Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.78.2018.1.RS
z 3 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 23% do dostawy rzecznych lodołamaczy liniowych przeciwpowodziowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 23% do dostawy rzecznych lodołamaczy liniowych przeciwpowodziowych.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.



Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi działalność gospodarczą m. in. w zakresie produkcji statków i konstrukcji pływających (PKD 30.11.Z). W chwili obecnej uczestniczy w postępowaniu w postaci przetargu nieograniczonego o udzielenie zamówienia publicznego ogłoszonego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (dalej: „Zamawiający”). Przedmiotem Zamówienia jest zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW. Zamawiane jednostki pływające mają spełniać parametry sprecyzowane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Publicznego (dalej: „SIWZ”). Dokładna charakterystyka statków została określona w załączniku nr 10 do SIWZ zatytułowanym „Opis przedmiotu zamówienia” (dalej: „OPZ”).

Zgodnie z OPZ zamawiane statki będą rzecznymi lodołamaczami liniowymi przeciwpowodziowymi. Głównym zadaniem jednostek będzie prowadzenie akcji lodołamania w charakterze lodołamaczy liniowych i w charakterze lodołamaczy czołowych w rejonach rzek, w których dotychczas eksploatowane lodołamacze czołowe nie mogły operować. Statki te mają również służyć do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu, czy też kruszenia pokrywy lodowej w portach. Zamawiający zakłada, że w przypadku pilnej konieczności, po zezwoleniu administracji morskiej, lodołamacze będą mogły odbywać pojedyncze podróże oraz awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich. Długość całkowita jednostek będzie wynosiła 28,80 m, a szerokość całkowita 7,5 m. Kadłub każdej z jednostek będzie specjalnie wzmocniony w rejonie dziobowym oraz w pozostałych rejonach dla funkcji kruszenia lodu i pływania w zalodzonych akwenach. Na pokładzie głównym przewidziano pomieszczenia dla załogi: kabina kapitana, kuchnia, pomieszczenie socjalne dla 5 osób załogi oraz pomieszczenie sanitarne. Pod pokładem głównym przewidziano pomieszczenia dla załogi: 2 kabiny jednoosobowe i jedna kabina dwuosobowa oraz pomieszczenie sanitarne.

Zamawiający działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1556, z późn zm.). Zgodnie z § 17 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2017 r. w prawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu, Wody Polskie obszarem działania Zamawiającego jest region wodny (…) [rzeki i przymorza].


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dostawa ww. rzecznych lodołamaczy liniowych przeciwpowodziowych na rzecz Zamawiającego będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przedmiotowych lodołamaczy rzecznych na rzecz Zamawiającego będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Z kolei od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


Zgodnie z brzmieniem art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:


  1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:


    1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
    2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    6. pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
    7. pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),


  2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki lub wyłączenia tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w treści danego przepisu ustawy o VAT. Z przywołanych przepisów wynika, że preferencyjną stawkę VAT w wysokości 0% stosuje się do dostaw lodołamaczy wyłącznie w sytuacji, gdy łącznie spełnione są trzy warunki:


  1. gdy są to jednostki pełnomorskie i są używane na pełnym morzu,
  2. odpłatnie przewożą pasażerów lub są używane do celów handlowych lub przemysłowych i
  3. należą do grupowania PKWiU 30.11.33.0.


Z OPZ wynika, że zamawiane statki będą lodołamaczami rzecznymi. Ponadto jedynie w przypadku pilnej konieczności, po uzyskaniu zezwolenia administracji morskiej, jednostki te będą mogły odbyć pojedyncze podróże i awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich. Tym samym statki te nie są przeznaczone do pracy na pełnym morzu. Potwierdza to również zasięg terytorialny administrowania Zamawiającego, który obejmuje region wodny (…) [rzeki i przymorza]. Tym samym jednoznacznie pierwszy z warunków zastosowania obniżonej stawki VAT nie jest spełniony.

Rozważając drugi z warunków należy zauważyć, że ustawa o VAT nie zawiera definicji terminu „cele handlowe”, ani też terminu „cele przemysłowe”. Pojęcia te zostały wprowadzone do ustawy o VAT na podstawie art. 20 ustawy z dnia 9 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1206, z późn. zm.) i stanowią element implementacji art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1) do polskiego porządku prawnego. Ze względu na fakt, że zmiany te weszły w życie dnia 1 stycznia 2017 r., nie wykształciła się jeszcze w tym zakresie wyraźna linia interpretacyjna czy orzecznicza. Definicji powyższych pojęć nie zawiera również broszura Ministerstwa Finansów pt. „Wyjaśnienie w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 0% dostawy towarów i świadczenia usług dotyczących niektórych jednostek pływających”. Wobec tego należy posłużyć się definicją słownikową. Zgodnie z objaśnieniem słownika języka polskiego PWN, przemysł to «produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych». Cele handlowe należy rozumieć z kolei jako «działalność polegającą na kupnie, sprzedaży lub wymianie towarów i usług».

Obowiązki Zamawiającego jako organu właściwego w sprawach gospodarowania wodami zostały określone w art. 240 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1556, z późn zm.). Nie wynika z nich, aby do zadań organu należała działalność handlowa lub przemysłowa. Co więcej treść ogłoszenia o przetargu jednoznacznie wskazuje, że zamawiane jednostki będą służyły udrażnianiu zalodzonych dróg wodnych i przeciwdziałaniu powodziom, a nie celom handlowym lub celom przemysłowym. Tym samym drugi warunek umożliwiający zastosowanie stawki VAT w wysokości 0% również nie jest spełniony. Jedynie trzeci warunek stosowania preferencji w VAT jest spełniony, gdyż statki te, zdaniem Wnioskodawcy, będą należały do grupowania PKWiU 30.11.33.0.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, że przedmiotem zamówienia nie są pełnomorskie jednostki pływające, lecz lodołamacze rzeczne, Zamawiający nie prowadzi działalności handlowej lub przemysłowej, a z treści ogłoszenia o przetargu (w tym z SIWZ) nie wynika, aby statki te miały być używane do celów handlowych lub przemysłowych, Wnioskodawca jest zdania, że prawidłową stawką VAT dla dostawy ww. jednostek pływających na rzecz Zamawiającego jest 23%.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku jako prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


W myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:


  1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:


    1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
    2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    6. pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
    7. pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),


  2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Warunek używania jednostki do żeglugi na pełnym morzu wyłącza z możliwości dokonywania dostaw z zastosowaniem stawki podatku od towarów i usług 0% jednostek służących do przewozu osób lub towarów po wodach śródlądowych czy też do żeglugi po wodach terytorialnych.


Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro przedmiotem planowanych przez Wnioskodawcę dostaw na terytorium kraju – jak wynika z treści wniosku – będą rzeczne lodołamacze liniowe przeciwpowodziowe, a więc jednostki pływające, które nie są używane do żeglugi na pełnym morzu, ich dostawa nie będzie opodatkowana stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że dostawa ta nie będzie objęta obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlegać będzie opodatkowaniu – zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - stawką podatku 23%.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj