Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.101.2018.1.ES
z 20 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2018 r. (data wpływu 28 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni w ramach ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej jest współwłaścicielem lokalu mieszkalnego - posiada 25% udziałów w prawie własności nieruchomości. Mąż Wnioskodawczyni planuje użyczyć jej pozostałe 75% udziałów w prawie własności lokalu mieszkalnego. Lokal ten składa się z dwóch pokoi (tzw. „apartamentów”). Każdy pokój jest wyposażony w aneks kuchenny. Do każdego z pokoi przylega osobna łazienka.

Wnioskodawczyni planuje w najbliższej przyszłości (od kwietnia 2018 r.) rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług krótkoterminowego zakwaterowania, pokoje planuje udostępniać w systemie dobowym - na okres jednej, dwóch dób lub tygodnia. Mąż Wnioskodawczyni obecnie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług krótkoterminowego zakwaterowania. Niemniej jednak zanim Wnioskodawczyni rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej, działalność gospodarcza męża zostanie zlikwidowana (i wykreślona z CEIDG).

W najbliższej przyszłości Wnioskodawczyni planuje udostępniać dwa wyżej opisane pokoje („apartamenty”). W przyszłości Wnioskodawczyni nie wyklucza, że łączna liczba wynajmowanych przez nią pokoi może wzrosnąć, lecz nie przekroczy 12 pokoi.


Wnioskodawczyni wskazuje, że w najbliższej przyszłości nie zamierza zatrudniać pracowników, prace typu pranie, sprzątanie będzie wykonywać we własnym zakresie. W dalszej przyszłości, Wnioskodawczyni nie wyklucza zatrudnienia pracowników, niemniej jednak zatrudnienie to będzie mieścić się w limitach z załącznika 3 część XII pkt 4 pkt 2 objaśnień Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym („nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka”). Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi krótkoterminowego zakwaterowania korzystając z internetowych portali rezerwacyjnych np. Airbnb i Booking. Nie jest wykluczone, że w przyszłości będzie korzystać również z innych portali tego typu.


Płatności za świadczone usługi Wnioskodawczyni będzie przyjmować gotówką, na rachunek bankowy przelewem bankowym w formie przedpłat, płatnościami kartami kredytowymi i debetowymi, z wykorzystaniem systemu paypal lub za pośrednictwem portali internetowych Airbnb i Booking.


W przypadku portalu Airbnb schemat transakcji będzie wyglądać następująco: klienci rezerwują pokój, za pomocą portalu opłacają do Airbnb, w ciągu 3 dni od przyjazdu gościa do pokoju Wnioskodawczyni będzie otrzymywać przelew od Airbnb na swoje konto bankowe. Prowizję dla Airbnb płacą goście. W przypadku portalu Booking schemat transakcji będzie wyglądać następująco: Wnioskodawczyni będzie mieć ustawioną płatność przez Booking co oznacza, że goście rezerwują pokój przez portal, opłacają do Booking i przyjeżdżają do pokoju. Płatność od Booking Wnioskodawczyni będzie otrzymywać jednym przelewem zbiorczym za poprzedni miesiąc za każdą rezerwację, która się zakończyła w poprzednim miesiącu. Do 14 dnia kolejnego miesiąca Wnioskodawczyni będzie otrzymywać zbiorczy przelew za cały poprzedni miesiąc (wszystkie rezerwacje zsumowane), zaś do 8 dnia miesiąca będzie otrzymywać dokładne zestawienia gości, którzy rezerwowali pokój oraz kwot, które zapłacili. Kwota, którą Wnioskodawczyni będzie otrzymywać na rachunek bankowy, będzie stanowić sumę wszystkich kwot wpłaconych przez gości, pomniejszoną o prowizję Booking.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym prowadząc działalność gospodarczą Wnioskodawczyni będzie mogła dochody uzyskane ze świadczenia usług krótkoterminowego zakwaterowania opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą będzie mogła dochody uzyskane ze świadczenia usług krótkoterminowego zakwaterowania opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawczyni.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.


Pojęcie działalności gospodarczej do którego odsyła wskazany powyżej przepis, zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, ze zm., „Ustawa o PIT”), zgodnie z którym za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową, m.in. usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.


Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.


Zgodnie z art. 23 ust 1a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.


Stosownie do pkt 4 tabeli z części XII załącznika nr 3 do ustawy, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12. Zgodnie z objaśnieniami do części XII tabeli - usługi te można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiuje terminu pokój, który został użyty przez ustawodawcę w załączniku Nr 3 do ustawy, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez określenie pokój rozumie się „pomieszczenie z oknami i drzwiami oddzielone ścianami od innych pomieszczeń” - Mały Słownik Języka Polskiego pod redakcją Stanisława Skorupka, Haliny Anderskiej, Zofii Łempickiej (Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o., Warszawa 1968, wydanie IX 1993). Ustawa o zryczałtowanym podatku nie odsyła również do odrębnych przepisów w zakresie warunków, jakim powinny odpowiadać pokoje przeznaczone do wynajmu. Określa tylko maksymalną liczbę pokoi - 12 dla możliwości zastosowania do opodatkowania przepisu art. 23 ust. 1 tej ustawy.


W ocenie Wnioskodawczyni należy zatem przyjąć, że każde mieszkanie posiadające jeden pokój łącznie z kuchnią i łazienką powinno być uznane za jeden pokój w rozumieniu ustawy o podatku zryczałtowanym podatku dochodowym.


W myśl art. 25 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z art. 25 ust. 1 pkt 3, jednym z warunków zastosowania karty podatkowej jest brak podwykonawców świadczących usługi na rzecz wynajmującego, z wyłączeniem usług specjalistycznych. Zgodnie z art. 25 ust. 3 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, za usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Usługi specjalistyczne muszą być niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności. W ocenie Wnioskodawczyni korzystanie ze specjalistycznego portalu, udostępniającego narzędzie do rezerwacji mieszkań oraz dokonywania płatności za nie mieści się w pojęciu usług specjalistycznych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 Ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni planuje rozpocząć działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług krótkoterminowego zakwaterowania PKD 55.20.Z - Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Działalność Wnioskodawczyni będzie polegać na wynajmie mieszkań w systemie dobowym. Łączna liczba pokoi nie przekroczy 12 pokoi. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym Wnioskodawczyni zamierza wybrać kartę podatkową.

Wnioskodawczyni w opisie zdarzenia przyszłego wskazała, że w najbliższej przyszłości nie zamierza zatrudniać pracowników, prace typu pranie, sprzątanie będzie wykonywać we własnym zakresie. W dalszej przyszłości Wnioskodawczyni nie wyklucza zatrudnienia pracowników, niemniej jednak zatrudnienie to będzie mieścić się w limitach z załącznika 3 część XII pkt 4 pkt 2 objaśnień Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym („nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka”). Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi krótkoterminowego zakwaterowania korzystając z internetowych portali rezerwacyjnych np. Airbnb i Booking. Nie jest wykluczone, że w przyszłości będzie korzystać również z innych portali tego typu.


Płatności za usługi krótkotrwałego zakwaterowania Wnioskodawczyni będzie przyjmować gotówką, na rachunek bankowy przelewem bankowym w formie przedpłat, płatnościami kartami kredytowymi i debetowymi, z wykorzystaniem systemu paypal lub za pośrednictwem portali internetowych Airbnb i Booking.


Wnioskodawczyni obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej, ale przed rozpoczęciem świadczenia usług krótkoterminowego zakwaterowania zarejestruje działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim. Mąż Wnioskodawczyni obecnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług krótkoterminowego zakwaterowania. Niemniej jednak zanim Wnioskodawczyni rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej, jej mąż zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej.


Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Z przepisów tych nie wynika, by zawierały ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych. W ocenie Wnioskodawczyni usługi świadczone przez Booking i Airnbn i podobne portale należy potraktować jako usługi specjalistyczne, niezwiązane z istotą świadczonych przez Wnioskodawczynię usług hotelowych polegających na wynajmie krótkoterminowym pokoi. Korzystanie bowiem ze specjalistycznych portali, udostępniających narzędzie do rezerwacji mieszkań oraz dokonywanie płatności za nie, mieści się w pojęciu usług specjalistycznych.

Wobec tego opisany we wniosku sposób prowadzenia działalności i korzystanie przez Wnioskodawczynię z internetowych portali rezerwacyjnych nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Wnioskodawczyni rozliczając podatek dochodowy kartą podatkową od świadczonych usług krótkoterminowego zakwaterowania będzie mogła korzystać z usług portali typu Airbnb lub Booking.


Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 24.03.2016 r. sygn. ILPB1/4511-1-149/16-2/IM.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe w zakresie w jakim w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą będzie mogła dochody uzyskane ze świadczenia usług krótkoterminowego zakwaterowania opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj