Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.79.2018.1.SJ
z 5 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W związku z przeprowadzoną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontrolą w firmie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako płatnik składek ZUS zgodnie z ustaleniami zawartymi w protokole pokontrolnym został zobowiązany do złożenia dokumentów korygujących za lata 2011-2015. Czynności kontrolne przeprowadzono w miesiącach październik, listopad 2016 r. Podczas czynności kontrolnych stwierdzono nieważność umów cywilnoprawnych (umów o dzieło) w oparciu o interpretacje wydane przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Stwierdzono konieczność zastąpienia umów o dzieło umowami zlecenia. W związku z tym sporządzono stosowne korekty i naliczono składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Wniosek dotyczy tylko i wyłącznie składek zdrowotnych w wysokości 7,75%, która to składka podlega pomniejszeniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Do zapłacenia składek zdrowotnych, o których mowa wyżej, ustawowo zobowiązany był zleceniobiorca. Składki zdrowotne jw. przekazał na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Zleceniodawca (Wnioskodawca) w imieniu zleceniobiorcy, wykonując funkcję płatnika składek. Składki zdrowotne, o których mowa we wniosku zostały zapłacone w miesiącu grudniu 2016 r. W wyniku korekt deklaracji ZUS powstała nadpłata podatku dochodowego za lata 2011-2015. Składki zdrowotne w wysokości 7,75% nie zostały odliczone od podatku dochodowego od osób fizycznych i nie zostały Zleceniodawcy zwrócone w żaden inny sposób.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może pomniejszyć bieżące wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu umów cywilnoprawnych w bieżącym roku podatkowym, o kwotę nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych powstałą w wyniku kontroli ZUS i sporządzonych korekt deklaracji rozliczeniowych za lata 2011-2015?

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku szczegółowo opisanych zdarzeń, płatnik (…) ma prawo pomniejszyć miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych o powstałą nadpłatę podatku z tego tytułu za lata 2011-2015.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 13 pkt 8 ww. ustawy wynika, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

–z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1938, z późn. zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki (art. 27b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z takiego brzmienia art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy można wywieść, że tylko składki, które zostaną pobrane ze środków podatnika mogą pomniejszać należną zaliczkę na podatek dochodowy, przy czym składki te podlegają odliczeniu tylko za ten rok podatkowy, w którym zostały pobrane.

Z przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1a ww. ustawy, zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w związku z przeprowadzoną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontrolą w firmie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako płatnik składek ZUS zgodnie z ustaleniami zawartymi w protokole pokontrolnym został zobowiązany do złożenia dokumentów korygujących za lata 2011-2015. Czynności kontrolne przeprowadzono w miesiącach październik, listopad 2016. Podczas czynności kontrolnych stwierdzono nieważność umów cywilno-prawnych (umów o dzieło) w oparciu o interpretacje wydane przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Stwierdzono konieczność zastąpienia umów o dzieło umowami zlecenia. W związku z tym sporządzono stosowne korekty i naliczono składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Do zapłacenia składek zdrowotnych, o których mowa wyżej, ustawowo zobowiązany był zleceniobiorca. Składki zdrowotne przekazał na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Zleceniodawca (Wnioskodawca) w imieniu zleceniobiorcy, wykonując funkcję płatnika składek. Ww. składki zdrowotne zostały zapłacone w miesiącu grudniu 2016 r. Składki zdrowotne w wysokości 7,75% nie zostały odliczone od podatku dochodowego od osób fizycznych i nie zostały Zleceniodawcy zwrócone w żaden inny sposób.

Zgodnie z treścią art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Należy wskazać więc, że ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji podatnika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z brzmienia art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b i art. 41 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że tylko składki zdrowotne, które zostaną pobrane ze środków podatnika mogą pomniejszać należną zaliczkę na podatek dochodowy, przy czym składki te podlegają odliczeniu tylko za ten rok podatkowy, w którym zostały pobrane. Niewypełnienie tego warunku, tj. odprowadzenie składek ze środków innych niż pochodzące bezpośrednio ze środków podatnika powoduje, że składki te nie podlegają odliczeniu od podatku. W takim przypadku, nawet jeśli płatnik naliczy i odprowadzi składki zdrowotne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wartość tych składek nie będzie mogła stanowić podstawy do dokonania odliczenia od podatku na podstawie art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują możliwości pomniejszenia przez Wnioskodawcę bieżących wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu umów cywilnoprawnych, w bieżącymi roku podatkowym o kwotę nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych powstałą w wyniku kontroli ZUS i sporządzonych korekt deklaracji rozliczeniowych za lata 2011-2015.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj