Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.18.2018.2.MS
z 22 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 stycznia 2018 r. (data wpływu do Organu 11 stycznia 2018 r.), uzupełnionym 9 marca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy w związku z planowanym podziałem, Spółka Przejmująca będzie zobowiązana jako płatnik do poboru i wpłaty do właściwego urzędu skarbowego podatku od dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w związku z uzyskaniem przez Wspólnika przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT (pytanie oznaczane we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy w związku z planowanym podziałem, Spółka Przejmująca będzie zobowiązana jako płatnik do poboru i wpłaty do właściwego urzędu skarbowego podatku od dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w związku z uzyskaniem przez Wspólnika przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 26 lutego 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.18.2018.1.MS wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 9 marca 2018 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka” lub „Spółka Przejmująca”) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”). Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej jako: „Grupa”).

Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu usług wspierających działalność polskich podmiotów należących do Grupy, realizującej funkcje w zakresie obsługi m.in. finansowej (w tym księgowej), kadrowej, zakupowej, logistycznej, informatycznej czy administracyjnej. Działalność ta prowadzona ma być przy wykorzystaniu składników majątkowych przejętych przez Spółkę w trybie podziału spółki X (dalej jako: „Spółka Dzielona”) przez wydzielenie na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1577 z późn. zm.; dalej jako: „KSH”). Na skutek ww. podziału, Spółka Przejmująca przejmie wyodrębnioną samodzielną jednostkę organizacyjną Spółki Dzielonej w postaci Centrum Usług.

Spółka Dzielona prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego artykułami elektrotechnicznymi. Działalność Spółki Dzielonej realizowana jest poprzez sieć hurtowni o zasięgu ogólnopolskim. Spółka Dzielona należy do Grupy.

W Spółce Dzielonej funkcjonują dwie główne jednostki biznesowe - jednostka handlowa (dalej: „Dział Handlowy”) oraz jednostka grupująca pozostałe funkcje biznesowe, wspierające sprzedaż (dalej: „Centrum Usług”). Wspomniane jednostki na podstawie uchwały zarządu Spółki Dzielonej zostały wyodrębnione jako samodzielne jednostki organizacyjne Spółki Dzielonej, odpowiedzialne za prowadzenie działalności w określonych obszarach.

Dział Handlowy odpowiedzialny jest za prowadzenie działalności w wyszczególnionych poniżej obszarach:

  1. sprzedaży, obejmującym bezpośrednią obsługę klientów Spółki Dzielonej z czterech rynków (Inwestycje, Budownictwo Mieszkaniowe, Energetyka, Przemysł) w poszczególnych, dedykowanych im grupach towarów (kable i przewody, osprzęt do kabli i przewodów, oświetlenie, osprzęt instalacyjny, aparatura, obudowy i rozdzielnice, silniki elektryczne, transformatory), pozyskiwanie i utrzymywanie relacji z klientami, tworzenie oferty produktowej, negocjacje warunków sprzedaży i dostawy, rabatów i bonusów, podpisywanie umów z klientami, obsługę reklamacji, itp.,
  2. marketingu, obejmującym opracowanie i wdrożenie strategii marketingowej Spółki Dzielonej, dbania o wizerunek marki Spółki Dzielonej, przygotowanie i wdrażanie planów promocyjnych, badania rynku i satysfakcji klientów, itp.,
  3. zarządzania płatnościami i windykacji, obejmującym przyznawanie limitów kredytu kupieckiego dla wszystkich klientów Spółki z odroczonym terminem płatności, ubezpieczanie należności, w tym limitów kredytowych, monitorowanie płatności od klientów i windykacja należności (wystawianie wezwań do zapłaty, ustalanie harmonogramów płatności z klientami, wystawianie not odsetkowych, optymalizację spłat należności przeterminowanych, zgłaszanie klientów do windykacji, nadzór windykacji polubownej oraz na drodze sądowej i egzekucyjnej), monitoring ryzyka w odniesieniu do aktualnych klientów (przeglądanie dostępnych informacji o ich ratingach, należnościach przeterminowanych, negatywnych wpisach o klientach np. w Krajowym Rejestrze Długów), tworzenie porozumień odsetkowych z klientami, weryfikacja możliwości współpracy z potencjalnymi klientami.

Centrum Usług odpowiedzialne jest za prowadzenie działalności w wyszczególnionych poniżej obszarach:

  1. finansowym, obejmującym:
    • controlling wraz z kontrolerem ds. zapasów (przygotowywanie sprawozdawczości wewnętrznej Spółki wg ustalonych wzorców; przygotowywanie sprawozdawczości zewnętrznej Spółki dla instytucji zewnętrznych takich jak GUS, a także dla właściciela Grupy; sporządzanie kalkulacji premii pracowników zgodnie z przyjętymi regulaminami; sporządzanie kalkulacji szeregu rezerw w tym na należności, zapasy; przygotowywanie i nadzorowanie procesu budżetowego w spółce, raportowanie odchyleń od budżetu w ciągu roku; prowadzenie funkcji kontrolnych poprzez weryfikację ściśle określonych punktów kontrolnych wynikających z wprowadzonych procedur finansowych);
    • księgowość (ewidencja operacji gospodarczych; prowadzenie ksiąg rachunkowych Spółki; sporządzanie kalkulacji podatków i deklaracji podatkowych; nadzór nad prawidłowością rozliczeń z kontrahentami zewnętrznymi Spółki zarówno po stronie klientów jak i dostawców, instytucjami zewnętrznymi jak US, NBP, GUS a także pracownikami Spółki; przygotowywanie danych do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości; przygotowywanie propozycji płatności do dostawców (przelewy) za zakupy towarów i usług; w ramach tego obszaru Spółka świadczy usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych niektórym spółkom z Grupy);
  2. HR (prowadzenie dokumentacji pracowniczej zatrudnionych osób; rekrutowanie nowych pracowników; sporządzanie raportów kadrowych i płacowych; zarządzanie budżetem wynagrodzeń; nadzór nad przygotowywaniem listy płac przez firmę zewnętrzną; kontakt z US w zakresie PIT i ZUS; przygotowywanie regulaminów i zarządzeń związanych z pracownikami; nadzór nad zatrudnieniem pracowników tymczasowych; współpraca z zewnętrznymi agencjami z obszarów HR; prowadzenie nowych projektów - szkolenia dla pracowników w tym on-line; nadzór nad benefitami pracowniczymi np. pakiety medyczne);
  3. IT (utrzymanie sprzętu komputerowego; zapewnianie licencji na oprogramowanie; organizowanie wsparcia dla użytkowników przez prowadzenie help-desk z obszaru IT; bieżąca współpraca z dostawcami zewnętrznymi wszystkich urządzeń i systemów IT; zarządzanie profilami użytkowników w systemach IT; zapewnienie bezpieczeństwa systemów i danych (systemy antywirusowe, indywidualne uprawnienia użytkowników); prowadzenie nowych projektów rozwojowych IT np. wdrażanie nowego oprogramowania; zapewnianie szkoleń użytkowników końcowych z obszaru IT; utrzymywanie łączności pomiędzy wszystkimi oddziałami Spółki; prowadzenie negocjacji z dostawcami usług telekomunikacyjnych);
  4. zakupów (negocjacje warunków zakupowych w tym umów bonusowych z dostawcami Spółki (tylko towary); przygotowywanie umów z dostawcami; realizacja wszystkich zamówień klientów zgłaszanych do oddziałów Spółki; wprowadzanie nowych produktów na stany magazynów; prowadzenie polityki asortymentowej; negocjowanie zwrotów nie rotujących towarów do dostawców);
  5. logistyki (przyjmowanie dostaw towarów od dostawców na magazyny centralne Spółki; realizacja zamówień oddziałów z dostawami do oddziałów lub bezpośrednio do klientów; uzupełnianie stanów minimalnych w oddziałach; prowadzenie reklamacji w dostawach na magazyn centralny oraz reklamacji klientów (po sprzedaży); nadzór nad opakowaniami Spółki (bębny kablowe i palety); okresowe złomowanie towarów uszkodzonych; organizacja procesu transportu wewnętrznego (pomiędzy magazynami centralnymi a oddziałami Spółki) oraz transportu zewnętrznego (pomiędzy dostawcami a magazynami centralnymi i klientami oraz magazynami centralnymi a klientami); wybór i negocjacje warunków z operatorami transportowymi; w ramach tego obszaru Spółka świadczy usługi logistyczne kontrahentom spoza Grupy);
  6. administracji (organizacja zaplecza administracyjnego Spółki; nadzór nad flotą samochodową Spółki - utrzymanie i wymiana, negocjacje z dostawcami floty; utrzymanie i wymiana aparatów telefonicznych (telefony komórkowe); negocjacje warunków umów z dostawcami usług telekomunikacyjnych; nadzór nad realizacją umów najmu lokali we wszystkich lokalizacjach Spółki; nadzór nad umowami z dostawcami mediów tj. gazu, prądu, wody, ogrzewania, audyty energetyczne i środowiskowe, materiały biurowe, nadzór nad zakupami i negocjacje z dostawcami, nadzór nad nieruchomościami Spółki, obowiązkowe przeglądy budynków, zgłaszanie szkód w mieniu Spółki do firm ubezpieczeniowych i nadzór nad procesem wypłaty odszkodowań, bieżące remonty i naprawy dotyczące majątku Spółki);
  7. komórki bazy danych (prowadzenie jednolitej bazy danych produktów dostępnych w systemie ERP (ang. enterprise resource planning - planowanie zasobów przedsiębiorstwa); zakładanie nowych indeksów w systemie ERP z wszystkimi wymaganymi parametrami; zakładanie profili dostawców w systemie; nadzór nad bazą kontrahentów; weryfikacja zdublowanych kontrahentów; przypisywanie dostawców do ustalonych koszyków dostawców; wprowadzanie numerów kont bankowych na dostawcach zgodnie z wewnętrznymi procedurami Spółki);
  8. najmu nieruchomości (zarządzanie posiadanymi nieruchomościami wykorzystywanymi przez Spółkę w prowadzeniu działalności).

Zarząd Spółki Dzielonej odpowiednimi uchwałami ustalił, żet Dział Handlowy oraz Centrum Usług będą stanowiły jednostki wyodrębnione finansowo, organizacyjnie i pod względem zarządczym w ramach Spółki Dzielonej, oraz prowadziły własną ewidencję rachunkową, umożliwiającą wyodrębnienie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań właściwych dla każdej jednostki biznesowej.

W ramach wyodrębnienia jednostek wewnętrznych, alokowane zostały do nich aktywa niezbędne do prowadzenia przez nie działalności, a także zastosowano rozwiązania księgowe umożliwiające rozdzielenie poszczególnych zdarzeń gospodarczych pomiędzy działalność Centrum Usług a pozostałą działalność handlową Spółki Dzielonej w ramach Działu Handlowego, tym samym umożliwiając wyodrębnienie finansowe, organizacyjne i zarządcze w ramach Spółki. Zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy posiadają wyodrębnioną strukturę zarządczą, na czele z Członkiem Zarządu Spółki, oraz dedykowanych pracowników, w tym kierowników zarządzających poszczególnymi komórkami w ramach dwóch odrębnych jednostek. Ponadto możliwe jest sporządzenie w odniesieniu zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego dokumentów w postaci odpowiedników bilansu (tzw. zestawienia wartości aktywów i pasywów) oraz rachunku zysków i strat (zestawienia przychodów i kosztów).

Obecnie planowane jest przeniesienie Centrum Usług w drodze podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie w trybie z art. 529 § l pkt 4 KSH do innego podmiotu z Grupy – do Spółki Przejmującej.

Na moment podziału wszystkie prawa udziałowe w Spółce Dzielonej posiadane będą przez Spółkę Przejmującą oraz przez innego wspólnika (dalej: „Wspólnik”). W zamian za przejęcie wydzielonej części Spółki Dzielonej (tj. Centrum Usług), Spółka Przejmująca wyemituje odpowiednią ilość udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na rzecz Wspólnika.

Planowany podział wynika ze strategii Grupy związanej z planami utworzenia w Polsce na poziomie Spółki Przejmującej wyspecjalizowanej jednostki realizującej funkcje w zakresie obsługi m.in. finansowej (w tym księgowej), kadrowej, zakupowej, logistycznej, informatycznej czy administracyjnej polskich spółek z Grupy, która ma na celu umożliwienie zmniejszenia kosztów działalności oraz usprawnienia procesów biznesowych w Grupie. Ponadto przeniesienie funkcji logistyczno-zakupowej do Spółki Przejmującej pozwoli uzyskać lepszą pozycję w ramach negocjowania warunków umów handlowych z dostawcami, wynikającą z konsolidacji wolumenu zakupów na poziomie jednego podmiotu.

Składniki materialne i niematerialne alokowane do Centrum Usług mające być przedmiotem wydzielenia

Do Spółki Przejmującej przeniesione zostaną (o ile będą istnieć na moment podziału) składniki majątkowe niezbędne i wykorzystywane do prowadzenia przez Centrum Usług działalności gospodarczej, w szczególności:

  • składniki materialne w postaci rzeczowego majątku trwałego, w tym nieruchomości, maszyny i urządzenia, wyposażenie magazynów, sprzęt biurowy, komputery przypisane do pracowników Centrum Usług itp., jak również inne składniki, np. samochody osobowe wykorzystywane na podstawie umów leasingu do prowadzonej działalności gospodarczej;
  • składniki niematerialne, np. licencje na oprogramowanie komputerowe, baza danych dostawców;
  • posiadane zapasy w magazynie centralnym;
  • istniejące na moment podziału należności związane z działalnością Centrum Usług;
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym Spółki, dedykowane do działalności Centrum Usług;
  • zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Centrum Usług, zwłaszcza z tytułu zakupu towarów oraz zadłużenia dłużnego wobec podmiotów powiązanych (w odpowiedniej części).

Intencją Spółki Dzielonej, jak i Spółki Przejmującej jest przeniesienie na skutek podziału na Spółkę Przejmującą wszystkich przypisanych do Centrum Usług należności i zobowiązań oraz praw i obowiązków z tytułu umów dotyczących jego działalności, istniejących na moment podziału.

W związku z powyższym, zgodnie z zasadą ograniczonej sukcesji prawnej przewidzianej dla podziału zgodnie z przepisami prawa handlowego, na Spółkę Przejmującą zostaną przeniesione wszystkie prawa i obowiązki z umów związanych z prowadzoną przez tę jednostkę działalnością, np. umów leasingu samochodów osobowych, umów handlowych (zwłaszcza umów z dostawcami Spółki Dzielonej oraz umów najmu nieruchomości) oraz powiązanych umów o usługi telekomunikacyjne, dostępu do Internetu (w tym w części wykorzystywanej przez pracowników Centrum Usług). Szczegółowe prawa i obowiązki Spółki Dzielonej przechodzące na Spółkę Przejmującą zostaną określone w planie podziału, zgodnie z art. 531 KSH.

W związku z planowaną reorganizacją na Spółkę Przejmującą przejdzie część zakładu pracy w rozumieniu art. 23 (1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm. – winno być t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 108 z późn. zm.), co spowoduje przejście do Spółki przejmującej pracowników Centrum Usług. Wśród nich znajdują się osoby zarządzające poszczególnymi działami odpowiadającymi za obszary wchodzące w zakres działalności Centrum Usług, wraz z odpowiedzialnym za Centrum Usług członkiem zarządu Spółki Dzielonej.

Odnośnie przeniesienia ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością w ramach Centrum Usług należy wskazać, że Wnioskodawca dokona ich przeniesienia w takim zakresie, w jakim nie uchybi to ciążącym na Spółce Dzielonej obowiązkom w zakresie przechowywania dokumentacji rachunkowej i podatkowej.

Składniki materialne i niematerialne pozostające w Spółce Dzielonej

W Spółce Dzielonej pozostanie Dział Handlowy. Mając na uwadze powyższe, w Spółce Dzielonej pozostaną składniki majątkowe (materialne i niematerialne) niezbędne do prowadzenia tej działalności, w tym:

  • składniki rzeczowego majątku trwałego, w szczególności wyposażenie biurowe, jak i aktywa obrotowe,
  • składniki niematerialne, w tym licencje na programy komputerowe,
  • baza danych klientów (odbiorców) Spółki Dzielonej,
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym Spółki, dedykowane do działalności Spółki,
  • magazyny lokalne wraz ze zgromadzonymi w nich zapasami,
  • należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Działu Handlowego.

W związku z powyższym, w Spółce Dzielonej pozostaną prawa i obowiązki z niektórych umów związanych z prowadzoną przez Dział Handlowy działalnością, np. umowy handlowe (głównie w zakresie sprzedaży towarów), umowy najmu magazynów lokalnych, umowy leasingu samochodów osobowych, jak również powiązane z tym działem umowy o usługi telekomunikacyjne. Wybrane umowy mogą natomiast zostać zmienione lub rozwiązane i zastąpione nowymi.

Ponadto, w Spółce Dzielonej pozostanie przypisana funkcjonalnie do Działu Handlowego kadra pracownicza wraz z odpowiedzialnym członkiem zarządu Spółki Dzielonej.

Po dokonaniu podziału, zarówno Dział Handlowy, jak i Centrum Usług będą prowadziły swoją działalność gospodarczą w dotychczasowym zakresie w ramach odrębnych podmiotów prawnych. Z perspektywy biznesowej Dział Handlowy oraz Centrum Usług będą mogły funkcjonować niezależnie, bowiem każdy z nich składać się będzie ze wszystkich niezbędnych w tym celu zasobów. W ramach prowadzonej działalności przez Spółkę Dzieloną po podziale (w której strukturach pozostanie Dział Handlowy) będzie ona nabywać niezbędne usługi od podmiotów zewnętrznych, w tym w zakresie funkcji realizowanych dotychczas przez Centrum Usług. Usługi te mogą być nabywane również od Spółki Przejmującej.

Należy bowiem wskazać, że opisany wyżej zespół przenoszonych składników materialnych i niematerialnych (związany z Centrum Usług) do Spółki Przejmującej, jak również zespół składników pozostający w Spółce Dzielonej (związany z Działem Handlowym) będą stanowić na dzień dokonania podziału przez wydzielenie zorganizowany kompleks praw, zobowiązań i składników majątkowych ukierunkowany i umożliwiający realizację działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą w zakresie prowadzonym obecnie przez Centrum Usług oraz działalności gospodarczej przez Spółkę Dzieloną w zakresie prowadzonym obecnie przez Dział Handlowy.

W związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wydzielenie, zarówno Spółka Przejmująca, jak i Wspólnik nie otrzymają żadnych dopłat w gotówce.

W uzupełnieniu wniosku z 2 marca 2018 r. (data wpływu do Organu 9 marca 2018 r.) Spółka odpowiedziała w następujący sposób na zadane przez Organ pytania:

Pytanie Organu:

1. Czy podział przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Tak, podział przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.


Pytanie Organu:

2. Czy wartość nominalna wyemitowanych przez Spółkę udziałów na rzecz Wspólnika będzie odpowiadać ich wartości emisyjnej?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Tak, wartość nominalna wyemitowanych przez Spółkę udziałów na rzecz Wspólnika będzie odpowiadać ich wartości emisyjnej.

Pytanie Organu:

3. Czy wskazane na str. 6/18 wniosku ORD-IN składniki materialne i niematerialne alokowane do Centrum Usług mające być przedmiotem wydzielenia będą, czy nie będą istnieć na moment podziału (Organ nie może dokonać oceny stanowiska Spółki jeżeli opis sprawy jest warunkowy - „o ile będą istnieć na moment podziału”)?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Tak, wskazane na str. 6 wniosku ORD-IN składniki materialne i niematerialne alokowane do Centrum Usług mające być przedmiotem wydzielenia będą istnieć na moment podziału.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z planowanym podziałem, Spółka Przejmująca będzie zobowiązana jako płatnik do poboru i wpłaty do właściwego urzędu skarbowego podatku od dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w związku z uzyskaniem przez Wspólnika przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT? (pytanie oznaczane we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym podziałem, Spółka Przejmująca nie będzie zobowiązana jako płatnik do poboru i wpłaty na rzecz właściwego urzędu skarbowego podatku od dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, bowiem w związku z planowanym podziałem Wspólnik nie uzyska przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy:

Uwagi ogólne

Kwestia opodatkowania podmiotów biorących udział w transakcji podziału przez wydzielenie na gruncie ustawy o CIT zależy m.in. od statusu składników majątkowych podlegających przeniesieniu na spółkę przejmującą oraz pozostających w spółce dzielonej jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Podstawą opodatkowania przy przedmiotowej restrukturyzacji z perspektywy Wspólnika może być art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, Wspólnik nie uzyska przychodu z tytułu ww. podziału przez wydzielenie, ponieważ zarówno majątek przejmowany na skutek podziału (tj. Centrum Usług), jak i majątek pozostający w Spółce Dzielonej stanowią, każde z osobna, w ocenie Wnioskodawcy, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT, w związku z czym przepis art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT nie będzie mieć zastosowania.

W związku z powyższym, poniżej Wnioskodawca pragnie przedstawić argumentację, której celem jest wykazanie statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zarówno w odniesieniu do Centrum Usług przenoszonego do Spółki Przejmującej, jak i Działu Handlowego, pozostającego w Spółce Dzielonej.

Kwalifikacja Centrum Usług oraz Działu Handlowego jako zorganizowanych części Przedsiębiorstwa

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wskazana powyżej definicja tożsama jest z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa określoną na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2017 r. poz. 1221 z późn. zm., dalej jako: „ustawa o VAT”), analogiczną definicję przedmiotowego pojęcia zawiera również ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.).

Na podstawie powyższych definicji w doktrynie prawa podatkowego, jak i orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się zespół przesłanek, których łączne spełnienie implikuje uznanie danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zarówno na gruncie przepisów o podatkach dochodowych, jak i podatku od wartości dodanej.

Wymaganym i koniecznym do uznania składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest:

  1. istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania;
  2. wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. wyodrębnienie finansowe zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
  4. wyodrębnienie funkcjonalne danego zespołu składników przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych, mogącego stanowić oddzielne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą.

Mając na uwadze, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób należy weryfikować czy wskazane powyżej przesłanki zostały spełnione, niezbędnym jest przeprowadzenie każdorazowo odrębnej analizy w odniesieniu do danego stanu faktycznego.

W ocenie Spółki, składniki majątku wchodzące w skład zarówno Centrum Usług, jak i Działu Handlowego spełniają wszystkie powyżej wymienione kryteria niezbędne do uznania obu z nich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

a. Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania.

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest zespół składników majątkowych, w skład którego wchodzą zarówno składniki materialne i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, oznacza to, iż aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby składał się on co najmniej z jednego składnika materialnego i co najmniej z jednego składnika niematerialnego (S. Kempa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe, Warszawa 2007).

Tożsame stanowisko prezentowane jest również przez organy podatkowe. W szczególności, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2013 r., sygn. IPTPP2/443-221/13-4/PR, wskazał, że „podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań)”.

Ponadto, jedynym składnikiem wymienionym bezpośrednio w definicji legalnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa są zobowiązania. Zatem można twierdzić, że zobowiązania stanowią fundamentalny element przedmiotowego pojęcia, gdyż ustawodawca w sposób celowy wyeksponował rolę zobowiązań w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Spółki, nie należy jednak powyższych konkluzji utożsamiać z obowiązkiem przeniesienia wszystkich składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną działalnością, aby można było uznać daną jednostkę funkcjonującą w ramach większej struktury organizacyjnej podatnika za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa. Wnioskodawca pragnie wskazać, że w wydawanych interpretacjach indywidualnych wskazuje się m.in., że: „[...] w kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE, nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa” (tak np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 lutego 2013 r., sygn. ILPP2/443-1186/12-3/MR).

Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 27 marca 2013 r., sygn. II FSK 1896/11 stwierdził, że: „[...] w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie musza wchodzić wszelkie zobowiązania przedsiębiorstwa. Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika bowiem jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo, prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej. Z tych względów nie ma podstaw do uznania, że co do zasady utraci on tę samodzielność poprzez wyłączenie ze składników majątkowych niektórych zobowiązań [...]. W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, a Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w tej sprawie poglądy te podziela, że możliwość uznania danej czynności prawnej za mającą za przedmiot zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa zależna jest właśnie od tego, czy zespół ten pozwala na realizację działań gospodarczych, do których zorganizowana cześć przedsiębiorstwa została powołana” [podkreślenie Wnioskodawcy].

W ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, spełnienie przesłanki istnienia zespołu powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania, jest bezsporne, ponieważ zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego przyporządkowane są składniki majątku o charakterze zarówno materialnym (m.in. aktywa trwałe, zapasy, wyposażenie), jak i niematerialnym (m.in. bazy danych kontrahentów, oprogramowanie komputerowe), a ponadto specyficzne dla poszczególnych jednostek zobowiązania.

Ponadto, zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, intencją Spółki jest przeniesienie wszystkich istniejących na moment podziału zobowiązań oraz praw i obowiązków z tytułu umów przypisanych do Centrum Usług na Spółkę Przejmującą, jednakże w odniesieniu do niektórych umów przeniesienie to może okazać się niemożliwe ze względu na bariery prawne (w tym postanowienia tych umów). W ocenie Wnioskodawcy, powyższa okoliczność powinna jednak pozostawać bez wpływu na kwalifikację Centrum Usług jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż jego zobowiązania zasadniczo są jedynie pochodną prowadzonej działalności operacyjnej, natomiast nie warunkują możliwości jej nieprzerwanego prowadzenia. Podejście takie potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-1006/14/KP, w następującym stanie faktycznym: „[...] nie można przesądzić, czy wszystkie takie zobowiązania oraz kontrakty zostaną przeniesione wraz z aportem. Niemniej jednak, z uwagi na okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, takie sytuacje nie będą miały wpływu na możliwość kontynuacji przez K S.A. działalności jubilerskiej”, odstępując od uzasadnienia, uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „[...] w razie nieprzejścia na K S.A. pojedynczych zobowiązań oraz praw i obowiązków z tytułu umów, nie będzie to miało znaczącego wpływu na możliwość kontynuacji przez K S.A Działalności Jubilerskiej, a przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie w dacie aportu spełniona”.

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2014 r., sygn. IBPP4/443-605/13/LG wydanej w podobnym stanie faktycznym postanowił, iż: „Wnioskodawca wskazuje, że nie zamierza przenosić na nabywcę wierzytelności i zobowiązań związanych z „X”. Ponadto spółka nabywająca tę jednostkę gospodarczą - która do tej pory dzierżawiła tę część przedsiębiorstwa - będzie kontynuowała działalność gospodarczą, którą prowadziła dotychczas na bazie tej część przedsiębiorstwa. Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy i regulacje prawne w tym zakresie, należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie dojdzie do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.”

Mając na uwadze powyższe uwagi, w ocenie Spółki przesłanka wyodrębnienia w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przypisanych do Centrum Usług i do Działu Handlowego, została spełniona.

b. Wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie

Niezbędne dla uznania określonych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest ich wyodrębnienie organizacyjne w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Ustawa o CIT oraz ustawa o VAT nie zawierają definicji wyodrębnienia organizacyjnego, jednakże praktyka organów podatkowych wskazuje, iż: „[...] wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa >>na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość<<” (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 18 października 2013 r., sygn. ILPB3/423-340/13-2/JG).

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2015 r., sygn. IBPBI/2/423-1284/14/IŻ Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż: „O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze”.

Takie rozumienie wyodrębnienia organizacyjnego potwierdzają także organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacjach indywidualnych z 5 stycznia 2015 r., sygn. IPTPP2/443-738/14-4/DS, z 30 grudnia 2014 r., sygn. IPTPP1/443-746/14-2/MW czy też z 6 czerwca 2013 r., sygn. IPTPP2/443-221/13-4/PR.

Zdaniem Spółki, aby móc mówić o wyodrębnieniu organizacyjnym z przedsiębiorstwa danych składników majątku niezbędne jest, aby składniki te pozostawały we wzajemnych relacjach, pozwalających uznawać je za zespół składników, który może samodzielnie realizować określone zadania. Bezsprzecznie zatem niewystarczającym powodem do uznania danych składników majątku za wyodrębnione organizacyjnie z przedsiębiorstwa jest tworzenie przez nie zbioru przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest ich przynależność, pod względem własności do jednego podmiotu gospodarczego.

Stanowisko organów podatkowych w analogiczny sposób odnosi się do kryterium wyodrębnienia organizacyjnego wskazując, że najistotniejszym elementem determinującym spełnienie tej przesłanki jest istnienie w obrębie przedsiębiorstwa zespołu składników, połączonych w jedną grupę ze względu na rolę jaką odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

W ocenie Spółki, mając na uwadze kryteria przemawiające za wyodrębnieniem organizacyjnym podnoszone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, należy wskazać, że w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego:

  • Centrum Usług oraz Dział Handlowy stanowią samodzielne zespoły składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych w Spółce Dzielonej,
  • Centrum Usług oraz Dział Handlowy stanowią odrębne jednostki organizacyjne w schemacie organizacyjnym Spółki Dzielonej,
  • zarówno do Centrum Usług, jak i Działu Handlowego jako jednostek wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej Spółki Dzielonej przypisani są pracownicy posiadający wyspecjalizowaną wiedzę konieczną do realizacji powierzonych im funkcji, w tym osoby na stanowiskach kierowniczych zarządzający poszczególnymi działami wchodzącymi w skład ww. jednostek.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy spełniają przesłanki niezbędne dla uznania ich za jednostki wyodrębnione organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej.

c. Wyodrębnienie finansowe zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie.

Przesłanką wymaganą do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa danych składników majątku jest ich wyodrębnienie finansowe w istniejącym przedsiębiorstwie.

Podobnie jak w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego, ustawa o CIT oraz ustawa o VAT nie zawierają definicji wyodrębnienia finansowego składników w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Odnosząc się zatem do ugruntowanej praktyki w tym zakresie, w ocenie organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 lutego 2015 r. sygn. IBPBI/2/423-1284/14/IŻ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 stycznia 2015 r. sygn. IPTPP2/443-738/14-4/DS, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 17 grudnia 2014 r., sygn. IPTPP1/443-747/14-2/AK, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 kwietnia 2014 r., sygn. ILPB3/423-27/14-4/JG).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza zatem np. konieczności prowadzenia odrębnej księgowości czy też obowiązku sporządzania odrębnego bilansu dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, wystarczające dla uznania, iż dane składniki majątku są wyodrębnione finansowo jest prowadzenie takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych, dzięki której możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Należy wskazać, że Spółka Dzielona będzie posiadała i wykorzystywała narzędzia rachunkowe pozwalające na przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego. Ponadto, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, możliwe jest sporządzenie w odniesieniu zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego dokumentów w postaci odpowiedników bilansu (tzw. zestawienia wartości aktywów i pasywów) oraz rachunku zysków i strat (przychodów i kosztów).

W rezultacie zasadne jest twierdzenie, że zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy są wyodrębnione finansowo w Spółce Dzielonej.

d. Wyodrębnienie funkcjonalne danego zespołu składników przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych, mogącego stanowić oddzielne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą.

Mając na uwadze definicję legalną zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, zespół składników majątkowych dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinien być także odrębny funkcjonalnie. Powyższe oznacza, że zespół składników wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi służyć realizacji określonego zadania lub zadań gospodarczych a także potencjalnie mógłby stanowić odrębne i niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące swoje zadania.

Powszechnie przyjmuje się, że ta potencjalna zdolność do samodzielnej realizacji zadań wyraża się możliwością realizacji określonych zadań gospodarczych przez zespół składników majątkowych przyporządkowanych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, który mógłby de facto stanowić oddzielne i niezależne przedsiębiorstwo realizujące dane zadania w sposób samodzielny, poczynając od momentu wyodrębnienia tego zespołu. Zatem istotą tego kryterium jest ustalenie czy rozpatrywany zespół składników majątku, jako odrębna całość, byłby w stanie, od momentu jego wydzielenia, w sposób samodzielny funkcjonować na rynku w formie odrębnego przedsiębiorstwa. Na takie rozumienie wskazują także organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2015 r., sygn. IBPBI/2/423-1284/14/IŻ, w której organ stwierdził, że: „[...] część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.

Powyższe potwierdził także np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 10 kwietnia 2013 r., sygn. ILPP2/443-81/13-2/MR wskazując, iż: „[...] wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa”.

Zdaniem Wnioskodawcy, oceny spełnienia przedmiotowej przesłanki powinno się dokonywać przez pryzmat podstawowej działalności gospodarczej prowadzonej przez daną jednostkę (w analizowanym przypadku - Centrum Usług oraz Dział Handlowy).

Dla oceny odrębności funkcjonalnej istotny jest fakt, iż przedmioty działalności Centrum Usług oraz Działu Handlowego będą stanowić na moment przeprowadzenia podziału odrębne obszary działalności Spółki Dzielonej. Przypisany na moment przeprowadzenia podziału do Centrum Usług oraz Działu Handlowego zespół składników majątkowych i jego struktura organizacyjna pozwolą na samodzielną realizację powierzonych im zadań.

W opinii Wnioskodawcy, z funkcjonalnego punktu widzenia, zarówno Spółka Dzielona (przy pomocy pozostającego w niej Działu Handlowego), jak i Spółka przejmująca (przy pomocy przejętego przez nią Centrum Usług) będą w stanie kontynuować realizację dotychczasowych zadań realizowanych przez Dział Handlowy/Centrum Usług oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Centrum Usług oraz Dział Handlowy będą posiadać bowiem zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielne podmioty gospodarcze świadczące usługi na rzecz innych podmiotów, w takim samym zakresie w jakim obecnie Centrum Usług i Dział Handlowy wykonują czynności w strukturach Spółki dzielonej.

  1. Wnioskodawca chciałby wskazać, iż obie jednostki będą wyposażone na moment przeprowadzenia podziału we wszelkie aktywa i pasywa niezbędne do realizacji zadań, które mogą zostać im powierzone, a tym samym składniki majątkowe wchodzące w skład obu jednostek umożliwią prowadzenie działalności gospodarczej polegającej odpowiednio na: a) sprzedaży (handlu hurtowym) artykułami elektrotechnicznymi - przez Spółkę Dzieloną;
  2. działalności wspierającej m.in. w zakresie finansowym, kadrowym, informatycznym, zakupowym czy logistycznym - przez Spółkę Przejmującą.

Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, iż zarówno Centrum Usług, jak również Dział Handlowy będą na moment podziału przez wydzielenie stanowić zorganizowane i wyodrębnione funkcjonalnie części przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej jest fakt, że do obydwu jednostek na moment przeprowadzenia podziału zostanie przydzielony personel posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do tych jednostek. Tym samym, podmiot przejmujący Centrum Usług, w oparciu o aktywa i pasywa oraz zasoby ludzkie i kontrakty handlowe przypisane do tej jednostki będzie mógł kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej w takim zakresie, w jakim jest ona obecnie prowadzona w strukturach Spółki Dzielonej. Podobnie w przypadku Spółki Dzielonej, Dział Handlowy pozostający w jej strukturach, w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do niego oraz zasoby ludzkie i kontakty handlowe będzie mógł kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej w dotychczasowym kształcie. Na skutek przejęcia Centrum Usług oraz pozostawienia Działu Handlowego, Spółka Przejmująca oraz Spółka Dzielona będą więc w stanie generować strumienie zewnętrznych dochodów (przy czym Centrum Usług będzie również kontynuować uzyskiwanie przychodów bezpośrednio w oparciu o obowiązujące obecnie umowy z klientami zewnętrznymi, np. w zakresie usług księgowych, wynajmu nieruchomości).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Centrum Usług oraz Dział Handlowy stanowią wyodrębnione funkcjonalnie zespoły składników posiadające potencjalną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, na powyższą konkluzję nie powinien mieć wpływu fakt, że w związku z przejęciem Centrum Usług, w strukturach Spółki Dzielonej nie pozostaną funkcje wspierające dotychczasową działalność Spółki, przykładowo w postaci obsługi księgowej czy też kadrowej. W ocenie Spółki, w związku z modelem, który ma zostać przyjęty w Grupie (do której należy zarówno Spółka Dzielona, jak i Spółka Przejmująca), funkcje te zostaną zapewnione Spółce Dzielonej przez zewnętrzne podmioty z Grupy, m.in. przez Spółkę Przejmującą. Biorąc pod uwagę fakt, iż:

  • funkcje te nie są kluczowe z perspektywy możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez Dział Handlowy w ramach struktur Spółki Dzielonej, jak i nie pozbawiają składników majątku przyporządkowanych do tegoż działu przymiotu samodzielności,
  • oraz fakt, iż odpowiednie usługi zostaną zapewnione Spółce Dzielonej po podziale, Dział Handlowy stanowić powinien zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.

Powyższe stwierdzenie jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Naczelny Sąd Administracyjny, przykładowo w wyroku z 23 marca 2012 r., sygn. II FSK 1643/10, w którym sąd wskazał, że: „zawarta w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. definicja nie wymaga, aby zespół składników, o którym w niej mowa, obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. (...) istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł sąd I instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne /outsourcing/. Usługi te, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. Przyjęcie stanowiska organu prowadziłoby do wniosku, że podmiot gospodarczy, który realizując swoje zadania gospodarcze korzysta z zewnętrznych usług niematerialnych, na przykład w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c. Praktyka gospodarcza pokazuje natomiast coś przeciwnego - wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c.” (podkreślenie Wnioskodawcy)

Analogiczne stanowisko przyjął również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 września 2011 r., sygn. akt I FSK 1383/10 w którym wskazał, iż: „istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. (...) Reasumując: dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych” (podkreślenie Wnioskodawcy).

Z uwagi na powyższe, w ocenie Spółki, należy uznać, że również kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego jest spełnione, gdyż tak Centrum Usług, jak i Dział Handlowy stanowią wyodrębnione, zorganizowane zespoły składników majątkowych, gotowe i zdolne do podjęcia (lub też kontynuowania) działalności w swoim dotychczasowym zakresie automatycznie po dniu wydzielenia. Nie ma przy tym przeszkód, aby twierdzić, iż kilka komórek zorganizowanych w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej w formie jednej wyodrębnionej jednostki (tj. Centrum Usług), przeznaczonych do realizacji określonych różnych zadań (nawet w oparciu o odmienne procesy) nie może stanowić jednej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle wyżej przedstawionych argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy na moment podziału będą wyodrębnionymi organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołami składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania i funkcjonujące na rynku. W konsekwencji, należy stwierdzić, że Centrum Usług oraz Dział Handlowy będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Obowiązek płatnika w związku z podziałem przez wydzielenie

Obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku jako płatnik wynika z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w myśl którego osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. [...].

Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny przychód dla Wspólnika na moment podziału będzie należał do określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W związku z tym, może powstać wątpliwość, czy zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania podatku jako płatnik z tytułu ewentualnego przychodu Wspólnika.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 26 ust. 6 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 i 8, spółka przejmująca, nowo zawiązana lub powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania (...) (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r. stanowi odpowiednik art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.). Od 1 stycznia 2018 r. brzmienie przepisu art. 26 ust. 6 ustawy o CIT zostało znowelizowane tak, że nie odnosi się już do spółki przejmującej. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka Przejmująca nie będzie zobowiązana w aktualnym stanie prawnym do pobrania jako płatnik ewentualnego podatku od przychodu (dochodu) Wspólnika, który może powstać na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT, ponieważ nie będzie dokonywać „wypłat należności”, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, na rzecz Wspólnika (Spółka Przejmująca jedynie przydzieli Wspólnikowi udziały w swoim podwyższonym kapitale zakładowym).

Niemniej jednak, na wypadek uznania, że Spółka Przejmująca jest jednak zobowiązana do pobrania jako płatnik ewentualnego podatku od dochodu osiągniętego przez Wspólnika na skutek opisanego podziału przez wydzielenie na podstawie ogólnej reguły wynikającej z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w ocenie Wnioskodawcy, na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego Spółka Przejmująca nie będzie zobowiązana do poboru podatku, gdyż Wspólnik nie uzyska przychodu z tytułu ww. podziału przez wydzielenie, ponieważ zarówno majątek przejmowany na skutek podziału (tj. Centrum Usług), jak i majątek pozostający w Spółce Dzielonej (tj. Dział Handlowy) stanowią, każde z osobna, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT, w związku z czym przepis art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT nie będzie mieć zastosowania i tym samym otrzymanie udziałów w Spółce Przejmującej przez Wspólnika w przypadku podziału przez wydzielenie opisanego w zdarzeniu przyszłym nie będzie powodować powstania przychodu (dochodu) dla Wspólnika.

Mając świadomość, iż interpretacje indywidualne mają moc wiążącą jedynie w indywidualnych sprawach, w których zostały wydane, Wnioskodawca pragnie wskazać, że stanowisko Spółki dotyczące neutralności podziału przez wydzielenie i braku obowiązku płatnika (w zakresie analogicznych przepisów ustawy o CIT obowiązujących do 31 grudnia 2017 r.) w przypadku, gdy zarówno wyodrębniany zespół składników materialnych i niematerialnych, jak i pozostający w spółce dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, znajduje swoje potwierdzenie m.in. na gruncie:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 sierpnia 2016 r., sygn. IPPB5/4510-695/16-2/AK, w której za prawidłowe uznane zostało stanowisko płatnika, zgodnie z którym: „Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, neutralność podziału uzależniona jest co do zasady od posiadania statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zarówno przez majątek pozostający w spółce dzielonej, jak i majątek przenoszony do spółki przejmującej. W związku z argumentacją przedstawioną przez Wnioskodawcę powyżej, zarówno Dział Inżynieryjny, jak i pozostałe Działy stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, w związku z czym po stronie Wspólnika w związku z planowanym podziałem Spółki dzielonej nie wystąpi przychód (dochód) do opodatkowania. (...) Reasumując, Wnioskodawca uważa, iż skoro Wspólnik nie osiągnie podlegającego opodatkowaniu przychodu (dochodu) w związku z podziałem Spółki dzielonej, Spółka przejmująca nie będzie zobowiązana na podstawie art. 26 ust. 1 i 6 w zw. z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach prawnych w stosunku do Wspólnika”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 marca 2016 r., sygn. ILPB4/4510-1-45/16-2/DS, w której organ podatkowy wskazał, że: „[...] w związku z planowanym podziałem Spółka dzielona nie będzie zobowiązana jako płatnik do poboru i wpłaty podatku od dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych”.;
  • interpretacji indywidulanej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 lutego 2016 r., sygn. ILPB4/4510-1-27/16-2/DS., w której za prawidłowe uznane zostało stanowisko płatnika, zgodnie z którym: „W związku z powyższym należy stwierdzić, że akcjonariusze Spółki Dzielonej podlegający opodatkowaniu PDOP nie uzyskają wskutek przeprowadzenia opisanego w opisie zdarzenia przyszłego podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 22 ust. 1 UPDOP. Konsekwentnie Spółka Przejmująca nie będzie w tym przypadku zobowiązana do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 6 w zw. z art. 26 ust. 1 UPDOP”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 października 2015 r., sygn. ILPB4/4510-1-395/15-2/ŁM, w której organ stwierdza m.in., że: „Tym samym opisany we wniosku Oddział oraz Zakład główny odpowiadają definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. To oznacza, że po stronie Wspólnika Mniejszościowego nie powstanie dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy. Tym samym po stronie Spółki nie wystąpią obowiązki płatnika”.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że skoro Wspólnik nie osiągnie podlegającego opodatkowaniu przychodu (dochodu) w związku z podziałem Spółki Dzielonej, Spółka Przejmująca nie będzie zobowiązana na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach prawnych w stosunku do Wspólnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółka Przejmująca) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej. Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu usług wspierających działalność polskich podmiotów należących do Grupy, realizującej funkcje w zakresie obsługi m.in. finansowej (w tym księgowej), kadrowej, zakupowej, logistycznej, informatycznej czy administracyjnej. Na moment podziału wszystkie prawa udziałowe w Spółce Dzielonej będą posiadane przez Spółkę Przejmującą (Wnioskodawcę) oraz przez innego wspólnika. Działalność ta prowadzona ma być przy wykorzystaniu składników majątkowych przejętych przez Spółkę dzieloną przez wydzielenie na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych. Na skutek ww. podziału, Spółka Przejmująca przejmie wyodrębnioną samodzielną jednostkę organizacyjną Spółki Dzielonej w postaci Centrum Usług. W Spółce Dzielonej pozostanie Dział Handlowy. Z uzupełnienia wniosku wynika ponadto, że podział przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Wartość nominalna wyemitowanych przez Spółkę udziałów na rzecz Wspólnika będzie odpowiadać ich wartości emisyjnej. Składniki materialne i niematerialne alokowane do Centrum Usług mające być przedmiotem wydzielenia będą istnieć na moment podziału.

Przepisy prawa handlowego pozwalają na dokonanie podziału spółki poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577; dalej: „KSH”). Art. 530 § 2 KSH wskazuje, że w przypadku przeniesienia tej części majątku na istniejącą spółkę wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia).

Dla dokonania podziału konieczne jest uprzednie sporządzenie tzw. planu podziału. Jednym z koniecznych elementów tego dokumentu jest dokładny opis i podział składników majątku (aktywów i pasywów) oraz zezwoleń, koncesji lub ulg przypadających spółkom przejmującym lub spółkom nowo zawiązanym (art. 534 § 1 pkt 7 KSH). Zgodnie z art. 531 § 5 KSH, z dniem wydzielenia lub podziału wspólnicy spółki dzielonej stają się wspólnikami spółki przejmującej wskazanej w planie podziału.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2343, z późn. zm.; dalej: „updop”), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności - ustalona na dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych udziałowcowi (akcjonariuszowi) spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Z treści tego przepisu wynika, że nie stanowi przychodu udziałowca (akcjonariusza) Spółki dzielonej ustalona na dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych ww. udziałowcowi (akcjonariuszowi) spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału i majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa. Innymi słowy, podział przez wydzielenie nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie udziałowca (akcjonariusza) spółki podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału i majątek pozostający w spółce dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa spółki dzielonej.

Definicję zorganizowanej część przedsiębiorstwa zawiera art. 4a pkt 4 updop, zgodnie z którym zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dany zespół składników majątkowych posiada przymiot „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”, o ile łącznie spełnia następujące warunki:

  1. występuje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
  3. składniki wchodzące w skład zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Aby uznać, że dany zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi ZCP, powinien on być wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, biuro, sklep itp. Przy czym w orzecznictwie i doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze.

Ocena wyodrębnienia organizacyjnego powinna być zatem dokonywana według podstawowego kryterium, jakim jest ustalenie, jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

O wyodrębnieniu finansowym można zatem już mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza, że dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa konieczne jest, by składały się na nią zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym zobowiązania.

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących ZCP powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza. Katalog składników musi zawierać również niemajątkowe składniki w postaci zobowiązań z np. dotychczas zawartych kontraktów.

Należy jednak zaznaczyć, iż składniki muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować, jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie i przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie mogą zaś stanowić zespołu przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest to, że stanowią własność jednego podmiotu.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić w praktyce potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można uznać, iż dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Należy zaznaczyć, że istotą zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, a przenoszony jak i pozostający majątek w Spółce dzielonej, mają być zdolne do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wskazane we wniosku Centrum Usług i Dział Handlowy będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop. Jak już wyżej wskazano, aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa konieczne jest wyodrębnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej. Zarówno Centrum Usług jak i Dział Handlowy wyodrębnienie takie posiadają. W związku z tym, że wydzielane składniki w postaci Centrum Usług i Działu Handlowego będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop, wspólnik Spółki Dzielonej w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie nie osiągnie przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8b updop.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Jak stanowi art. 26 ust. 6 updop, w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. h oraz j, spółka powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik, w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Podatnik jest obowiązany przed tym terminem przekazać płatnikowi kwotę tego podatku. W terminie wpłaty podatku płatnik jest obowiązany przesłać podatnikowi informację o wpłaconym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru. Obowiązek przesłania informacji o wpłaconym podatku nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.

Mając na uwadze, że Wspólnik Spółki Dzielonej nie uzyska przychodu w związku z podziałem przez wydzielenie, ponieważ zarówno majątek przejmowany na skutek podziału (tj. Centrum Usług), jak i majątek pozostający w Spółce Dzielonej (tj. Dział Handlowy) stanowią, każde z osobna, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu updop, Spółka Przejmująca nie będzie zobowiązana na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 updop do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej stwierdzenia przez Spółkę, że nowe „brzmienie przepisu art. 26 ust. 6 updop zostało znowelizowane tak, że nie odnosi się już do spółki przejmującej” gdyż brak obowiązku płatnika wynika z niewystąpienia po stronie Wspólnika przychodu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj