Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.93.2018.2.MC
z 17 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 5 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu partnerskiego pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu partnerskiego pn. „…”

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (z uwzględnieniem pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku z dnia 3 kwietnia 2018 r.).

Fundacja … (zwana dalej Fundacją) jako lider rozpoczyna realizację projektu współfinansowanego ze środków UE pn. … , wspólnie (w partnerstwie) z gminami: Gminą … z siedzibą w…, ul. …, Gminą … z siedzibą w …, Gminą … z siedzibą w …, ul. …, Gminą … z siedzibą w … i Powiatem … z siedzibą w …, ul. … , w ramach Osi Priorytetowej II Cyfrowe … Działanie 2.1 Cyfrowe … Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Zgodnie z umową całkowita wartość Projektu wynosi 7 460 874,00 zł. Pozostały wkład własny w wysokości 1 963 044,24 zł zapewnią uprzednio wymienione jednostki samorządu terytorialnego (zwane dalej JST).

Celem projektu jest podniesienie jakości świadczenia usług publicznych przez gminy …, …, …, …oraz Powiat … przez udostępnienie nowych e-usług i informatyzację procedur wewnętrznych. Projekt skierowany jest do mieszkańców woj. … - interesantów ww. JST oraz ich kierownictw i pracowników.

W ramach projektu przewiduje się:

  1. modernizację i rozbudowę systemów teleinformatycznych ww. JST, w tym:
    1. modernizację i rozbudowę systemów dziedzinowych,
    2. dostosowanie i wdrożenie formularzy na ePUAP dla planowanych e-usług,
    3. integrację systemów dziedzinowych z EZD (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją),
    4. zaprogramowanie procesów związanych z e-usługami w EZD,
    5. modernizację i rozbudowę EZD - w tym integrację z ePUAP,
    6. uruchomienie portalu e-należności dla każdej z jednostek,
    7. zakup i wdrożenie systemów do planowania i zarządzania budżetem oraz obsługi rady jednostki,
    8. zakup i wdrożenie systemu zarządzania oświatą,
    9. dostosowanie serwisów internetowych do standardu WCAG 2.0,
    10. uruchomienie punktu potwierdzania profilu zaufanego,
    11. niezbędną dla realizacji ww. zadań modernizację infrastruktury sprzętowej i sieciowej.
  2. uruchomienie wspólnej dla wszystkich JST platformy partycypacji społecznej (246 000 zł brutto), zarządzanie całością projektu (150 000 zł brutto - koszty personelu i wyposażenia stanowisk pracy) oraz działania promocyjne (30 750 zł brutto).

Fundacja będzie wydatkować pozyskane środki jedynie w części projektu określonego w punkcie 2). Pozostałe środki wydatkować i rozliczać będą partnerzy samodzielnie (rolą Fundacji jest koordynacja zadań przygotowawczych oraz przeprowadzenie odpowiednich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w imieniu i na rzecz partnerów, stronami (i płatnikami) w umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia przedmiotowych postępowań będą ww. partnerzy).

Lider jest upoważniony do reprezentowania Partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu. Ponadto wszyscy Partnerzy zobowiązują się do stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu, wypełniania obowiązków informacyjnych i promocyjnych zgodnie z zapisami rozporządzenia 1303/2013 oraz zgodnie z instrukcjami i wskazówkami zawartymi w umowie o dofinansowanie projektu. Każdy z Partnerów ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za ewentualne szkody i zaniechania powstałe w związku z realizacją projektu. Każdy z Partnerów prowadzi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wyodrębnioną ewidencję księgową dotyczącą realizacji projektu z podziałem analitycznym, w sposób przejrzysty, umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych i bankowych przeprowadzonych dla wszystkich wydatków w ramach projektu.

Każdy Partner ponosi odpowiedzialność za swoje zaniechania oraz naruszenia prawa krajowego, wspólnotowego oraz postanowień umowy partnerskiej oraz umowy o dofinansowanie projektu. W szczególności dotyczy to zaniechań i naruszeń mających skutki finansowe - np. naliczenie odsetek, korekt finansowych, konieczności zwrotu części lub całości dofinansowania itd. W takim wyłącznie Partner winien danego zaniechania lub naruszenia zostanie obciążony przez Lidera w wysokości takiej, w jakiej został obciążony przez IZ lub inne uprawnione organy kontrolne.

Przedmiot projektu nie zostanie powierzony do zarządzania innemu podmiotowi. Jedynymi właścicielami infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu będą Lider oraz Partnerzy. Infrastruktura będzie wykorzystywana jedynie przez JST do realizacji powierzonych zadań publicznych wynikających z obowiązków ustawowych, do których te podmioty zostały powołane. Nie przewiduje się zmian organizacyjnych i prawnych, chociażby ze względu na status JST, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu, bądź też zmianą zarządzającego projektem. Nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystaniem przedmiotu przedsięwzięcia pełnić będą organy wykonawcze JST wsparte przez Lidera. Wnioskodawca posiada pełną zdolność instytucjonalną do zarządzania produktami projektu i zachowania trwałości projektu. Podmiotami odpowiedzialnymi za zachowanie trwałości projektu, w tym za zarządzanie produktami projektu, będą JST partnerstwa, które wykonują swoje zadania przy pomocy urzędów oraz Lider (w zakresie utrzymania platformy).

Produkty, za które odpowiedzialny jest Lider Projektu - materiały promocyjne, a które zgodnie z umową partnerską będą współfinansowane przez pozostałych Partnerów Projektu, będą przekazane nieodpłatnie na rzecz 5 Partnerów - Gminy …, Gminy …, Gminy …, Gminy …, Powiatu ….

Przekazanie mienia na rzecz innych podmiotów odbędzie się na podstawie umów nieodpłatnego przekazania i załączonych do tego protokołów, natomiast nie będą wystawiane faktury.

Partnerzy będą uiszczać środki finansowe na rzecz Lidera Projektu, celem zapewnienia wkładu własnego i środków finansowych, które Lider projektu musi wnieść na rzecz realizacji Projektu. Zadania realizowane przez Lidera projektu będą w całości finansowane przez Partnerów projektu. Wynika to z zapisów umowy partnerskiej.

Przekazanie wkładów własnych/środków finansowych przez Partnera na rzecz Lidera będzie odbywać się poprzez noty księgowe wystawiane przez Lidera.

Podstawą dokonania zakupów i usług przez Lidera projektu jest zawarta umowa partnerska. Lider Projektu odpowiedzialny jest za studium wykonalności, promocję i zarządzanie projektem oraz portal partycypacji społecznej - te usługi oraz produkty, będą realizowane w imieniu i na rzecz Partnerów projektu. Zgodnie z umową partnerską za współfinansowanie zadań realizowanych przez Lidera odpowiadają Partnerzy, dlatego produkty, takie jak materiały promocyjne (plakaty, tablice informacyjne) będą przekazane tym Partnerom. Uruchomienie wspólnego portalu partycypacji społecznej będzie zarządzane przez Lidera, natomiast korzystać będą wszyscy Partnerzy.

Środki z dofinansowania będą wpływać zarówno na konta Lidera i poszczególnych Partnerów Projektu.

Środki, które wpłyną na konto Lidera - będące refundacją zadań realizowanych przez Lidera, będą także dystrybuowane pomiędzy Partnerów projektu. Będzie się to odbywać min. co 3 miesiące, na podstawie częściowych wniosków o płatność i wniosku końcowego, w formie refundacji.

Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest zadaniem publicznym, nieodpłatnym.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 kwietnia 2018 r. wskazano:

  1. Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT.
  2. Wnioskodawca będzie wykorzystywał towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu partnerskiego do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Podstawą dokonania zakupów i usług przez Lidera projektu jest zawarta umowa partnerska. Lider Projektu odpowiedzialny jest za studium wykonalności, promocję i zarządzanie projektem oraz portal partycypacji społecznej - co do tych usług i produktów faktury będą wystawione na Fundację. Natomiast będą one realizowane w imieniu i na rzecz Partnerów projektu - JST. Zgodnie z umową partnerską za współfinansowanie zadań realizowanych przez Lidera odpowiadają Partnerzy, dlatego produkty takie jak materiały promocyjne (plakaty, tablice informacyjne) będą przekazane tym Partnerom. Przekazanie mienia na rzecz innych podmiotów - partnerów projektu, odbędzie się na podstawie umów nieodpłatnego przekazania i załączonych do tego protokołów, natomiast nie będą wystawiane faktury. Co do portalu partycypacji społecznej będzie on zarządzany przez Lidera, natomiast korzystać będą wszyscy Partnerzy. Na pozostałe zadania przewidziane w projekcie (modernizacja i rozbudowa systemów teleinformatycznych JST) faktury będą wystawiane na każdego Partnera - JST oddzielnie, w zależności od rodzaju produktu/usługi zaplanowanej do realizacji w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że podatek od towarów i usług został włączony do kosztów kwalifikowanych projektu, Fundacja w świetle prawa podatkowego ma możliwość odzyskania podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja realizując opisany uprzednio projekt nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zaistnienie związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W opisanych okolicznościach z uwzględnieniem treści powołanych przepisów prawa podatkowego nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. operacji nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Fundacji, która nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu. Nie będzie przysługiwać również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu partnerskiego nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu partnerskiego. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu partnerskiego pn. …, ponieważ efekty ww. projektu partnerskiego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj