Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.40.2018.2.WB
z 5 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 30 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 29 stycznia 2018 r. (data wpływu 2 lutego 2018 r.), z dnia 28 lutego 2018 r. (data wpływu 9 marca 2018 r.) oraz z dnia 29 marca 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wykonanie dokumentacji technicznej i badań geologicznych dotyczących realizacji inwestycji polegającej na budowie POŚ;
  • prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego w związku z budową POŚ

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wykonanie dokumentacji technicznej i badań geologicznych dotyczących realizacji inwestycji polegającej na budowie POŚ oraz prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego w związku z budową POŚ. Wniosek uzupełniono w dniu 2 lutego 2018 r. o potwierdzenie wniesienia opłaty od wniosku, w dniu 9 marca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 4 kwietnia 2018 r. o przyporządkowanie przedstawionych we wniosku pytań do zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklaracje VAT. Gmina będzie realizować projekt z udziałem środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii”, pn.: ,,Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na terenie gminy (…) – etap II”. Inwestycja polega na wybudowaniu 95 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków w 31 miejscowościach w dwóch etapach: I etap 45 szt. w latach 2017-2018 i II etap – 50 szt. w latach 2018-2019. Gmina złożyła wniosek o dotację i zawarła umowę z Samorządem Województwa o dofinansowanie w kwocie 795.142.00 zł, wskazując, że podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Gmina złożyła oświadczenie, w którym zadeklarowała, że do wniosku o płatność dołączona zostanie Interpretacja Indywidualna dotycząca możliwości odzyskania podatku VAT.

Gmina zawarła z właścicielami/użytkownikami nieruchomości umowy cywilnoprawne, w których zobowiązała się do wybudowania i udostępniania im przydomowych oczyszczalni ścieków, zwanych dalej POŚ, do korzystania, natomiast Właściciele (użytkownicy) posesji wyrazili zgodę na realizację inwestycji poprzez nieodpłatne udostępnienie nieruchomości na ten cel. Ponadto w umowie zapisano, że właściciele nieruchomości zobowiązali się do uczestniczenia w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na potrzeby własnej nieruchomości i wpłacić Gminie kwotę stanowiącą 27,5% kosztów netto powiększonych o podatek VAT inwestycji indywidualnej prowadzonej na jego nieruchomości. Każdy z właścicieli zobowiązany jest do dokonania wpłaty zaliczki na poczet udziału w kosztach realizacji inwestycji w wysokości 500 zł w terminie 30 dni od podpisania umowy. W przypadku braku wpłaty, Gmina zastrzegła sobie prawo dochodzenia należności w drodze cywilnoprawnej. Po oddaniu inwestycji do użytkowania, POŚ pozostaną własnością Gminy i będą udostępnione właścicielom/użytkownikom nieruchomości, na których zostały wybudowane na podstawie umowy cywilnoprawnej na okres nie krótszy niż 5 lat licząc od momentu wypłaty płatności końcowej z tytułu otrzymanego przez Gminę dofinansowania z PROW. Po upływie powyższego terminu POŚ może zostać przekazana na rzecz właściciela nieruchomości na podstawie obowiązujących przepisów prawnych.

Zakupy związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT. Nabywcą towarów każdorazowo będzie Gmina. W rubryce E wniosku o interpretację zaznaczono pozycje 65 i 66 – zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, ponieważ Gmina dokonała już odliczenia VAT od wydatku związanego ze sporządzeniem dokumentacji technicznej oraz zleceniem dokonania badań geologicznych.

Pismem z dnia 23 lutego 2018 r. tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu sprawy o następujące informacje:

  1. czy wytworzona infrastruktura w ramach projektu pn.: „Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na terenie gminy (…) – etap II” jest/będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeżeli nie, to do wykonywania jakich czynności jest/będzie wykorzystywana: opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od VAT, czy również do działalności innej niż gospodarcza, tj. do realizacji zadań własnych Gminy?
  2. jeżeli przedmiotowa infrastruktura poza czynnościami opodatkowanymi jest/będzie również wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT lub/i do działalności innej niż gospodarcza, to czy Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość przypisania wydatków związanych z przedmiotową inwestycją do poszczególnych rodzajów czynności?

Na tak sformułowane pytania Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 lutego 2018 r. udzielił następującej odpowiedzi: „(…) wybudowana sieć kanalizacyjna i oczyszczalnia ścieków będzie służyć wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ Gmina jako czynny podatnik podatku VAT będzie odpłatnie odbierać i oczyszczać ścieki, realizując zadania własne Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od czynności polegających na zleceniu sporządzenia dokumentacji technicznej oraz badań geologicznych dotyczących realizacji inwestycji polegającej na budowie POŚ (dotyczy stanu faktycznego)?
  2. Czy Gmina będzie uprawniona do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków związanych z budową POŚ (dotyczy zdarzenia przyszłego)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1. Gmina prawidłowo dokonała odliczenia podatku naliczonego VAT od faktur dokumentujących wykonanie dokumentacji technicznej oraz badań geologicznych związanych z realizacją projektu pt. „Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na terenie gminy (…) – etap II”.

Ad 2. Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. „Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na terenie gminy (…) – etap II”.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wynika stąd, że Gmina będzie uznana za podatnika podatku od towarów i usług, gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy wyszczególnione zostały w art. 7 ustawy, w tym w ust. 1 pkt 3 w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do tego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Gmina będzie realizować projekt z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2010. W ramach zadania ponoszone będą koszty wynikające z zakupu towarów i usług związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

W analizowanej sprawie Gmina wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a dokonywane przez właścicieli wpłaty z tytułu uczestnictwa w realizowanej inwestycji dotyczą świadczenia usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z właścicielami umów, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT i w analizowanej sprawie wystąpi w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w realizowanej inwestycji dotyczyć będą świadczenia usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach osób prywatnych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

W przedmiotowej sprawie występują skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwoma stronami umowy cywilnoprawnej, tj. między Gminą (która zobowiązała się do wybudowania przydomowych oczyszczalni i przekazania ich do użytkowania mieszkańcom), a właścicielami nieruchomości, którzy zobowiązali się do partycypowania w kosztach ww. budowy.

Oznacza to, że Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na podstawie umowy zawartej z właścicielami nieruchomości, stanowią usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w Interpretacji Indywidualnej z dnia 24 września 2015 r. wydanej na wniosek Gminy w identycznym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego:

  • stanu faktycznego – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od czynności polegającej na zleceniu sporządzenia dokumentacji technicznej oraz badań geologicznych dotyczących realizacji inwestycji polegającej na budowie POŚ – jest prawidłowe;
  • zdarzenia przyszłego – w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową POŚ – jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklaracje VAT. Gmina będzie realizować projekt z udziałem środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii”, pn.: ,,Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na terenie gminy (…) – etap II”. Inwestycja polega na wybudowaniu 95 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków w 31 miejscowościach w dwóch etapach: I etap 45 szt. w latach 2017-2018 i II etap – 50 szt. w latach 2018-2019. Gmina złożyła wniosek o dotację i zawarła umowę z Samorządem Województwa o dofinansowanie w kwocie 795.142.00 zł, wskazując, że podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Gmina złożyła oświadczenie, w którym zadeklarowała, że do wniosku o płatność dołączona zostanie Interpretacja Indywidualna dotycząca możliwości odzyskania podatku VAT. Gmina zawarła z właścicielami/użytkownikami nieruchomości umowy cywilnoprawne, w których zobowiązała się do wybudowania i udostępniania im przydomowych oczyszczalni ścieków (POŚ) – do korzystania, natomiast Właściciele (użytkownicy) posesji wyrazili zgodę na realizację inwestycji poprzez nieodpłatne udostępnienie nieruchomości na ten cel. Ponadto w umowie zapisano, że właściciele nieruchomości zobowiązali się do uczestniczenia w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na potrzeby własnej nieruchomości i wpłacenia Gminie kwoty stanowiącej 27,5% kosztów netto, powiększonej o podatek VAT, inwestycji indywidualnej prowadzonej na jego nieruchomości. Każdy z właścicieli zobowiązany jest do dokonania wpłaty zaliczki na poczet udziału w kosztach realizacji inwestycji w wysokości 500 zł w terminie 30 dni od podpisania umowy. W przypadku braku wpłaty, Gmina zastrzegła sobie prawo dochodzenia należności w drodze cywilnoprawnej. Po oddaniu inwestycji do użytkowania, POŚ pozostaną własnością Gminy i będą udostępnione właścicielom/użytkownikom nieruchomości, na których zostały wybudowane na podstawie umowy cywilnoprawnej na okres nie krótszy niż 5 lat licząc od momentu wypłaty płatności końcowej z tytułu otrzymanego przez Gminę dofinansowania z PROW. Po upływie powyższego terminu POŚ może zostać przekazana na rzecz właściciela nieruchomości na podstawie obowiązujących przepisów prawnych. Zakupy związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT. Nabywcą towarów każdorazowo będzie Gmina. Wybudowana sieć kanalizacyjna i oczyszczalnia ścieków będzie służyć wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ Gmina jako czynny podatnik podatku VAT będzie odpłatnie odbierać i oczyszczać ścieki, realizując zadanie własne Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wykonanie dokumentacji technicznej i badań geologicznych oraz budowę POŚ.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są/będą spełnione, ponieważ Gmina w związku z wykonywaniem czynności z zakresu odprowadzania i oczyszczania ścieków prowadzi/będzie prowadzić działalność gospodarczą, a tym samym działa/będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, wybudowana infrastruktura będzie służyć wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu pn.: „Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na terenie gminy (…) – etap II” Gmina miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od czynności polegających na zleceniu sporządzenia dokumentacji technicznej i badań geologicznych oraz będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową POŚ. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są/będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca działa/będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji służyły/będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zaznaczenia wymaga jednak, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że wybudowana infrastruktura będzie służyć wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego co do zasady wydawane są w indywidualnych sprawach, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od czynności polegającej na zleceniu sporządzenia dokumentacji technicznej oraz badań geologicznych dotyczących realizacji inwestycji polegającej na budowie POŚ – zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową POŚ – zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj