Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.61.2018.2.AP
z 26 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 23 marca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, składa miesięczne deklaracje podatku. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń dotyczących podatku VAT i wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi stała się jednym podatnikiem podatku. Gmina i Miasto przystąpi do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPOW na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej IX Włączenie społeczne, Działanie 9.1 Aktywna integracja, Poddziałanie 9.1.2. Wzmocnienie potencjału społeczno-zawodowego społeczności lokalnych – RIT.

Całkowita wartość projektu wynosi: 329.438,60 zł z czego wartość dofinansowania stanowi 312.966,67 zł., natomiast wkład własny Gminy i Miasta 16.471,93 zł. Podatek VAT zawarty w fakturach zakupu towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany projektu. Celem projektu jest wzmocnienie aktywności społecznej i zawodowej 60 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, zamieszkujących tereny zdegradowane objęte rewitalizacją na terenie Gminy. Cel zostanie osiągnięty poprzez realizacje kompleksowego wsparcia dla uczestników projektu i ich rodzin. Okres realizacji projektu 1 października 2018 r. do 29 lutego 2020 r. Projekt realizowany będzie przez Gminno-Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – jednostkę budżetową Gminy i Miasta nieposiadającą osobowości prawnej.

W ramach projektu zostaną rozliczone wydatki w oparciu o kwoty ryczałtowe:

  1. za wykonanie zadania Cykl warsztatów integracyjno-motywacyjnych kwota 8.400,00 zł.
  2. za wykonanie zadania Poradnictwo prawne i psychologiczne 11.700,00 zł.
  3. za wykonanie zadania Animacja społeczności lokalnej 61.778,95 zł.
  4. za wykonanie zadania Środowiskowa praca socjalna 68.671,93 zł.
  5. za wykonanie zadania Działania edukacyjne 68.000,00 zł.
  6. za wykonanie zadania Działania o charakterze zawodowym 45.000,00zł.

Przewidywane wydatki w ramach projektu obejmować będą: trening umiejętności społecznych – wynagrodzenia trenera wraz z pochodnymi, serwis kawowy, wynagrodzenie psychologa – umowa zlecenie wraz z pochodnymi, wynagrodzenie prawnika – umowa zlecenia wraz z pochodnymi, animator lokalny – wynagrodzenie za etat wraz z pochodnymi, wynagrodzenie prelegentów wraz z pochodnymi, wynagrodzenie pracownika socjalnego zatrudnionego na etat wraz z pochodnymi, zorganizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje uczestników Programu Aktywności Lokalnej, zorganizowanie staży i wypłaty stypendium stażowego dla uczestników PAL.

Uczestnicy PAL otrzymają również wsparcie finansowe, stanowiące wkład własny do projektu w postaci zasiłków celowych zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.

Projekt nie generuje przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników projektu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy. Zakupy których dokona Gmina – Ośrodek Pomocy Społecznej związanych z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT, gdzie Gmina będzie figurować jako nabywca towarów i usług a Ośrodek jako odbiorca. Projekt jest powiązany z działaniami rewitalizacyjnymi w ramach projektu X oraz z projektem Y, w ramach którego zostanie stworzone zaplecze infrastrukturalne dla działań koordynacyjnych i szkoleniowych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 marca 2018 r.:

  1. W odpowiedzi na pytanie: „Czy wydatki poniesione w związku z realizacją opisanego projektu będą związane z czynnościami realizowanymi w ramach zadań własnych Gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.)? Jeśli tak, to należy wskazać jakie będą to zadania, czy też będą związane z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą (opodatkowaną, zwolnioną) – jaką?” – Wnioskodawca wskazał, że: „Wydatki poniesione przez Gminę i Miasto w związku z realizacją ww. projektu będą związane z czynnościami realizowanymi w ramach zadań własnych Gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym w zakresie pomocy społecznej polegających na wznowieniu aktywności społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie wzmocnienia potencjału społeczno-zawodowego społeczności lokalnych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.
    W ramach projektu zostaną zorganizowane debaty, festyn, piknik rodzinny na które zostanie zakupiony catering. Uczestnicy projektu będą brać udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje oraz zorganizowane zostaną staże zawodowe. Projekt nie będzie generować przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników projektu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy.
    Wkładem własnym Gminy będą wypłacane zasiłki celowe dla uczestników projektu w wysokości 16.471,93 zł”.
  2. W odpowiedzi na pytanie: „Czy Gmina scentralizowała się z Gminno-Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej? Jeżeli nie, to czy Gminno-Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń oraz prowadzi odrębne rejestry dla potrzeb podatku VAT?” – Wnioskodawca wskazał, że: „Gmina i Miasto z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze wszystkimi podległymi jednostkami budżetowymi. Gminno-Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową Gminy i Miasta nie jest odrębnym podatnikiem, sporządza rejestry sprzedaży i zakupu dla potrzeb scentralizowanego podatku VAT”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina i Miasto ma prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (art. 7 ust. 1 pkt 6 i 6a ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina i Miasto jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, składa miesięczne deklaracje podatku. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń dotyczących podatku VAT i wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi stała się jednym podatnikiem podatku. Gmina i Miasto przystąpi do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPOW na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej IX Włączenie społeczne, Działanie 9.1 Aktywna integracja, Poddziałanie 9.1.2. Wzmocnienie potencjału społeczno-zawodowego społeczności lokalnych – RIT. Celem projektu jest wzmocnienie aktywności społecznej i zawodowej 60 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, zamieszkujących tereny zdegradowane objęte rewitalizacją na terenie Gminy. Cel zostanie osiągnięty poprzez realizacje kompleksowego wsparcia dla uczestników projektu i ich rodzin. Okres realizacji projektu: 1 października 2018 r. do 29 lutego 2020 r. Projekt realizowany będzie przez Gminno-Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – jednostkę budżetową Gminy i Miasta nieposiadającą osobowości prawnej.

W ramach projektu zostaną rozliczone wydatki w oparciu o kwoty ryczałtowe:

  1. za wykonanie zadania Cykl warsztatów integracyjno-motywacyjnych kwota 8.400,00 zł.
  2. za wykonanie zadania Poradnictwo prawne i psychologiczne 11.700,00 zł.
  3. za wykonanie zadania Animacja społeczności lokalnej 61.778,95 zł.
  4. za wykonanie zadania Środowiskowa praca socjalna 68.671,93 zł.
  5. za wykonanie zadania Działania edukacyjne 68.000,00 zł.
  6. za wykonanie zadania Działania o charakterze zawodowym 45.000,00zł.

Przewidywane wydatki w ramach projektu obejmować będą: trening umiejętności społecznych – wynagrodzenia trenera wraz z pochodnymi, serwis kawowy, wynagrodzenie psychologa – umowa zlecenie wraz z pochodnymi, wynagrodzenie prawnika – umowa zlecenia wraz z pochodnymi, animator lokalny – wynagrodzenie za etat wraz z pochodnymi, wynagrodzenie prelegentów wraz z pochodnymi, wynagrodzenie pracownika socjalnego zatrudnionego na etat wraz z pochodnymi, zorganizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje uczestników Programu Aktywności Lokalnej, zorganizowanie staży i wypłaty stypendium stażowego dla uczestników PAL. Uczestnicy PAL otrzymają również wsparcie finansowe, stanowiące wkład własny do projektu w postaci zasiłków celowych zgodnie z ustawą o pomocy społecznej. Projekt nie generuje przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników projektu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy. Zakupy których dokona Gmina – Ośrodek Pomocy Społecznej związanych z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT, gdzie Gmina będzie figurować jako nabywca towarów i usług a Ośrodek jako odbiorca. Projekt jest powiązany z działaniami rewitalizacyjnymi w ramach projektu X oraz z projektem Y w ramach którego zostanie stworzone zaplecze infrastrukturalne dla działań koordynacyjnych i szkoleniowych.

Wydatki poniesione przez Gminę i Miasto w związku z realizacją ww. projektu będą związane z czynnościami realizowanymi w ramach zadań własnych Gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym w zakresie pomocy społecznej polegających na wznowieniu aktywności społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie wzmocnienia potencjału społeczno-zawodowego społeczności lokalnych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

W ramach projektu zostaną zorganizowane debaty, festyn, piknik rodzinny na które zostanie zakupiony catering. Uczestnicy projektu będą brać udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje oraz zorganizowane zostaną staże zawodowe. Projekt nie będzie generować przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników projektu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Gmina nie będzie nabywała ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją planowanego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj