Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.43.2018.2.NK
z 29 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania właściwej stawki:

  • dla opłat pobieranych za udział w wydarzeniach festiwalowych (Festiwal X, Festiwal Y),
  • dla opłat pobieranych za udział w obserwatoriach odbywających się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania właściwej stawki:

  • dla opłat pobieranych za udział w wydarzeniach festiwalowych (Festiwal X, Festiwal Y),
  • dla opłat pobieranych za udział w obserwatoriach odbywających się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Centrum (…) (dalej: Centrum) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną pod do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Urząd Miasta. Centrum działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406) oraz swojego Statutu. Centrum jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny.

W świetle Statutu Centrum do zadań Centrum należy:

  1. tworzenie dóbr kultury, przygotowywanie i realizacja wartościowych dzieł, projektów artystycznych i artystyczno-edukacyjnych, w tym m.in. organizacja „Biennale (…)” i „Międzynarodowych Festiwali (…)”,
  2. rozbudzanie i rozwijanie różnych form aktywności twórczej dzieci i młodzieży,
  3. organizacja seminariów i sesji naukowych poświęconych twórczości dla dzieci i młodzieży,
  4. promocja polskiej sztuki dla dzieci i młodzieży w kraju i za granicą,
  5. prowadzenie działalności wydawniczej związanej z realizacją zadań statutowych,
  6. tworzenie systemu informacji i gromadzenie dokumentacji o najistotniejszych aspektach twórczości adresowanej do młodego odbiorcy,
  7. realizacja zadań wynikających z założeń strategii Miasta.

Centrum nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. Centrum może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową Centrum.

Centrum cyklicznie organizuje biletowane projekty X oraz Y (dalej: Projekty). W ramach Projektów odbywają się dwa typy odpłatnych zdarzeń:

  1. wydarzenia festiwalowe (Festiwal X, Festiwal Y)
    oraz
  2. obserwatoria (Obserwatorium X i Obserwatorium Y).

Wydarzenia te odbywały się na przestrzeni ostatnich lat.

Jednak począwszy od roku 2018 wydarzenia te będą odbywać się w nieco zmienionej formule przedstawionej poniżej. Przedmiotem zapytania są konsekwencje podatkowe związane ze sprzedażą biletów na wskazane wydarzenia w przyszłości.

Wydarzenia festiwalowe.

Festiwal X

Główna edycja projektu odbywa się co dwa lata. X przybiera wtedy formę kilkudniowego Festiwalu X - festiwal (…). Festiwal ma dwie odsłony: letnią (odbywającą się w czerwcu) oraz tzw. „dogrywkę” odbywającą się jesienią pt. Finale X (wrzesień/październik). W jesiennej odsłonie do A zostają zaproszone najlepsze wydarzenia z odsłony letniej. Festiwal X jest przedsięwzięciem interdyscyplinarnym, łączącym różne gatunki sztuki oraz integrującym środowiska pracujące z dziećmi. Każda edycja ma swój motyw przewodni, który łączy różne typy wydarzeń organizowanych w ramach Festiwalu.

W ramach Festiwalu X odbywają się różne wydarzenia, m.in.:

  • spektakle teatralne,
  • wystawy,
  • performance,
  • pokazy filmowe,
  • koncerty,
  • akcje twórcze.

Wstęp na wskazane wydarzenia odbywające się w ramach Festiwalu X jest biletowany. Uczestnicy mogą zakupić bilety uprawniające do uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X. Uczestnicy chcący wziąć udział w wydarzeniach odbywających się w ramach festiwalu muszą uiścić opłatę uprawniającą do obejrzenia lub wzięcia udziału w wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X. Bilety można zakupić w szczególności w kasach Centrum czy poszczególnych obiektów współpracujących z Centrum, a także przez Internet.

Wydarzenia w ramach Festiwalu X odbywają się w obiektach Centrum, teatrach i kinach znajdujących się na terenie A oraz innych obiektach udostępnianych Centrum w związku z organizacją wydarzenia. Część wydarzeń odbywających się w ramach Festiwalu X może mieć charakter plenerowy, ale z ograniczonym biletowanym wstępem.

Festiwal Y

Festiwal Y to rodzinny interdyscyplinarny międzynarodowy festiwal sztuki dla dzieci najmłodszych, tj. od 0 do 5 lat, oraz ich opiekunów. Dla organizatorów najważniejsze jest współuczestnictwo w wydarzeniach dzieci i dorosłych – rodziców, opiekunów i dziadków. Każde wydarzenie festiwalowe tworzone jest z myślą o konkretnych możliwościach percepcyjnych najmłodszych odbiorców sztuki, a więc wspomnianych wyżej dzieci.

Podobnie jak Festiwal X, Festiwal Y obejmuje m.in.:

  • spektakle teatralne,
  • pokazy filmowe,
  • instalacje (również interaktywne),
  • wydarzenia interaktywne,
  • koncerty,
  • wystawy,
  • performance i
  • akcje twórcze dla najmłodszych.

Identycznie jak w przypadku Festiwalu X, wstęp na wskazane wydarzenia odbywające się w ramach Festiwalu Y jest biletowany. Uczestnicy mogą zakupić bilety uprawniające do uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu Y. Uczestnicy chcący wziąć udział w wydarzeniach odbywających się w ramach festiwalu muszą uiścić opłatę uprawniającą do obejrzenia lub wzięcia udziału w wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu Y. Bilety można zakupić w szczególności w kasach Centrum czy poszczególnych obiektach współpracujących z Centrum, a także przez Internet.

Wydarzenia w ramach Festiwalu Y odbywają się w obiektach Centrum oraz innych obiektach udostępnianych Centrum w związku z organizacją wydarzenia. Część wydarzeń odbywających się w ramach Festiwalu Y może mieć charakter plenerowy, ale z ograniczonym biletowanym wstępem.

Obserwatoria.

Szczególną formą uczestnictwa w wydarzeniach festiwalowych są Obserwatoria. Obserwatoria odbywają się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y. Możliwość wstępu na Obserwatoria wymaga odrębnego zgłoszenia lub spełnienia dodatkowych warunków (np. przygotowania eseju na temat wydarzeń festiwalowych). Jednocześnie zgłoszenie i uiszczenie opłaty za udział w Obserwatorium uprawnia uczestnika do wstępu na określoną liczbę (lub wszystkie) wydarzenia odbywające się w ramach danego Festiwalu. Dodatkowo, bilet uprawniający do udziału w Obserwatorium daje możliwość wzięcia udziału w spotkaniach i dyskusjach w gronie osób zainteresowanych obszarem kultury. Ilość osób mogących uczestniczyć w Obserwatoriach jest ograniczona przede wszystkim liczbą miejsc dostępnych w obiekcie, w którym odbywają się Obserwatoria.

Obserwatorium X

Obserwatorium stwarza możliwość spotkania i dyskusji dla osób zainteresowanych tym obszarem kultury. Do udziału Centrum zaprasza m.in. studentów, doktorantów, doktorów, animatorów, artystów i inne osoby zainteresowane dyskusją na tematy związane z hasłem przewodnim X w danym roku. W trakcie trwania Festiwalu obserwatorzy biorą udział w codziennych moderowanych spotkaniach dyskusyjnych czy warsztatach, mogą również brać udział w określonej liczbie wszystkich wydarzeń Festiwalu X, a także w spotkaniach z wybranymi artystami, którzy to prezentują swoje prace na Festiwalu. Do zadań Obserwatorów należy napisanie krótkich esejów problemowych oraz przeprowadzenie i zredagowanie wywiadów z artystami i uczestnikami Festiwalu. Tylko zakup biletu uprawnia do udziału w Obserwatorium. Jednocześnie bilet na Obserwatorium uprawnia do udziału w określonej liczbie spektakli, wystaw, pokazów filmowych, performance-ów, koncertów, czy akcji twórczych odbywających się w ramach Festiwalu. Powoduje to, że jednostkowy koszt udziału w wydarzeniach festiwalowych jest niższy dla uczestników Obserwatorium niż dla pozostałych uczestników kupujących bilety na pojedyncze wydarzenia festiwalowe.

Obserwatorium Y

Do udziału zaproszeni są badacze, nauczyciele, artyści i rodzice/opiekunowie dzieci. Obserwatorium stanowi okazję do spotkania, dyskusji nad sztukami performatywnymi (opierającymi się głównie na grze aktorskiej) dla dzieci do 5 lat oraz do udziału w akcjach twórczych dotyczących tej tematyki. Udział w Obserwatorium wymaga wcześniejszego zgłoszenia. Spośród zgłoszeń organizatorzy wybierają uczestników (ilość uczestników jest ograniczona). Przed rozpoczęciem każdy z uczestników zobowiązany jest do wykupienia biletu wstępu na Obserwatorium. Bilet wstępu na Obserwatorium stanowi jednocześnie bilet wstępu na wszystkie wydarzenia Festiwalu Y.

Ponadto z pisma z dnia 21 marca 2018 r. – stanowiącego uzupełnienie do wniosku – wynika, że: w uzasadnieniu do wniosku Centrum przedstawiło swoje stanowisko w zakresie kwalifikacji prawnej usług, uznając, że przedstawione we wniosku i organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia festiwalowe (Festiwal X, Festiwal Y) oraz obserwatoria (Obserwatorium X, Obserwatorium Y) należy kwalifikować jako usługi kulturalne w zakresie wstępu. Takie też jest stanowisko Centrum.

Centrum w uzasadnieniu prawnym stwierdziło m.in., że:

„Tym samym, zdaniem Centrum, opłaty za zakup biletów na wydarzenia odbywające się w ramach Festiwali stanowią wynagrodzenie za usługę kulturalną świadczoną przez Centrum.

Jednak jeżeli usługa kulturalna stanowi jednocześnie usługę wstępu, nie będzie korzystała ze zwolnienia od VAT (art. 43 ust. 19 pkt 3 ustawy o VAT)”.

Zdaniem Centrum, wydarzenia festiwalowe i obserwatoria będące przedmiotem wniosku są usługą kulturalną – w zakresie wstępu. Jest to jednak element oceny prawnej stanu sprawy przedstawiony szczegółowo we wniosku, a nie jego element.

Centrum powzięło wątpliwość, czy zdarzenia przedstawione we wniosku mają charakter usługi kulturalnej, bądź też usługi wstępu. Między innymi te wątpliwości, skłoniły Centrum do wystąpienia z wnioskiem o interpretację indywidualną, aby to Organ rozstrzygnął, czy przedmiotowa usługa jest kwalifikowana jako usługa kulturalna i rozrywkowa – wyłącznie w zakresie wstępu, czy jako usługa kulturalna zwolniona od VAT. To jak dana usługa powinna być klasyfikowana i czy jest ona usługą kulturalną stanowi przedmiot zapytania i wykładni art. 43 ust. 1 pkt 33 oraz poz. 182, 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Tym samym zawarcie takiej tezy w stanie sprawy byłoby nielogiczne albowiem właśnie to, czy organizowane przez Centrum wydarzenia stanowią usługę kulturalną (w zakresie wstępu) czy też nie, stanowi przedmiot zapytania zawartego przez Wnioskodawcę we wniosku. To Organ powinien rozstrzygnąć powyższe zagadnienie. Brak jest więc podstaw do ich wskazywania w tej sytuacji w stanie sprawy.

Ponadto w świetle orzecznictwa sądowego organ podatkowy powinien sam dokonać stosownej oceny prawnej przepisów odnosząc się do stanowiska podatnika przedstawionego we wniosku, wskazuje na to m.in. poniższe orzecznictwo:

  • „Jak już wyżej wskazano, dokonanie określenia – grupowania czynności gminy polegających na zawieraniu umów o wybudowanie przyłączy wodociągowych czy kanalizacyjnych nie mieści się w okolicznościach stanu faktycznego sprawy. Polega ono na dokonaniu określonego wnioskowania prawniczego, w trakcie którego dokonuje się podporządkowania określonych czynności wskazanych w we wniosku o interpretacje do określonej grupy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Określone grupowanie jest niczym innym jak wynikiem wnioskowania prawniczego polegającego na wykładni pojęć zawartych w tej klasyfikacji do potrzeb określonego stanu podatkowoprawnego. Organ podatkowy jest przy tym władny do dokonania interpretacji prawa nie tylko zawartego w ustawach podatkowych, ale we wszelkich innych ustawach, w tym zakresie, w jakim jest to niezbędne dla oceny prawnopodatkowej sytuacji podatnika, pod tym wszelako warunkiem, że zadane w interpretacji pytanie musi w swej istocie dotyczyć interpretacji prawa podatkowego i nie może dotyczyć jedynie ustaw niepodatkowych (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 października 2014 r. sygn. akt I FSK 1456/13, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 10 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Gl 272/11, publik. LEX nr 898751, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 6 maja 2014 r. sygn. akt I SA/Bk 137/14, B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki, Ordynacja podatkowa. Komentarz, Wrocław 2012, s. 36).
    Jeżeli zatem ocena stanowiska wnioskodawcy wymaga dokonania wywodu prawnego, w ramach którego organ interpretujący będzie dokonywał wykładni nie tylko prawa podatkowego, ale też regulującego inne dziedziny prawa (prawo cywilne, spółek czy upadłościowe), to jest on do tego nie tylko uprawniony ale wręcz zobowiązany, bowiem bez tego nie jest w stanie dokonać prawidłowej oceny stanowiska wnioskodawcy.
    W przedmiotowej sprawie był zatem również zobowiązany do oceny stanowiska wnioskodawcy co do grupowania działalności prowadzonej przez gminę” (wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 7 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Rz 436/16);
  • „brak było podstaw do żądania przez organ w trybie art. 169 § 1 w związku z art. 14h o.p., oby dla wskazanych we wniosku usług skarżący podał odpowiednie symbole PKWiU. Wymaga podkreślenia, że podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla danej usługi w rozpatrywanej sprawie, nie jest elementem stanu faktycznego, wymaganym we wniosku o udzielenie interpretacji w rozumieniu art. 14b § 3 o.p. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego skarżący opisał w sposób jednoznaczny i niewymagający interpretacji jakie usługi świadczy. Przedstawił również własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zagadnienia prawnego będącego przedmiotem wniosku. W konsekwencji prawidłowo WSA w Łodzi stwierdził, że obowiązkiem organu podatkowego było wydanie interpretacji podatkowej, zawierającej ocenę prawną tego stanowiska, albowiem stan faktyczny został przedstawiony w sposób wyczerpujący” (wyrok NSA z dnia 11 października 2017 r., sygn. akt II FSK 2412/15);
  • „Sąd zwraca jednocześnie uwagę, że powoływanie się przez Ministra Finansów na funkcję ochronną wydawanych interpretacji indywidualnych nie powinno być wykorzystywane do wydawania postanowień odmawiających wszczęcia postępowania, szczególnie, gdy na podstawie okoliczności opisanych we wniosku o udzielenie interpretacji nie można uznać – tak jak wskazuje organ zobowiązany do udzielania interpretacji indywidualnych – że stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę nie spełnia kryterium z art. .14b § 3 O.p. „wyczerpującego” przedstawienia stanu sprawy/zdarzenia przyszłego. Skarżąca Spółka, o czym mowa wyżej, opisała trzy rodzaje nieruchomości i jednocześnie postulowała o ocenę jej stanowiska, że ww. grunty z tymi naniesieniami powinny być uznane za „teren niezabudowany” i w związku z tym Spółka, któro dokonuje dostawy ww. gruntu, ma możliwość skorzystania z ww. zwolnienia podatkowego, na macy ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u. Zwrócić należy również uwagę, że jakkolwiek rację ma Minister Finansów twierdząc, że przedmiotem interpretacji indywidualnej, z uwagi na jej istotę i gwarancyjny charakter nie może być ocena abstrakcyjnych, różnych, wielu hipotetycznych sytuacji faktycznych, tym niemniej – zdaniem Sądu – Minister nie wykazał, aby w opisie stanu faktycznego sprawy/zdarzenia przyszłego doszło jedynie wskazania wielowariantowego i hipotetycznego stanu. Spółka podała, że przedmiotem dostawy mają być trzy rodzaje nieruchomości, wskazując, jakie rodzaje naniesień się na nich znajdują. Tym samym Spółka podała, w jej ocenie, istotne elementy stanu faktycznego, które mogą mieć znaczenie przy stosowaniu ww. normy art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u., o interpretację, której wystąpiła. Spółka wskazała też, że opisany przez nią stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, z uwagi na posłużenie się przez ustawodawcę w ww. przepisie niezdefiniowanym zwrotem „teren niezabudowany”, budzi wątpliwości, co do możliwości i prawidłowości zastosowania w sprawie. W tym kontekście nie sposób zgodzić się z argumentacją przedstawioną w wydanych w sprawie postanowieniach, że skarżąca Spółka nie przedstawiła niezbędnych i konkretnych okoliczności faktycznych, które mogłyby być osadzone w realiach prawno-podatkowych.
    Okoliczności zostały przedstawione, choć trudność leży w tym, że należy dokonać ich subsumpcji pod normę prawną, w której posłużono się zwrotem „teren niezabudowany”, którego definicji nie zawarto w przepisach u.p.t.u. i w aktach wykonawczych. Sąd wskazał jednak wyżej reguły wykładni prawa, z których przy wydawaniu interpretacji indywidualnej powinien również korzystać Minister Finansów, uwzględniając stan faktyczny/zdarzenie przyszłe podane we wniosku, udzielając odpowiedzi na pytanie czy ta norma (lub jaka) ma zastosowanie w indywidualnej sprawie podatnika. Strona skarżąca, która samodzielnie konstruuje stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, jeśli spełnia on/ono warunki z art. 14b § 3 O.p., wyznacza w ten sposób granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywołać określone skutki prawne. W ten sposób de facto, przez opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wnoszący wniosek o interpretację indywidualną kształtuje elementy funkcji ochronnej interpretacji indywidualnej” (prawomocny wyrok WSA z dnia 30 października 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 3869/14).

Orzecznictwo w tym zakresie jest jednolite i jednoznacznie wskazuje, że oceny prawnej, w tym wykładni pojęć stosowanych przez przepisy ustawy o VAT powinien dokonać organ interpretujący. Tym samym Centrum w opisie stanu faktycznego wyczerpująco przedstawiło opis odbywających się wydarzeń festiwalowych i obserwatoriów oraz wskazał ich kwalifikację. W niniejszym piśmie Centrum również potwierdziło te kwalifikację jako usług kulturalnych w zakresie wstępu. Nie jest to jednak element stanu sprawy, ale jego oceny. Dyrektor jest obowiązany dokonać w tym zakresie samodzielnej oceny w oparciu o przepisy prawa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawkę VAT należy zastosować do opłat pobieranych za udział w wydarzeniach festiwalowych (Festiwal X, Festiwal Y)?
  2. Jaką stawkę VAT należy zastosować do opłat pobieranych za udział w obserwatoriach odbywających się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Centrum, do opłat pobieranych przez Centrum za udział w wydarzeniach festiwalowych (Festiwal X, Festiwal Y), należy zastosować stawkę VAT 8%.

Zwolnione od VAT są usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzone przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 43 ust 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Natomiast w świetle art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki;
  4. archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  5. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  6. działalności agencji informacyjnych;
  7. usług wydawniczych;
  8. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  9. usług ochrony praw.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7%. Natomiast na podstawie art. 146a ustawy o VAT stawka ta ulega podwyższeniu do 8% do dnia 31 grudnia 2018 r.

Zgodnie z treścią załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stawka 8% ma zastosowanie m.in. do:

  1. usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu:
    1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    2. do obiektów kulturalnych (poz. 182),
  2. usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu (poz. 184).

W opinii Centrum, usługi w postaci umożliwienia uczestnikom uczestnictwa w różnorodnych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y, stanowią usługi wstępu na wydarzenia kulturalne, które opodatkowane są VAT z zastosowaniem stawki 8%.

Usługi Centrum jako usługi kulturalne.

Ustawa o VAT nie definiuje usług kulturalnych. W świetle definicji pojęcia „kultura” w internetowym słowniku PWN jest to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory. Natomiast w świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z dnia 16 kwietnia 2012 r., poz. 406 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W opinii Centrum, nie ulega wątpliwości, że umożliwienie osobom, które zakupiły bilety na wydarzenia odbywające się w ramach festiwalu, stanowi usługę kulturalną. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, nabywając bilet na poszczególne wydarzenia w ramach obu Festiwali uczestnicy mają możliwość zobaczyć spektakle teatralne, pokazy filmowe, wystawy, koncerty, performance oraz uczestniczyć w interaktywnych instalacjach czy akcjach twórczych.

Tym samym, zdaniem Centrum, opłaty za zakup biletów na wydarzenia odbywające się w ramach Festiwali stanowią wynagrodzenie za usługę kulturalną świadczoną przez Centrum. Jednak jeżeli usługa kulturalna stanowi jednocześnie usługę wstępu, nie będzie korzystała ze zwolnienia od VAT (art. 43 ust. 19 pkt 3 ustawy o VAT). Dlatego kluczowe jest rozstrzygnięcie, czy usługi świadczone przez Centrum w związku z umożliwieniem uczestnictwa w organizowanych przez Centrum wydarzeniach festiwalowych mają charakter usług wstępu.

Usługi Centrum jako usługi wstępu.

Ustawa o VAT nie definiuje wprost pojęcia wstępu. Dlatego szukając znaczenia tego pojęcia, należy odwołać się przede wszystkim do językowego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją pojęcia wstępu ujętą w internetowym Słowniku Języka Polskiego należy go rozumieć jako: „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Zdaniem Centrum, zakup biletów na wydarzenia organizowane w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y upoważnia do wstępu czy uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Centrum w ramach wskazanych Festiwali, takich jak spektakle, pokazy filmowe, wystawy, performance, koncerty, instalacje, czy akcje twórcze. Tym samym spełnia wymóg klasyfikacji usług świadczonych przez Centrum jako usług wstępu.

Należy podkreślić, że obecnie nie budzi już wątpliwości, że dla zdefiniowania pojęcia wstępu nie ma znaczenia czy możliwość wejścia czy uczestnictwa w danym wydarzeniu dotyczy uczestnictwa czynnego, czy biernego.

Wynika to z systemowej wykładni przepisów ustawy o VAT, która wskazuje na możliwość zastosowania stawki VAT 8% do usług wstępu dotyczących uczestnictwa czynnego. Wskazuje na to poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT umożliwiając zastosowanie stawki VAT 8% do usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. Nie ulega wątpliwości, że uczestnictwo we wskazanych wydarzeniach ma charakter czynny. A to oznacza. że obniżona stawka VAT ma zastosowanie zarówno do uczestnictwa czynnego, jak i biernego.

W przypadku przedstawionych w opisie stanu sprawy wydarzeń festiwalowych – większość z nich ma charakter bierny, ale mogą pojawić się niekiedy sytuacje, gdy np. podczas akcji twórczych, spektakli, instalacji, czy pokazów filmowych będą miały miejsce zajęcia aktywujące najmłodszych uczestników. Jednak niezależnie od tego, czy uczestnictwo w danym wydarzeniu będzie mieć charakter czynny, czy bierny, będzie stanowić usługę wstępu na wydarzenia kulturalne.

Takie podejście jest jednolicie prezentowane w orzecznictwie sądowym:

„Wprowadzając stawki obniżone na tego typu usługi obniżając tym samym ich koszt nabycia można preferować określone zachowania konsumentów. Jak to zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym wyżej wyroku z 30 stycznia 2014 r., wprowadzenie stawek obniżonych na usługi rekreacyjne służy rozpowszechnieniu zdrowego trybu życia. W tym kontekście nieracjonalne byłoby preferowanie, poprzez stawki obniżone, wyłącznie usług rekreacyjnych polegających na biernym korzystaniu z obiektów, w których znajdują się urządzenia rekreacyjne czy sportowe” (wyrok NSA z 26 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 1289/13).

Podobne stanowisko przyjął Naczelny Sąd Administracyjny także w wyrokach z 18 lutego 2014 r., sygn. akt I FSK 349/13; z 7 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 504/13 i z 14 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 943/13.

Co więcej, również Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 2 grudnia 2014 r., nr PT1/033/32/354/LJU/14 dotyczącej m.in. usług wstępu na wydarzenia kulturalne, uznał, że:

„Zatem pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 182-186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, „na siłownię” – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu”.

Tym samym przedstawione w opisie stanu faktycznego usługi polegające na umożliwieniu uczestnikom czynnego lub biernego uczestnictwa w spektaklach teatralnych, wystawach, koncertach, instalacjach, performance-ach, pokazach filmowych, czy akcjach twórczych będą opodatkowane z zastosowaniem stawki VAT 8% (odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).

Na możliwość zastosowania obniżonej stawki VAT 8% do opłaty za uczestnictwo w wydarzeniach festiwalowych wskazują również interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe:

„w przedmiotowej sprawie czynności, za które pobierana jest opłata (bilet za wstęp na Festiwal) – jak wskazał Wnioskodawca – należy uznać za usługi o charakterze kulturalnym, w związku z czym ww. usługi można zaliczyć do grupy usług mieszczących się w poz. 184 załącznika nr 3 ustawy, a w konsekwencji, świadczenie to podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną do wysokości 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 września 2015 r., nr ILPP3/4512-1-77/15-4/DC).

Tym samym, zdaniem Centrum, do opłat pobieranych przez Centrum za udział w wydarzeniach festiwalowych (Festiwal X, Festiwal Y), należy zastosować stawkę VAT 8%.

Ad. 2

Zdaniem Centrum, do opłat pobieranych przez Centrum za udział w Obserwatoriach w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y, należy zastosować obniżoną stawkę VAT 8%.

Na wstępie należy wskazać, że w ramach opłaty za udział w Obserwatoriach uczestnik otrzymuje prawo wzięcia udziału bez żadnych dodatkowych opłat w określonej liczbie (Festiwal X) lub wszystkich (Festiwal Y) wydarzeniach festiwalowych. Tym samym, w ramach uczestnictwa w Obserwatoriach każdy z uczestników uzyskuje możliwość obejrzenia określonej liczby lub nawet wszystkich spektakli, wystaw, pokazów filmowych, koncertów, instalacji, performance-ów czy akcji twórczych odbywających się w ramach wydarzeń festiwalowych. Z tych przyczyn, zdaniem Centrum, opłata za udział w Obserwatorium stanowi usługę opodatkowaną obniżoną stawką VAT 8%.

Dodatkowym świadczeniem uzyskiwanym w ramach udziału w Obserwatoriach jest możliwość uczestnictwa w spotkaniach i dyskusjach o tematyce będącej motywem przewodnim danego Festiwalu. Jednocześnie uczestnicy są zobowiązani do wykonania określonych zadań, aby móc uzyskać prawo do udziału w Obserwatorium i wstępu na pozostałe wydarzenia Festiwalu.

Jak podkreślono w powołanej interpretacji ogólnej Ministra Finansów „nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu”.

W opinii Centrum, do opłaty za udział w Obserwatorium odpowiednie zastosowanie ma orzecznictwo oraz interpretacje powołane w uzasadnieniu do pytania nr 1.

Zdaniem Centrum, dla klasyfikacji VAT usług Centrum nie ma również znaczenia fakt, że uczestnicy kwalifikujący się do udziału w obserwatoriach są zobowiązani do wykonywania dodatkowych prac (np. napisania esejów w ramach Obserwatorium) lub posiadania szczególnych kwalifikacji. W tej sytuacji decydujące znaczenie ma przeważająca natura usługi, która sprowadza się do preferencyjnych warunków nabycia możliwości udziału w określonej ilości lub wszystkich wydarzeniach Festiwali oraz dodatkowej możliwości uczestniczenia w spotkaniach i dyskusjach twórczych odbywających się w trakcie Obserwatoriów. Innymi słowy opłata za udział w Obserwatorium, zdaniem Centrum, jest opłatą za usługę wstępu na różnorodne wydarzenia festiwalowe oraz dodatkowe spotkania i dyskusje.

Tym samym opłata z udział w Obserwatoriach powinna być, zdaniem Centrum, opodatkowana VAT z zastosowaniem stawki VAT 8%, podobnie jak opłata za udział w innych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy wskazać, że zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. n) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, poz. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku m.in. usługi kulturalne, świadczone przez grupę podmiotów, określoną w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a i lit. b ustawy. Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest zatem spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Jak wynika z powyższego, ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów, określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia od podatku w świetle powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, dla usług świadczonych przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanej, możliwe jest wyłącznie wówczas, gdy usługi te mieszczą się w pojęciu usług kulturalnych.

Ustawa nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999).

Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi niewchodzące w zakres działalności gospodarczej w rozumieniu innych przepisów, polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Z kolei, na podstawie art. 43 ust. 19, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Centrum jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Urząd Miasta. Centrum działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz swojego Statutu. Centrum jest podatnikiem VAT zrejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny. W świetle Statutu Centrum do zadań Centrum należy:

  1. tworzenie dóbr kultury, przygotowywanie i realizacja wartościowych dzieł, projektów artystycznych i artystyczno-edukacyjnych, w tym m.in. organizacja „Biennale (…)” i „Międzynarodowych Festiwali Filmów dla Dzieci”,
  2. rozbudzanie i rozwijanie różnych form aktywności twórczej dzieci i młodzieży,
  3. organizacja seminariów i sesji naukowych poświęconych twórczości dla dzieci i młodzieży,
  4. promocja polskiej sztuki dla dzieci i młodzieży w kraju i za granicą,
  5. prowadzenie działalności wydawniczej związanej z realizacją zadań statutowych,
  6. tworzenie systemu informacji i gromadzenie dokumentacji o najistotniejszych aspektach twórczości adresowanej do młodego odbiorcy,
  7. realizacja zadań wynikających z założeń strategii Miasta.

Centrum nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. Centrum może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową Centrum. Centrum cyklicznie organizuje biletowane projekty X (…) oraz Y (dalej: Projekty). W ramach Projektów odbywają się dwa typy odpłatnych zdarzeń:

  1. wydarzenia festiwalowe (Festiwal X, Festiwal Y)

oraz

  1. obserwatoria (Obserwatorium X i Obserwatorium Y).

Wydarzenia te odbywały się na przestrzeni ostatnich lat. Jednak począwszy od roku 2018 wydarzenia te będą odbywać się w nieco zmienionej formule przedstawionej poniżej. Przedmiotem zapytania są konsekwencje podatkowe związane ze sprzedażą biletów na wskazane wydarzenia w przyszłości.

Wydarzenia festiwalowe. Festiwal X (…).

Główna edycja projektu odbywa się co dwa lata. X przybiera wtedy formę kilkudniowego Festiwalu X – festiwalu (…). Festiwal ma dwie odsłony: letnią (odbywającą się w czerwcu) oraz tzw. „dogrywkę” odbywającą się jesienią pt. Finale X (wrzesień/październik). W jesiennej odsłonie do A zostają zaproszone najlepsze wydarzenia z odsłony letniej. Festiwal X jest przedsięwzięciem interdyscyplinarnym, łączącym różne gatunki sztuki oraz integrującym środowiska pracujące z dziećmi. Każda edycja ma swój motyw przewodni, który łączy różne typy wydarzeń organizowanych w ramach Festiwalu. W ramach Festiwalu X odbywają się różne wydarzenia, m.in.:

  • spektakle teatralne,
  • wystawy,
  • performance,
  • pokazy filmowe,
  • koncerty,
  • akcje twórcze.

Wstęp na wskazane wydarzenia odbywające się w ramach Festiwalu X jest biletowany. Uczestnicy mogą zakupić bilety uprawniające do uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X. Uczestnicy chcący wziąć udział w wydarzeniach odbywających się w ramach festiwalu muszą uiścić opłatę uprawniającą do obejrzenia lub wzięcia udziału w wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X. Bilety można zakupić w szczególności w kasach Centrum czy poszczególnych obiektów współpracujących z Centrum, a także przez Internet. Wydarzenia w ramach Festiwalu X odbywają się w obiektach Centrum, teatrach i kinach znajdujących się na terenie A oraz innych obiektach udostępnianych Centrum w związku z organizacją wydarzenia. Część wydarzeń odbywających się w ramach Festiwalu X może mieć charakter plenerowy, ale z ograniczonym biletowanym wstępem.

Festiwal Y

Festiwal Y to rodzinny interdyscyplinarny międzynarodowy festiwal sztuki dla dzieci najmłodszych, tj. od 0 do 5 lat, oraz ich opiekunów. Dla organizatorów najważniejsze jest współuczestnictwo w wydarzeniach dzieci i dorosłych – rodziców, opiekunów i dziadków. Każde wydarzenie festiwalowe tworzone jest z myślą o konkretnych możliwościach percepcyjnych najmłodszych odbiorców sztuki, a więc wspomnianych wyżej dzieci. Podobnie jak Festiwal X, Festiwal Y obejmuje m.in.:

  • spektakle teatralne,
  • pokazy filmowe,
  • instalacje (również interaktywne),
  • wydarzenia interaktywne,
  • koncerty,
  • wystawy,
  • performance i
  • akcje twórcze dla najmłodszych.

Identycznie jak w przypadku Festiwalu X, wstęp na wskazane wydarzenia odbywające się w ramach Festiwalu Y jest biletowany. Uczestnicy mogą zakupić bilety uprawniające do uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu Y. Uczestnicy chcący wziąć udział w wydarzeniach odbywających się w ramach festiwalu muszą uiścić opłatę uprawniającą do obejrzenia lub wzięcia udziału w wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu Y. Bilety można zakupić w szczególności w kasach Centrum czy poszczególnych obiektach współpracujących z Centrum, a także przez Internet. Wydarzenia w ramach Festiwalu Y odbywają się w obiektach Centrum oraz innych obiektach udostępnianych Centrum w związku z organizacją wydarzenia. Część wydarzeń odbywających się w ramach Festiwalu Y może mieć charakter plenerowy, ale z ograniczonym biletowanym wstępem.

Obserwatoria.

Szczególną formą uczestnictwa w wydarzeniach festiwalowych są Obserwatoria. Obserwatoria odbywają się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y. Możliwość wstępu na Obserwatoria wymaga odrębnego zgłoszenia lub spełnienia dodatkowych warunków (np. przygotowania eseju na temat wydarzeń festiwalowych). Jednocześnie zgłoszenie i uiszczenie opłaty za udział w Obserwatorium uprawnia uczestnika do wstępu na określoną liczbę (lub wszystkie) wydarzenia odbywające się w ramach danego Festiwalu. Dodatkowo, bilet uprawniający do udziału w Obserwatorium daje możliwość wzięcia udziału w spotkaniach i dyskusjach w gronie osób zainteresowanych obszarem kultury. Ilość osób mogących uczestniczyć w Obserwatoriach jest ograniczona przede wszystkim liczbą miejsc dostępnych w obiekcie, w którym odbywają się Obserwatoria.

Obserwatorium X.

Obserwatorium stwarza możliwość spotkania i dyskusji dla osób zainteresowanych tym obszarem kultury. Do udziału Centrum zaprasza m.in. studentów, doktorantów, doktorów, animatorów, artystów i inne osoby zainteresowane dyskusją na tematy związane z hasłem przewodnim X w danym roku. W trakcie trwania Festiwalu obserwatorzy biorą udział w codziennych moderowanych spotkaniach dyskusyjnych czy warsztatach, mogą również brać udział w określonej liczbie wszystkich wydarzeń Festiwalu X, a także w spotkaniach z wybranymi artystami, którzy to prezentują swoje prace na Festiwalu. Do zadań Obserwatorów należy napisanie krótkich esejów problemowych oraz przeprowadzenie i zredagowanie wywiadów z artystami i uczestnikami Festiwalu. Tylko zakup biletu uprawnia do udziału w Obserwatorium. Jednocześnie bilet na Obserwatorium uprawnia do udziału w określonej liczbie spektakli, wystaw, pokazów filmowych, performance-ów, koncertów, czy akcji twórczych odbywających się w ramach Festiwalu. Powoduje to, że jednostkowy koszt udziału w wydarzeniach festiwalowych jest niższy dla uczestników Obserwatorium niż dla pozostałych uczestników kupujących bilety na pojedyncze wydarzenia festiwalowe.

Obserwatorium Y.

Do udziału zaproszeni są badacze, nauczyciele, artyści i rodzice/opiekunowie dzieci. Obserwatorium stanowi okazję do spotkania, dyskusji nad sztukami performatywnymi (opierającymi się głównie na grze aktorskiej) dla dzieci do 5 lat oraz do udziału w akcjach twórczych dotyczących tej tematyki. Udział w Obserwatorium wymaga wcześniejszego zgłoszenia. Spośród zgłoszeń organizatorzy wybierają uczestników (ilość uczestników jest ograniczona). Przed rozpoczęciem każdy z uczestników zobowiązany jest do wykupienia biletu wstępu na Obserwatorium. Bilet wstępu na Obserwatorium stanowi jednocześnie bilet wstępu na wszystkie wydarzenia Festiwalu Y.

Wątpliwości Zainteresowanego w analizowanej sprawie dotyczą wskazania właściwej stawki:

  • dla opłat pobieranych za udział w wydarzeniach festiwalowych (Festiwal X, Festiwal Y),
  • dla opłat pobieranych za udział w obserwatoriach odbywających się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz fakt, że przedmiotem zapytania Wnioskodawcy są „konsekwencje podatkowe związane ze sprzedażą biletów na wskazane wydarzenia w przyszłości” należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji mamy do czynienia z usługami wstępu na wydarzenia kulturalne, jakimi są: Festiwal X, Festiwal Y, Obserwatorium X i Obserwatorium Y, co oznacza, że dla wykonywanych usług Wnioskodawca nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a ustawy, zwolnienie nie ma zastosowania do wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego.

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. usługi:

  • poz. 182 – bez względu na symbol PKWiU – „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:
    1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    2. do obiektów kulturalnych”;
  • poz. 183 – bez względu na symbol PKWiU – „Usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne”;
  • poz. 184 – bez względu na symbol PKWiU – „Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu”;
  • poz. 186 – bez względu na symbol PKWiU – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje się pojęcia „wstępu”. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, prawo uczestniczenia w „czymś”, przy czym nie ma znaczenia forma biletu, tzn. czy jest to jednorazowy bilet wstępu, czy też karnet upoważniający do kilku wejść.

Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, „na siłownię” – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że wstęp na wskazane wydarzenia odbywające się w ramach Festiwalu X jest biletowany. Uczestnicy mogą zakupić bilety uprawniające do uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X. Uczestnicy chcący wziąć udział w wydarzeniach odbywających się w ramach festiwalu muszą uiścić opłatę uprawniającą do obejrzenia lub wzięcia udziału w wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu X. Identycznie jak w przypadku Festiwalu X, wstęp na wskazane wydarzenia odbywające się w ramach Festiwalu Y jest biletowany. Uczestnicy mogą zakupić bilety uprawniające do uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu Y. Uczestnicy chcący wziąć udział w wydarzeniach odbywających się w ramach festiwalu muszą uiścić opłatę uprawniającą do obejrzenia lub wzięcia udziału w wydarzeniach odbywających się w ramach Festiwalu Y.

W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że skoro zakup biletów na wydarzenia organizowane w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y upoważnia do wstępu czy uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Centrum w ramach wskazanych Festiwali, takich jak: spektakle, pokazy filmowe, wystawy, performance, koncerty, instalacje, akcje twórcze, to spełnia wymóg klasyfikacji usług świadczonych przez Centrum jako usług wstępu. Zatem do opłat pobieranych przez Centrum za udział w wydarzeniach festiwalowych (Festiwal X, Festiwal Y), należy zastosować stawkę VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy.

Ponadto, szczególną formą uczestnictwa w wydarzeniach festiwalowych są Obserwatoria. Obserwatoria odbywają się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y. Możliwość wstępu na Obserwatoria wymaga odrębnego zgłoszenia lub spełnienia dodatkowych warunków (np. przygotowania eseju na temat wydarzeń festiwalowych). Jednocześnie zgłoszenie i uiszczenie opłaty za udział w Obserwatorium uprawnia uczestnika do wstępu na określoną liczbę (lub wszystkie) wydarzenia odbywające się w ramach danego Festiwalu. Dodatkowo, bilet uprawniający do udziału w Obserwatorium daje możliwość wzięcia udziału w spotkaniach i dyskusjach w gronie osób zainteresowanych obszarem kultury. Ilość osób mogących uczestniczyć w Obserwatoriach jest ograniczona przede wszystkim liczbą miejsc dostępnych w obiekcie, w którym odbywają się Obserwatoria. Tylko zakup biletu uprawnia do udziału w Obserwatorium X. Jednocześnie bilet na Obserwatorium uprawnia do udziału w określonej liczbie spektakli, wystaw, pokazów filmowych, performance-ów, koncertów, czy akcji twórczych odbywających się w ramach Festiwalu. Powoduje to, że jednostkowy koszt udziału w wydarzeniach festiwalowych jest niższy dla uczestników Obserwatorium niż dla pozostałych uczestników kupujących bilety na pojedyncze wydarzenia festiwalowe. Udział w Obserwatorium Y wymaga wcześniejszego zgłoszenia. Spośród zgłoszeń organizatorzy wybierają uczestników (ilość uczestników jest ograniczona). Przed rozpoczęciem każdy z uczestników zobowiązany jest do wykupienia biletu wstępu na Obserwatorium. Bilet wstępu na Obserwatorium stanowi jednocześnie bilet wstępu na wszystkie wydarzenia Festiwalu Y. W ramach opłaty za udział w Obserwatoriach uczestnik otrzymuje prawo wzięcia udziału bez żadnych dodatkowych opłat w określonej liczbie (Festiwal X) lub wszystkich (Festiwal Y) wydarzeniach festiwalowych.

Wobec powyższego, w ramach uczestnictwa w Obserwatoriach każdy z uczestników uzyskuje możliwość obejrzenia określonej liczby lub nawet wszystkich spektakli, wystaw, pokazów filmowych, koncertów, instalacji, performance-ów czy akcji twórczych odbywających się w ramach wydarzeń festiwalowych. Zatem opłata za udział w Obserwatorium spełnia wymóg klasyfikacji usług świadczonych przez Centrum jako usług wstępu. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że uczestnicy kwalifikujący się do udziału w Obserwatoriach są zobowiązani do wykonywania dodatkowych prac (np. napisania esejów w ramach Obserwatorium) lub posiadania szczególnych kwalifikacji, gdyż decydujące znaczenie ma przeważający charakter usługi, która sprowadza się do preferencyjnych warunków nabycia możliwości udziału w określonej ilości lub wszystkich wydarzeniach Festiwali oraz dodatkowej możliwości uczestniczenia w spotkaniach i dyskusjach twórczych odbywających się w trakcie Obserwatoriów. Tym samym do opłat pobieranych przez Centrum za udział w Obserwatoriach w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y, należy zastosować stawkę VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy.

Ad. 1 i ad. 2

Podsumowując należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie czynności, za które pobierana jest opłata (bilet wstępu na: wydarzenia festiwalowe – Festiwal X, Festiwal Y oraz Obserwatoria odbywające się w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y), należy uznać za usługi o charakterze kulturalnym, w związku z czym ww. usługi można zaliczyć do grupy usług mieszczących się odpowiednio z poz. 182 lub poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy, a w konsekwencji, świadczenie to podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną do wysokości 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj