;
    • Sól – 0,09%.
  • … napój owsiany naturalny (…):
    • Woda – 82,91%;
    • Owies – 16,00%;
    • Olej słonecznikowy – 1,0%;
    • Sól – 0,09%.
  • … napój owsiany z wapniem (…):
    • Woda – 82,41%;
    • Owies – 16,00%;
    • Olej słonecznikowy – 1,0%;
    • Algi morskie – Lithothamnium calcareum – 0,5%;
    • Sól – 0,09%.

Wymienione wyżej napoje owsiane będą dalej zwane „Produktami” lub „Napojami”.

Produkty dystrybuowane przez Spółkę, są napojami gotowymi do spożycia przez ludzi. Powstają w drodze tzw. ekstrakcji składników, polegającej na zmieleniu surowca (np. owsa), a następnie wymywaniu go wodą (tzw. ekstrakcja wodna). W efekcie powstaje sok, bowiem metoda pozyskania płynów wykorzystana przez Spółkę to nic innego jak substytut wyciskania owoców/warzyw.

Napoje są ekologiczne, bezalkoholowe i niegazowane. Każdy z Produktów jest pochodzenia wyłącznie roślinnego. Napoje nie zawierają konserwantów.

Udział masowy soku owsianego wynosi w poszczególnych Napojach nie mniej niż 20% składu Produktu. Owies w jego nieprzetworzonej postaci został wykorzystany do uzyskania soku warzywnego poprzez ekstrakcję wodną. Rozpatrując ilość soku w produkcie nie należy kierować się ilością procentową owsa, podanego w składach produktów. Wynika to z faktu, iż owies będąc rośliną jest naturalnie nawodniony, w związku z czym po poddaniu go ekstrakcji polegającej w głównej mierze na mieleniu, oddaje sok znajdujący się w jego wnętrzu. W wyniku takiego procesu z 16% ziaren owsa podanych w składzie, jako surowiec, powstaje minimum 20% soku owsianego.

Urząd statystyczny zaklasyfikował ekologiczny napój owsiany z kakao oraz wapniem do grupowania PKWiU 2008 r.: 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa Napojów, będzie opodatkowana 5% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy VAT (poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionych okoliczności, dostawa Napojów będzie opodatkowana 5% stawką VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy VAT (poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy VAT).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy VAT, preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 5% stosuje się do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do Ustawy VAT.

W poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy VAT wymieniono wyroby oznaczone kodem PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”, z zawężeniem do takich, które są napojami niegazowanymi zawierającymi nie mniej niż 20% soku z warzyw lub owoców w składzie. Produkty oferowane przez Spółkę, są właśnie takimi produktami, w związku, z czym zdaniem Spółki powinny zostać opodatkowane stawką 5%. Świadczy o tym przede wszystkim ich skład. Po pierwsze produkty te są bezalkoholowe oraz niegazowane. Po drugie owies zdaniem Spółki, uznany powinien być za warzywo. Po trzecie udział masowy soku z owsa w poszczególnych Napojach jest nie mniejszy niż 20%.

Aby nazwać dany surowiec warzywem lub owocem należy odnieść się do tego, co te pojęcia oznaczają. Ustawodawca, w ustawie VAT nie wskazał definicji warzywa, w związku z tym należy rozumieć je zgodnie z powszechnym znaczeniem tych słów.

Według słownika PWN (sjp.pwn.pl), warzywo to roślina zielna, której korzenie, liście, kwiatostany lub owoce używane są jako pożywienie”.

Przytoczona definicja warzywa jest bardzo szeroka, wynika z niej bowiem, iż każda część rośliny służąca jako pożywienie jest warzywem.

Ponadto, zgodnie z definicją wg wskazanego wyżej słownika PWN, owies to roślina zbożowa o kwiatostanie w kształcie wiechy; też: ziarno tej rośliny”.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż owies, jako produkt roślinny, przeznaczony do powszechnego spożycia przez ludzi, zdaniem Spółki powinien być uznany za warzywo. Wskazać bowiem należy, iż ekstrakt (sok) z ziarna owsa jako części kwiatostanu, jest w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, używany jako pożywienie w stanie płynnym, czyli pod postacią soku rozpuszczonego w wodzie dającego napój owsiany.

Jak wskazano w stanie faktycznym – Napoje powstają w drodze wodnej ekstrakcji. Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/UE z dnia 19 kwietnia 2012 r. zmieniającej dyrektywę Rady 2001/112/WE odnoszącą się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi – załącznik 1 – Nazwy produktów, definicje i właściwości produktów – soki mogą powstawać w drodze dyfuzji owoców (soki owocowe produkowane z użyciem ekstrakcji wodnej – produkt otrzymany z użyciem dyfuzji wody):

  • miazgi całego owocu, z której sok nie może zostać otrzymany żadnymi metodami fizycznymi, lub
  • z odwodnionego całego owocu.

Ekstrakcja rozpuszczalnikiem (w omawianym przypadku – wodą) jest to proces wyodrębniania substancji z mieszaniny lub roztworu w innym rozpuszczalniku albo z fazy stałej przez przeniesienie jej do fazy ciekłej. Ekstrakcja może służyć do usuwania z mieszanin niepożądanych domieszek lub zanieczyszczeń. Ten ostatni proces nazywa się przemywaniem. Innymi słowy za pomocą tej metody owoc będący ciałem stałym przetwarza się w substancję ciekłą, przy jednoczesnym oddzieleniu poprzez wymywanie ewentualnych substancji niepożądanych, a zachowaniu tych najbardziej wartościowych.

Ekstrakcja wodna, jako metoda pozyskiwania soku jest również wskazana w § 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie, jakości handlowej soków i nektarów owocowych z dnia 30 stycznia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 494) będącego konkretyzacją powołanego wyżej prawa unijnego.

Jest to zatem metoda pozyskiwania soku równoprawna np. wyciskaniu owoców. Przy użyciu takiej metody z niedużej ilości ziaren owsa może powstać objętościowo więcej soku. Jest to istotne z tego względu, że na opakowaniu produktu, w jego składzie podane jest, że produkty zawierają odpowiednio 16% owsa. W wyniku zastosowania ww. metody, z takiej ilości uzyskuje się minimum 20% soku z owsa.

Spółka uznaje zatem, że skoro udział masowy soku warzywnego (owsianego) w napoju owsianym wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, to istnieje podstawa do zastosowania obniżonej 5% stawki VAT, o której mowa w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy VAT.

Powyższy wniosek znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2017 r. nr 1462-IPPP2.4512.949.2016.1.JO.

W związku z tym, że Produkty dystrybuowane przez Spółkę są napojami:

  • bezalkoholowymi,
  • niegazowanymi,
  • napojami przeznaczonymi do codziennego spożycia przez człowieka,
  • na bazie roślin, które jak wskazuje powyższy wywód kwalifikuje się do grupy warzyw,
  • w których masowy udział soku warzywnego jest nie mniejszy niż 20% składu surowcowego,
  • klasyfikowanymi do kodu PKWiU 11.07.19.0,

ich dostawa powinna być opodatkowana 5% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy VAT (poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danych towarów istotne jest właściwe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.


Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towary będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towarów do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno jednak w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy – dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, w poz. 31 wymieniono towary mieszczące się pod symbolem PKWiU ex 11.07.19.0 – „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju”.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce dotyczącej nazwy towaru lub usługi.

W związku z powyższym, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru/usługi z danego grupowania.

Z przywołanych przepisów wynika, że z obniżonej stawki VAT w wysokości 5% mogą korzystać m.in. sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 11.07.19.0 napoje bezalkoholowe, pod warunkiem, że są to napoje niegazowane i że udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego w tych napojach wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego danego napoju.

A zatem, dla zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5%, w odniesieniu do produktów opisanych we wniosku, niezbędnym jest nie tylko aby były one klasyfikowany w określonym grupowaniu PKWiU, ale również muszą być napojami bezalkoholowymi – wyłącznie niegazowanymi, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność w zakresie handlu i dystrybucji towarami FMCG wiodących europejskich marek. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca prowadzi dystrybucję m.in. produktów wytwarzanych z owsa:

  • … napój owsiany z kakao (…),
  • … napój owsiany naturalny (…),
  • … napój owsiany z wapniem (…)

– dalej: Produkty.

Produkty dystrybuowane przez Wnioskodawcę są napojami gotowymi do spożycia przez ludzi. Powstają w drodze tzw. ekstrakcji składników, polegającej na zmieleniu surowca (owsa), a następnie wymywaniu go wodą (tzw. ekstrakcja wodna). W efekcie powstaje sok, bowiem metoda pozyskania płynów wykorzystana przez Wnioskodawcę to substytut wyciskania owoców/warzyw. Produkty są ekologiczne, bezalkoholowe i niegazowane. Każdy z ww. Produktów jest pochodzenia wyłącznie roślinnego i nie zawiera konserwantów. Udział masowy soku owsianego wynosi w poszczególnych Produktach nie mniej niż 20% składu. Owies w jego nieprzetworzonej postaci został wykorzystany do uzyskania soku warzywnego poprzez ekstrakcję wodną. Rozpatrując ilość soku w Produkcie nie należy kierować się ilością procentową owsa, podanego w składach Produktów. Wynika to z faktu, iż owies będąc rośliną jest naturalnie nawodniony, w związku z czym po poddaniu go ekstrakcji polegającej w głównej mierze na mieleniu, oddaje sok znajdujący się w jego wnętrzu. W wyniku takiego procesu z 16% ziaren owsa podanych w składzie, jako surowiec, powstaje minimum 20% soku owsianego.

Dla dystrybuowanych Produktów Wnioskodawca wskazał grupowanie PKWiU 2008 r. pod symbolem 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”.

Wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem stwierdzić, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro wskazane Produkty, będące przedmiotem zapytania Wnioskodawca sklasyfikował do grupowania PKWiU 11.07.19.0 jako napoje bezalkoholowe, niegazowane, w których w składzie surowcowym udział soku warzywnego (soku owsianego) wynosi nie mniej niż 20% tego składu, to należy stwierdzić, że spełnione są warunki, o których mowa w art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy.

Zatem dostawa Produktów (… napój owsiany z kakao, … napój owsiany naturalny i … napój owsiany z wapniem), które są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0 podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj