Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.132.2018.2.KW
z 9 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 20 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 kwietnia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska, wskazanie przepisów prawa mających być przedmiotem interpretacji oraz adresu ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … realizuje jako partner projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej pn. „Regionalne Partnerstwo dla ucyfrowienia usług publicznych i partycypacji społecznej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Działanie 2.1 Cyfrowe … . Celem projektu jest podniesienie jakości świadczenia usług publicznych. W ramach projektu przewiduje się: modernizację i rozbudowę systemów teleinformatycznych, dostosowanie i wdrożenie formularzy na ePUAP dla planowanych e-usług, uruchomienie portalu e-należności, zakup i wdrożenie systemu obsługi rady, uruchomienie pkt potwierdzania profilu zaufanego, niezbędną dla realizacji ww. zadań modernizację infrastruktury sprzętowej i sieciowej i zapewnienie bezpieczeństwa teleinformatycznego. W ramach zapewnienia bezpieczeństwa będzie realizowana archiwizacja danych informatycznych w urzędzie gminy. Wszystkie powyższe dostawy sprzętu i zakup usług teleinformatycznych wykorzystywane będą do realizacji zadań własnych gminy i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu w części dotyczącej Gminy …, będą wystawione na Gminę …;
  3. projekt, który będzie realizowany wpisuje się w zadania własne nałożone na gminę przepisami artykułu 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875). Dzięki wdrożeniu projektu interesanci Urzędu przy użyciu sieci internet otrzymają dostęp do wniosków, deklaracji, pism, dokumentów w wersji elektronicznej, a Urząd Gminy będzie miał możliwość zintensyfikowania i usprawni jakość świadczonych usług;
  4. Gmina w dniu 7 października 2016 r. podpisała umowę o partnerstwie w celu wspólnej realizacji projektu „…” z … Fundacją Rozwoju – partnerem Wiodącym oraz Gminą …, Gminą …, Gminą … oraz Miastem …;
  5. zgodnie z par. 2 „Prawa i obowiązki stron” wyżej wskazanej umowy o partnerstwie:
    1. Strony stwierdzają zgodnie, że … Fundacja Rozwoju pełni funkcję Partnera Wiodącego i jest odpowiedzialna za:
      1. reprezentowanie wszystkich Stron umowy przed …,
      2. koordynację przygotowania Projektu i wniosku o dofinansowanie realizacji Projektu przez wszystkich Partnerów,
      3. złożenie wniosku o dofinansowanie realizacji Projektu zgodnie z regulaminem konkursu,
      4. zawarcie umowy o dofinansowanie Projektu na podstawie odrębnego pełnomocnictwa, o którym mowa w § 2 pkt 3 i jej prawidłową realizację,
      5. rozliczenie finansowe i rzeczowe Projektu, w tym przedstawianie wniosków o płatność,
      6. działania związane z promocją Projektu, udzielaniem informacji o realizowanym Projekcie oraz kontrolą Projektu,
      7. koordynowane (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnerów przy realizacji przez nich zadań w projekcie,
      8. przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień na podstawie odrębnego pełnomocnictwa w trybie adekwatnym do szacunkowej wartości zamówienia na realizację zadań określonych w Projekcie dla Partnera Wiodącego, tj.:
        1. przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy i zawarcie umowy z wykonawcą świadczącym usługi doradztwa prawnego z zakresu zamówień publicznych dla Stron Umowy – „…”,
        2. przeprowadzenie zamówienia publicznego w imieniu i na rzecz partnerów oraz nadzór merytoryczny i organizacyjny nad realizacją wspólnego zadania merytorycznego – „…”,
        3. przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy i zawarcie umowy z wykonawcą opracowującym studium wykonalności – „…”
        4. realizację zadań promocyjnych,
      9. przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień na podstawie odrębnego pełnomocnictwa w trybie adekwatnym do szacunkowej wartości zamówienia na realizację zadań określonych w Projekcie dla Partnera Wiodącego, tj.:
        1. przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy i zawarcie umowy z wykonawcą świadczącym usługi doradztwa prawnego z zakresu zamówień publicznych dla Stron Umowy – „…”,
        2. przeprowadzenie zamówienia publicznego w imieniu i na rzecz partnerów oraz nadzór merytoryczny i organizacyjny nad realizacją wspólnego zadania merytorycznego – „…”,
        3. przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy i zawarcie umowy z wykonawcą opracowującym studium wykonalności – „…”
        4. realizację zadań promocyjnych,
      10. wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań w szczególności poprzez powołanie obserwatora uczestniczącego w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych przez Partnerów;
      11. zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, tj. operacji pomiędzy IZ a Partnerem Wiodącym oraz Partnerem Wiodącym a Stronami Umowy;
      12. zapewnienie zachowania przez Strony zasady trwałości Projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U.UE.L.2013.347.320), zwanego dalej „rozporządzeniem 1303/2013” zarówno w trakcie jego realizacji, jak również po dniu zakończenia realizacji Projektu w okresie trwałości. Zasady regulujące wzajemne zobowiązania Stron Umowy w zakresie trwałości projektu określone zostały w § 6a niniejszej umowy,
      13. zapewnienie udziału Stron w podejmowaniu decyzji w trakcie realizacji Projektu,
      14. zapewnienie sprawnego systemu komunikacji ze Stronami Umowy,
      15. gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacja zadań w Projekcie,
      16. informowanie Instytucji Zarządzającej o problemach w realizacji Projektu.

    1. Pozostali Partnerzy są zobowiązani do:
      1. współpracy z Partnerem Wiodącym przy przygotowywaniu wniosku o dofinansowanie realizacji Projektu;
      2. przygotowania i złożenia Partnerowi Wiodącemu dokumentów wymaganych zgodnie z regulaminem konkursu w odniesieniu do Partnerów Projektu, w terminie 7 dni przed terminem składania wniosków wskazanym w regulaminie konkursu;
      3. przekazywania Partnerowi Wiodącemu i/lub wskazanemu przez niego podmiotowi wszelkich informacji koniecznych do przygotowania studium wykonalności oraz innych załączników do wniosku o dofinansowanie w każdorazowo uzgadnianych terminach;
      4. zabezpieczenia środków na realizację Projektu, w kwocie odpowiadającej realizowanym przez nich zadaniom;
      5. aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach Partnerstwa mających na celu realizację Projektu;
      6. realizacji zadań zaplanowanych dla danego Partnera Projektu z należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów i wskaźników zakładanych we wniosku o dofinansowanie;
      7. przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych w trybie adekwatnym do szacunkowej wartości zamówienia na realizację określonych w Projekcie dla poszczególnych Partnerów zadań, o których mowa w § 3 pkt 3;
      8. zapewnienia Partnerowi Wiodącemu niezbędnej pomocy technicznej świadczonej przez doradcę technicznego, wybranego w ramach Projektu, przy sporządzaniu dokumentów niezbędnych do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. h tiret ii niniejszej umowy, a w szczególności w zakresie opisu przedmiotu zamówienia a także wyłonienia podmiotu odpowiedzialnego za realizację zamówienia i jego realizacji;
      9. realizacji zadań zaplanowanych dla Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego oraz regulaminem konkursu;
      10. stosowania się do obowiązujących i aktualnych wytycznych, dokumentów oraz informacji zamieszczonych na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … (dalej: IZ);
      11. niezwłocznego poinformowania Partnera Wiodącego o nabyciu prawa do odzyskania podatku VAT od towarów lub usług nabytych w związku z realizacją Projektu, w przypadku, gdy na etapie składania wniosku o dofinansowanie Partner takiego prawa nie miał;
      12. niezwłocznego informowania Partnera Wiodącego o przeszkodach przy realizacji zadań, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji zadań;
      13. Partnerzy zobowiązują się przekazać Partnerowi Wiodącemu oświadczenia, że w przypadku realizowanego projektu nie następuje nakładanie się pomocy przyznanej z funduszy UE ani krajowych środków publicznych oraz że nie podlegają wykluczeniu z otrzymania dofinansowania na podstawie art. 207 ustawy o finansach publicznych; Wzór oświadczeń, o których mowa w zdaniu 1 stanowią załączniki nr 2 i 3 do umowy o partnerstwie w celu wspólnej realizacji projektu „…” z dnia 7 października 2016 r. z późniejszymi zmianami;
      14. rzetelnego i terminowego przekazywania Partnerowi Wiodącemu informacji oraz dokumentacji potrzebnej do rozliczenia Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu;
      15. rzetelnego i terminowego przekazywania Partnerowi Wiodącemu informacji oraz dokumentacji potrzebnej do realizacji obowiązków w zakresie monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji i udzielania informacji w zakresie wskazanym w par. 11 wzoru umowy o dofinansowanie Projektu;
      16. przestrzegania obowiązków dotyczących informacji i promocji zgodnie z „Wytycznymi w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020”;
      17. zapewnienia zachowania zasady trwałości Projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia 1303/2013 zarówno w trakcie jego realizacji, jak również po dniu zakończenia realizacji Projektu w okresie trwałości – w odniesieniu do zadań realizowanych przez poszczególnych Partnerów. Zasady regulujące wzajemne zobowiązania Stron Umowy w zakresie trwałości projektu określone zostały w § 6a niniejszej umowy;
      18. zwrotu środków w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji Projektu, na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie Projektu;
      19. Partnerzy zobowiązują się niezwłocznie poinformować Partnera Wiodącego o jakichkolwiek zmianach mających wpływ na realizację Projektu i utrzymanie jego trwałości.
    2. właścicielem efektów realizacji projektu w części dotyczącej Wnioskodawcy będzie Wnioskodawca zgodnie z par. 3 ust. 4 wyżej wskazanej umowy o partnerstwie: „Produkty uzyskane w ramach realizacji zadań określonych w ust. 3 będą własnością tej Strony umowy, która poniosła wydatek na realizację danego zadania.”;
    3. mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi. Pozostanie własnością Gminy … i wykorzystywane będzie w Urzędzie Gminy …;
    4. Partnerzy nie będą uiszczać środków finansowych na rzecz Lidera. Wkład własny pokrywać będzie bezpośrednio Gmina w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych, w skład których wchodzi koszt zakupu sprzętu komputerowego z oprogramowaniem i e-usług oraz podatek VAT. W związku z powyższym nie będą wystawiane pomiędzy Liderem a Partnerami żadne dokumenty dotyczące przekazywania wkładów własnych oraz Partnerzy nie otrzymają od Lidera, w zamian za wkład własny, żadnych towarów i usług;
    5. środki z dofinansowania, 85% kosztów kwalifikowanych, przewidziane na realizacje zadań Gminy, wpłyną bezpośrednio od Instytucji Zarządzającej na wydzielone konto Gminy i z tego konta będą ponoszone wydatki związane z realizacją projektu. Lider projektu nie będzie dystrybuował środków z dofinansowania pomiędzy Partnerami.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy Wnioskodawca jako partner w projekcie pn. „…” będzie miał możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT od zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania, licencji i usług niezbędnych do modernizacji i wdrożenia nowych systemów informatycznych i e-usług?

    Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z planowaną modernizacją, rozbudową i wdrożeniem nowych systemów informatycznych, z uruchomieniem e-usług oraz modernizacją infrastruktury sprzętowej i sieciowej w ramach projektu pn. „…”.

    Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego Gmina realizując projekt, w ramach którego zakup sprzętu i oprogramowania służyć ma podniesieniu jakości usług świadczonych drogą elektroniczną, wpisuje się w realizację zadań własnych gminy – działalności w zakresie telekomunikacji. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie nie będzie związany z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Gmina występuje tutaj jako organ władzy publicznej realizującej zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa i w tym zakresie w oparciu o ww. przepis prawa nie może być uznana za podatnika VAT. Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ww. ustawy o samorządzie gminnym).

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

    Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

    W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

    Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powyższego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj