Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.111.2018.1.MN
z 16 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2018 r. (data wpływu 20 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek), dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi Gminy. Wśród jednostek organizacyjnych Gminy, których obrót opodatkowany VAT i zakupy podlegające odliczeniu VAT są ewidencjonowane w skonsolidowanych rejestrach i deklaracji VAT Gminy są: Urząd Miejski Gminy oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji.

Gmina, działając poprzez Urząd Miejski i OSiR, realizuje projekt pn.: (…). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy o przyznanie pomocy zawartej w dniu … 2017 r.

Celem realizowanego projektu jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. Intencją Gminy jest osiągnięcie tego celu poprzez – z jednej strony – stworzenie ogólnodostępnych miejsc dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, a z drugiej – poprzez zapewnienie sprawnego działania systemów melioracyjnych na terenie Gminy, które pozwolą rolnikom (zasadniczo mieszkańcom Gminy) na pełne wykorzystanie swoich gruntów rolnych na cele rolnicze.

Projekt polega na odnowie łącznie dwóch stawów melioracyjnych (…) oraz na wykonaniu odnowienia rowów melioracyjnych (…). W szczególności:

  1. We wsi A odnowienie zbiornika melioracyjnego jest wykonywane przez OSiR w związku z oddaniem tej nieruchomości Ośrodkowi w trwały zarząd, a zakres robót obejmuje oczyszczenie i odmulenie stawu oraz wykoszenie skarp i terenu przyległego z samosiejek.
    Staw ma powierzchnię 5,57 ha, a pojemność zbiornika wynosi ok. 82.000 m3. Po przeprowadzeniu robót powierzchnia zbiornika zwiększy się o 414 m2.
    Po zakończeniu inwestycji poza przeznaczeniem retencyjnym staw będzie wykorzystywany również jako kąpielisko miejskie i będzie służył mieszkańcom oraz przyjezdnym jako obiekt wypoczynkowy, turystyczny. Gmina, działając poprzez OSiR powołany do prowadzenia działalności sportowo-rekreacyjnej, nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z tego stawu na cele rekreacyjne (tzn. będzie on stanowił ogólnodostępne, niebiletowane kąpielisko). Wokół odnowionego stawu zostaną postawione ławki i stojaki na rowery. Wszelkie efekty projektu będą własnością i w posiadaniu Gminy w okresie co najmniej 10 lat od oddania inwestycji do użytkowania.
    Zarówno przed rozpoczęciem inwestycji, w jej trakcie i po jej zakończeniu Ośrodek wydzierżawia powierzchnie na gruntach przylegających do odnawianego stawu na prowadzenie działalności gospodarczej. Działalność opodatkowana VAT OSiR wokół zbiornika obejmuje dzierżawę i obciążanie kosztami eksploatacyjnymi, a zatem wiąże się z naliczeniem podatku VAT należnego, zasadniczo według podstawowej stawki VAT. Obecnie działalność opodatkowana VAT Ośrodka nie jest uzależniona od korzystania przez lokalną społeczność i turystów ze stawu na cele rekreacyjne. Dzierżawy są całoroczne, a wartość sprzedaży Gminy działającej poprzez OSiR w tym zakresie nie jest uzależniona od pory roku i ilości osób korzystających z kąpieliska. Po modernizacji stawu obrót z działalności opodatkowanej VAT Gminy wokół zbiornika może się zwiększyć w związku ze wzmożonym zainteresowaniem dzierżawą przyległych gruntów, szczególnie w okresie letnim.
    OSiR dokonuje odliczenia VAT od wydatków związanych bezpośrednio z zawartymi umowami dzierżawy nieruchomości położonych na terenach wokół stawu, w szczególności od wydatków związanych z refakturowanymi kosztami eksploatacyjnymi.
  2. We wsi B odnowienie stawu melioracyjnego jest wykonywane przez Urząd Miejski poprzez jego oczyszczenie i odmulenie oraz wykoszenie skarp i terenu przyległego z samosiejek.
    Staw ma powierzchnię ok. 700 m2, a w wyniku wykonanych prac jego powierzchnia wzrośnie z 710 m2 do 900 m2.
    Po zakończeniu inwestycji, poza przeznaczeniem retencyjnym, staw będzie wykorzystywany jako obiekt rekreacyjny, przy czym zasadniczo bez przeznaczenia na cel kąpieliska, ale jako miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Gmina, działając poprzez swoje jednostki organizacyjne, w tym Urząd Miejski i OSiR powołany do prowadzenia działalności sportowo-rekreacyjnej nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z tego stawu i terenów przyległych na cele rekreacyjne (tzn. będzie on stanowił ogólnodostępną przestrzeń publiczną o charakterze rekreacyjnym). Wokół odnowionego stawu zostaną postawione ławki i stojaki na rowery.
  3. We wsi C odnowienie rowu melioracyjnego na odcinku ok. 0,885 km jest wykonywane przez Urząd Miejski poprzez oczyszczenie rowu.
    Konieczność oczyszczenia rowu melioracyjnego wynika z bliskiej lokalizacji cieku wodnego i jest związane z występowaniem okresowych podtopień. Po wykonaniu projektu ryzyko podtopień zostanie znacznie ograniczone, co umożliwi pełne wykorzystanie gruntów rolnych (należących do osób trzecich – zasadniczo rolników z terenu Gminy).
  4. We wsi D odnowienie rowów melioracyjnych na odcinku ok. 0,950 km jest wykonywane przez Urząd Miejski poprzez oczyszczenie rowów oraz wykonanie nasadzenia śródpolnego gatunku miododajnego drzewa lipowego na odcinku ok. 0,700 km.
    Konieczność oczyszczenia rowów melioracyjnych wynika z bliskiej lokalizacji cieku wodnego i jest związane z występowaniem okresowych podtopień. Po wykonaniu projektu ryzyko podtopień zostanie znacznie ograniczone, co umożliwi pełne wykorzystanie gruntów rolnych (należących do osób trzecich – zasadniczo rolników z terenu Gminy).

Gmina działając poprzez Urząd Miejski i OSiR zleciła wykonanie oczyszczenia ww. stawów i rowów podmiotowi wybranemu zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Nasadzenia śródpolne wykonuje z kolei jednostka organizacyjna Gminy – zakład budżetowy Zakład Usług Komunalnych (dalej: ZUK), który podlega centralizacji rozliczeń VAT z Gminą. W konsekwencji, w związku z projektem Gmina otrzymuje zasadniczo faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym od podmiotu wybranego do oczyszczania stawów i rowów. W przypadku prac wykonanych przez ZUK Gmina, działająca poprzez Urząd Miejski, otrzymuje noty księgowe bez podatku VAT.

Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany, co oznacza, że jej zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części.

Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wnika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

Gmina, działając poprzez Urząd Miejski, dokonuje odliczenia VAT od wydatków mieszanych w oparciu o tzw. sposób określenia proporcji z art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT oraz w wybranych przypadkach również w oparciu o współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 3-4 ustawy o VAT. W szczególności, odliczenia VAT od wydatków Gminy ponoszonych na poziomie Urzędu Miejskiego dokonuje się w związku z taką działalnością jak wynajem mienia na podstawie umów cywilnoprawnych, sprzedaż nieruchomości, obciążenie kosztami eksploatacji wynajmowanych pomieszczeń, otrzymanie odszkodowań za przejęte grunty pod budowę dróg i z tytułu zajęcia pasa drogowego dróg wewnętrznych.

Gmina, działając poprzez OSiR, dokonuje odliczenia VAT od wydatków mieszanych w oparciu o tzw. sposób określenia proporcji z art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT. Wydatki mieszane w tym przypadku obejmują koszty ponoszone na obiekty sportowe i rekreacyjne wykorzystywane jednocześnie do działalności odpłatnej opodatkowanej VAT i działalności publicznoprawnej Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. (…), w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczania VAT od wydatków na projekt pn. (…), w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.; dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze, jednostki samorządu terytorialnego wraz ze swoimi scentralizowanymi dla celów VAT jednostkami organizacyjnymi mogą występować w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Ponadto, w myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów działalności publicznoprawnej), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jak wskazano w opisie sprawy, Gmina, działając poprzez Urząd Miejski i OSiR, realizuje projekt pn. (…), którego głównym celem jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez stworzenie ogólnodostępnych miejsc dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym oraz poprzez zapewnienie sprawnego działania systemów melioracyjnych na terenie Gminy, które pozwolą rolnikom (zasadniczo mieszkańcom Gminy) na pełne wykorzystanie swoich gruntów rolnych na cele rolnicze.

Projekt polega na odnowie łącznie dwóch stawów melioracyjnych oraz na wykonaniu odnowienia rowów melioracyjnych. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina, działając poprzez Urząd Miejski, OSiR i wszystkie inne jednostki organizacyjne scentralizowane dla celów VAT, nie wykorzystywała w przeszłości, nie wykorzystuje w trakcie realizacji inwestycji i nie będzie wykorzystywała po realizacji projektu zmodernizowanego stawu w B i rowów melioracyjnych, jak również przyległych do nich nieruchomości, do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe środki trwałe są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy.

Wobec powyższego, Gminie, działającej przez Urząd Miejski, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych na tę część projektu, która jest związana z odnowieniem stawu i rowów w B oraz rowu melioracyjnego w C. W ramach realizowanego przedsięwzięcia wszystkie wydatki na projekt będą przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT. W konsekwencji nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy, otrzymanych przez Urząd Miejski w związku z tą częścią projektu.

W przypadku odnawianego stawu we wsi A, OSiR, będący wykonawcą projektu z uwagi na ustawiony trwały zarząd do nieruchomości wykonuje czynności opodatkowane VAT wyłącznie na terenach przylegających do stawu, związane z dzierżawą nieruchomości na cele komercyjne. Zbiornik służył OSiR przed rozpoczęciem inwestycji jako ogólnodostępne, niebiletowane kąpielisko. Taką też funkcję będzie pełnił po modernizacji stawu. Obecnie prowadzona działalność opodatkowana VAT OSiR, związana z dzierżawą nieruchomości na terenach przylegających do stawu, nie jest uzależniona od zainteresowania korzystaniem z kąpieliska. Dzierżawy są całoroczne, a wartość sprzedaży Gminy działającej poprzez Ośrodek w tym zakresie nie jest uzależniona od pory roku i ilości osób korzystających w danym okresie z kąpieliska. Po modernizacji stawu obrót z działalności opodatkowanej VAT OSiR wokół zbiornika może się zwiększyć w związku ze wzmożonym zainteresowaniem dzierżawą przyległych gruntów, szczególnie w okresie letnim.

W ocenie Gminy również w przypadku stawu w A, Gmina, działając poprzez OSiR, nie ma w ogóle prawa do odliczenia VAT od wydatków na tę część projektu. W tym przypadku nie można, zdaniem Gminy, zastosować częściowego odliczenia VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

W szczególności, podstawowe znaczenie dla sprawy ma fakt, że Gmina wykonuje inwestycję oczyszczania i odmulania stawu w celu realizacji nieodpłatnej działalności publicznoprawnej związanej ze stworzeniem ogólnodostępnego niebiletowanego kąpieliska wraz z infrastrukturą towarzyszącą (ławki, stojaki na rowery) dla mieszkańców i przyjezdnych oraz w celu zapewnienia sprawnego działania systemów melioracyjnych na terenie Gminy, które pozwolą na pełne wykorzystanie gruntów rolnych. Gmina nie wykonuje tej inwestycji, aby zintensyfikować działalność gospodarczą opodatkowaną VAT prowadzoną przez OSiR na terenie wokół zbiornika. Taka sytuacja może zaistnieć po modernizacji stawu, niemniej nie dla osiągnięcia takiego celu Gmina wykonuje inwestycję.

Nie można, zdaniem Gminy uznać, że modernizacja zbiornika jest częściowo związana z działalnością opodatkowaną VAT, skoro po odnowieniu staw i infrastruktura towarzysząca będą ogólnodostępne i niebiletowane dla lokalnej społeczności i zainteresowanych. Poniesione przez OSiR wydatki na projekt w żaden sposób nie są związane z modernizacją gruntów wokół stawu, które miałyby podlegać dzierżawie. Wszelkie efekty projektu będą własnością i w posiadaniu Gminy w okresie co najmniej 10 lat od oddania inwestycji do użytkowania.

Zdaniem Gminy, brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na modernizację zbiornika w A należy porównać do sytuacji braku prawa jednostek samorządu terytorialnego do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę publiczną budowaną wokół nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży opodatkowanej VAT. W szczególności, analogiczną jest sytuacja budowy drogi na terenie strefy inwestycyjnej, w której jednostka samorządu terytorialnego planuje sprzedawać działki ze stawką 23% VAT. Wybudowana w strefie inwestycyjnej droga, choć będzie bezpośrednio służyła nabywcy działki, a dodatkowo uatrakcyjnia wystawioną na sprzedaż nieruchomość, będzie po wybudowaniu stanowić ogólnodostępną infrastrukturę publiczną. Jednostki samorządu terytorialnego ponosząc wydatki na taką infrastrukturę nie działają jako podatnicy VAT, a realizacja tych zadań związana jest z występowaniem w roli organu władzy publicznej.

Analogicznie, w ocenie Gminy, występuje OSiR w odniesieniu do wydatków na odnowienie zbiornika w A. Zadaniem Ośrodka jest stworzenie ogólnodostępnej, publicznej infrastruktury rekreacyjnej, która jednocześnie jest elementem systemu melioracyjnego Gminy. OSiR wykonuje poprzez tę działalność nieodpłatne dla lokalnej społeczności zadania własne Gminy, związane z utrzymaniem w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej. Nawet jeżeli przedmiotowa działalność wpłynie na działalność opodatkowaną związaną z dzierżawą gruntów wokół zbiornika, to samo powiązanie tego faktu z modernizacją stawu nie zmienia statusu OSiR jako nie-podatnika VAT wobec ponoszonych wydatków na projekt.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 7 września 2015 r. o sygn. IPPP3/4512-601/15/RM, w której Organ wyjaśnił w odniesieniu do sprawy budowy drogi w strefie inwestycyjnej, że: „podniesienie atrakcyjności terenów, w związku z promesą złożoną przez Gminę na wybudowanie infrastruktury drogowej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, nie ma wpływu na związek zakupów dokonanych w celu budowy dróg z czynnościami opodatkowanymi, bowiem to grunty, a nie drogi będą przedmiotem sprzedaży. Gmina nie będzie budowała ww. dróg w zamian za wynagrodzenie otrzymane od inwestora, a wybudowana droga będzie gminną drogą publiczną. (...) Należy zatem stwierdzić, że Gmina budując przedmiotową drogę nie będzie występowała w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na ww. inwestycję, w momencie ich ponoszenia nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Gminy, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. W analizowanej sprawie niespełniona jest również podstawowa, pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nakładami ponoszonymi w szczególności na budowę infrastruktury drogowej realizowanej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT”.

Mając powyższe na uwadze, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. (…), w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj