Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.858.2017.3.MJ
z 5 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.) oraz pismem z dnia 21 lutego 2018 r. (data wpływu 28 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkolenia żołnierzy-przewodników psów bojowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT usług szkolenia żołnierzy-przewodników psów bojowych,
  • zwolnienia z podatku VAT usługi doradczej w zakresie szkolenia psów.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lutego 2018 r. oraz pismem z dnia 21 lutego 2018 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi firmę … „…”, której podstawowym rodzajem działalności jest konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się również przeprowadzaniem szkoleń dotyczących psów, mając w tym zakresie odpowiednie kwalifikacje.

Ostatnio Wnioskodawca zawarł umowę z Jednostką Wojskową Komandosów na przeprowadzenie cyklu szkoleń na temat „obsługi psa bojowego”. Szkolenia dla żołnierzy-przewodników psów bojowych Wnioskodawca prowadzi w formie teoretycznej i praktycznej według ustalonego dwustronnie planu szkoleń. Z czynności usługi szkoleniowej sporządzany jest protokół odbioru. Faktura za usługę wystawiana jest najpóźniej w ostatnim dniu roboczym miesiąca, w którym została wykonana usługa. Na fakturze Wnioskodawca stosuje zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

W m-cu październiku b.r. Wnioskodawca zrealizował zamówienie Jednostki Wojskowej, które dotyczyło „usługi doradczej w zakresie szkolenia psów”. Po wykonaniu zamówienia Wnioskodawca wystawił fakturę VAT o treści: usługa doradcza w zakresie szkolenia psów w m-cu 10/17 stosując stawkę podstawową czyli 23%. Powstał spór pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Zamawiający uważa, że usługa jest zwolniona z podatku VAT na podstawie § 3 ust. l pkt 14 rozp. MF z 20.12.2013 r., a Wnioskodawca ma wątpliwości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lutego 2018 r. wskazano, że:

1a) Wnioskodawca jestem zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

1b) Na pytanie „Czy usługi będące przedmiotem wniosku świadczone były przez Wnioskodawcę jako:

  • jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz są usługami w zakresie kształcenia i wychowania,
  • uczelnię, jednostkę naukową Polskiej Akademii Nauk,
  • jednostkę badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym?”
  • Wnioskodawca odpowiedział, że „Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz jednostki wojskowej nie są objęte systemem oświaty”.

  1. Usługa szkoleniowa jest prowadzona na rzecz konkretnej instytucji państwowej i dotyczy jej pracowników. Żołnierze jednostki wojskowej nabywają wiedzę jak postępować z psami w różnych sytuacjach bojowych i pokojowych. Wnioskodawca uważa, więc że jest to dokształcanie zawodowe.
  2. Współpraca z jednostką wojskową polega na wykonywaniu przez Wnioskodawcę określonych w dwustronnej umowie założeń. Działanie jednostek wojskowych objęte jest ścisłą tajemnicą państwową. Ponieważ zleceniodawca nie może udzielić Wnioskodawcy szczegółowych informacji o swoich zatrudnionych Wnioskodawca przytacza treść jednego punktu zawartego w umowie, który pomoże zobrazować temat:„Usługa doradcza w zakresie szkolenia psów realizowana będzie w formie teoretycznej oraz praktycznej, umożliwiając przewodnikowi doskonalenie pracy z psem. Każdy przewodnik z psem będzie omawiany i analizowany indywidualnie według poszczególnych potrzeb”.
  3. W podstawowej działalności (pierwszorzędnej) Wnioskodawcy, którym jest naprawa i konserwacja pojazdów samochodowych Wnioskodawca szkoli uczniów z zakresu mechaniki pojazdowej na podstawie świadectwa ukończenie kursu pedagogicznego wydanego przez Zakład Doskonalenia Zawodowego w …. Jeśli natomiast chodzi o szkolenie przewodników psów to Wnioskodawca posiada liczne certyfikaty wydawane przez ośrodki szkoleniowe wyspecjalizowane w tematyce szkolenia psów i ich opiekunów.
  4. Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  5. Nabywcą usługi szkolenia dla żołnierzy przewodników i usługi doradczej z tym związanej jest instytucja państwowa (wojsko) czyli dysponent środków publicznych, a więc warunek finansowania jest spełniony w 100%. Wnioskodawca czyta w różnych publikacjach, że „finansowanie ze środków publicznych” należy czytać szeroko. Słowo finansowane może dotyczyć zarówno szkolącego, który otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych.
  6. Koszty usługi szkoleniowej świadczonej na rzecz jednostki wojskowej w całości pokrywa ta jednostka, a więc usługa finansowana jest w 100% ze środków publicznych.
  7. Po zakończeniu szkolenia sporządzany jest protokół odbioru oraz wystawiana faktura za wykonaną usługę. Należność za fakturę regulowana jest przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Nadawcą przelewu jest Jednostka Wojskowa.
  8. Doradzanie jest częścią szkolenia „obsługi psa bojowego” i jest ściśle z tym szkoleniem związane. Specyfika szkolenia wynika z różnych nieprzewidzianych sytuacji podczas boju lub spokoju, nieprzewidzianych zachowań psa. Doradzanie polega również na tym jak zmotywować psa do działania, jakiego typu błędy można popełniać i jak ich unikać w pracy z psem.
  9. W szkoleniu uczestniczą żołnierze - opiekunowie psów oraz osoby dodatkowo związane z programem szkolenia. W zależności od tematyki szkoleń, ze strony zleceniodawcy udział w świadczeniu usługi biorą żołnierze z psami, którymi się opiekują lub bez psów oraz inne osoby objęte wojskowym programem szkolenia.
  10. Na czym polega usługa doradcza w zakresie szkolenia psów omówione zostało w pkt-ie 9.
  11. Cały cykl szkoleń został nazwany przez Jednostkę Wojskową „Obsługa psa bojowego”. Szkolenie ma służyć nauce pracy przewodnika z psem poprzez różne sposoby treningu oraz wykonywanie odpowiednich ćwiczeń z psami w celu pełnego wykorzystania psa w praktyce.



W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 lutego 2018 r. wskazano, że w umowie zawartej na rok 2018 z Jednostką Wojskową niefortunne sformułowanie „ usługa doradcza w zakresie szkolenia psów i ich opiekunów” zastąpione zostało prawidłowym określeniem „szkolenie psów i ich przewodników”. Szkolenie żołnierzy- przewodników z psami lub bez psów w dalszym ciągu będzie polegało na motywowaniu psa do działania, zachowaniu opiekuna w wypadku różnych zachowań psa w razie np. zagrożenia z zewnątrz, tłumaczeniu przewodnikom i pokazywaniu im jak się zachować w różnych nieprzewidzianych sytuacjach. Użyte wcześniej słowo „doradzanie” miały zastąpić słowa: tłumaczenie, wyjaśnianie, nauczanie i inne synonimy.

Usługa doradcza nie ma na celu osiągania dodatkowego dochodu bo jest usługą typowo szkoleniową może tylko niesłusznie nazwaną.

Dla pełnego zobrazowania tematyki szkolenia Wnioskodawca przedstawia poniżej wyciąg z umowy:

  • szkolenie oraz motywowanie psa metodą NePoPo,
  • wykorzystanie psa bojowego w różnych warunkach (np. w terenie miejskim, leśnym, wodnym),
  • obsługa psa bojowego,
  • pielęgnacja oraz żywienie psa,
  • podstawowe użycie obroży elektrycznej,
  • wskazywanie zmiany metody szkolenia psa w sytuacji niezrozumiałej dla niego (bazując na dotychczasowym doświadczeniu oraz posiadanej wiedzy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy „zwolnienie z VAT-u” dotyczące stanu faktycznego opisanego w poz. 74 niniejszego wniosku zastosowano prawidłowo?

Zdaniem Wnioskodawcy,

„Zwolnienie z VAT-u” na usługi szkoleniowe dla przewodników psów bojowych na potrzeby Jednostki Wojskowej, zdaniem Wnioskodawcy, można zastosować na podstawie następujących przepisów prawnych:

  • § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień,
  • art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami.

Wnioskodawca uważa, że usługi szkoleniowe wykonywane przez niego mieszczą się w treści wskazanego wyżej przepisu czyli są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ dotyczą żołnierzy konkretnej jednostki wojskowej i zwierząt przez nich używanych do celów wojskowych. Nabywcą usług Wnioskodawcy jest Jednostka Wojskowa Komandosów, czyli instytucja finansowana w całości ze środków publicznych. Rozporządzenie dopuszcza zwolnienie wówczas, gdy w minimum 70% finansowanie następuje ze środków publicznych. Przepis dotyczący zastosowania zwolnienia w postaci rozporządzenia został uzgodniony z nabywcą.

Wnioskodawca sądzi jednocześnie, że zastosowane przez niego zwolnienie zgodne jest również z art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT, ponieważ szkolenie opiekunów psów bojowych nie jest formą objętą systemem oświaty i jednocześnie finansowane jest w całości ze środków publicznych. Ponieważ przepisy nie precyzują czy zleceniodawca czy zleceniobiorca ma być finansowany ze środków publicznych, więc przy pokrywaniu kosztów usług w całości przez wojsko, warunek finansowania wymagany przepisami został spełniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe regulacje stanowią odzwierciedlenie w polskim porządku prawnym przepisu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy wskazać, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analiza przywołanej wyżej regulacji art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie, albo uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w 100% ze środków publicznych.

Wskazać należy, że środkami publicznymi – w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077) – są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a.środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376 i 1475);

  1. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  2. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  3. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

2a. związki metropolitalne;

  1. jednostki budżetowe;
  2. samorządowe zakłady budżetowe;
  3. agencje wykonawcze;
  4. instytucje gospodarki budżetowej;
  5. państwowe fundusze celowe;
  6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  7. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  8. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  9. uczelnie publiczne;
  10. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  11. państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  12. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.), przez beneficjenta rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Z kolei w myśl § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń dotyczących psów, mając w tym zakresie odpowiednie kwalifikacje. Usługi szkoleniowe są świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz jednostki wojskowej nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty. Wnioskodawca zawarł umowę z Jednostką Wojskową Komandosów na przeprowadzenie cyklu szkoleń na temat „obsługi psa bojowego”. Żołnierze jednostki wojskowej nabywają wiedzę jak postępować z psami w różnych sytuacjach bojowych i pokojowych. Usługa szkoleniowa jest prowadzona na rzecz konkretnej instytucji państwowej i dotyczy jej pracowników. Żołnierze jednostki wojskowej nabywają wiedzę jak postępować z psami w różnych sytuacjach bojowych i pokojowych. Jest to dokształcanie zawodowe. Koszty usługi szkoleniowej świadczonej na rzecz jednostki wojskowej w całości pokrywa ta jednostka, a więc usługa finansowana jest w 100% ze środków publicznych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że do ww. usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę, nie ma zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, ponieważ usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz jednostki wojskowej nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty.

Jak wskazano we wniosku, szkolenie żołnierzy-przewodników na temat „obsługi psa bojowego” jest związane z kształceniem zawodowym oraz jest finansowana jest w 100% ze środków publicznych. Zatem usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to ma zastosowanie, o ile Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika, że wynagrodzenie za świadczone usługi pochodzi ze środków publicznych.

Skoro usługi szkoleniowe, objęte zakresem pytania nr 1, są finansowane w całości z środków publicznych to objęte są zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. W związku z powyższym nie ma do nich zastosowania zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkolenia żołnierzy-przewodników psów bojowych. Natomiast w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi doradczej w zakresie szkolenia psów zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj