Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.54.2018.1.MK
z 16 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2018 r. (data wpływu 6 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEiDG w dniu 18 grudnia 2017 roku. W roku podatkowym 2017 oraz w 2018 (do daty sporządzenia niniejszego wniosku) Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie osiągnął żadnych dochodów. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy została utworzona w oparciu o kod PKD 71.11.Z - działalność w zakresie projektowania urbanistycznego. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie będzie świadczyć żadnych usług doradczych.


W zakresie usług które Wnioskodawca będzie świadczył (dotyczących projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego) wchodzą:

  • sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla gmin,
  • sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • sporządzanie projektów uchwał,
  • sporządzanie projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  • sporządzanie analiz zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gmin.

Wg klasyfikacji PKWiU wykonywana działalność gospodarcza funkcjonuje pod numerami:

  • 71.11.31.0 Usługi planowania przestrzennego terenów miejskich,
  • 71.11.32.0 Usługi planowania przestrzennego terenów wiejskich,
  • 71.11.33.0 Usługi planowania przestrzennego związane z lokalizacją obiektów budowlanych.


Mając na uwadze powyższe zakresy oferowanych usług projektowych Wnioskodawca informuje, iż od początku prowadzenia działalności gospodarczej nie świadczy i nie będzie świadczył usług o charakterze doradczym.


W związku z powyższym Wnioskodawca również od dnia założenia działalności gospodarczej (data 18 grudnia 2017 r.) nie zarejestrował się jako podatnik VAT.


Przedmiotem pytania Wnioskodawcy jest uzyskanie informacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 poz. 1221).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prowadząc biuro projektów urbanistycznych, świadczące usługi z zakresu planowania przestrzennego oraz projektowania urbanistycznego, które nie obejmują swoim zakresem usług o charakterze doradczym, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. 2017 poz. 1221)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2017 poz. 1221), Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w tym przepisie. Wnioskodawca przy wykonywaniu swoich usług z zakresu planowania przestrzennego oraz projektowania urbanistycznego nie doradza oraz nie udziela porad. Usługi które wykonuje Wnioskodawca sprowadzają się do sporządzania dla jednostek samorządu terytorialnego projektów:

  • studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • analiz zmian zagospodarowaniu przestrzennym gmin,
  • projekty decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wyżej wymienione dokumenty powstają na podstawie zaleceń i oczekiwań zamawiającego, bowiem to zamawiający usługę decyduje w jaki sposób ma być opracowany dany projekt (np. plan miejscowy lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy) oraz w jaki sposób projekt ten może się zmienić w stosunku do ewentualnie obowiązującego dokumentu. Wnioskodawca w całym swoim zadaniu pełni rolę jedynie podmiotu dokonującego czynności projektowych. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji zamówienia nie stanowią zatem usług o charakterze doradczym.


Wnioskodawca na poparcie przedstawionego wyżej stanowiska odnosi się również do pokrewnych interpretacji wymienionych poniżej, dotyczących usług z tego samego zakresu:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe z podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.


Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    -jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


W myśl art. 113 ust. 13 ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      wyrobów tytoniowych,
      samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEiDG w dniu 18 grudnia 2017 roku. W roku podatkowym 2017 oraz w 2018 (do daty sporządzenia niniejszego wniosku) Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie osiągnął żadnych dochodów. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy została utworzona w oparciu o kod PKD 71.11.Z - działalność w zakresie projektowania urbanistycznego. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie będzie świadczyć żadnych usług doradczych.


W zakresie usług które Wnioskodawca będzie świadczył (dotyczących projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego) wchodzą:

  • sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla gmin,
  • sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • sporządzanie projektów uchwał,
  • sporządzanie projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  • sporządzanie analiz zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gmin.

Wg klasyfikacji PKWiU wykonywana działalność gospodarcza funkcjonuje pod numerami:

  • 71.11.31.0 Usługi planowania przestrzennego terenów miejskich,
  • 71.11.32.0 Usługi planowania przestrzennego terenów wiejskich,
  • 71.11.33.0 Usługi planowania przestrzennego związane z lokalizacją obiektów budowlanych.


Mając na uwadze powyższe zakresy oferowanych usług projektowych Wnioskodawca informuje, iż od początku prowadzenia działalności gospodarczej nie świadczy i nie będzie świadczył usług o charakterze doradczym. W związku z powyższym Wnioskodawca również od dnia założenia działalności gospodarczej (data 18 grudnia 2017 r.) nie zarejestrował się jako podatnik VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy prowadząc biuro projektów urbanistycznych, świadczące usługi z zakresu planowania przestrzennego oraz projektowania urbanistycznego, które nie obejmują swoim zakresem usług o charakterze doradczym, Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie czynności w zakresie opisanym we wniosku i czynności te nie obejmują usług w zakresie doradztwa, a wartość sprzedaży nie przekroczyła w 2017 roku kwoty 200 000 zł. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że w 2018 roku - do dnia złożenia wniosku również wartość sprzedaży nie przekroczyła tej kwoty. W związku z tak opisanym zdarzeniem należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni ma prawo korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży przekroczy łącznie kwotę 200 000 zł lub gdy Wnioskodawczyni zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj