Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.61.2018.3.SM
z 11 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 1 marca 2018 r. (data wpływu 6 marca 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr 0114-KDIP1-2.4012.61.2018.1.SM z dnia 22 lutego 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 lutego 2018 r.) oraz w dniu 28 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr 0114-KDIP1-2.4012.61.2018.2.SM z dnia 21 marca 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 21 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 stycznia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2018 r. w dniu 1 marca 2018 r. (data wpływu 6 marca 2018 r.) oraz pismem z dnia 28 marca 2018 r. w dniu 28 marca 20018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


(Spółka, Wnioskodawca) jest spółką mającą siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Belgii, zarejestrowaną dla celów podatku od wartości dodanej w Belgii. Spółka jest częścią grupy (dalej: Grupa). Działalność Wnioskodawcy polega na odpłatnym udostępnianiu palet transportowych, których właścicielem jest Spółka, innym spółkom z Grupy. Działalność innych spółek z Grupy w poszczególnych państwach Europy (w tym w Polsce) polega m. in. na bezpośrednim wynajmie palet transportowych na rzecz klientów. Spółka zarządza wszystkimi paletami Grupy na rynku europejskim oraz jest odpowiedzialna za wyszukiwanie i nabywanie nowych palet od europejskich dostawców w celu zastąpienia zniszczonych i utraconych palet bądź w celu rozszerzenia działalności Grupy.

Spółka dokonuje zakupów palet od dostawców m.in. na terytorium Polski, wynajmując je następnie spółkom zależnym, operującym na terytorium poszczególnych krajów europejskich, w tym Polski.


W związku ze zmianą modelu działalności Grupy, szereg obszarów działalności Spółki został przeniesiony do nowo utworzonego oddziału Spółki na terytorium Wielkiej Brytanii (dalej: Oddział). Oddział zajmuje się m.in. księgowością, nabywaniem palet oraz wynajmowaniem ich spółkom zależnym. Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Wielkiej Brytanii. Od momentu realnej zmiany miejsca działalności w opisanym zakresie, na fakturach dokumentujących nabycie palet wskazywany jest numer, za pomocą którego Spółka jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej (dalej: numer VAT) w Wielkiej Brytanii.


Przed zmianą modelu powyższe funkcje były pełnione przez Wnioskodawcę w Belgii, a na fakturach dokumentujących zakup palet wskazywany był belgijski numer VAT.


Wnioskodawca pragnie przy tym wyjaśnić, iż naczelne funkcje zarządu przedsiębiorstwa nadal są wykonywane w Belgii, Wnioskodawca pozostał również zarejestrowany dla celów podatku od wartości dodanej w Belgii.


Spółka nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie prowadzi w Polsce sprzedaży opodatkowanej, z tytułu której zobowiązana byłaby do rozliczania należnego podatku od towarów i usług (dalej: VAT) - Spółka na terytorium Polski świadczy jedynie opodatkowane usługi wynajmu palet, z tytułu których, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221; dalej: ustawa o VAT), tj. zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia, podatnikiem jest nabywca. Mając na uwadze powyższe, Spółka występuje o zwrot VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących szereg zakupów dokonywanych na terytorium Polski zgodnie z procedurą przewidzianą w przepisach Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2014 roku w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. z 2014, poz. 1860; dalej: Rozporządzenie). Zakupy te bowiem służą wykonywaniu czynności, dających Spółce prawo do obniżenia kwot VAT należnego o kwoty VAT naliczonego.

Dotychczas, tj. do momentu opisanej zmiany modelu, Wnioskodawca występował o zwrot VAT naliczonego od zakupów dokonanych w Polsce w formie elektronicznej, za pośrednictwem belgijskich organów podatkowych. W związku z przeniesieniem wielu obszarów działalności Spółki (w tym w szczególności zakupu palet oraz dalszego ich wynajmowania) do Oddziału na terytorium Wielkiej Brytanii, jak również zmiany numeru VAT Wnioskodawcy wskazywanego na fakturach zakupowych, Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące określenia miejsca swojej siedziby na potrzeby interpretacji wspomnianych przepisów dotyczących zwrotu podatku.


W odpowiedzi z dnia 28 marca 2018 r. Wnioskodawca wskazał, iż miejscem siedziby działalności Wnioskodawcy jest terytorium Belgii . W Belgii odbywają się posiedzenia zarządu, jak również zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółce przysługuje zwrot podatku, o którym jest mowa w § 6 ust. 1 Rozporządzenia, na wniosek Spółki przesłany za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez administrację podatkową Królestwa Belgii? (pytanie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 marca 2018 r.)
  2. Czy Wnioskodawca jest uprawniony do otrzymania zwrotu podatku, zgodnie z procedurą zwrotu podatku podmiotom zagranicznym, z faktur VAT, na których wskazany jest brytyjski numer VAT Spółki, niezależnie od określenia miejsca siedziby działalności gospodarczej Spółki w rozumieniu § 6 ust. 1 i 2 Rozporządzenia?

Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Spółce przysługuje zwrot podatku, o którym jest mowa w § 6 ust. 1 Rozporządzenia, na wniosek Spółki przesłany za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez administrację podatkową Królestwa Belgii. (stanowisko przedstawione w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 marca 2018 r.)
  2. Wnioskodawca jest uprawniony do otrzymania zwrotu podatku, zgodnie z procedurą zwrotu podatku podmiotom zagranicznym, z faktur VAT, na których wskazany jest brytyjski numer VAT Spółki, niezależnie od określenia miejsca siedziby działalności gospodarczej Spółki w rozumieniu § 6 ust. 1 i 2 Rozporządzenia.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Ad 2.


Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka jest zarejestrowana na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego (Belgii), nie dokonuje na terytorium Polski sprzedaży, za wyjątkiem dozwolonej w Rozporządzeniu, a zakupione przez nią na terytorium kraju towary (palety transportowe) są używane do czynności dających prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Spółka jest uprawniona do wnioskowania o zwrot podatku, zgodnie z procedurą zwrotu podatku podmiotom zagranicznym.

W opinii Wnioskodawcy, na powyższe uprawnienie nie powinien mieć wpływu fakt, iż na fakturach dokumentujących dokonywane na terytorium Polski nabycia towarów (tj. palet) jest wskazywany brytyjski numer VAT Spółki. Przepisy dotyczące zwrotu podatku podmiotom zagranicznym nie warunkują bowiem uprawnienia do otrzymania zwrotu od tożsamości wskazanego na fakturze zakupowej numeru VAT z państwem siedziby, za pośrednictwem którego składany jest wniosek o zwrot podatku. Wnioskodawca pragnie w tym miejscu podkreślić, iż - pomimo wskazania numeru VAT nadanego przez inne niż państwo siedziby państwo członkowskie - Spółka i Oddział są jednym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Zatem niezależnie od wskazania brytyjskiego numeru VAT Wnioskodawcy, podmiotem nabywającym przedmiotowe towary jest Spółka z siedzibą w Belgii.


Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do otrzymania zwrotu podatku, zgodnie z procedurą zwrotu podatku podmiotom zagranicznym, z faktur VAT, na których wskazany jest brytyjski numer VAT Spółki, niezależnie od określenia miejsca siedziby Spółki w rozumieniu § 6 ust. 1 i 2 Rozporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Ad 1.


Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży na terytorium kraju, mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.

Stosownie do art. 89 ust. 1a ustawy, podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju.


Przy tym, w myśl art. 89 ust. 1d pkt 1 ustawy, podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, składają wnioski o dokonanie zwrotu podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w przypadku gdy podmioty te posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.


Realizując delegację ustawową zawartą w art. 89 ust. 5 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. z 2014 r., poz. 1860) zwanego dalej „rozporządzeniem”, określił m.in. warunki, terminy i tryb zwrotu podatku podmiotom, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zwrocie podatku - rozumie się przez to zwrot podatku od towarów i usług naliczanego przy nabyciu towarów lub usług lub imporcie towarów przez podmiot uprawniony z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub przez podmiot uprawniony z państwa trzeciego.


Ponadto, w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o podmiocie uprawnionym z państwa członkowskiego Unii Europejskiej - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która w okresie, za który występuje o zwrot podatku, nie posiadała siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, ubiegającą się o zwrot podatku - posiadającą siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.


Natomiast zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o państwie członkowskim siedziby - rozumie się przez to terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju, na którym podmiot uprawniony z państwa członkowskiego Unii Europejskiej posiada siedzibę działalności gospodarczej.


W myśl § 2 pkt 5 ww. rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kraju siedziby - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, na którym podmiot uprawniony z państwa trzeciego posiada siedzibę działalności gospodarczej.


Z kolei, w § 3 ust. 1 rozporządzenia stwierdza się, że zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państwa trzeciego, w przypadku gdy podmiot ten:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
  2. nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, z wyjątkiem (…).

Jak stanowi § 6 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej następuje na wniosek tego podmiotu przesłany przez administrację podatkową państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Stosownie do ust. 2 tego paragrafu, podmiot uprawniony, o którym mowa w ust. 1, składa, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby, wniosek, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, do naczelnika urzędu skarbowego.


Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w języku polskim, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby, nie później niż do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy (§ 6 ust. 3 rozporządzenia).

Jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), miejscem siedziby działalności Wnioskodawcy jest terytorium Belgii. W Belgii odbywają się posiedzenia zarządu, jak również zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem.


W związku z powyższym, Wnioskodawcy przysługuje zwrot podatku, o którym mowa w ww. § 6 ust. 1 rozporządzenia, na wniosek Spółki przesłany za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez administrację podatkową państwa członkowskiego Jej siedziby, tj. Belgii.


Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest zatem prawidłowe.


Ad. 2.


W zakresie prawa do zwrotu podatku podmiotom zagranicznym należy mieć na uwadze, że stosownie do ww. § 6 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej następuje na wniosek tego podmiotu przesłany przez administrację podatkową państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Zgodnie z § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, podmiot uprawniony, o którym mowa w ust. 1, składa, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby, wniosek, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, do naczelnika urzędu skarbowego.


Natomiast zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państwa trzeciego, w przypadku gdy podmiot ten:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
  2. nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, z wyjątkiem:
    (...)
    1. usług, w stosunku do których podatnikami rozliczającymi podatek od towarów i usług są nabywcy tych usług, o których mowa w art. 17 ustawy,
    (…).


Wnioskodawca spełnia ww. kryteria.


Spółka na terytorium Polski świadczy jedynie opodatkowane usługi wynajmu palet, z tytułu których, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy (tj. zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia), podatnikiem jest nabywca.

Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów podatku od wartości dodanej w Belgii.


Na terytorium Belgii Spółka także posiada siedzibę działalności gospodarczej.


Uwzględniając zatem fakt, że zakupione przez Wnioskodawcę na terytorium kraju towary (m.in. palety transportowe) są używane do czynności dających prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (wynajem palet), Spółka jest uprawniona do otrzymania zwrotu podatku zgodnie z procedurą zwrotu podatku podmiotom zagranicznym, z faktur VAT, na których wskazany jest brytyjski numer VAT Spółki.


Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj