Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.33.2018.1.JKT
z 20 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Szpital prawidłowo:

  • określił podstawę opodatkowania pomniejszając dochody uzyskane z prowadzonej działalności o dochody wolne od podatku CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop,
  • ujął kwotę dochodów wydatkowanych na cele nie statutowe poniesione w danym roku podatkowym w części E.2 jako podstawę opodatkowania zgodnie z art. 28a ust. l updop

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2018 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Szpital prawidłowo:

  • określił podstawę opodatkowania pomniejszając dochody uzyskane z prowadzonej działalności o dochody wolne od podatku CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop,
  • ujął kwotę dochodów wydatkowanych na cele nie statutowe poniesione w danym roku podatkowym w części E.2 jako podstawę opodatkowania zgodnie z art. 28a ust. 1 updop.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również „Szpital”) jest podmiotem leczniczym nie będącym przedsiębiorcą (Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej), dla którego organem założycielskim jest Uniwersytet Medyczny. Zgodnie z wpisem do KRS oraz nadanym Szpitalowi statutem, celem Szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej w formie ambulatoryjnej i stacjonarnej oraz profilaktyka i promocja zdrowia w powiązaniu z realizacją zadań dydaktycznych i badawczych. Do zadań należy w szczególności: udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych Uniwersytetu Medycznego, oraz innych uczelni i instytucji prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą, w dziedzinie nauk medycznych, w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów, uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego, oraz doskonalenie zawodowych kadr lekarskich, pielęgniarskich, słuchaczy szkół medycznych i innych zawodów w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów. Szpital prowadzi również działalność mającą na celu promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną. Szpital jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku albowiem przeznacza dochody na wskazane powyżej cele statutowe.

Szpital sporządzając zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku CIT za 2016 r. określił dochód na podstawie art. 7 ust. 2 updop. Następnie, w załączniku CIT-8/O w części B ujął dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, w części przeznaczonej na cele statutowe oraz otrzymane dotacje na zakup środków trwałych związanych z działalnością statutową z uwagi na fakt, że część dochodu Szpitala wydatkowana została na cele inne niż statutowe (wpłaty na państwowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, kary umowne na rzecz narodowego funduszu zdrowia, odsetki budżetowe), ta część dochodu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Tym samym, ustalony zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochód po uwzględnieniu zwolnienia przedmiotowego jest większy od 0, co stanowi podstawę opodatkowania ujętą zgodnie z art. 27 ust. 1 oraz wypełnioną zgodnie z art. 28a ust. 1 CIT-8 w części E.2 „podstawa opodatkowania/strata”. Realizując obowiązek zgodnie z art. 27 w oparciu o art. 28a, Szpital w części F „obliczenie należnego podatku” obliczył należny podatek zgodnie z art. 19 ustawy o CIT. Następnie, na podstawie art. 25 ust. 1, 1a oraz 6 ustawy o CIT, w części G „kwoty należnych zaliczek miesięcznych” wpisał kwoty odprowadzanych zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku 2016.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Szpital w prawidłowy sposób określił podstawę opodatkowania pomniejszając dochody uzyskane przez Szpital z prowadzonej działalności o dochody wolne od podatku CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop?
  2. Czy Szpital prawidłowo ujął kwotę dochodów wydatkowanych na cele nie statutowe poniesione w danym roku podatkowym w części E.2 jako podstawę opodatkowania zgodnie z art. 28a ust. 1 updop?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Podstawa opodatkowania została określona prawidłowo.

Ad. 2.

Podstawa opodatkowania została prawidłowo określona, stanowi ją różnica pomiędzy dochodem ustalonym na podstawie art. 7 ust. 2 updop a dochodem korzystającym ze zwolnienia przedmiotowego i jako taka powinna być ujęta w części E.2 CIT-8 zgodnie z art. 28a ust. 1.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest m.in działalność ochrony zdrowia i pomocy społecznej w części przeznaczonej na te cele. W przypadku ich wydatkowania na inne cele powstaje dochód do opodatkowania. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizacje innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania innymi słowy, podatnik, który realizuje swój cel statutowy, wymieniony w art. 17 ust. 1 pkt 4, w zakresie, w jakim przeznacza swoje dochody na realizację tego celu, korzysta ze zwolnienia podatkowego. Dochód z działalności statutowej pozostaje tak długo zwolniony od podatku, jak długo jest on przeznaczany na pokrycie kosztów działalności statutowej. Wydatkowanie tego dochodu na cele pozastatutowe powoduje, że dochód ten staje się podstawą do opodatkowania, czyli dochód stanowiący równowartość wydatków nieprzeznaczonych na działalność statutową podlega opodatkowaniu i powinien być zdaniem Szpitala wykazany w podstawie opodatkowania tj. w części E.2 CIT-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 z późn. zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy, po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego, w części przeznaczonej na te cele.

Jednocześnie, stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie jednostki mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Podkreślić przy tym należy, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem. Nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z działalnością podmiotów.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 updop, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22 i art. 24a, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Art. 28a ust. 1 updop, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory:

  1. deklaracji i informacji, o których mowa w art. 26 ust. 3 i 6 oraz w art. 26a,
  2. zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1,
  3. oświadczeń, o których mowa w art. 26 ust. 1a,
  4. informacji, o której mowa w art. 18 ust. 1f pkt 1

-wraz z objaśnieniami co do sposobu ich wypełniania, terminu i miejsca składania oraz niezbędnymi pouczeniami, mając na uwadze umożliwienie identyfikacji urzędu skarbowego, do którego jest kierowany formularz, i odpowiednio podatnika lub płatnika oraz poprawne obliczenie podatku i zaliczek na podatek przez podatnika lub płatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Szpital korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku w związku z przeznaczaniem dochodów na cele statutowe w części przeznaczonej na te cele. Jednocześnie z uwagi na fakt, że część dochodu Szpitala wydatkowana została na cele inne niż cele statutowe, tj. wpłaty na PFRON, kary umowne na rzecz NFZ oraz odsetki budżetowe, to ta część dochodu nie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawidłowego określenia podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 należy uznać za prawidłowe.

Należy również zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 lutego 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 273) wprowadzone zostały zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. poz. 1995).

W związku z powyższym, wprowadzony został nowy wzór formularza CIT-8(24), CIT-8/O(11) do rozliczenia CIT za 2016 r.

W świetle powyższego, w analizowanym przypadku Szpital prawidłowo określił podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i ujął ją w części E.2 (podstawa opodatkowania/strata) zeznania CIT-8 złożonego za 2016 r.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj