Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.55.2018.2.PR
z 9 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Miasto) – miasto na prawach powiatu, jednostka samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 stycznia 1994 r. i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Miasto jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których Miasto spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Projekt Miasta pn. „(...)” otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: XII. Infrastruktura edukacyjna dla Działania: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego dla Poddziałania: 12.2.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego – RIT.

Projekt pn. „(...)” to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie szkół, uczniów oraz pracodawców z terenu Miasta na wysoką jakość kształcenia i wykwalifikowaną kadrę pracowniczą. Celem projektów jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkół prowadzących kształcenie zawodowe, służące podniesieniu zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia, a także promocja kształcenia zawodowego.

Podstawowe działania w projekcie pn. „(...)” to wyposażenie pracowni praktycznej nauki zawodu w trzech placówkach oświatowych z terenu Miasta:

  • Zespół Szkół Specjalnych (pracownia dla zawodu kucharz/piekarz),
  • Zespół Szkół A (pracownia dla zawodu kucharz/technik żywienia i usług gastronomicznych, pracownia dla zawodu technik logistyk, pracownia dla zawodu technik ekonomista),
  • Zespół Szkół B (pracownia dla zawodu technik analityk oraz remont, pracownia dla zawodu technik mechatronik).

Okres realizacji: styczeń 2018 r. – sierpień 2019 r.

Całkowita wartość projektu: 934 002,99 zł, kwota wnioskowanego dofinansowania: 793 902,54 zł.

W ramach projektu planuje się zakup wyposażenia pracowni w:

  1. Zespole Szkół Specjalnych:
    1. pracownia dla zawodu kucharz/piekarz, planowane zakupy:
      • piec konwekcyjno-parowy,
      • zmywarka do naczyń,
      • patelnia elektryczna,
      • mobilny barek sałatkowy,
      • chłodziarka z zamrażarką,
      • kuchenka elektryczna 6-palnikowa z piekarnikiem,
      • robot wielofunkcyjny,
      • piec piekarniczy,
      • komora rozrostowa,
      • grill elektryczny (…),
      • zestaw garnków,
  2. Zespole Szkół A:
    1. pracownia dla zawodu kucharz/technik żywienia i usług gastronomicznych, planowane zakupy:
      • zmywarka do naczyń,
      • obieraczka do warzyw,
      • piec konwekcyjno-parowy,
      • patelnia elektryczna,
      • mikser,
      • piec do gotowania sous vide,
      • ekspres do kawy,
      • szafa chłodnicza,
      • bemar stacjonarny (urządzenie do ekspozycji potraw),
      • elektryczna szatkownica do warzyw,
      • witryna do ciast z chłodziarką,
      • frytkownica,
      • grill elektryczny salamander,
      • zestaw garnków,
    2. pracownia dla zawodu technik logistyk, planowane zakupy:
      • zestaw komputerowy,
      • drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4,
      • regał przepływowy (…) lub równoważny z jednym poziomem grawitacyjnym,
    3. pracownia dla zawodu technik ekonomista, planowane zakupy:
      • zestaw komputerowy,
      • drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4,
  3. Zespole Szkół B:
    1. pracownia dla zawodu technik analityk oraz prace adaptacyjne, planowane zakupy:
      • spektrofotometr UV-VIS i bliska podczerwień,
      • polarymetr,
      • konduktometr,
      • aparat do pomiaru temperatury topnienia,
      • prace adaptacyjne,
    2. pracownia dla zawodu technik mechatronik, planowane zakupy:
      • program (…) – pneumatyka,
      • program (…) – elektrotechnika i elektronika,
      • stanowisko pomiarowo-montażowe,
      • zestaw komputerowy.

W ramach realizacji projektu planuje się również działania promocyjne, w ramach których zaplanowano zakup tablic informacyjnych (w tym projekt, wykonanie, montaż) oraz oznaczeń doposażonych stanowisk (w tym projekt, wykonanie).

Zespół Szkół A, Zespół Szkół B oraz Zespół Szkół Specjalnych są jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz jednostkami organizacyjnymi Miasta i od dnia 1 stycznia 2017 r. podlegają centralizacji rozliczeń podatkowych w zakresie VAT z Miastem.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności związanej z uzyskiwaniem przychodów przez Miasto jak również przez Zespół Szkół A, Zespół Szkół B oraz Zespół Szkół.

Wnioskodawcą we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest Miasto. Zgodnie z wytycznymi programu do podpisania umowy o dofinansowanie projektu, Miasto winno złożyć oświadczenie z informacją czy jest płatnikiem podatku VAT i czy realizując powyższe zadanie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać/odliczyć poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT na zasadach obowiązującego w Polsce prawa w zakresie podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) wyjaśnił:

  1. projekt pn. „(...)” będzie realizowany w ramach zadań własnych Wnioskodawcy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) oraz zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59);
  2. faktury dokumentujące zakup towarów i usług w zakresie wyżej wymienionego projektu wystawione będą na Wnioskodawcę;
  3. nabywane towary i usługi przez Wnioskodawcę dla realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zarówno przez Wnioskodawcę jak i jego jednostki. Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane przez Zespół Szkół Specjalnych, Zespół Szkół A oraz Zespół Szkół A – jednostki budżetowe objęte centralizacją VAT z Wnioskodawcą, do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji publicznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako beneficjent programu przy realizacji zadania pn. „(...)” ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania i w jakim zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionych zadań w projekcie pn.: „(...)” ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane przez Zespół Szkół A, Zespół Szkół B i Zespół Szkół Specjalnych – jednostki budżetowe objęte centralizacją VAT z Miastem, do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji publicznej.

Miasto nie zakłada w okresie trwałości projektu możliwości wynajmu sal pracowni.

W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280) – jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. – jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. – ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 powołanej ustawy – miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest miastem na prawach powiatu, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Projekt Miasta pn. „(...)” otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: XII. Infrastruktura edukacyjna dla Działania: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego dla Poddziałania: 12.2.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego – RIT. Podstawowe działania w ww. projekcie to wyposażenie pracowni praktycznej nauki zawodu w trzech placówkach oświatowych z terenu Miasta:

  • Zespół Szkół Specjalnych (pracownia dla zawodu kucharz/piekarz),
  • Zespół Szkół A (pracownia dla zawodu kucharz/technik żywienia i usług gastronomicznych, pracownia dla zawodu technik logistyk, pracownia dla zawodu technik ekonomista),
  • Zespół Szkół B (pracownia dla zawodu technik analityk oraz remont, pracownia dla zawodu technik mechatronik).

Zespół Szkół A, Zespół Szkół B oraz Zespół Szkół Specjalnych są jednostkami budżetowymi oraz jednostkami organizacyjnymi Miasta i od dnia 1 stycznia 2017 r. podlegają centralizacji rozliczeń podatkowych w zakresie VAT z Miastem. Projekt pn. „(...)” będzie realizowany w ramach zadań własnych Wnioskodawcy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w zakresie wyżej wymienionego projektu wystawione będą na Wnioskodawcę. Nabywane towary i usługi przez Wnioskodawcę dla realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zarówno przez Wnioskodawcę jak i jego jednostki. Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane przez Zespół Szkół Specjalnych, Zespół Szkół A oraz Zespół Szkół B – jednostki budżetowe objęte centralizacją VAT z Wnioskodawcą, do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji publicznej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wyposażenie pracowni praktycznej nauki zawodu w trzech placówkach oświatowych (Zespół Szkół A, Zespół Szkół B oraz Zespół Szkół Specjalnych) z terenu Miasta odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Miasto wykonując ten projekt będzie działało jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Miasto bez wątpienia nie może być uznane za podatnika, gdyż zrealizuje ono w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Miasto będzie realizowało opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nie ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działało w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Miasto nie będzie ponosiło wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działało w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(...)”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Miasto nie będzie działało jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj