Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.4.2018.2.JM
z 9 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2017 r. (data wpływu 2 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 28 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku za wykonanie dokumentacji projektowej, robót ziemnych i fundamentowych budynku oraz pozostałych robót budowlanych wykonanych w bryle budynku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku za wykonanie dokumentacji projektowej, robót ziemnych i fundamentowych budynku oraz pozostałych robót budowlanych wykonanych w bryle budynku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 28 lutego 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Zakład „…”, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym pod nr … . W wyniku postępowania przetargowego o udzielenie zamówienia publicznego w trybie ustawy Prawa Zamówień Publicznych oferta zakładu Wnioskodawcy została wybrana do wykonania zadania w systemie zaprojektuj i wybuduj pn.: „”. Zamawiającym jest Gmina. Zakres rzeczowy przedmiotu umowy obejmuje:

  • wykonanie dokumentacji projektowej w oparciu o przepisy Prawa Budowlanego, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, – uzyskanie wszelkich wymaganych opinii, uzgodnień projektowych, – uzyskanie wymaganych przepisami Prawa Budowlanego uzgodnień i pozwoleń na realizację projektu, – uzyskanie w imieniu Zamawiającego ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę,
  • wykonanie robót budowlanych w oparciu o opracowaną i zatwierdzoną dokumentację projektową.

Jest to budynek dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony z dachem dwuspadowym symetrycznie.

Budowa budynku Domu Pomocy Społecznej obejmuje wykonanie następujących robót budowalnych:

  • roboty ziemne i fundamentowe, – roboty murarskie/wykonanie ścian parteru, stropu parteru, ścian I-go piętra, strop nad piętrem/, – wykonanie dachu konstrukcja i pokrycie, – stolarka okienna i drzwiowa/zewnętrzna/. Wnioskodawca nadmienia, że zgodnie z umową wykonanie budynku jest w stanie surowym bez instalacji, tynków i stolarki wewnętrznej. Zgodnie z zawartą umową zakład Wnioskodawcy wykonuje tylko ten zakres robót. Za wykonanie ww. robót składających się na przedmiot umowy strony Umowy ustaliły wynagrodzenie ryczałtowe bez rozbicia na wartość netto i podatek VAT. W kosztorysie inwestorskim zakład Wnioskodawcy zastosował stawkę VAT w wysokości 23% za całość zadania.

Obecnie po dogłębnej analizie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę Nr …, po zasięgnięciu opinii od pracowników działu inwestycji Urzędu Gminy o przeznaczeniu budowanego budynku, który zalicza się budynków użyteczności publicznej w kategorii obiektu budowlanego XI i dostępny będzie dla osób niepełnosprawnych i starszych, przystosowany w późniejszym okresie dla 50 pensjonariuszy gdzie będzie pełnił funkcję stałego pobytu, Wnioskodawca ma obawy co do prawidłowości zastosowanej stawki VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lutego 2018 r. Wnioskodawca wskazał: UZUPEŁNIENIE WNIOSKU: Zakład „…”, w odpowiedzi na wezwanie nr 0113-KDIPTI-3.4012.4.2018.1.JM z dnia 15.02.2018 roku w sprawie uzupełnienia braków formalnych wniosku o interpretację indywidualną, dotyczącej podatku VAT w zakresie stawek podatku na wykonanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane stanu surowego budynku Domu Pomocy Społecznej w … gmina … informuje, że Inwestor Gmina przestawiła Wnioskodawcy jako dowody na potwierdzenie stanu faktycznego budowanego budynku oraz jego przeznaczenia następujące dokumenty: projekt budowlany, gdzie określona została kategoria obiektu budowalnego jako XI oraz decyzję Nr … zatwierdzającą pozwolenie na budowę z której zdecydowanie wynika, że budowany budynek to Dom Pomocy Społecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zakład Wnioskodawcy zwrócił się z pismem do Gminy o przedłożenie dokumentu, gdzie byłoby określone PKOB budynku ale Wnioskodawca nie otrzymał żadnego potwierdzenia.

Wobec powyższego zakład Wnioskodawcy przedstawia własne stanowisko w tej sprawie. Na podstawie ww. decyzji wydanej przez Starostę obiekt ten zakwalifikowany został do 11 kategorii obiektów budowlanych. Jak określa decyzja obiekt, którego dotyczą określone we wniosku prace budowalne, stanowić będzie budynek mieszkalny dla 50 pensjonariuszy i pełnił będzie funkcję stałego pobytu dla osób starszych.

Pomimo, że przedmiotowy obiekt nie ma nadanego symbolu PKOB, zdaniem Wnioskodawcy na podstawie przytoczonej decyzji można zakwalifikować jako budynek zbiorczego zamieszkania o symbolu 113.

W dalszej kolejności Wnioskodawca powtórzył informacje zawarte we wniosku
z dnia 27 grudnia 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Okres realizacji zadania zgodnie z umową przewidziany jest do roku 2020 z podziałem na zakres robót do wykonania w poszczególnych latach. W roku 2016 została opracowana dokumentacja projektowa budynku, opracowano kosztorys inwestorski oraz uzyskano pozwolenie na budowę. Wystawiona została faktura za ww. zakres z 23 % podatkiem VAT. W roku 2017 Wnioskodawca wykonał roboty ziemne i fundamentowe a w miesiącu grudniu 2017 roku wystawiona została faktura z 8% podatkiem VAT. Ponieważ wątpliwości Wnioskodawcy budzi stawka podatku VAT przy realizacji całego zadania Wnioskodawca prosi o interpretację w zakresie:

  1. Czy prawidłowo zastosowana została stawka VAT 23% za wykonaną dokumentację projektową na wykonanie budynku?
  2. Czy za roboty ziemne i fundamentowe budynku prawidłowo w miesiącu grudniu 2017 roku zastosowano stawkę 8% podatku VAT?
  3. Czy za pozostałe roboty budowalne związane z bryłą budynku należy zastosować stawkę 8% podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle regulacji Ustawy o podatku od towarów i usług oraz biorąc stan faktyczny realizowanego zadania Wnioskodawca uważa, że całość inwestycji pn. „” realizowanej zgodnie z zawartą umową i harmonogramem wykonywania poszczególnych etapów robót nie może być w całości opodatkowana stawką 23% podatku Vat, jak również jest błędem opodatkowanie w całości 8% podatkiem. Ustalając stawkę VAT właściwą do wykonywanych robót należy brać pod uwagę klasyfikację budynku PKOB po ukończeniu całej inwestycji, zgodnie z jej przeznaczeniem. Stanowisko Wnioskodawcy obecnie ustalone dla całej inwestycji jest następujące:

  1. Za wykonanie dokumentacji projektowej i zezwolenia na budowę – stawka 23%.
  2. Wszystkie roboty budowlane wykonane bezpośrednio przy budynku DPS opodatkować należy preferencyjną stawką 8% podatku VAT.

Wnioskodawca prosi o zajęcie stanowiska. Otrzymane interpretacje stanowić będą podstawę do prawidłowego ustalenia stawek podatku VAT dla realizowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem
ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12 ustawy, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112), w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego, i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, Wnioskodawca winien uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Ponadto z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego, zaś przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane).

Podkreślić należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Stwierdzić należy, że w przedstawionej powyżej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi, w tym na konstrukcji umieszczonej na dachu budynku lub jego ścianach. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Natomiast dla usług wykonywanych poza obiektem budowlanym zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W wyniku postępowania przetargowego o udzielenie zamówienia publicznego w trybie ustawy Prawa Zamówień Publicznych oferta zakładu Wnioskodawcy została wybrana do wykonania zadania w systemie zaprojektuj i wybuduj. Zamawiającym jest Gmina. Zakres rzeczowy przedmiotu umowy obejmuje: wykonanie dokumentacji projektowej w oparciu o przepisy Prawa Budowlanego, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, uzyskanie wszelkich wymaganych opinii, uzgodnień projektowych, uzyskanie wymaganych przepisami Prawa Budowlanego uzgodnień i pozwoleń na realizację projektu, uzyskanie w imieniu Zamawiającego ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, wykonanie robót budowlanych w oparciu o opracowaną i zatwierdzoną dokumentację projektową. Budowa budynku Domu Pomocy Społecznej obejmuje wykonanie następujących robót budowalnych: roboty ziemne i fundamentowe, roboty murarskie/wykonanie ścian parteru, stropu parteru, ścian I-go piętra, strop nad piętrem, wykonanie dachu konstrukcja i pokrycie, stolarka okienna i drzwiowa/zewnętrzna/. Wnioskodawca nadmienia, że zgodnie z umową wykonanie budynku jest w stanie surowym bez instalacji, tynków i stolarki wewnętrznej. Zgodnie z zawartą umową zakład Wnioskodawcy wykonuje tylko ten zakres robót. Przedmiotowy obiekt zdaniem Wnioskodawcy można zakwalifikować jako budynek zbiorczego zamieszkania o symbolu 113.

Przenosząc powołane regulacje prawne na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca będzie wykonywał roboty budowlane, takie jak: roboty ziemne i fundamentowe, roboty murarskie/wykonanie ścian parteru, stropu parteru, ścian I-go piętra, strop nad piętrem, wykonanie dachu konstrukcja i pokrycie, stolarka okienna i drzwiowa/zewnętrzna/ budynku sklasyfikowanego w PKOB pod symbolem 113, stanowiącego obiekt zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i umowa została zawarta na budowę budynku jako całości to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości tych robót, wykonywanych w tym obiekcie.

Odnosząc się natomiast do kwestii zastosowania właściwej stawki podatku dla wykonania dokumentacji projektowej należy wskazać, że zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonywaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Pojedyncza czynność lub świadczenie traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne, które nie może zostać wykonane lub wykorzystane bez świadczenia pomocniczego.

Zauważa się, że stanowisko to potwierdza orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, m.in. wyrok w sprawie Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96), wyrok w sprawie Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Statssecretaris van Financien (C-41/04).

Tak więc, o świadczeniu złożonym (kompleksowym) można mówić, gdy istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić według stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

W związku z tym, w każdym przypadku dla określenia skutków podatkowych transakcji złożonych należy badać, czy mamy do czynienia z kompozycją świadczenia głównego – dominującego, wzbogaconą jedynie o świadczenia pomocnicze, czy też dostawca realizuje kilka odrębnych i niezależnych świadczeń.

W przypadku, gdy występuje wielość świadczeń wynikających z jednej umowy, mogą być potraktowane one jako jedna usługa, lecz jest to możliwe tylko i wyłącznie w takich sytuacjach, gdy na ową usługę składa się cały zespół niedających się w istocie wyodrębnić czynności, dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę.

Sytuacja ta nie ma jednak miejsca w odniesieniu do przedmiotowej usługi, gdzie możliwe jest wyodrębnienie czynności wykonania dokumentacji projektowej od czynności budowy domu pomocy społecznej. Czynności te mają bowiem charakter samoistny i mogą występować niezależnie. Usługa wykonania dokumentacji projektowej nie stanowi składowej wykonania ww. usługi budowy budynku – wprost ją poprzedza i może być wykonana przez dowolny, inny podmiot i usługi te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, by niemożliwe było ich wyodrębnienie – wręcz przeciwnie – co do zasady, są to dwie różne i niezależne od siebie usługi.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że czynność wykonania dokumentacji projektowej (jako czynność odrębna od budowy domu pomocy społecznej) nie może korzystać ze stawki preferencyjnej w wysokości 8%, w związku z tym podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że:

  • dla czynności wykonania dokumentacji projektowej ma zastosowanie stawka podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy;
  • dla robót ziemnych i fundamentowych budynku oraz pozostałych robót budowlanych wykonanych w bryle budynku ma zastosowanie stawka podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj