Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.680.2017.3.AK
z 21 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2017 r. (data wpływu 14 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.) oraz pismem 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania świadczenia na rzecz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej fakturą VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania świadczenia na rzecz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej fakturą VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 7 lutego 2018 r. oraz w dniu 5 marca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowane pytanie i własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 1 (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 ze zm.) poprzez swoje jednostki budżetowe, tj.

  1. Liceum Ogólnokształcące A,
  2. Liceum Ogólnokształcące B,
  3. Zespół Szkół Elektronicznych,
  4. Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych,
  5. Zespół Szkół Mechanicznych,
  6. Zespół Szkół Budowlanych,
  7. Zespół Szkół Handlowych i Usługowych,
  8. Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych,
  9. Zespół Resocjalizacyjny.

Wskazane wyżej w punkcie nr 3); 4); 5); 6; i 7) jednostki działające na podstawie ustawy o systemie oświaty są ośrodkami egzaminacyjnymi, zgodnie z umową z Okręgową Komisją Egzaminacyjną, w których organizuje się i przeprowadza egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna zobowiązuje się zwrócić ośrodkowi egzaminacyjnemu, środki wydatkowane na zakup materiałów i surowców na egzamin w ilościach wynikających z liczby zdających i liczby przygotowanych stanowisk egzaminacyjnych, zgodnie z przekazaną przez OKE informacją. Ośrodek egzaminacyjny zobowiązuje się do zapewnienia noclegu dla egzaminatorów dojeżdżających na egzamin z innej miejscowości, w ramach limitu określonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.

Z tytułu przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe wskazane wyżej jednostki wystawiają na rzecz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej fakturę VAT obejmującą wszystkie wydatki poniesione na zapewnienie materiałów do wykonania zadań egzaminacyjnych i zużytych podczas egzaminów przez zdających.

  1. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany:
    1. z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub w zawodach zgodnie z klasyfikacją szkolnictwa zawodowego,
    2. na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
  2. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany dla:
    1. uczniów zasadniczych szkół zawodowych techników,
    2. absolwentów zasadniczych szkół zawodowych.
  3. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie składa się:
    1. z części pisemnej polegającej na rozwiązaniu testu pisemnego,
    2. z części praktycznej polegającej na wykonaniu zadania praktycznego.

Część pisemna z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu i część praktyczna egzaminu są przeprowadzane w szkole, placówce, u pracodawcy lub w podmiocie prowadzącym kwalifikacyjny kurs zawodowy, posiadających upoważnienie dyrektora komisji egzaminacyjnej właściwej ze względu na siedzibę szkoły/placówki, miejsce wskazane przez pracodawcę i miejsce prowadzenia kwalifikacyjnego kursu zawodowego wskazane przez ten podmiot. Za przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu zawodowego w szkole, placówce, u pracodawcy i w podmiocie prowadzącym kwalifikacyjny kurs zawodowy odpowiada przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, którym jest w szkole lub placówce - dyrektor szkoły lub placówki. Przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, których organizatorem są Powiatowe jednostki egzaminacyjne, nie jest elementem procesu dydaktycznego, a przystąpienie do egzaminu nie jest warunkiem zakończenia procesu dydaktycznego, tj. ukończenia szkoły. Powiatowe jednostki budżetowe są ośrodkami egzaminacyjnymi, które na zlecenie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej przygotowują część techniczną, związaną z przeprowadzeniem egzaminu. Dochodzi tu, do zawarcia umowy o świadczenie usług, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie występuje usługodawca (Powiat), który wykonuje usługi na rzecz innego podmiotu tj. Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Tym samym wykonywane czynności w ramach zorganizowania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, stanowią kompleksową usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Powiat wystawia fakturę VAT z podatkiem VAT należnym, a z tytułu dokonywanych zakupów związanych z organizacją egzaminów, nabywa na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, z uwagi na bezpośrednie powiązanie dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna określa ilość i rodzaj materiałów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. materiały i surowce w celu przeprowadzenia egzaminów nabywane są na rzecz Powiatu;
  2. jako nabywcę na fakturach zakupu wskazany jest Powiat (pod NIP Powiatu); odbiorcą faktury jest jednostka organizacyjna organizująca egzamin, która wykazuje wskazaną fakturę w cząstkowej ewidencji zakupu, która stanowi część składową ewidencji zakupów Powiatu;
  3. zakupy przez ośrodek egzaminacyjny obciążane są stawką VAT uzależnioną od przedmiotu zakupu, tj. artykułu spożywcze (np. stawka 5% olej, mleko, masło; stawka 8% rękawice lateksowe; stawka 23% pieprz, sól), artykułu biurowe (np. stawka 23% papier, toner); artykuły elektryczne ( np. stawka 23% gniazdka elektryczne, kable elektryczne). Należy również zaznaczyć, że do rozliczenia z Okręgową Komisją Egzaminacyjną dołączane są kserokopie faktur zakupowych związanych z przeprowadzeniem egzaminu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 26 lutego 2018 r.).

Czy prawidłową formą obciążenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej kosztami zakupu materiałów i surowców zakupionych dla potrzeb organizacji egzaminów kwalifikacyjnych będzie faktura?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 26 lutego 2018 r.), udokumentowanie dokonywanych czynności związanych z organizacją egzaminów zawodowych należy dokonać fakturą zawierającą wszystkie koszty związane z zakupem materiałów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminu, ponieważ między jednostką organizacyjną Powiatu , zajmującą się technicznym zabezpieczeniem przeprowadzenia egzaminu a Okręgową Komisją Egzaminacyjną dochodzi do świadczenia usług. Faktura sprzedaży zawierać będzie stawki VAT właściwe dla dokumentów źródłowych związanych z zakupem materiałów i surowców niezbędnych do przeprowadzenia egzaminów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn.zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie si przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższych przepisów wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Zauważyć przy tym należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej poprzez swoje jednostki budżetowe tj.

  1. Liceum Ogólnokształcące A,
  2. Liceum Ogólnokształcące B,
  3. Zespół Szkół Elektronicznych,
  4. Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych,
  5. Zespół Szkół Mechanicznych,
  6. Zespół Szkół Budowlanych,
  7. Zespół Szkół Handlowych i Usługowych,
  8. Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych,
  9. Zespół Resocjalizacyjny.

Wskazane wyżej w punkcie nr 3); 4); 5); 6; i 7) jednostki działające na podstawie ustawy o systemie oświaty są ośrodkami egzaminacyjnymi, zgodnie z umową z Okręgową Komisją Egzaminacyjną, w których organizuje się i przeprowadza egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna zobowiązuje się zwrócić ośrodkowi egzaminacyjnemu, środki wydatkowane na zakup materiałów i surowców na egzamin w ilościach wynikających z liczby zdających i liczby przygotowanych stanowisk egzaminacyjnych, zgodnie z przekazaną przez OKE informacją. Ośrodek egzaminacyjny zobowiązuje się do zapewnienia noclegu dla egzaminatorów dojeżdżających na egzamin z innej miejscowości, w ramach limitu określonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.

Z tytułu przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikację zawodowe wskazane wyżej jednostki wystawiają na rzecz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej fakturę VAT obejmującą wszystkie wydatki poniesione na zapewnienie materiałów do wykonania zadań egzaminacyjnych i zużytych podczas egzaminów przez zdających.

Część pisemna z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu i część praktyczna egzaminu są przeprowadzane w szkole, placówce, u pracodawcy lub w podmiocie prowadzącym kwalifikacyjny kurs zawodowy, posiadających upoważnienie dyrektora komisji egzaminacyjnej właściwej ze względu na siedzibę szkoły/placówki, miejsce wskazane przez pracodawcę i miejsce prowadzenia kwalifikacyjnego kursu zawodowego wskazane przez ten podmiot. Za przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu zawodowego w szkole, placówce, u pracodawcy i w podmiocie prowadzącym kwalifikacyjny kurs zawodowy odpowiada przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, którym jest w szkole lub placówce - dyrektor szkoły lub placówki. Przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, których organizatorem są powiatowe jednostki egzaminacyjne, nie jest elementem procesu dydaktycznego, a przystąpienie do egzaminu nie jest warunkiem zakończenia procesu dydaktycznego, tj. ukończenia szkoły. Powiatowe jednostki budżetowe są ośrodkami egzaminacyjnymi, które na zlecenie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej przygotowują część techniczną, związaną z przeprowadzeniem egzaminu. Według opinii Wnioskodawcy dochodzi tu do zawarcia umowy o świadczenie usług. Powiat wystawia fakturę VAT z podatkiem VAT należnym, a z tytułu dokonywanych zakupów związanych z organizacją egzaminów, nabywa na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, z uwagi na bezpośrednie powiązanie dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna określa ilość i rodzaj materiałów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminów. Wnioskodawca również wskazał, że materiały i surowce w celu przeprowadzenia egzaminów nabywane są na rzecz Powiatu. Jako nabywca na fakturach zakupu wskazany jest Powiat (pod NIP Powiatu); odbiorcą faktury jest jednostka organizacyjna organizująca egzamin, która wykazuje wskazaną fakturę w cząstkowej ewidencji zakupu, która stanowi część składową ewidencji zakupów Powiatu. Zakupy przez ośrodek egzaminacyjny obciążane są stawką VAT uzależnioną od przedmiotu zakupu, tj. artykułu spożywcze (np. stawka 5% olej, mleko, masło; stawka 8% rękawice lateksowe; stawka 23% pieprz, sól), artykułu biurowe (np. stawka 23% papier, toner); artykuły elektryczne ( np. stawka 23% gniazdka elektryczne, kable elektryczne). Należy również zaznaczyć, że do rozliczenia z Okręgową Komisją Egzaminacyjną dołączane są kserokopie faktur zakupowych związanych z przeprowadzeniem egzaminu.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy prawidłową formą obciążenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej kosztami zakupu materiałów i surowców zakupionych dla potrzeb organizacji egzaminów kwalifikacyjnych będzie faktura.

Odnosząc się zatem do opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność czyli dostawa towarów lub świadczenie usług.

Za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  1. istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  2. wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  3. istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  4. odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  5. istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że z opisu sprawy dotyczącego organizacji egzaminów wynika, że pomiędzy OKE mającą zwrócić koszty przeprowadzonego egzaminu, a Powiatem działającym przez swoje jednostki istnieje świadczenie wzajemne, gdyż istnieje podmiot będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania czyli Okręgowa Komisja Egzaminacyjna.

Natomiast opodatkowaniu podlegają te czynności, które przyczyniają się bezpośrednio do uzyskania korzyści przez wypłacającego.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz fakt, że – jak wynika z treści wniosku – Okręgowa Komisja Egzaminacyjna nie płaci Wnioskodawcy za usługę zorganizowania egzaminu, a jedynie za zużyte w tym celu materiały i surowce między Powiatem a OKE dochodzi do dostawy towarów. Przedmiotem sprzedaży są materiały i surowce konieczne do przeprowadzenia egzaminu zawodowego.

Skoro zatem Wnioskodawca nabywa towary, stanowiące materiały i surowce wykorzystywane podczas egzaminów zawodowych w swoim imieniu, a następnie kosztami ich zakupu obciąża Okręgową Komisję Egzaminacyjną, to mamy do czynienia z odsprzedażą towarów.

Tym samym, zwrot kosztów dokonywanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną na rzecz Powiatu za zakup materiałów na egzamin stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Dostawa tych towarów, tj. materiałów i surowców na egzamin podlega opodatkowaniu – jak wskazał Wnioskodawca - według stawki właściwej dla danego towaru.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Zatem podmiot który wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług jest w okolicznościach wskazanych w ww. art. 106b ust. 1 ustawy zobowiązany do wystawienia faktury.

Mając na uwadze powyższe, prawidłową formą obciążenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej kosztami zakupu materiałów i surowców (ich odsprzedażą) zakupionych dla potrzeb organizacji egzaminów kwalifikacyjnych będzie faktura VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Bowiem pomimo stwierdzenia, że w przedmiotowej sprawie dochodzi do dostawy towarów a nie jak wskazał Wnioskodawca do świadczenia usług to kwestia ta pozostaje bez wpływu na prawidłowość stanowiska, co do sposobu udokumentowania ww. czynności fakturą VAT.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (sformułowanego ostatecznie pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj