Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.28.2018.2.JS
z 11 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2018 r. (data wpływu do tut. Organu  14 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego oraz dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, składania deklaracji podatkowych, zapłaty akcyzy i złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym i importem wyrobów akcyzowych  jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2018 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego oraz dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, składania deklaracji podatkowych, zapłaty akcyzy i złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym i importem wyrobów akcyzowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2018 r. (data wpływu 14 marca 2018 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 27 lutego 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.28.2018.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 marca 2018 r. (data wpływu do tut. Organu – 14 marca 2018 r.):

Wnioskodawczyni jest polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Głównym przedmiotem działalności spółki jest działalność handlowa. Spółka nabywa wymienione wyroby akcyzowe celem ich dalszej odsprzedaży. Spółka nie działa jako podmiot pośredniczący i nie działa jako podmiot zużywający.

W toku prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu wyrobów o kodach celnych CN 2710 19 99 oraz CN 3403 19 80. Wyroby te nabywane są od zagranicznych osób prawnych lub osób fizycznych. Nabyte wyroby akcyzowe nie są przez Wnioskodawczynię przeznaczane do celów opałowych ani paliwowych.

Wnioskodawca nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy;

Wskazane w pytaniu wyroby akcyzowe nabywane są bez zastosowania pro¬cedury zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawczyni nabywa wymienione wyroby akcyzowe za pośrednictwem agentów celnych, którzy w jej imieniu dokonują wszystkich niezbędnych formalności w Urzędzie Celno-Skarbowym.

Oleje o kodzie CN 2710 19 99 będą wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako ole¬je smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silni¬ków.

Nabycie ww. olejów nie następuje w warunkach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyroby o kodzie CN 3403 19 80 będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędów silnikowych spali¬nowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wnioskodawczyni odsprzedaje ww. wyroby akcyzowe innym podmio¬tom celem ich wykorzystania jako oleje i smary do łożysk.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do złożenia właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do spełniania obowiązków wynikających z treści art. 21 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1 Nabywane lub importowane przez Spółkę wyroby akcyzowe objęte są zerową stawką akcyzy lub zwolnione z opodatkowania podatkiem akcyzowym. W zakresie wyrobów akcyzowych określonych kodem CN 2710 19 99 dokonanie czynności opodatkowanych w stosunku do takich wyrobów zwolnione jest z opodatkowania podatkiem akcyzowym na mocy § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W zakresie zaś wyrobów określonych kodem CN 3403 19 80 dokonanie czynności opodatkowanej opodatkowane jest stawką zerową, co wynika z treści art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawczyni dokonuje czynności opodatkowanych w stosunku do wyrobów akcyzowych, które nie rodzą co prawda obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, ale obligują Wnioskodawczynię do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego opisanego w treści art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawczyni dokonywanie czynności opodatkowanych w stosunku do wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy lub zwolnionych z opodatkowania nie powoduje konieczności dokonywania obowiązków wymienionych w art. 21 ust. 1 i 2 ze względu na zwolnienie z tego obowiązku wynikające z treści art. 21 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Odnośnie zaś obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do wykonywania obowiązków opisanych w treści ww. przepisu ze względu na treść art. 78 ust. 3, gdyż nabywane przez Wnioskodawczynię wyroby akcyzowe nie są wymienione w załączniku numer 2 do ustawy o podatku akcyzowym i nie są objęte stawką podatku akcyzowego inną niż zerowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W załączniku nr 1 do ustawy zostały wymienione m.in.:

  • w poz. 27, pod kodem CN 2710 oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;
  • w poz. 37, pod kodem CN 3403 preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Jednocześnie wyroby o kodach CN 2710 19 99 oraz CN 3403 19 80 nie zostały wymienione w żadnej z pozycji załącznika nr 2 do ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, jak również CN 3403 zalicza się do wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. 4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  6. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  7. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 10 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 10 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego (art. 10 ust. 4 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a ustawy, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.

Podatnikiem akcyzy, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu wyrobów energetycznych.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne określone są w art. 89 ust. 1 ustawy. W stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, określonych odpowiednio w art. 86 ust. 2 lub ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawka akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł (zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy).

Zgodnie z § 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju z dnia 24 lutego 2017 r., (Dz. U. z 2017 r., poz. 430) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwanego dalej „Rozporządzeniem”, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy  jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zwolnienie z akcyzy wyrobów energetycznych o ww. kodach CN na podstawie § 6 pkt 2 Rozporządzenia wymaga więc spełnienia łącznie wszystkich wymienionych w nim przesłanek, tj. kryterium przeznaczenia tych wyrobów do celów innych niż napędowe lub opałowe oraz wypełnienia warunków wynikających z art. 32 ust. 5-13 ustawy, jednak zwolnienie to ma zastosowanie wyłącznie w sytuacjach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy.

I tak, art. 32 ust. 3 ustawy stanowi, że zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Z kolei z art. 32 ust. 5 ustawy wynika, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia  do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy; (…).

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 32 ust. 10 ustawy).

W myśl ust. 11 ww. artykułu, odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. Z kolei stosownie do ust. 12 i 13 tego artykułu, podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Zauważyć należy, że w sytuacji, gdy wyroby energetyczne o kodzie CN 2710 19 99 są przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, to z zastrzeżeniem pozostałych warunków określonych w ww. rozporządzeniu, tj. warunków, określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy  będą one zwolnione z akcyzy.

Zwolnienie z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 ww. Rozporządzenia dotyczy zatem jedynie tych wyrobów, które nie są przeznaczone do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników i ma zastosowanie tylko w następujących przypadkach:

  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub
  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  • dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  • importu przez podmiot pośredniczący, lub
  • importu przez podmiot zużywający, lub
  • zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  • zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy, nie działa jako podmiot pośredniczący ani podmiot zużywający, nabywając lub importując przedmiotowe wyroby bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Nabycie wewnątrzwspólnotowe i import przedmiotowych wyrobów nie następują zatem w żadnym z ww. przypadków określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy. Oznacza to, że wyroby energetyczne o kodzie CN 2710 19 99 nabywane wewnątrzwspólnotowo lub importowane przez Wnioskodawczynię nie będą zwolnione z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 Rozporządzenia, gdyż nie zostają spełnione określone w nim warunki. Wyroby te będą w związku z tym opodatkowane stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, tj. 1180,00 zł/1000 litrów zarówno w przypadku ich importu, jak i wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Natomiast w odniesieniu do wyrobów energetycznych o kodzie CN 3403 19 80, również będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu przez Wnioskodawczynię, stwierdzić należy, że w ww. Rozporządzeniu brak jest analogicznego zwolnienia z podatku akcyzowego.

Do wyrobów tych zastosowanie ma jednak art. 89 ust. 2c ustawy, który stanowi, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Tym samym wyroby te, niewymienione ani w załączniku nr 2 do ustawy, ani w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, nie będą przeznaczone do szeroko rozumianych celów napędowych i opałowych, a zatem  będą one opodatkowane zerową stawką akcyzy zarówno w przypadku importu, jak i wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W przedstawionej przez Spółkę sprawie ma ona wątpliwości, czy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym lub importem ww. olejów i smarów o podanych kodach CN jest zobowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (…).

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

Jak wskazano uprzednio, Spółka dokonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu wyrobów energetycznych na terytorium kraju, co stanowi czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym, na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy, Spółka przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą (importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia) obowiązana jest do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnie z wymogami dotyczącymi tego zgłoszenia, określonymi w art. 16 ust. 2 ustawy.

Tut. Organ nie może przy tym zgodzić się z całością stanowiska zaprezentowanego przez Wnioskodawczynię w zakresie pytania pierwszego, tj. stwierdzeniem, że nabywane lub importowane przez nią wyroby akcyzowe są zwolnione z opodatkowania akcyzą lub objęte stawką zerową, oraz że Wnioskodawczyni dokonuje czynności, które nie rodzą obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Prawidłowe w ocenie Organu jest natomiast stwierdzenie Spółki, że zarówno w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, jak i importu ww. wyrobów energetycznych, jest ona zobligowana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Spółki w zakresie pytania pierwszego, należało uznać je za nieprawidłowe.

Wątpliwości Spółki dotyczą również obowiązków wynikających z przepisów art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 78 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

-w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Natomiast, stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Powyższe przepisy art. 21 ust. 1 i 2 nie mają zastosowania (zgodnie z ust. 3 tego artykułu):

  1. w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
  2. w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
  3. do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3;
  4. do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

Art. 78 ust. 1 stanowi natomiast, że w przypadku, gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym  z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;

2a) wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa; (…).


Powyższe przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 3a, zgodnie z art. 78 ust. 3 ustawy, stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Z powołanych przepisów art. 21 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że podatnik jest obowiązany do składania deklaracji podatkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego według ustalonego wzoru oraz obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy  w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Z powyższych obowiązków wyłączone są m.in. podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3. Przepisy dotyczące obowiązku składania deklaracji podatkowych oraz obliczania i wpłacania akcyzy zawarte w art. 21 ust. 1 i 2 nie dotyczą również importu wyrobów akcyzowych. W przypadku importu stosuje się bowiem odpowiednio przepisy art. 27–29 ustawy. Obowiązek składania deklaracji oraz obliczania i wpłaty akcyzy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i 2 ustawy, nie dotyczy także podatników zobowiązanych do składania deklaracji uproszczonej na podstawie art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Natomiast stosownie do art. 78 ust. 3 ustawy, w zw. z ust. 1 tego artykułu, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, podatnik jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, a w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa  bez wezwania złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną według ustalonego wzoru, obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Zatem w ocenianej sprawie, kluczowe dla rozstrzygnięcia, czy w przypadku dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu, stanowiącego przedmiot opodatkowania akcyzą, Spółka musi spełnić wskazane w powyższych przepisach obowiązki (składania deklaracji podatkowych, obliczania i zapłaty akcyzy, dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, potwierdzenia odbioru na uproszczonym dokumencie towarzyszącym, złożenia zabezpieczenia akcyzowego) jest określenie stawki akcyzy na przedmiotowe wyroby oraz ustalenia, czy wyroby te objęte są zwolnieniem z akcyzy w przedstawionym stanie faktycznym.

Jak wskazano powyżej, wyroby o kodzie CN 2710 19 99 nie są w przedstawionym stanie faktycznym zwolnione z podatku akcyzowego i stawka na te wyroby wynosi, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11  1180,00zł/1000 litrów. Z kolei wyroby o kodzie CN 3403 19 80, przeznaczone wyłącznie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych oraz jako dodatki lub domieszki do paliw spalinowych, będą opodatkowane zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy.

Przechodząc zatem do obowiązków wynikających z art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 78 ust. 1 ustawy, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów o kodzie CN 2710 19 99, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do wypełnienia obowiązków wynikających z art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 3a, na podstawie przepisu art. 78 ust. 3 ustawy, a zatem:

  • przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • bez wezwania organu podatkowego, do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczenia akcyzy i dokonania jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego,
  • złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie, na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 1 ustawy, Spółka będzie zwolniona z obowiązków wynikających z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy.

Z kolei wyroby energetyczne o kodzie CN 3403 19 80, przeznaczone wyłącznie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych oraz jako dodatki lub domieszki do paliw spalinowych, będą opodatkowane zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy. W związku z powyższym, zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt 3 oraz art. 78 ust. 3 ustawy, Spółka nie jest zobowiązana do spełnienia obowiązków określonych w art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z dokonaniem ich wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zaznaczyć należy, że w przypadku importu – zarówno wyrobów o kodzie CN 2710 19 99, jak i CN 3403 19 80  tryb postępowania (w tym obliczenia i wykazania kwoty akcyzy z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy) regulują art. 27-29 ustawy. W szczególności, zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik obowiązany jest do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy z uwzględnieniem obowiązujących stawek w zgłoszeniu celnym.

Mając na uwadze powyższe rozważania, oceniając całościowo stanowisko Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawczyni, inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj