Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.98.2018.1.AW
z 13 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 9 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania działań Spółki za odpłatną usługę pośrednictwa ubezpieczeniowego, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT – jest:

  • prawidłowe – odnośnie czynności wskazanych w pkt. od (i) do (vii)
  • nieprawidłowe – odnośnie czynności w pkt. (viii).

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania działań Spółki za odpłatną usługę pośrednictwa ubezpieczeniowego, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT. Spółka prowadzi działalność jako portal internetowy będący platformą transakcyjną on-line (dalej: „Portal”). Oznacza to, że za pomocą Portalu poszczególni sprzedawcy dokonują dostawy towarów i usług bezpośrednio na rzecz poszczególnych nabywców działając we własnym imieniu i na własną rzecz, podczas gdy Spółka w tego typu transakcjach nie staje się właścicielem przedmiotów lub usług oferowanych na Portalu przez sprzedawców. Oprócz powyższej działalności, Spółka wykorzystuje Portal również do dokonywania we własnym imieniu sprzedaży towarów i usług, które co do zasady są nabywane przez nią od podmiotów trzecich.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza przystąpić do umowy agencyjnej (dalej: „Umowa”) z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Istotą tej współpracy będzie „przekazanie” Wnioskodawcy przez towarzystwo ubezpieczeniowe uprawnień do zawierania przez Wnioskodawcę umów z podmiotami zainteresowanymi ochroną ubezpieczeniową w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego. Mimo że ostateczny zakres ochrony ubezpieczeniowej będzie zależny od konkretnego produktu ubezpieczeniowego z oferty danego towarzystwa ubezpieczeniowego, to w większości produkty ubezpieczeniowe „oferowane” przez Spółkę (za pośrednictwem Portalu) będą związane z towarami będącymi przedmiotem transakcji realizowanych przez nabywców za pośrednictwem Portalu, w tym m.in.: ubezpieczenie awarii towaru po gwarancji producenta, ubezpieczenie od zniszczenia towaru, ubezpieczenie od kradzieży towaru, etc. Niezależnie od powyższego, Spółka – w ramach zawartej umowy agencyjnej – może również uczestniczyć w oferowaniu innych produktów ubezpieczeniowych danego towarzystwa ubezpieczeniowego, tj. niezwiązanych z towarami nabywanymi za pośrednictwem Portalu, w tym przykładowo ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej (OC) w życiu prywatnym czy ubezpieczeń na życie.

Zgodnie z planami Wnioskodawcy w pierwszej kolejności Spółka ma zamiar uczestniczyć w procesie sprzedaży produktów ubezpieczeniowych dla użytkowników Portalu działających w charakterze nabywców (dalej: „Nabywca” lub łącznie „Nabywcy”), a na dalszym etapie planuje również rozszerzenie swojego zaangażowania we współpracę z towarzystwami ubezpieczeniowymi o oferowanie produktów ubezpieczeniowych także dla użytkowników/firm będących sprzedawcami towarów/usług na Portal (dalej: „Sprzedawca” lub łącznie Sprzedawcy”) .

Jak wcześniej sygnalizowano, z uwagi na fakt, że relacja między Spółką a danym towarzystwem ubezpieczeniowym oparta będzie na umowie agencyjnej, Spółka będzie działać jako agent ubezpieczeniowy w rozumieniu regulacji prawnych dotyczących pośrednictwa ubezpieczeniowego. W związku z powyższym, Spółka w relacji z towarzystwami ubezpieczeniowymi uprawniona będzie do realizacji m.in. następujących kategorii czynności (przy czym nie oznacza to że w relacji opisanej w dalszej części wniosku wszystkie te uprawnienia będą realizowane):

  • pozyskiwanie klientów dla danego towarzystwa ubezpieczeniowego;
  • wykonywanie czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia;
  • informowanie klientów o rodzajach i warunkach ubezpieczeń oraz wynikających z nich prawach i obowiązkach stron umowy ubezpieczenia;
  • wystawianie i przekazywanie klientom dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia;
  • uczestnictwo w procesie inkasowania składek ubezpieczeniowych poprzez stworzenie klientom sposobności do opłacenia składek ubezpieczeniowych z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia warunkujących ich zawarcie;
  • doręczanie ubezpieczającym tekstów ogólnych warunków ubezpieczenia wraz z ewentualnymi postanowieniami dodatkowymi lub odmiennymi, przed zawarciem umowy ubezpieczenia;
  • informowanie ubezpieczających o trybie postępowania w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego;
  • udzielanie pomocy klientom przy obsłudze szkody, polegającej na informowaniu o zasadach obsługi szkód obowiązujących w danym towarzystwie ubezpieczeniowym;
  • wykonywanie we współpracy z danym towarzystwem innych powierzonych przez ten podmiot czynności agencyjnych niezbędnych do prawidłowej obsługi klienta lub wynikających z istotnych potrzeb tego podmiotu, w tym:
    1. odbierania od klientów zawiadomień i oświadczeń składanych w związku z zawartą z danym towarzystwem ubezpieczeniowym umową ubezpieczenia, złożonych na piśmie lub innym trwałym nośniku oraz złożonych w dowolnej formie skarg i reklamacji;
    2. potwierdzania przyjęcia przez dane towarzystwo ubezpieczeniowe do wiadomości informacji o dokonaniu lub zniesieniu cesji praw z umowy ubezpieczenia zawartej z danym towarzystwem ubezpieczeniowym.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowe czynności zasadniczo będą mogły być wykonywane przez Spółkę w imieniu i na rzecz danego towarzystwa ubezpieczeniowego, Spółka otrzyma od danego podmiotu stosowne pełnomocnictwo. Zgodnie z zapisami tego pełnomocnictwa, Spółka upoważniona będzie do dokonywania szeregu czynności – w tym wyłącznie wybranych czynności spośród wskazanych powyżej – zmierzających do zawarcia umowy.

Jak już wcześniej sygnalizowano niezależnie od przedstawionych wyżej uprawnień Spółki jako agenta ubezpieczeniowego (które to uprawnienia nie muszą być przez Spółkę w pełni realizowane), w dalszej części Wnioskodawca opisuje szczegółowo jak przebiegał będzie proces sprzedaży produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Portalu oraz jaką rolę będzie pełnić w tym procesie Spółka:

    • Nabywca kupując określony towar na Portalu (np. sprzęt AGD/RTV lub rower) zostanie poinformowany przez Spółkę za pośrednictwem Portalu o ofercie produktów ubezpieczeniowych związanych z nabywanym towarem poprzez wyświetlenie takiej oferty na Platformie w trakcie realizacji transakcji;
    • Nabywca, który po zapoznaniu się z ofertą oraz wymaganymi dokumentami (m.in. ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU) dla danego produktu ubezpieczeniowego) będzie zainteresowany nabyciem określonego produktu ubezpieczeniowego, będzie zobowiązany do wypełnienia specjalnego formularza w celu pozyskania przez Spółkę od Nabywcy dodatkowych danych niezbędnych do zawarcia przez Nabywcę umowy ubezpieczenia z danym towarzystwem ubezpieczeniowym (w tym m.in. poprzez pozyskanie określonych zgód/oświadczeń Nabywcy istotnych w procesie zawierania umowy ubezpieczenia poprzez zaznaczenie odpowiednich pól w przygotowanym formularzu);
    • po wypełnieniu ww. formularza na Portalu, w kolejnej zakładce Nabywcy przedstawione zostanie podsumowanie zawierające pozyskane przez Spółkę dane, które następnie znajdą odzwierciedlenie w sporządzonej umowie ubezpieczenia;
    • w kolejnym kroku, po ostatecznym zaakceptowaniu warunków przewidzianych dla danego produktu ubezpieczeniowego, Nabywca dokonuje płatności (a) za zakupiony towar oraz (b) składki ubezpieczeniowej w związku z nabytym produktem ubezpieczeniowym, poprzez mechanizm płatności funkcjonujący na Platformie, tj. zasadniczo przy uczestnictwie pośrednika płatności przetwarzającego płatności na Portalu dokonując pojedynczego łącznego przelewu za oba ww. świadczenia;
    • w momencie dokonania ww. płatności, automatyczny mechanizm płatności wykorzystywany dla potrzeb rozliczania płatności za transakcje realizowane za pośrednictwem Portalu dokona „rozdzielenia” otrzymanej wpłaty na (a) za zakupiony towar i (b) składkę ubezpieczeniową, i przekaże odpowiednie kwoty do sprzedawcy towaru (w zakresie części zapłaty opisanej w punkcie (a)) oraz do towarzystwa ubezpieczeniowego (w zakresie części zapłaty opisanej w punkcie (b)); w tym kontekście Wnioskodawca jednak dodatkowo uściślił, że ze względu na specyfikę funkcjonowania automatycznego mechanizmu płatności, który obsługiwany będzie przez zewnętrzny podmiot będący instytucją pośredniczącą w płatnościach, pobierane w trakcie opisanego procesu kwoty składki ubezpieczeniowej należnej towarzystwu ubezpieczeniowemu formalnie nie będą przechodzić przez rachunek bankowy Spółki, aczkolwiek każdorazowo Spółka będzie podmiotem inicjującym (umożliwiającym) i uczestniczącym w tym procesie, tj. dzięki Spółce poprzez funkcjonalności Portalu i relację z instytucją pośredniczącą, składka ubezpieczeniowa – tak jak ma to miejsce w relacji inkasa – zostanie pobrana od Nabywcy i przekazana do towarzystwa ubezpieczeniowego;
    • dokonanie płatności przez Nabywcę będzie równoważne z rozpoczęciem ochrony ubezpieczeniowej świadczonej przez dane towarzystwo ubezpieczeniowe;
    • w momencie, gdy Nabywca „przejdzie” przez wszystkie ww. kroki, otrzyma on w formie korespondencji elektronicznej (wiadomość e-mail) polisę potwierdzającą przystąpienie do/zakup danego produktu ubezpieczeniowego, a dodatkowo informacje te będą także zawarte/dostępne na Portalu przy informacjach o zakupionych towarach;
    • po zawarciu umowy o dany produkt ubezpieczeniowy na Portalu przy informacjach o zakupionym towarze, poza informacjami o zakupionym ubezpieczeniu w szczegółach transakcji, wyświetlać się będą dodatkowo: kontakt do danego towarzystwa ubezpieczeniowego będącego sprzedawcą danego produktu ubezpieczeniowego oraz informacja, w jaki sposób Nabywca może zgłosić szkodę do danego towarzystwa ubezpieczeniowego (przy czym Spółka nie będzie odpowiadała w jakikolwiek sposób za proces obsługi posprzedażowej zawartych umów o produkty ubezpieczeniowe, w tym kwestii obsługi szkód objętych ochroną ubezpieczeniową jak również pobierania składek ubezpieczeniowych po zawarciu umowy ubezpieczeniowej, np. z tytułu odnowienia ubezpieczenia).

Dla uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości Wnioskodawca podkreśla, że każdorazowo to Spółka będzie podmiotem odpowiedzialnym za realizację ww. kroków zmierzających do zawarcia umowy o dany produkt ubezpieczeniowy między Nabywcą a towarzystwem ubezpieczeniowych, a dodatkowo, że powyżej opisany proces obejmujący generalnie prezentowanie oferty, zawieranie umowy oraz pobór i przekazanie składki ubezpieczeniowej odbywać się będzie w całości na Portalu.

Jednocześnie, w kontekście powyższego Spółka również zaznacza, że mimo iż sama kwota środków pieniężnych tytułem składki ubezpieczeniowej nie będzie „przechodzić” przez rachunek bankowy Spółki, to każdorazowo to Spółka będzie podmiotem inicjującym proces płatności składki w relacji między Nabywcą a towarzystwem ubezpieczeniowym poprzez wykorzystanie funkcjonalności mechanizmów płatności przewidzianych przez Spółkę i udostępnionych użytkownikom na Portalu.

W związku z realizacją wskazanych czynności na rzecz danego towarzystwa ubezpieczeniowego, tj. czynności zmierzających do zawarcia umowy o dany produkt ubezpieczeniowy, Spółka uprawniona będzie do otrzymania wynagrodzenia prowizyjnego. Kwota wynagrodzenia prowizyjnego kalkulowana będzie w oparciu o informacje przekazywane przez Spółkę do danego towarzystwa ubezpieczeniowego o wszystkich podmiotach, które dokonały nabycia produktów ubezpieczeniowych (przystępujących do ubezpieczenia) w związku z umowami zawartymi przy udziale Spółki za pośrednictwem Portalu. Fakt wykonywania przez Spółkę ww. świadczeń oraz należne Spółce wynagrodzenie potwierdzone zostanie w formie faktury VAT wystawionej przez Spółkę na rzecz danego towarzystwa ubezpieczeniowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest podejście Spółki, zgodnie z którym podejmowane przez Spółkę działania – zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem (czynności przedstawione w punktach (i) – (viii)) oraz otrzymywane przez Spółkę wynagrodzenie prowizyjne z tego tytułu – powinny zostać uznane za odpłatne świadczenie usług pośrednictwa ubezpieczeniowego (jako wykonywanie czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży produktów ubezpieczeniowych w imieniu i na rzecz danego towarzystwa ubezpieczeniowego) korzystające ze zwolnienia od VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, podejmowane przez Spółkę działania – zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem (czynności przedstawione w punktach (i) – (viii)) oraz otrzymywane przez Spółkę wynagrodzenie prowizyjne z tego tytułu – powinny zostać uznane za odpłatne świadczenie usług pośrednictwa ubezpieczeniowego (jako wykonywanie czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży produktów ubezpieczeniowych w imieniu i na rzecz danego towarzystwa ubezpieczeniowego) korzystające ze zwolnienia od VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki, przedstawione stanowisko uzasadniają następujące argumenty i przepisy ustawy o VAT:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W rozumieniu przepisów ustawy o VAT, towary oznaczają rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

„Podstawowa” stawka podatku dla ww. czynności podlegających opodatkowaniu VAT na terytorium kraju, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, wynosi obecnie 23%.

Niezależnie od powyższego, zarówno w przepisach ustawy o VAT, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania również „preferencyjnych” zasad opodatkowania VAT, w tym przede wszystkim możliwość stosowania obniżonych stawek VAT lub zwolnień od podatku VAT.

Przykładowo stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, zwalnia się z VAT usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Należy przy tym podkreślić, że ani przepisy krajowe, ani też przepisy Dyrektywy VAT nie zawierają definicji pojęć „usługi pośrednictwa”, występujących we wskazanym art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT. Sprawia to, że celem stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych stanowią pośrednictwo w świadczeniu usług ubezpieczeniowych należy w pierwszej kolejności – dla potrzeb dokonania wykładni normy prawnej wynikającej z analizowanego przepisu – zdefiniować przedmiotowe pojęcie.

Ustawa o VAT nie zawiera legalnej definicji pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. Aktem regulującym przedmiotowe zagadnienie jest ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. z 2016 r, poz. 2077, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy, „pośrednictwo ubezpieczeniowe” polega na wykonywaniu przez pośrednika za wynagrodzeniem czynności faktycznych lub czynności prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia, które to czynności wykonywane są generalnie przez agentów ubezpieczeniowych lub brokerów ubezpieczeniowych.

Jeżeli chodzi o zakres czynności „pośrednika ubezpieczeniowego” w rozumieniu art. 4 pkt 1 powyższej ustawy, obejmuje m.in. czynności w imieniu lub na rzecz zakładu ubezpieczeń, zwane dalej „czynnościami agencyjnymi”, polegające na: pozyskiwaniu klientów, wykonywaniu czynności przygotowawczych zmierzających do zawierania umów ubezpieczenia, zawieraniu umów ubezpieczenia oraz uczestniczeniu w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie, jak również na organizowaniu i nadzorowaniu czynności agencyjnych (działalność agencyjna).

Mimo iż ww. definicja „pośrednictwa” z ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym może być pomocna przy interpretowaniu przepisów ustaw podatkowych, to z uwagi na autonomiczność prawa podatkowego, wyrażającego się tym, że kwestie kształtujące zobowiązania podatnika powinny wynikać przede wszystkim z ustaw podatkowych, należy stwierdzić, że w obliczu oceny danej czynności w kontekście zastosowania zwolnienia od podatku, prymat należy jednak oddać wykładni literalnej ustaw podatkowych wspieranej m.in. orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”).

Zgodnie z powyższym dokonując literalnej wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, odwołać należy się do definicji zawartej w internetowej wersji Słownika języka polskiego PWN, w myśl której przez „pośrednictwo” rozumie się „działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron”, bądź „kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy (https://sjp.pwn.pl/szukaj/po%C5%9Brednictwo.html). Zatem mając na względzie przedstawioną definicję wskazać należy, że pojęcie „pośrednictwo” obejmuje czynności dokonywane w imieniu oraz na rzecz innego podmiotu gospodarczego, w wyniku których dochodzi do zawarcia transakcji między tym przedsiębiorcą a podmiotem trzecim.

Pogląd taki potwierdza również orzecznictwo TSUE, w tym m.in. tezy płynące z wyroku w sprawie sygn. C-453/05 Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde. We wskazanej sprawie TSUE stwierdził, że „pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy”.

Posiłkując się wnioskami płynącymi z przytoczonego orzeczenia TSUE – w ocenie Wnioskodawcy – istotne dla uznania danej działalność/wykonywanych czynności za pośrednictwo jest aby pośrednik wykonał przynajmniej niektóre z następujących czynności:

  • wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia umowy;
  • uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę;
  • nawiązywanie kontaktu z drugą stroną;
  • negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych.

Mając na uwadze przedstawione powyżej regulacje – w ocenie Wnioskodawcy – świadczone przez Spółkę usługi bez wątpienia spełniają definicję usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, w konsekwencji czego korzystać powinny ze zwolnienia od VAT przewidzianego tym przepisem. Efektem działań podejmowanych przez Spółkę przy wykorzystaniu funkcjonalności posiadanego Portalu jest bowiem doprowadzenie do zawarcia umowy o produkt ubezpieczeniowy między towarzystwem ubezpieczeniowym i Nabywcą, w tym przede wszystkim poprzez aktywne zaangażowanie Spółki w proces obejmujący generalnie prezentowanie oferty, zawieranie umowy oraz pobór i przekazanie składki ubezpieczeniowej. Co należy również podkreślić rozległy zakres czynności wykonywanych przez Spółkę wskazuje, że opisane usługi nie mają również charakteru wykonywania czynności administracyjnych związanych z umową ubezpieczeniową.

Tym samym, działalność Wnioskodawcy obejmować będzie ww. czynności wymienione przez TSUE jako wymagane do uznania danej działalności za „pośrednictwo”:

  • „wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia umowy” realizowane będzie m.in. poprzez oferowanie przez Spółkę Nabywcom możliwości skorzystania z usług danego towarzystwa ubezpieczeniowego i stworzenie im możliwości dokonania tego za pomocą Portalu przy okazji dokonywania zakupów określonych towarów na Portalu;
  • „uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę” następować będzie m.in. poprzez stworzenie przez Spółkę – dzięki funkcjonalnościom Portalu – możliwości przeprowadzenia wszystkich kluczowych kroków koniecznych/istotnych do zawarcia między Nabywcą a danym towarzystwem ubezpieczeniowym umowy o dany produkt ubezpieczeniowy oraz aktywne uczestnictwo Spółki w realizacji tych kroków;
  • „nawiązywanie kontaktu z drugą stroną” realizowane będzie m.in. poprzez stworzenie przez Spółkę platformy komunikacyjnej pomiędzy stronami w formie Portalu dającej Spółce skuteczne narzędzie umożliwiające dotarcie do podmiotów zainteresowanych zawarciem umowy o dany produkt ubezpieczeniowy (nabycia ochrony ubezpieczeniowej);
  • „negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych” odbywać się będzie m.in. poprzez działanie Spółki jako pośrednika w wymianie informacji pomiędzy stronami w procesie określania warunków umowy o dany produkt ubezpieczeniowy i jej późniejszego podpisywania, a także dzięki wykorzystaniu relacji Spółki z towarzystwami ubezpieczeniowym prowadzącej do zaoferowania Nabywcom w kanale dystrybucji, jakim jest Spółka i jej Portal, usług na korzystniejszych warunkach niż te jakie Nabywcy mogliby wynegocjować samodzielnie (przewaga negocjacyjna Spółki) oraz poprzez możliwość zaoferowania Nabywcom różnych wariantów oferowanych produktów dostosowując w pewien sposób usługę do potrzeb poszczególnych Nabywców.

Zdaniem Wnioskodawcy, na wyżej przedstawione stanowisko nie ma wpływu również fakt, że usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, realizowane będą przez Spółkę z wykorzystaniem portalu internetowego.

Stanowisko to potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2013 r., o sygn. akt I FSK 922/12, gdzie NSA odnosząc się do świadczenia usług pośrednictwa finansowego, podlegających analogicznie do usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych zwolnieniu na podstawie art. 43 ustawy o VAT stwierdził, że „W dobie nowoczesnych technik komunikacji możliwe jest świadczenie usług pośrednictwa w nabywaniu szeroko rozumianych usług finansowych (ubezpieczeniowych i bankowych) przy wykorzystaniu sieci Internet i nowoczesnych narzędzi elektronicznych. Świadczone przez skarżącą usługi to nie tylko zamieszczanie linków o charakterze pasywnym – jak twierdzi organ podatkowy – lecz aktywne działania umożliwiające zapoznanie się z ofertą instytucji finansowych (ubezpieczeniowych i bankowych) i zawarcie umowy o nabycie ich produktów. Świadczone za pomocą sieci Internet usługi polegające na prezentacji i możliwości zapoznania się z ofertą instytucji finansowych, a w przypadku zainteresowania produktem danej instytucji finansowej stworzenia użytkownikowi możliwości kontaktu z doradcą lub możliwości pobrania, wypełnienia i złożenia wniosku, a następnie zawarcia umowy i nabycia danego produktu finansowego, stanowią usługi pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych określonych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (…) zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.”.

W odniesieniu do powyższego, Wnioskodawca ponownie zaznacza, że jak przedstawiono w opisie sprawy zaangażowanie Spółki i wykorzystanie posiadanego przez nią Portalu, nie będzie miało charakteru działań pasywnych sprowadzających się do umieszczenia informacji o ofertach poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych. W tym kontekście, warto ponownie podkreślić, że działania Spółki obejmować będą realizację szeregu istotnych czynności prowadzących do zawarcia umowy ubezpieczenia, których realizacja dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii możliwa będzie z wykorzystaniem Portalu. Innymi słowy, interakcja między Spółką a Nabywcą (potencjalnym klientem) oraz między Spółką a towarzystwem ubezpieczeniowym odbywać się będzie na Portalu dzięki stworzeniu nowoczesnych mechanizmów funkcjonujących na Portalu (obejmujących m.in. wymianę informacji, pozyskiwanie wymaganych danych, analizę otrzymywanych danych, przygotowywanie dokumentów, inicjowanie (umożliwienie) i uczestniczenie w procesie zapłaty/poboru składki ubezpieczeniowej itp.).

Przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, w tym m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 grudnia 2017 r., o sygn. 0114-KDIP4.4012.452.2017.1.AS
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 października 2017 r., o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.391.2017.1.AK;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 października 2017 r., o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.347.2017.1.SJ;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2017 r., o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.288.2017.1.OA;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 września 2016 r., o sygn. ITPP1/4512-515/16/EA;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 sierpnia 2016 r., o sygn. ITPP1/4512-409/16/BS.

Podsumowując, wykonywanie działań związanych z pośredniczeniem Spółki w zawieraniu umów o produkty ubezpieczeniowe pomiędzy Nabywcami i towarzystwami ubezpieczeniowymi, poprzez umożliwianie Nabywcom zawierania tych umów przy okazji realizowanych przez nich transakcji za pośrednictwem Portalu i przy pomocy funkcjonalności Portalu, spełnia definicję pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, a w związku z tym realizowane przez Spółkę świadczenie i otrzymywane z tego tytułu wynagrodzenie prowizyjne od towarzystw ubezpieczeniowych powinno korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania działań Spółki za odpłatną usługę pośrednictwa ubezpieczeniowego, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT – jest:

  • prawidłowe – odnośnie czynności wskazanych w pkt. od (i) do (vii)
  • nieprawidłowe – odnośnie czynności w pkt. (viii).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą poprzez portal internetowy będący platformą transakcyjną on-line. Oznacza to, że za pomocą Portalu poszczególni sprzedawcy dokonują dostawy towarów i usług bezpośrednio na rzecz poszczególnych nabywców działając we własnym imieniu i na własną rzecz, podczas gdy Spółka w tego typu transakcjach nie staje się właścicielem przedmiotów lub usług oferowanych na Portalu przez sprzedawców.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza przystąpić do umowy agencyjnej z towarzystwami ubezpieczeniowymi, polegającej na zawieraniu przez Wnioskodawcę umów z podmiotami zainteresowanymi ochroną ubezpieczeniową w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego. Produkty ubezpieczeniowe „oferowane” przez Spółkę (za pośrednictwem Portalu) będą związane z towarami będącymi przedmiotem transakcji realizowanych przez nabywców za pośrednictwem Portalu, w tym m.in.: ubezpieczenie awarii towaru po gwarancji producenta, ubezpieczenie od zniszczenia towaru, ubezpieczenie od kradzieży towaru, etc. Niezależnie od powyższego, Spółka – w ramach zawartej umowy agencyjnej – może również uczestniczyć w oferowaniu innych produktów ubezpieczeniowych danego towarzystwa ubezpieczeniowego, tj. niezwiązanych z towarami nabywanymi za pośrednictwem Portalu, w tym przykładowo ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej (OC) w życiu prywatnym czy ubezpieczeń na życie.

Zatem Spółka będzie działać jako agent ubezpieczeniowy i określone czynności zasadniczo będzie mogła wykonywać w imieniu i na rzecz danego towarzystwa ubezpieczeniowego – Spółka otrzyma od danego podmiotu stosowne pełnomocnictwo. Zgodnie z zapisami tego pełnomocnictwa, Spółka upoważniona będzie do dokonywania szeregu wybranych czynności zmierzających do zawarcia umowy.

Proces sprzedaży produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Portalu i rola w tym procesie Spółki przedstawia się następująco:

    • Nabywca kupując określony towar na Portalu (np. sprzęt AGD/RTV lub rower) zostanie poinformowany przez Spółkę za pośrednictwem Portalu o ofercie produktów ubezpieczeniowych związanych z nabywanym towarem poprzez wyświetlenie takiej oferty na Platformie w trakcie realizacji transakcji;
    • Nabywca, który po zapoznaniu się z ofertą oraz wymaganymi dokumentami (m.in. ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU) dla danego produktu ubezpieczeniowego) będzie zainteresowany nabyciem określonego produktu ubezpieczeniowego, będzie zobowiązany do wypełnienia specjalnego formularza w celu pozyskania przez Spółkę od Nabywcy dodatkowych danych niezbędnych do zawarcia przez Nabywcę umowy ubezpieczenia z danym towarzystwem ubezpieczeniowym (w tym m.in. poprzez pozyskanie określonych zgód/oświadczeń Nabywcy istotnych w procesie zawierania umowy ubezpieczenia poprzez zaznaczenie odpowiednich pól w przygotowanym formularzu);
    • po wypełnieniu ww. formularza na Portalu, w kolejnej zakładce Nabywcy przedstawione zostanie podsumowanie zawierające pozyskane przez Spółkę dane, które następnie znajdą odzwierciedlenie w sporządzonej umowie ubezpieczenia;
    • w kolejnym kroku, po ostatecznym zaakceptowaniu warunków przewidzianych dla danego produktu ubezpieczeniowego, Nabywca dokonuje płatności (a) za zakupiony towar oraz (b) składki ubezpieczeniowej w związku z nabytym produktem ubezpieczeniowym, poprzez mechanizm płatności funkcjonujący na Platformie, tj. zasadniczo przy uczestnictwie pośrednika płatności przetwarzającego płatności na Portalu dokonując pojedynczego łącznego przelewu za oba ww. świadczenia;
    • w momencie dokonania ww. płatności, automatyczny mechanizm płatności wykorzystywany dla potrzeb rozliczania płatności za transakcje realizowane za pośrednictwem Portalu dokona „rozdzielenia” otrzymanej wpłaty na (a) za zakupiony towar i (b) składkę ubezpieczeniową, i przekaże odpowiednie kwoty do sprzedawcy towaru (w zakresie części zapłaty opisanej w punkcie (a)) oraz do towarzystwa ubezpieczeniowego (w zakresie części zapłaty opisanej w punkcie (b)); w tym kontekście Wnioskodawca jednak dodatkowo uściślił, że ze względu na specyfikę funkcjonowania automatycznego mechanizmu płatności, który obsługiwany będzie przez zewnętrzny podmiot będący instytucją pośredniczącą w płatnościach, pobierane w trakcie opisanego procesu kwoty składki ubezpieczeniowej należnej towarzystwu ubezpieczeniowemu formalnie nie będą przechodzić przez rachunek bankowy Spółki, aczkolwiek każdorazowo Spółka będzie podmiotem inicjującym (umożliwiającym) i uczestniczącym w tym procesie, tj. dzięki Spółce poprzez funkcjonalności Portalu i relację z instytucją pośredniczącą, składka ubezpieczeniowa – tak jak ma to miejsce w relacji inkasa – zostanie pobrana od Nabywcy i przekazana do towarzystwa ubezpieczeniowego;
    • dokonanie płatności przez Nabywcę będzie równoważne z rozpoczęciem ochrony ubezpieczeniowej świadczonej przez dane towarzystwo ubezpieczeniowe;
    • w momencie, gdy Nabywca „przejdzie” przez wszystkie ww. kroki, otrzyma on w formie korespondencji elektronicznej (wiadomość e-mail) polisę potwierdzającą przystąpienie do/zakup danego produktu ubezpieczeniowego, a dodatkowo informacje te będą także zawarte/dostępne na Portalu przy informacjach o zakupionych towarach;
    • po zawarciu umowy o dany produkt ubezpieczeniowy na Portalu przy informacjach o zakupionym towarze, poza informacjami o zakupionym ubezpieczeniu w szczegółach transakcji, wyświetlać się będą dodatkowo: kontakt do danego towarzystwa ubezpieczeniowego będącego sprzedawcą danego produktu ubezpieczeniowego oraz informacja, w jaki sposób Nabywca może zgłosić szkodę do danego towarzystwa ubezpieczeniowego (przy czym Spółka nie będzie odpowiadała w jakikolwiek sposób za proces obsługi posprzedażowej zawartych umów o produkty ubezpieczeniowe, w tym kwestii obsługi szkód objętych ochroną ubezpieczeniową jak również pobierania składek ubezpieczeniowych po zawarciu umowy ubezpieczeniowej, np. z tytułu odnowienia ubezpieczenia).

Z tytułu realizacji wskazanych czynności na rzecz danego towarzystwa ubezpieczeniowego, tj. czynności zmierzających do zawarcia umowy o dany produkt ubezpieczeniowy, Spółka uprawniona będzie do otrzymania wynagrodzenia prowizyjnego.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania, działań Spółki za odpłatne świadczenie usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wskazuje się, że zwolnienia zawarte w art. 43 ustawy odpowiadają przepisom Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.; dalej Dyrektywa).

W myśl art. 135 ust. 1 lit. a Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W związku z tym należy określić, jakie czynności miał na myśli prawodawca formułując w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy zwolnienie dla świadczonych usług ubezpieczeniowych, usług reasekuracyjnych oraz usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „usługi ubezpieczeniowej” nie zostało zdefiniowane w dyrektywie 112, zatem należy w tym względzie odwołać się do orzeczeń TSUE.

Trybunał orzekł, że istotą transakcji ubezpieczeniowej jest w ogólnym rozumieniu, że ubezpieczyciel zobowiązuje się w przypadku gdy zaistnieje ryzyko objęte ubezpieczeniem, świadczyć ubezpieczonemu usługę uzgodnioną podczas zawierania umowy w zamian za uprzednią wpłatę składki (wyroki TSUE w sprawie Card Protection Plan C-349/96; Skandia C-240/99, pkt 37; Taksatorringen C-8/01, pkt 39). Trybunał wyraził stanowisko, że transakcja ubezpieczeniowa nieodzownie pociąga za sobą istnienie umowy między dostawcą usługi ubezpieczenia i osobą, która jest ubezpieczona na wypadek ryzyka, czyli ubezpieczonym.

Z kolei, w celu rozstrzygnięcia, co w świetle ww. przepisów prawa podatkowego należy rozumieć pod pojęciem „pośrednictwa” warto odnieść się do wyroku w sprawie C-124/07 pomiędzy J.C.M. Beheer B.V. a Staatssecretaris van Financiën. W wyroku tym TSUE zwrócił uwagę, że przepisy wspólnotowe nie zawierają żadnych wskazówek odnoszących się do stosunku pomiędzy brokerem lub pośrednikiem ubezpieczeniowym a stronami umowy ubezpieczeniowej, do której się przyczynił. Stwierdzenie posiadania statusu brokera lub pośrednika ubezpieczeniowego zależy zatem od cech badanej działalności. Działalność pośrednictwa ubezpieczeniowego dotyczy działalności wykonywanej przez pośrednika, który nie zajmuje miejsca jakiejkolwiek ze stron umowy, dotyczącej produktu ubezpieczeniowego. Powinna to być usługa wykonana na rzecz strony umowy oraz opłacona przez nią jako odrębna działalność pośrednictwa. Pośrednictwo ma na celu dokonanie wszelkich niezbędnych czynności faktycznych lub czynności prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia.

Ponadto w wyroku z dnia 21 czerwca 2007 r. w sprawie C-453/05 Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde, TSUE stwierdził, że „pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem, że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową.

Z kolei w uzasadnieniu wyroku w sprawie CSC Financial Services Ltd. (wyrok TSUE z dnia 13 grudnia 2001 r., C-235/00), która to spółka świadczyła usługi typu call center na rzecz instytucji finansowych, Trybunał podjął się próby konstruowania definicji samego pośrednictwa. Pośrednikiem jest więc podmiot niebędący żadną ze stron umowy, ale świadczący usługę na rzecz strony w zamian za wynagrodzenie. W skład usługi wchodzić może zwłaszcza prowadzenie negocjacji. Celem pośrednictwa jest natomiast uczynienie wszystkiego co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę. Z kolei nie może być mowy o pośrednictwie wówczas, gdy jedna ze stron umowy zleca tylko podwykonawcy część czynności faktycznych.

W kwestii znaczenia słowa „negocjacje”, w kontekście art. 13 cześć B lit. d pkt 5 Dyrektywy TSUE w ww. wyroku wskazał, że odnosi się ono do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Negocjacje stanowią usługę świadczoną na rzecz strony umowy oraz są wynagradzane przez nią, polegającą na jednoznacznie określonym akcie mediacji. Mogą one polegać m.in. na wskazywaniu odpowiednich możliwości zawarcia takiej umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta, warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron. Celem negocjacji jest zatem wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy. Z drugiej strony, nie stanowi negocjacji sytuacja, w której jedna ze stron powierza podwykonawcy część formalności administracyjnych związanych z umową, takich jak udzielanie informacji drugiej stronie oraz przyjmowanie i przetwarzanie wniosków, zapisów na papiery wartościowe, będące przedmiotem umowy. W takim przypadku, podwykonawca zajmuje tę samą pozycję, jak strona sprzedająca produkt finansowy i nie jest zatem pośrednictwem”.

Powyższe tezy znalazły potwierdzenie w wyroku w sprawie C-40/15, gdzie Trybunał wskazał (w kontekście uznania danej działalności za usługi „świadczone przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych” w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. a Dyrektywy VAT), że w pierwszej kolejności usługodawca powinien pozostawać w stosunku z ubezpieczycielem i ubezpieczonym. Stosunek ten może być wyłącznie pośredni, jeżeli usługodawca jest podwykonawcą brokera lub agenta. W drugiej kolejności jego działalność powinna obejmować istotne aspekty pośrednictwa ubezpieczeniowego, takie jak wyszukiwanie klientów ubezpieczeniowych i kontaktowanie ich z ubezpieczycielem.

Jak wynika z powołanych przepisów krajowych, wskazanego przepisu Dyrektywy oraz orzecznictwa TSUE, zwolnieniu od podatku podlegają usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, w tym wykonywane przez brokerów i agentów ubezpieczeniowych. W orzecznictwie TSUE dotyczącym tej tematyki wyraźnie jednak zostało podkreślone, że pośrednictwo ubezpieczeniowe, to czynności których celem jest uczynienie wszystkiego co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę ubezpieczenia. Zgodnie z tym orzecznictwem, istotnymi aspektami pośrednictwa ubezpieczeniowego jest wyszukiwanie klientów ubezpieczeniowych i kontaktowanie ich z ubezpieczycielem w celu zawarcia umowy.

Powyższe dowodzi, że tylko czynności polegające na pośredniczeniu w zawieraniu umów ubezpieczenia, których celem będzie doprowadzenie do zawarcia umów ubezpieczeniowych stanowią pośrednictwo ubezpieczeniowe zwolnione od podatku VAT. Natomiast pozostałe czynności, mające na celu uczestniczenie w wykonaniu umów ubezpieczenia lub obsłudze umów ubezpieczenia w trakcie ich trwania, bądź też świadczenia dodatkowe, pomocnicze, nie stanowią pośrednictwa ubezpieczeniowego, gdyż nie polegają one na wyszukiwaniu klientów i kontaktowaniu ich z zakładem ubezpieczeń w celu zawarcia umów ubezpieczenia i nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie treść wniosku wskazuje, że Wnioskodawca z tytułu wykonywanych czynności będzie wynagradzany poprzez otrzymanie prowizji od towarzystwa ubezpieczeniowego. W związku z powyższym, w tej sytuacji wykonywane czynności będą stanowiły odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Natomiast w kwestii zastosowania – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy – zwolnienia od podatku VAT dla czynności wymienionych w punktach od (i) do (viii) należy stwierdzić, że:

Działania wymienione w punktach od (i) do (vii) wykonywane przez Wnioskodawcę, składające się na proces sprzedaży produktu ubezpieczeniowego danego towarzystwa, będą miały charakter pośrednictwa w zawieraniu umów ubezpieczenia. W konsekwencji ww. czynności będą stanowiły usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego zmierzające w swojej istocie do zawarcia umowy ubezpieczenia, a tym samym będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Natomiast działania opisane w punkcie (viii) – jak sam Wnioskodawca wskazał – będą miały miejsce po zawarciu umowy o dany produkt ubezpieczeniowy i będą polegały wyłącznie na wyświetlaniu kontaktu danego towarzystwa ubezpieczeniowego oraz informacji o sposobie zgłoszenia szkody. Wobec tego powyższe czynności będą miały związek już z zawartymi umowami ubezpieczeniowymi, stanowiąc jedynie czynności o charakterze technicznym w obsłudze powyższej umowy. Zatem w tej sytuacji powyższe czynności nie będą stanowiły usług pośrednictwa ubezpieczeniowego i nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tej części uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj