Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.24.2018.2.KSM
z 7 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 16 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania stypendium w ramach stażu rehabilitacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 26 stycznia 2018 r., nr 0113-KDIPT3.4011.24.2018.1.KSM, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 26 stycznia 2018 r. (data doręczenia 30 stycznia 2018 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 2 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 2 lutego 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W pierwszym kwartale 2018 r. Wnioskodawczyni planuje skorzystać z formy wsparcia osób niepełnosprawnych, tj. stażu rehabilitacyjnego, realizowanego przez organizację pożytku publicznego. Organizacja pożytku publicznego, która organizuje staż rehabilitacyjny poinformowała Wnioskodawczynię, że staż rehabilitacyjny jest formą wsparcia Uczestników Projektów przewidzianą w projekcie współfinansowanym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Formę tę przewiduje art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Od lipca 2014 r. Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną i spełnia kryteria do podjęcia stażu rehabilitacyjnego. Zgodnie z zapewnieniami pracownika organizacji pożytku publicznego oraz z zapisami ogólnego wzorca umowy stażowej „Przez „Staż” należy rozumieć nabywanie przez Stażystę umiejętności praktycznych do wykonywania zadań w miejscu pracy. Umowa Stażowa nie jest umową o pracę i nie może być w ten sposób traktowana przez Strony Umowy Stażowej”. Przedmiotowy staż rehabilitacyjny jest zatem instrumentem aktywizacji zawodowej oraz formą wsparcia Uczestników Projektu (osób niepełnosprawnych). Z tytułu uczestnictwa w stażu fundacja będzie wypłacać Wnioskodawczyni stypendium stażowe.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lutego 2018 r. Wnioskodawczyni dodała, że stypendium stażowe, o którym mowa we wniosku, w całości pochodzi ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Stronami umowy stażowej będzie organizacja pożytku publicznego, przyjmująca na staż rehabilitacyjny oraz Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy (ani w żadnym innym urzędzie pracy). Pozostaje bez zatrudnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy po zakończeniu stażu rehabilitacyjnego Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu uzyskania dochodów – stypendium stażowego? (Ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
  2. Czy organizacja pożytku publicznego ma obowiązek odprowadzać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w trakcie trwania stażu rehabilitacyjnego (pobierając kwoty ze stypendium stażowego)?
  3. Czy organizacja pożytku publicznego ma obowiązek wystawienia PIT-8C lub inny formularz, na którym wskazana zostanie łączna kwota stypendium stażowego jaką uzyskam z tytułu uczestnictwa w stażu rehabilitacyjnym?
  4. Czy stypendium stażowe wypłacane z tytułu uczestnictwa w projekcie finansowanym przez Państwowy Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, realizowanym przez organizację pożytku publicznego, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych i na jakiej podstawie prawnej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, po zakończonym stażu rehabilitacyjnym Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu uzyskania dochodów – stypendium stażowego. Stypendium stażowe wypłacane z tytułu uczestnictwa w projekcie finansowanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacyjny Osób Niepełnosprawnych, realizowanym przez organizację pożytku publicznego, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że staż rehabilitacyjny jest formą aktywizacji zawodowej oraz formą wsparcia uczestników projektu. Staż ten należy rozumieć jako nabywanie umiejętności praktycznych do wykonywania zadań w miejscu pracy. Umowa stażowa nie jest umową o pracę i nie może być w ten sposób traktowana przez strony umowy stażowej. Staż ten jest formą rehabilitacji zawodowej osoby niepełnosprawnej.

Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych „Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mogą być realizowane na zlecenie Funduszu przez fundacje oraz organizacje pożytku publicznego”.

Podkreślenia wymaga fakt, że analogicznie - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - zatem stypendia stażowe finansowane z udziałem środków europejskich są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Organizacja pożytku publicznego nie ma obowiązku odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w trakcie trwania stażu rehabilitacyjnego, pobierając kwoty ze stypendium stażowego.

Organizacja pożytku publicznego nie ma obowiązku wystawiać PIT-8C lub innego formularza, na którym wskazana zostanie łączna kwota stypendium stażowego, jaką Wnioskodawczyni uzyska z tytułu uczestnictwa w stażu rehabilitacyjnym.

Stypendium stażowe wypłacane z tytułu uczestnictwa w projekcie finansowanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, realizowanym przez organizację pożytku publicznego jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których minister właściwy do spraw finansów publicznych zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Ustawodawca sformułował bowiem tak wskazany przepis, aby stanowił on kategorię otwartą. Nie jest bowiem możliwym, aby przewidzieć każdy rodzaj przychodu, który wystąpi.

Z wniosku wynika, że w pierwszym kwartale 2018 r. Wnioskodawczyni planuję skorzystać z formy wsparcia osób niepełnosprawnych, tj. stażu rehabilitacyjnego, realizowanego przez organizację pożytku publicznego. Organizacja pożytku publicznego, która organizuje staż rehabilitacyjny poinformowała Wnioskodawczynię, że staż rehabilitacyjny jest formą wsparcia Uczestników Projektów przewidzianą w projekcie współfinansowanym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Formę tę przewiduje art. 36 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Od lipca 2014 r. Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną i spełnia kryteria do podjęcia stażu rehabilitacyjnego. Z tytułu uczestnictwa w stażu fundacja będzie wypłacać Wnioskodawczyni stypendium stażowe. Stypendium stażowe, o którym mowa we wniosku w całości pochodzi ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Stronami umowy stażowej będzie organizacja pożytku publicznego, przyjmująca na staż rehabilitacyjny oraz Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy (ani w żadnym innym urzędzie pracy). Pozostaje bez zatrudnienia.

Stosowanie do treści art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowych funduszy aktywności.

Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie, określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2046, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej.

Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwianie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ww. ustawy, zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mogą być realizowane na zlecenie Funduszu przez fundacje oraz organizacje pozarządowe.

Na podstawie art. 36 ust. 2 tej ustawy, zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane ze środków Funduszu przez fundacje i organizacje pozarządowe również na zlecenie samorządu województwa lub powiatu.

Do zlecania zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 36 ust. 3 cyt. ustawy).

W myśl art. 36 ust. 4 ww. ustawy, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, które mogą być zlecane fundacjom oraz organizacjom pozarządowym, mając na względzie zapewnienie realizacji potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zauważyć należy, że rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej określone zostały w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lutego 2008 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 172) w sprawie rodzajów zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zlecane fundacjom oraz organizacjom pozarządowym.

Zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, fundacjom oraz organizacjom pozarządowym mogą być zlecane do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej takie jak: organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia oraz zespołów aktywności społecznej dla osób niepełnosprawnych – aktywizujących zawodowo i społecznie te osoby.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że wypłacanie Wnioskodawczyni, jako osobie niepełnosprawnej stypendium w ramach stażu rehabilitacyjnego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynika z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacone na rzecz Wnioskodawczyni stypendium stażowe ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynikające z przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Jednakże przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z ww. tytułu.

W tej sytuacji organizacja pożytku publicznego nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od kwoty stanowiącej stypendium stażowe, tym samym sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy dodać, że Organ nie odniósł się do kwestii zwolnienia tego świadczenia na podstawie powołanego przez Wnioskodawczynię we własnym stanowisku przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, wypłata ww. świadczenia nie będzie finansowana ze środków europejskich.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj