Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.131.2018.2.KW
z 9 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2018 r. (data wpływu 19 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w partnerstwie pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w partnerstwie pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 marca 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina …, jako beneficjent planuje zrealizować projekt pn. „…”. Przedmiotowe zadanie planowane jest do realizacji przy udziale środków zewnętrznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020, oś priorytetowa 6, działanie 6.5 „…”.

Gmina … złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa … konkursu na realizację projektów z zakresu Rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich. Zakres projektu obejmuje działania uwzględnione w Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy …. Przedmiotowy projekt ma charakter kompleksowy i zintegrowany. Gmina będzie realizować projekt w partnerstwie w zakresie zagospodarowania przestrzeni publicznej i międzyblokowej wraz z dwoma Spółdzielniami Mieszkaniowymi, siedmioma Wspólnotami Mieszkaniowymi oraz Parafią Rzymskokatolicką pw. … w …. Działania w ramach projektu dotyczą: przebudowy zdegradowanych budynków, w tym budynków zabytkowych w celu nadania im nowych funkcji kulturalnych, społecznych i edukacyjnych, przebudowy przestrzeni publicznych wraz z niezbędną infrastrukturą na terenach zarządzanych przez Gminę oraz Partnerów Projektu, pod kątem poprawy jej estetyki i funkcjonalności, urządzenia stoisk w obszarze rewitalizacyjnym pod kątem pobudzenia działalności gospodarczej poprzez zwiększenie usług skierowanych do kuracjuszy i turystów, przebudowy układu komunikacyjnego w centrum uzdrowiska w celu wyprowadzenia ruchu samochodowego wraz z urządzeniem strefy rekreacyjno-wypoczynkowej z ruchem pieszo-rowerowym, w tym budowa kładki pieszo-rowerowej oraz wykonanie monitoringu wizyjnego obszaru rewitalizacyjnego celem poprawy bezpieczeństwa publicznego.

Planowany termin realizacji projektu: do roku 2020. W ramach przychodów uwzględniono przychody uzyskiwane przez Gminę, pozostali partnerzy w wyniku przeprowadzonych działań nie będą uzyskiwać przychodów. Założono następujące przychody za wynajem powierzchni pod sprzedaż produktów w ramach punktów targowych ok 460 zł/15 m2, opłata miesięczna – umowa dzierżawy.

Zakres przedmiotowego projektu obejmuje wykonanie następujących zadań:

  1. Rozbudowa, przebudowa oraz restauracja budynku Galerii Sztuki „…” z zamontowaniem paneli fotowoltaicznych oraz zagospodarowaniem przyległego terenu. Zadanie realizowane samodzielnie przez Gminę …, w ramach którego zostanie wykonana rozbudowa i przebudowa budynku usługowego o funkcji galerii sztuki i muzeum. W wyniku realizacji projektu Galeria Sztuki „…” będzie obiektem lepiej przystosowanym do pełnienia funkcji kulturalnych, zniesione zostaną bariery architektoniczne budynku. Dzięki rozbudowie Galeria stanie się jednym z większych ośrodków życia kulturalnego w gminie. Obiekt jest administrowany nieodpłatnie przez … Samorządowe Centrum Kultury i udostępniony nieodpłatnie umową użyczenia dla Biura Wystaw Artystycznych. Ponadto ewentualne nadwyżki energii elektrycznej odprowadzone z instalacji do sieci będą rozliczane na zasadach prosumenckich. Inwestorem zadania będzie Gmina ….
  2. Zagospodarowanie terenów zielonych między os. … a os. … wraz z doposażeniem istniejących terenów rekreacyjnych. W ramach projektu planowane jest doposażenie istniejących terenów rekreacyjnych w elementy małej architektury, zostanie wykonana fontanna posadzkowa, tor rowerowy dla dzieci – „….”, doposażenie istniejącego linarium o trzy nowe urządzenia – trampoliny i balans, wykonanie trybun sportowych, wykonanie budynku szatniowo-sanitarnego z systemem wrzutowym za korzystanie (opłata symboliczna 1 zł), doposażenie ścieżki zdrowia w 5 nowych urządzeń siłowni zewnętrznej, siłownia „…..”, boisko do gry w koszykówkę, badmintona, pole do gry w bule (petanque), wykonanie trybun sportowych przy istniejącym skateparku, wykonanie pomostu nad Stawem …, wykonanie fontanny „…”. Ponadto przy terenach rekreacyjnych wykonane zostaną miejsca postojowe, ścieżki rowerowe. Dodatkowo cały teren będzie doposażony w ławki, kosze. Planuje się także wykonanie oświetlenia zewnętrznego uzupełniającego istniejącą sieć oświetlenia oraz sieć monitoringu dla całego terenu. Projekt obejmuje także nasadzenia zieleni oraz sieć nawadniającą. Inwestorem zadania będzie Gmina ….
  3. Zagospodarowanie terenu między ul. … i Sanatorium „…” wraz z al. .l.., parku tzw. „…” (w tym: wykonanie alejek, kanalizacji deszczowej w nowym parku). Teren między ul. … i Sanatorium „…” wraz z aleją … przewiduje wykonanie pomostów drewnianych, wykonanie ciągu komunikacji pieszo-jezdnej, wykonanie ciągów komunikacji pieszej, wykonanie instalacji oświetleniowej wraz z oprawami, kanalizacji deszczowej. Park tzw. „…” przewiduje wykonanie następujących elementów: montaż ławek parkowych, montaż oświetlenia wysokiego, wykonie pomostu drewnianego zakończonego platformą widokową o konstrukcji drewnianej modułowej, wykonanie ciągu komunikacji pieszej, ciągu pieszego (ścieżki spacerowe/biegowe), wykonanie ścieżki rowerowej, wykonanie parkingu rowerowego, wykonanie instalacji oświetleniowej wraz z oprawami oświetleniowymi. W wyniku realizacji zadania zagospodarowane zostaną tereny, które obecnie stanowią nieużytek miejski („…”), w sposób zapewniający optymalne ich wykorzystanie i utworzenie terenów rekreacyjnych oraz spójnego systemu komunikacji. Dzięki temu utworzona zostanie prozdrowotna przestrzeń publiczna sprzyjająca aktywności fizycznej mieszkańców i kuracjuszy. Inwestorem zadania będzie Gmina … .
  4. Przebudowa ul. … – Etap I (na odcinku od ul. … do ul. … – stanowiąca docelowo wraz z ul. … ciąg pieszy łączący centrum miasta z zabytkowym Parkiem Zdrojowym), przebudowa ul. …, rozbudowa ul. …. Zadanie obejmuje przebudowę odcinka ulicy … od ul. … do ul. … w … oraz budowę zatoki autobusowej przy ul. … w rejonie skrzyżowania z ul. …. Przebudowa będzie polegać na zmianie charakteru ulicy z drogi o przekroju ulicznym z obustronnymi chodnikami na ciąg pieszo-jezdny obejmujący całą szerokość pasa drogowego. Inwestorem zadania będzie Gmina … .
  5. Adaptacja budynków przy ul. … na cele społeczne. W adaptowanych obiektach powstaną:
    • inkubator aktywności społecznej,
    • sala stanowiąca miejsce spotkań dla organizacji pozarządowych oraz stowarzyszeń działających na terenie miasta i gminy …,
    • wielofunkcyjne sale edukacyjno-kulturalne.

Zadanie obejmuje także wykonanie elementów zagospodarowania terenu takich jak dojazdy, miejsca parkingowe, zieleń, elementy małej architektury, oświetlenie oraz niezbędną infrastrukturę techniczną w celu zapewnienia atrakcyjności terenu. Inwestorem zadania będzie Gmina …. Obiekty będą przekazane w nieodpłatne administrowanie przez … Samorządowe Centrum Kultury.

  1. Utworzenie stoisk pod sprzedaż produktów regionalnych przy al. … przeznaczonych pod sprzedaż produktów, pamiątek regionalnych bezpośrednio od producentów, świadczenie usług, informacji itp. Stoiska zlokalizowane będą w okolicach … Samorządowego Centrum Kultury oraz przy al. … . Dzięki realizacji projektu wzrośnie atrakcyjność gminy i obszaru rewitalizacji oraz możliwa będzie promocja produktów regionalnych. Pozwoli to także na większe zaangażowanie mieszkańców w sprawy lokalne oraz integrację z kuracjuszami i turystami. Promocja produktów regionalnych wytwarzanych przez mieszkańców zwiększy ich przedsiębiorczość i wzmocni poczucie tożsamości lokalnej. Inwestorem zadania będzie Gmina …. Stoiska będą wydzierżawione sezonowo do sprzedaży produktów regionalnych.
  2. Budowa łączników między ul. … a ul. … w … . W ramach zadania prowadzona będzie budowa odcinków ulic w części zdrojowej miasta, stanowiących finalnie jeden ciąg komunikacyjny. Planowane do wykonania łączniki utworzą spójny system dróg gminnych, zapewniających jednorodność infrastruktury, co przedłoży się na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Inwestorem zadania będzie Gmina … .
  3. Wykonanie kładki pieszo-rowerowej nad ul. … w celu likwidacji barier architektonicznych (łączącej Park Zdrojowy z terenem wokół Specjalistycznego Szpitala „…” im. … w …). W zadaniu przewidziano budowę kładki pieszo-rowerowej umożliwiającej bezkolizyjne przemieszczanie się nad ul. … . Kładka będzie składać się z dwóch ciągów komunikacyjnych: pieszego i rowerowego, będzie ona połączona z fragmentami chodników i ścieżki rowerowej znajdujących się w istniejącej sieci komunikacji. Inwestorem zadania będzie Gmina … .
  4. Montaż spójnego systemu monitoringu na obszarze rewitalizacji. Zadanie przewiduje montaż kamer monitoringu wizyjnego na obszarze rewitalizacji. Kamery będą rozmieszczone w strategicznych punktach obszaru objętego projektem, w celu poprawy bezpieczeństwa. Inwestorem zadania będzie Gmina … .
  5. Wyposażenie obszaru w dwukomorowe kontenery do zbierania odpadów będące elementami małej architektury, umożliwiające selektywną zbiórkę odpadów komunalnych oraz estetyczne, funkcjonalne i spójne zagospodarowanie przestrzeni. Realizacja zadania wiąże się z wykonaniem innych zadań wymienionych w niniejszym projekcie. Zadanie przewiduje montaż 146 dwukomorowych kontenerów przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów. Wdrożenie selektywnej zbiórki odpadów w miejscach użyteczności publicznej będzie miało pozytywny wpływ na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Dodatkowo przyczynią się do zwiększenia świadomości ekologicznej mieszkańców dotyczącej konieczności segregowania odpadów. Z racji tego, że planowane kontenery będą częścią wyposażenia terenu w elementy małej architektury, pozwolą na uporządkowanie terenów zielonych na obszarze objętym projektem. Zakupu kontenerów dokona Gmina … i przekaże w administrowanie jednostkom gminnym.
  6. Zagospodarowanie przestrzeni międzyblokowych na terenach mieszkaniowych. Zadanie realizowane będzie przez spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe z terenu …, które są partnerami Projektu. Do działań przewidzianych w ramach projektu należą: uporządkowanie/urządzenie terenów zielonych, modernizacja parkingów osiedlowych, renowacja/montaż elementów małej architektury, w tym urządzenie placów zabaw, siłowni zewnętrznych, ławek, koszy na śmieci, modernizacja osiedlowych dróg wewnętrznych, modernizacja chodników między blokami.
  7. Zagospodarowanie terenu wokół zabytkowej kaplicy Św. … na terenie Parku … . Zadanie realizowane będzie przez partnera Parafię pw. … w … . Polega na zagospodarowaniu ogólnodostępnej przestrzeni publicznej. Na terenie wskazanym przez partnera znajduje się kaplica św. …, wpisana do Rejestru Zabytków Nieruchomych Województwa … wraz z terenem przyległym, który został objęty niniejszym zadaniem.
  8. Zagospodarowanie terenów poprzemysłowych (po eksploatacji wód leczniczych) na cele społeczne – edukacyjne i rekreacyjne. Przewiduje się zagospodarowanie terenów poprzemysłowych poprzez wykonanie odpowiedniego oznakowania, nasadzeń zieleni i elementów małej architektury. Inwestorem zadania będzie Gmina … .

Wniosek o dofinansowanie przeszedł pozytywną ocenę i zawarta została pre-umowa na dofinansowanie przedmiotowego zadania. Koszt całkowity zadania szacowany jest na poziomie 33.340.436,62 zł brutto, wartość dofinansowania wynosi 19.878.274,02 zł brutto. Koszty obejmują wykonanie dokumentacji projektowej, roboty budowlane, nadzór inwestorski oraz koszty promocji projektu.

Gmina … składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowalne ujęła w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowalny. W przypadku Partnerów Projektu żaden z nich nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Podatek VAT uznano za kwalifikowany, beneficjent Gmina … nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych. W związku z czym nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 2017 poz. 1221 t. j.) o podatku od towarów i usług. W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym (w szczególności wymienione w art. 7). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT, oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są lub będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ale w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się jej za podatnika we wskazanym przypadku. Dlatego od prac objętych wnioskiem, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.

W przypadku Spółdzielni Mieszkaniowych będących partnerem projektu w zakresie zagospodarowania przestrzeni międzyblokowych na terenach mieszkalnych brak możliwości odliczenia podatku VAT wynika z następujących przesłanek: w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług realizacja zadania objętego projektem związana jest z czynnościami zwolnionymi. Wobec powyższego Spółdzielnie nie mają możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zamierzonych przedsięwzięć.

Również w przypadku Partnera – Parafia Rzymskokatolicka realizując zadanie związane z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Parafia nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej. Nie jest płatnikiem VAT, a dostęp do kaplicy św. … będzie możliwy dla każdego nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń – nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT od realizowanej inwestycji. Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizacji projektu wykorzystywane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania Działalność kościołów i związków wyznaniowych jest zwolniona z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT. Parafii nie przysługuje odliczenie podatku VAT, gdyż w myśl art. 86 ustawy podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Po zakończeniu projektu, infrastruktura powstała w jego wyniku będzie zarządzana przez Gminę … oraz Partnerów projektu, zgodnie z podziałem zadań, który zastosowano w projekcie. Wnioskodawca i Partnerzy projektu posiadają środki finansowe na zrealizowanie i utrzymanie inwestycji w wymaganym okresie trwałości.

Gmina posiada zabezpieczone środki finansowe na bieżące funkcjonowanie i utrzymanie infrastruktury w corocznym budżecie. Beneficjent posiada odpowiednie kadry z doświadczeniem (również w ramach placówek), niezbędnym do użytkowania obiektów, bieżącej obsługi, konserwacji i ewentualnych napraw.

Zgodnie z założeniami projektu, opisanymi w Studium Wykonalności, projekt nie należy do kategorii projektów generujących dochód określonych na podstawie wyników analizy finansowej oraz przy uwzględnieniu zapisów art. 6 rozporządzenia nr 1303/2013.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że:

  1. w świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podejmowane i realizowane zadania w ramach wyżej opisywanego projektu należą do zadań własnych Gminy, co wynika z przepisów ustawy. Do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym w szczególności wymienione art. 7 ust. 1 pkt 1), 2), 3), 9), 10), 12), 14) oraz 18);
  2. zadania opisane w poz. 74 od zadania nr od 1 do 10 oraz 13, realizowane będą przez Gminę …, w związku z powyższym faktury dotyczące nabycia towarów i usług w celu realizacji ww. zadań będą wystawiane na Gminę …. Pozostałe zadania objęte projektem (tj. nr 11 i 12 – Zagospodarowanie przestrzeni międzyblokowych na terenach mieszkaniowych oraz Zagospodarowanie terenu wokół zabytkowej kaplicy św. … na terenie Parku …) realizowane będą przez Partnerów Projektu i to na nich wystawiane będą faktury dotyczące nabycia towarów i usług. Partnerzy projektu indywidualnie wystąpią o wydanie interpretacji podatkowej;
  3. Projekt realizowany będzie:
    • w partnerstwie społeczno-gospodarczym (Parafia … p.w. … w …);
    • w partnerstwie ze Spółdzielniami Mieszkaniowymi z terenu miasta … oraz wspólnotami mieszkaniowymi z terenu miasta.

Nabór Partnerów Gminy … dla podmiotów spoza sektora finansów publicznych został ogłoszony na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 maja 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 poz. 446 ze zm.) oraz art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217 ze zm.);

  1. Liderem projektu będzie Gmina …, Partnerami Wspólnoty Mieszkaniowe, Spółdzielnie Mieszkanie oraz Parafia … w …;
  2. Gmina jako Lider Projektu odpowiada przed Instytucją Zarządzającą za przygotowanie i realizację całego Projektu, w szczególności: za przygotowanie i złożenie wniosków o dofinansowanie Projektu, podpisanie umowy o dofinansowanie oraz przejęcie odpowiedzialności za realizację zapisów umowy, zapewnienie należytego zarządzania środkami przeznaczonymi na realizację Projektu, rozliczenie projektu. Partnerzy projektu odpowiadają za realizację swoich części zadań zgodnie z zawartymi umowami partnerskimi;
  3. po zakończeniu realizacji projektu, infrastruktura powstała w jego wyniku będzie własnością Gminy dla zadań od nr od 1 do 10 oraz 13, natomiast Partnerzy są i będą właścicielami infrastruktury powstałej w ramach realizacji własnych zadań tj. zadania nr 11 i 12;
  4. powstałe w ramach realizowanego Projektu mienie nie będzie przekazywane innemu pomiotowi. Właścicielami powstałej infrastruktury będzie Gmina … i Partnerzy Projektu zgodnie z podziałem zadań. Po oddaniu do użytkowania obiektów gminnych ich zarządcami/administratorami będą jednostki podlegle Gminie. Natomiast zarządcami /administratorami obiektów/przestrzeni publicznej (z zadań 11 i 12) będą partnerzy projektu. Wspólnoty Mieszkaniowe mogą powierzyć zarządzanie powstałą infrastrukturą innemu podmiotowi w oparciu o zawarte umowy, przy czym to Wspólnoty Mieszkaniowe będą ponosiły dodatkowe koszty w związku z zawarciem ww. umowy;
  5. Partnerzy nie będą uiszczać środków finansowych na rzecz Lidera. Partnerzy sami realizują własne zadania;
  6. Partnerzy nie będą uiszczać środków finansowych na rzecz Lidera, w związku z powyższym nie będą wystawiane dokumenty dot. przekazywania wkładu własnego na rzecz Lidera. Każdy z Partnerów będzie finansował swój zakres projektu z środków własnych i pozyskiwał refundację na swoją część zadania;
  7. na pytanie tut. Organu: „Czy w zamian za przekazanie przez Partnera wkładu własnego na rzecz Lidera, Partner otrzyma jakiekolwiek towary lub usługi od Lidera?”, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi, iż „Nie. Takie przekazanie nie będzie miało miejsca.”;
  8. planuje się, że środki pochodzące z dotacji będą wpływały na konto Lidera i każdego z Partnerów Projektu w ramach własnych zakresów zadań;
  9. w przypadku braku możliwości przekazania przez Instytucję Zarządzającą kwoty refundacji bezpośrednio na konta Partnerów Projektu wówczas Lider będzie dystrybuował dalej środki finansowe Partnerom Projektu na podstawie złożonych przez nich wniosków o płatność częściową lub na podstawie wniosku o płatność końcową. Środki dotacji będą wypłacane jako refundacja poniesionych kosztów proporcjonalnie do ich wydatkowania (zgodnie ze złożonym wnioskiem dofinansowanie oraz zgodnie ze złożonymi wnioskami o płatność). Okres wypłat środków zależny będzie od realizacji zadań. Niemniej jednak czas składania wniosków o płatność zostanie określony w Umowie z Instytucją Zarządzającą;
  10. na podstawie opracowanego Studium Wykonalności w ramach przychodów uwzględniono przychody uzyskiwane przez Lidera projektu Gminę, za wynajem powierzchni pod sprzedaż produktów w ramach dzierżawy punktów targowych założono ok. 460 zł/15m2, opłata miesięczna. Założono, iż punkty targowe będą wynajmowane w okresie od maja do września, w związku z powyższym przychód z tytułu dzierżawy wyniósłby 2.300,00 zł/rok. Szacowany koszt wykonania zadania opisanego w pkt 6 wynosi 161.794,20 zł, gdzie wkład własny stanowi kwota 64.717,68 zł. Realizacja zadania nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, ale na pobudzenie gospodarcze rewitalizowanego terenu;
  11. szacowany koszt wykonania zadania opisanego w pkt 2 (Zagospodarowanie terenów zielonych między osiedlami … a os. … wraz z doposażeniem istniejących terenów rekreacyjnych) wynosi 3.360.285,96 zł, gdzie wkład własny stanowi kwota 1.344.114,38 zł. Budynek stanowić będzie zaplecze administracyjne zarządcy obiektu. Założono, iż w miesiącach od maja do października budynek szatniowo-sanitarny będzie wykorzystywany najczęściej. Przyjęto, iż w miesiącu z toalety w budynku skorzysta ok. 50 osób/dziennie (osoby korzystające z terenów rekreacyjnych), co daje kwotę 50zł/miesiąc, tj. 300 zł w okresie od maja do października. Biorąc powyższe pod uwagę, koszty związane z dochodem z tytułu korzystania z toalety w budynku są niewspółmierne z kosztami wykonania i późniejszego utrzymania obiektu i terenów wokół zagospodarowanych w ramach zadania;
  12. przy kalkulacji wartości dzierżawy posłużono się wartościami z dotychczas wynajmowanych/dzierżawionych powierzchni przez Gminę. Dzierżawa podobnego typu powierzchni odbywa się na podstawie minimalnych stawek określonych w Zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy nr … z 29 kwietnia 2014 r. aktualnie Zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy nr … z 6 lutego 2018 r. Kalkulacji opłat za korzystanie z toalet w budynku szatniowo-sanitarnego dokonano na podstawie ceny za korzystanie z istniejących budynków tego typu (miejskie szalety). Natomiast cały budynek będzie służył jako zaplecze administracyjne administratora/właściciela obiektu (… Ośrodka Sportu i Rekreacji/Gminy …);
  13. na pytanie tut. Organu o następującej treści: „Czy wysokość ustalonego czynszu z tytułu ww. dzierżawy stoisk oraz opłat za korzystanie z ww. budynku szatniowo-sanitarnego umożliwi zwrot nakładów inwestycyjnych, które zamierza ponieść Gmina?”, Gmina wskazała: „Nie, ponieważ pobierana opłata 1 zł jest opłatą symboliczną i nie pokryje faktycznie poniesionych kosztów utrzymania obiektu. Toaleta służyć będzie osobom korzystającym / mieszkańcom z terenów sportowo-rekreacyjnych. Dochód z dzierżawy stoisk jest na tyle niewielki, iż nie umożliwi zwrotu nakładów inwestycyjnych na realizację przedmiotowego zadania. Dzięki wykonaniu stoisk wzrośnie atrakcyjność gminy i obszaru rewitalizacyjnego oraz możliwa będzie promocja produktów regionalnych”;
  14. w odpowiedzi na zadane pytanie: „Czy wysokość ustalonego czynszu z tytułu ww. dzierżawy stoisk oraz opłata za korzystanie z budynku szatniowo-sanitarnego skalkulowane są z uwzględnieniem realiów rynkowych?”, Wnioskodawca wskazał, że „Tak. Jednakże szacując kwoty brano pod uwagę, iż obiekty te mają służyć lokalnej społeczności w celu promocji produktów regionalnych oraz osobom korzystającym z przestrzeni rekreacyjno-sportowej i nie są nastawione na osiągnięcie zysku.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu, z uwagi na fakt, iż towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W świetle powyższych regulacji, w ocenie Organu, nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez podatnika sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Należy również zaakcentować, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Natomiast jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności niepodlegających podatkowi VAT oraz zwolnionych od podatku VAT wówczas – prawo do odliczenia nie przysługuje.

Przy czym, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 12 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

W kontekście powołanych przepisów, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zauważyć, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie – towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

Potwierdzają to również postanowienia pkt 8-9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz, w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.

W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. – Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w pośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Należy zatem zauważyć, że w szerokim ujęciu każdy wydatek ma wpływ na działalność Gminy. W takim ujęciu każdy wydatek mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu. Jeżeli jednak określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim daje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy zauważyć, że realizowane przez Gminę czynności polegające na odpłatnym udostępnianiu stoisk pod sprzedaż produktów regionalnych przy al. …. na podstawie umów dzierżawy oraz na odpłatnym udostępnianiu toalet w budynku szatniowo-sanitarnym, stanowią niewątpliwie czynności cywilnoprawne, dla których Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższe czynności w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktowane są jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 ustawy.

Jednakże należy wskazać, że związek z czynnościami opodatkowanymi w chwili dokonywania zakupu towarów i usług odnośnie części zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn.: „…”, nie jest ani uchwytny, ani oczywisty przede wszystkim dlatego, iż inwestycja ta dotyczy obiektów i przestrzeni publicznej, których podstawowym celem jest – jak wynika z okoliczności sprawy – realizacja zadań własnych gminy.

W ocenie tut. Organu odnośnie poniesionych wydatków brak jest związku przyczynowo-skutkowego, nawet o charakterze pośrednim pomiędzy ww. odpłatnymi działaniami Gminy a przedmiotową inwestycją. O ile nie można wykluczyć, że dokonane w ramach przedmiotowego projektu zakupy towarów i usług mogą przyczynić się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. inwestycję. Wykorzystywanie ww. stoisk pod sprzedaż produktów regionalnych oraz toalet w budynku szatniowo-sanitarnym na cele komercyjne – jak wynika z treści wniosku – w niewielkim zakresie, nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji tego prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy uznać, że Wnioskodawcy odnośnie wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu dotyczącego zadań wykonywanych przez Zainteresowanego, tj. zadań od 1 do 10 oraz 13, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Także odnośnie wydatków poniesionych na zadania wykonywane przez Partnerów projektu w ramach ww. inwestycji, tj. zadania nr 11 i 12, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – Wnioskodawca nie będzie realizował tych zadań oraz nie będzie dysponował fakturami nabycia wystawionymi na Niego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wywiera zatem skutek prawny wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj