Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.163.2018.1.RG
z 13 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 marca 2018 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 05 marca 2018 r. (data wpływu 08 marca 2018 r.) wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 05 marca 2018 r. (data wpływu 08 marca 2018 r.) o przesłanie potwierdzenia dokonania opłaty od wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Fundacja … (zwana dalej również Fundacją) jest organizacją pozarządową, wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej, a także rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem …, prowadzonego przez Sąd Rejonowy … z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego, NIP …, REGON ….

Zgodnie ze statutem Fundacji, celem statutowym Fundacji jest:

  1. wspomaganie rozwoju przedsiębiorczości i gospodarki regionu,
  2. promocja zatrudnienia oraz aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem,
  3. wspieranie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich oraz prowadzenie doradztwa rolniczego,
  4. wspieranie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych,
  5. popieranie rozwoju nauki, techniki i innowacji,
  6. wspieranie rozwoju oświaty, edukacji i kształcenia ustawicznego oraz racjonalnego wykorzystania kadr,
  7. działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy międzynarodowej,
  8. działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego i bezpiecznych warunków pracy,
  9. działanie na rzecz osób niepełnosprawnych oraz na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  10. promocja i organizacja wolontariatu,
  11. wspieranie rozwoju kultury i sztuki oraz ochrona dziedzictwa narodowego,
  12. popieranie rozwoju turystyki, sportu i rekreacji,
  13. wspieranie rozwoju ekonomii społecznej.

Fundacja w ograniczonym, lecz niezbędnym zakresie prowadzi działalność gospodarczą, z której wpływy są przeznaczane na realizację celów statutowych (§ 7 Statutu).

Fundacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Fundacja jest Partnerem Wiodącym Projektu „…” w partnerstwie z Gminami: … na podstawie Umowy partnerskiej z dnia … roku na rzecz realizacji Projektu pn. „…” w ramach Osi Priorytetowej 2. Cyfrowe …., Działanie 2.1 Cyfrowe … Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, konkurs nr ….

W dniu 06 października 2017 roku Fundacja jako Beneficjent podpisała Umowę o dofinansowanie nr … z Zarządem Województwa … na realizację ww. projektu. W projekcie „…” (zwanym dalej projektem) Gmina pełni rolę Partnera, odpowiedzialnego za przygotowanie do realizacji elementów projektu przypisanych terytorialnie poszczególnym gminom: dokumentacji technicznej, przygotowania działań merytorycznych, uczestniczenia w sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej i rozliczeniowej, raportowania o przebiegu realizacji projektu oraz sporządzanie częściowych wniosków o płatność, przeprowadzeniu postępowań dotyczących sprzętu. Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w administracji publicznej gmin … ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju stopnia cyfryzacji administracji publicznej i elektronicznych usług publicznych, poprawy funkcjonalności i e-dojrzałości istniejących usług oraz zwiększenie poziomu ich dostępu dla mieszkańców gmin: ….

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji przez partnerskie gminy zaplanowanych w projekcie zadań obejmujących m.in.:

  1. uruchomienie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  2. wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów,
  3. wdrożenie systemu zarządzania budżetem Gminy/Miasta,
  4. wdrożenie systemu komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  5. uruchomienie portalu podatkowego,
  6. uruchomienie e-usług na 3 i 5 poziomie dojrzałości,
  7. zakup i instalację niezbędnego sprzętu informatycznego,
  8. zarządzanie i promocję projektu.

Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia stopnia przygotowania jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład partnerstwa do realizacji zadań publicznych on-line oraz udostępniania informacji publicznej, zwiększenia dostępności usług publicznych świadczonych elektronicznie, zniwelowania barier osób z niepełnosprawnościami w zakresie realizacji spraw publicznych, cyfryzacji procedur wewnątrzadministracyjnych w zakresie wdrożonych usług, zapewnienie jednolitych kanałów komunikacji, co wpłynie na standaryzację działania administracji w województwie … oraz wdrożenia mechanizmów partycypacyjnych poprzez uruchomienie e-usług w obszarze konsultacji społecznych. Projekt przyczyni się do rozwoju e-usług publicznych, wzrostu bezpieczeństwa i efektywności e-administracji oraz informatyzacji urzędów jednostek samorządu terytorialnego w obszarze partnerstwa.

Cele projektu zostaną osiągnięte poprzez zakup towarów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) oraz usług i realizację zadań przez Fundację, wśród których kluczowe to:

  1. URUCHOMIENIE E-USŁUG DLA KLIENTÓW - ZAKUP LICENCJI: Udział w zakupie licencji partnerskiej platformy dialogu społecznego i komunikacji (szt.1),
  2. URUCHOMIENIE E-USŁUG DLA KLIENTÓW - USŁUGI INFORMATYCZNE:
  3. Wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji (1 usługa), Opracowanie i wdrożenie e-usług na 3 poziomie dojrzałości (3 usługi),
  4. ZARZĄDZANIE PROJEKTEM: Wynagrodzenia, umowy o pracę rozliczane zgodnie z wytycznymi programowymi/horyzontalnymi,
  5. DZIAŁANIA PROMOCYJNE: Ogłoszenia prasowe (szt. 8), tablice informacyjne (szt. 8).

Możliwość zrealizowania projektu pn. „…” pozwoli na zinformatyzowanie procesów administracyjnych i poprawi poziom świadczenia usług publicznych przez administrację poprzez wzmocnienie stopnia cyfryzacji administracji oraz stworzenie nowych e-usług publicznych. Wszystkie działania zaplanowane w projekcie będą służyć realizacji celu głównego projektu poprzez zwiększenie dostępności lub dojrzałości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz stworzenie lub poprawę warunków techniczno-organizacyjnych do obsługi tych usług drogą elektroniczną w urzędach. Możliwość wykorzystania wysokiej jakości elektronicznych usług publicznych w relacjach klient-administracja przyczyni się do zminimalizowania niedogodności związanych z załatwianiem spraw urzędowych odczuwanych przez klientów zewnętrznych urzędów oraz wpłynie pozytywnie na jakość obsługi przez pracowników.

Umowa Partnerska z dnia 13 października 2016 r., określa zadania, prawa i obowiązki poszczególnych partnerów zaangażowanych w realizację projektu. Rzeczowa realizacja projektu przypada na okres do 30 czerwca 2019 r. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym faktyczna rzeczowa realizacja rozpoczyna się w dniu 01 stycznia 2018 r., i kończy 30 czerwca 2019 r.

W tym czasie zostaną wykonane wszystkie działania przewidziane w projekcie. Zgodnie z Umową Partnerską na rzecz realizacji projektu „…” w ramach Osi Priorytetowej 2. Cyfrowe …, działanie 2.1. Cyfrowe … Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 zarówno Partner Wiodący jak i Partnerzy mają podzielone zadania w projekcie.

Do zadań Partnera Wiodącego zgodnie z § 4 pkt 12 Umowy Partnerskiej należy realizacja zadania związanego z uruchomieniem e-usług u wszystkich Partnerów, w tym w szczególności przeprowadzenie całej procedury zakupowej związanej z wdrożeniem e-usług u Partnerów, tj. zakupem: licencji, usług wdrożenia systemów, usług modernizacji systemów, usług opracowania i wdrożenia e-usług, usług opracowania niezbędnej dokumentacji, usług doradztwa technicznego, w drodze postępowania. Przy czym należy zaznaczyć, że w przypadku zorganizowania przez Partnera Wiodącego postępowań na zakup licencji, usług wdrożenia systemów, usług modernizacji systemów, usług opracowania i wdrożenia e-usług, usług opracowania niezbędnej dokumentacji, usług doradztwa technicznego, Partner Wiodący będzie prowadził postępowania w imieniu i na rzecz Partnerów, co oznacza, że nabywcami przedmiotu zakupów będą poszczególni Partnerzy (Gminy).

Dodatkowo Partner Wiodący jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań (§ 5 Umowy):

  1. wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  2. opracowanie i wdrożenie 3 e-usług na 3PD.

W ramach projektu Partner Wiodący (Fundacja …) zakupi licencję do platformy dialogi społecznego, usługi wdrożenia platformy dialogi społecznego u Partnera Wiodącego oraz wyda środki na opracowanie i wdrożenie e- usług na 3 Poziomie Dojrzałości u Partnera Wiodącego. Zakupy te będą służyły Partnerowi Wiodącemu jedynie na realizowanie działań statutowych. Dzięki funkcjonalności platformy zakupowej Fundacja będzie mogła np. wykonywać statystyki związane ze zgłaszanymi przez mieszkańców potrzeb i petycji do urzędów oraz Fundacji - co pozwoli na realizowanie projektów związanych ze wspieraniem wspólnot i społeczności lokalnych. Fundacja będzie mogła także z większą sprawnością realizować projekty związane z celami statutowymi, gdyż uczestnicy projektów będą mogli załatwiać sprawy za pomocą platformy ePUAP.

W ramach projektu w Fundacji Rozwoju … uruchomione zostaną 3 e-usługi na 3 poziomie dojrzałości w celu udostępniania ich partnerskim Gminom. Będą to:

  1. Rejestracja danych w platformie dialogu społecznego i komunikacji oraz wyrażanie zgody na komunikację elektroniczną
  2. Wniesienie petycji do urzędu przy wykorzystywaniu platformy dialogu społecznego i komunikacji
  3. Udział w konsultacjach społecznych na platformie dialogu społecznego i komunikacji.

Dla uruchomienia przewidzianej w projekcie partnerskiej platformy dialogu społecznego i komunikacji konieczny jest zakup licencji oprogramowania. Wspólna partnerska platforma dialogu społecznego i komunikacji jest platformą, która w warstwie prezentacji jest wspólnym i jednolitym systemem dla całego partnerstwa. Zaplanowane rozwiązanie pozwoli na prowadzenie przez Partnera Wiodącego i poszczególnych Partnerów dialogu z klientami przy wykorzystaniu mechanizmów EPUAP dzięki usłudze udziału w konsultacjach społecznych oraz bezpośrednią dwustronną komunikację pomiędzy urzędem a klientem, którą każdy z Partnerów, mimo korzystania z jednego rozwiązania będzie mógł robić niezależnie od innych.

W ramach wdrożenia systemu, wszyscy Partnerzy projektu uruchomią następujące usługi publiczne sklasyfikowane na 3 poziomie dojrzałości:

  1. rejestracja danych w platformie dialogu społecznego i komunikacji oraz wyrażenie zgody na komunikację elektroniczną,
  2. wniesienie petycji do urzędu przy wykorzystaniu platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  3. Udział w konsultacjach społecznych na platformie dialogu społecznego i komunikacji.

Właścicielem licencji będzie Partner Wiodący, który będzie udostępniał funkcjonalności Partnerom. Faktura na zakup licencji oraz wdrożenie wystawiona będzie na rzecz Partnera Wiodącego. Partnerzy będą partycypować w kosztach zakupu, co dokumentowane będzie wystawieniem noty księgowej przez Fundację. Partner Wiodący będzie wykorzystywał funkcjonalność platformy do wykonywania działań statutowych, w szczególności wspomagania rozwoju przedsiębiorczości i gospodarki regionu.

Każdy z Partnerów (poza Partnerem Wiodącym) na podstawie § 5 jest zobowiązany jest do:

  1. wdrożenia platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  2. wdrożenia portalu podatkowego,
  3. modernizacji systemu dziedzinowego,
  4. wdrożenia zintegrowanego systemu dziedzinowego,
  5. wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów,
  6. wdrożenia systemu zarządzania budżetem Miasta,
  7. opracowania i wdrożenie 8 e-usług na 5PD,
  8. opracowania i wdrożenie 7 e-usług na 3PD,
  9. wdrożenia usług katalogowych,
  10. wdrożenia systemu komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  11. zakupu niezbędnego sprzętu (sprzęt będzie nabywany przez każdego Partnera jedynie na jego użytek własny - Partner Wiodący nie będzie organizatorem postępowań ani Stroną umowy, nie będą mu też przekazywane żadne środki trwałe zakupione w ramach projektu przez Gminy),
  12. wykonania modernizacji pomieszczenia serwerowni (monitoring warunków środowiskowych, system gaszenia),
  13. opracowania dokumentacji SZBI,
  14. oddelegowania osób na szkolenie z zakresu funkcjonowania e-usług i informacji publicznej,
  15. oddelegowania osób na szkolenie z zakresu administracji środowiskiem informatycznym.

Zakupy w projekcie podzielone są na kilka etapów. Każdy z Partnerów (również Partner Wiodący) ma własny budżet wykonawczy stanowiący załącznik do Umowy Partnerskiej. Każdy z partnerów projektu będzie właścicielem sprzętu, systemów IT/usług przez nich zakupionych.

W ramach projektu Partnerzy zakupią sprzęt informatyczny oraz następujące licencje/usługi:

  1. system elektronicznego obiegu dokumentów,
  2. system zarządzania budżetem Gminy/Miasta,
  3. system komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  4. portal podatkowy,
  5. uruchomienie e-usług na 5 poziomie dojrzałości,

-powyższe mienie, licencje oraz usługi będą wykorzystywane wyłącznie przez poszczególnych Partnerów, nie będą przekazywane do korzystania innym podmiotom (w tym Fundacji).

Faktury i rachunki związane z tym zakupem będą wystawiane na Partnerów. Zakupy realizowane w imieniu i na rzecz poszczególnych Partnerów nie są objęte wnioskiem o udzielenie Indywidualnej Interpretacji Podatkowej.

Należy zaznaczyć, że mienie oraz usługi zakupione przez każdego Partnera będą służyły mu jedynie do użytku własnego. Każda z partnerskich gmin (Gmina …) realizując projekt będzie dokonywała zakupów usług i infrastruktury na potrzeby działalności urzędu, przy pomocy którego realizuje swoje obowiązki i na własny rachunek. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją spoczywać będzie na poszczególnych gminach. Odnosząc się do zakupu i wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji, należy wskazać, że właścicielem licencji będzie Fundacja jako Partner Wiodący, natomiast koszt jej finansowania oraz jego wdrożenie podzielone będzie proporcjonalnie pomiędzy każdego z partnerów. Każdy z partnerów, w związku z partycypacją w kosztach otrzyma możliwość korzystania z platformy.

Rachunek/faktura związane z zakupem platformy dialogu społecznego oraz jej wdrożeniem będzie wystawiony na Fundację Rozwoju … jako Partnera Wiodącego.

Zgodnie z Umową partnerską Partnerzy będą przekazywać Partnerowi Wiodącemu środki finansowe na pokrycie finansowania części wspólnej (zakupu platformy dialogu konkurencyjnego oraz wdrożenia). Partner Wiodący wystawi Partnerom notę księgową (obciążeniową), która będzie księgowana przez Partnera i będzie stanowiła podstawę do przekazywania środków Partnerowi Wiodącemu. Partnerzy nie otrzymają od Partnera Wiodącego towarów/usług, ale uzyskają dostęp do funkcjonalności platformy dialogu społecznego i komunikacji.

Wszystkie zakupione przez Fundację towary (wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w siedzibie Fundacji. Fundacja będzie ich właścicielem, będzie też ponosiła niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usługi wytworzone w ramach projektu, zaś za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty. Środki finansowe będą przekazywane przez Instytucję Zarządzającą na konto Partnera Wiodącego, który następnie będzie dalej przekazywał środki Partnerom. Zgodnie z umową o partnerstwie: - Partner Wiodący przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie refundacji poniesionych środków lub zwrotu zaliczek. Wszystkie płatności będą dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Partnerem Wiodącym lub pomiędzy Partnerami będą dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla projektu rachunków bankowych. Rozliczanie wydatków będzie odbywało się na zasadzie refundacji lub zwrotu zaliczki - w zależności od ustaleń partnerów.

Wszyscy Partnerzy oraz Partner Wiodący przygotowują częściowe wnioski o płatność, z których następnie Partner Wiodący tworzy wniosek o płatność i wysyła do IZ celem rozliczenia. Po akceptacji wniosku i otrzymaniu całości środków na konto Partner Wiodący przekazuje każdemu z Partnerów transzę w wysokości określonej we wniosku o płatność. Partnerzy będą uiszczać na rzecz Wnioskodawcy - Partnera Wiodącego środki finansowe w postaci wkładu własnego wyliczonego dla każdego Partnera w Umowie Partnerskiej. Każda Gmina ponosi wkład własny proporcjonalnie do wartości swojego budżetu. Partner Wiodący będzie wystawiał noty księgowe (obciążeniowe) tytułem wkładu własnego. Partner nie otrzyma żadnych towarów ani usług od Partnera Wiodącego w zamian za przekazanie wkładu własnego.

Zakupy towarów i usług w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności nieopodatkowanej, podatek VAT, w związku z tym nie podlega odliczeniu. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie między innymi: wynajmu pomieszczeń biurowych, prowadzenia usług księgowych oraz komercyjnego przygotowywania wniosków o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych - żadna z tej działalności nie będzie wykonywana w oparciu o wykorzystanie narzędzia zakupionego w ramach realizowania programu tj. platformy dialogu społecznego i komunikacji.

Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Fundacja nie działa w charakterze podatnika. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Fundację czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego).

Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W projekcie Fundacja wskazuje podatek VAT jako koszt kwalifikowalny, ponieważ nie ma możliwości jego odzyskania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Podatek VAT w projekcie zostanie zaliczony jako koszt kwalifikowany, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej. VAT w projekcie jako koszt kwalifikowalny przyjęto w oparciu o „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” opracowane przez Ministerstwo Rozwoju.

Zgodnie z tymi wytycznymi, podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy gdy spełniony jest warunek:

  1. podatek VAT został faktycznie poniesiony i
  2. beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

Zakresem pytania objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji projektu udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w ramach poniesionych przez Fundację … wydatków w trakcie realizacji projektu „…”, Fundacja … ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz Fundacji Rozwoju … w ramach Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz Fundacji Rozwoju …. w ramach projektu. Pomimo tego, że Fundacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług to nie może obniżyć naliczonego podatku VAT wskazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją części zakupów, gdyż nabyte towary/usługi nie będą przeznaczana na prowadzenie działalności gospodarczej (nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). Nabyte towary/usługi będą przeznaczone na realizowanie zadań statutowych Fundacji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (Fundacji) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik (Fundacja) nie ma prawa do obniżenia podatku VAT naliczonego o VAT ujęty w fakturach związanych z takimi wydatkami. Zgodnie z powołanym wyżej artykułem podatnikowi (Fundacji), o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w związku z realizacją projektu.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony na fakturach przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT - ten warunek Fundacja spełnia oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji, nieopodatkowanej na mocy obowiązujących przepisów, tym samym tego warunku Fundacja nie spełni.

Odmienne stanowisko w sprawie kwalifikowalności VAT stałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo można przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Procedowanie i świadczenie usług publicznych, do których wykorzystywane będą systemy teleinformatyczne oraz e-usług nie są same w sobie „działalnością gospodarczą”. Powyższe uregulowania są odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji – w związku z realizacją projektu nie może być mowy o jakimkolwiek zakłóceniu konkurencji. Również Fundacja z tytułu realizacji projektu nie może być uważana za podatnika ze względu na czynności określone w załączniku I do Dyrektywy, ponieważ zakres projektu nie dotyczy żadnej z czynności tam wymienionych. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem ETS podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Istotne jest nie tylko rzeczywiste wykorzystanie nabytych towarów i usług dla celów wykonywania czynności opodatkowanych, ale także zamiar takiego ich wykorzystania w momencie ich nabycia.

W odniesieniu do przedmiotowego projektu taki związek nie zachodzi - Fundacja jest organizacją pozarządową, zaś:

  1. Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w zakresie procedowania przez gminy partnerskie, które to procedowanie jest zadaniem publicznym nieodpłatnym, do którego wnioskodawca ma prawo i obowiązek na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 6 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów,
  2. Zaplanowane działania nie zmienią dotychczasowej aktywności gospodarczej Fundacji. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych zakresów świadczenia działalności odpłatnej, nie ma na nią przełożenia - należy zauważyć, że zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych), nie związanej z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions).
  3. Na podstawie art. 15. ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych

Fundacja podkreśla, że realizacja projektu nie wpływa w żaden sposób na:

  • zawieranie umów cywilnoprawnych,
  • ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu,
  • żadne z wdrożeń w ramach projektu nie doprowadzi do zawierania innych, nowych umów, świadczenia dodatkowej działalności,
  • efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych,
  • projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostki na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta wnioskodawcy.

Stanowisko Fundacji potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Izby Skarbowej działającego w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów (również Ministra Finansów) o sygnaturach, np.: IBPP3/4512-384/16-2/JP, 2461-IBPP3.4512.182.2017.1.JN, IBPP3/4512-493/16-2/SR, 2461-IBPP3.4512.831.2016.l.EJ, IBPP3/4512-438/15/JP, IBPP3/443-1397/14/KG.

Interpretacja dotyczy projektu, który jest realizowany na podstawie zawartej w dniu 06 października 2017 roku Umowy o dofinansowanie pomiędzy Fundacją … (Liderem Projektu) a Zarządem Województwa … w ramach Osi Priorytetowej 2. Cyfrowe …, Działanie 2.1 Cyfrowe … Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Umowa nr ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Fundacja jest Partnerem Wiodącym Projektu „…”. Efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Fundacja nie działa w charakterze podatnika. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizacji projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Fundację czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego).

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia przez Gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją opisanego projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj